Avelsförbud !?
Hejsan !
Har en fråga. På kontraktet när jag köpte min yngsta prins, står det att det är avelsförbyd pga. för utstående nos. Han har en klassisk persernos, men inte jätteutstående, utan den står ut iniminilite.
Är detta gemensamt för alla perser med utstående nos, avelsförbud alltså ? Tycker att det är så fruktansvärt synd, när klassik också dom, har en otolig charm !
Tacksam för svar
Ullis
Nej det är inte något som är gemensamt för perser med lång nos! 
Många gånger kan man få vackert typade katter även efter de som har lite mer nos beroende på vad man kombinerar med. Och det finns inget som säger att man inte får avla perser med lite längre nos. Men vill man ställa ut så får man tänka på standarden.
Det kanske är något mer som gör att uppfödaren satt avelsförbud på honom. Och så har du väl betalat ett sällskapspris för honom?
/Lotta
/Lotta
Här är info från SVERAK's hemsida angående avelsförbud:
Avelsförbud
Uppfödare har rätt att belägga katt med avelsförbud vid kullregistrering, om katten uppvisar (ärftlig) defekt. Defekt (enligt SVERAKs nationella stambokföringsregler) skall vara intygad av veterinär och intyget skall bifogas registreringsanmälan.
Om avelsförbud skall införas i efterhand (efter registrering) måste den nya ägaren, om sådan finns, godkänna ansökan om avelsförbud.
/Lotta

Hmm ja bara att sätta avelsförbud pga av en förlång nos verkar ju lite suspekt, men vad vet jag. Hör med uppfödaren vetja:)

Tack för svaren !
Men nu blir jag orolig över att min kattunges uppfödare valt att sätta avelsförbud ! Dock så tror jag att jag betalat ett billigare pris för honom, 5000, om jag inte mins fel..
Så det finns alltså en möjlighet att jag kan avla på honom? några defekter har han ju inte (vad jag vet) :S

På stamtavlan står det " Avelsförbud på grund av rasotypiskthet, vilket endast kan hävas av uppfödaren"..
:-(
När du köpte honom så måste du ju ha varit medveten om att han endast skulle vara till sällskap?!?
Det står i stamtavlan och du har även skrivit på ett kontrakt vad jag har förstått?!?
Det ända du nu kan göra är att kontakta uppfödaren och höra med henne/honom.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Marita har helt rätt här. När man köper en katt så kommer man överens om vad katten ska vara till, ska du sen ha den i avel då får du lägga till pengar för detta. Men är det ett fel på katten el annat, så vill ju inte vad jag förstått i detta fallet uppfödaren katten går i avel. Man ska tänka sig för då man köper en raskatt, vad vill jag ha katten till

Hmm kan ju då ej påstå att 5000 var direkt billigt för en katt med avelsförbud, men det är ju vad jag anser:/

Priset är ju något du visste om fr början, det är då man ska välja om man vill köpa katten trots dessa 5000:- till sällskap, alla har vi olika priser, tycker inte priset är farligt egentligen, en katt kostar 3000:- att föda upp med allt inkl.

Är det en IDP eller en SVERAK reggad katt.Jag tycker också attt 5000 för en katt med begränsning i användadet är lite väl mycket.Fast sen beror det ju på vad uppfödaren normalt tar för sina katter.Tar h*n tio tusen normalt så är det ju en halvering av priset.
Stolt ägare till tre La permer

Idag tar de flesta minst 4000:- för en sällskap, men det beror ju som du säger vad brukar uppfödaren ligga i pris annars.
Vissa har samma priser för sällskap som avel utställning
Upp till varje uppfödare bestämma priset på en katt

Ja jag har ju då bara sålt en, men det var ju dock till syster…Men skulle nog ej ta mer än typ högst 3000 för en sällis med dessutom avelsförbud men det e ju upp till var o en;)

Tycker nog att man ska ta minst 4-500 för en katt även om den bara skall användas till sällskap. Men i detta fallet är ju priset oviktigt. Det står avelsförbud i stamtavlan och då ska du inte avla på katten om inte din uppfödare tar bort detta tillägg. Visserligen borde du ha fått en noggrann förklaring till varför det är avelsförbud på katten . men även om det bara är för att han har lång näsa, så måste man komma ihåg att din katts ungar har din uppfödares namn i sin stamtavla.
Men ta kontakt med din uppfödare och be om en förklaring men vill uppfödaren inte ta bort förbudet så måste du nog acceptera detta. Din katt är säkert lika uppskattad av dig ändå. Och villl du ha kattungar så kan du ju köpa en katt till avelspris. Lycka till i vilket fall som helst!!

ja det här med avelspris har jag lite svårt att förstå, men e ju liksom ny och kanske för snäll vad vet jag:/ hursomhelst, hur kan man som säljare veta att katten kommer att lämpa sig till avel som vuxen? om man nu låt oss säga köper den för kanske 7000 och denne sedan visar sig vara uruisel inom avel!!! Och så kanske man köper en för sällskap som senare visar sig växa tilloch bli en skitsnygg o bra avelshane??? Måste vara svårt för en uppfödare att veta då iallfall exoten e ful som liten och sedan utvecklas sakta men säker efter 1.2 år kanske den e snyggare än alla andra!!!!

Jag har full förståelse till avelsförbudet med tanke på den långa nosen. Men har jag mycket svårt att tro att katten är registrerad i Sverak eftersom ett avelsförbud i Sverak ska vara en defekt. En lång nos är inte någon defekt. Men så fort vi har sålt våra katter så kan vi som uppfödare egentligen inte gå in och styra vad köparen vill göra med den. Jag är ledsen men sådan är den krassa verkligheten. Just när det gäller konsumentköplagen och katt likställer man våra djur med varor. Hemskt men sant. Hur köparen vill nyttja varan är alltså upp till h*n att göra vad sjutton dom vill med den. Sedan kan man ju som uppfödare önska att katten inte ska gå i avel.

Ja det där med att sälja till avel och till sällskap.Min röd-vita CRX grabb köptes som sällskapskatt men med rätt till avel.Han är numera EC och har många vackra barn och även barnbarn efter sig.Den avelshonan som jag sen fick visade sig inte passa till avel pga hälsoskäl så hon är numera en lycklig kastrat.
Dom katter som jag säljer säljs alla till samma pris.Som sällskapskatter visar det sig senare att köparen vill avla och katten lämpar sig för det så är det okej för mig och jag ställer självklart upp med support efter bästa förmåga.

#14 vissa saker ser man redan fr början, det är då det sätts avelsförbud. Vissa saker kan ändra sig, då tar man kontakt med uppfödaren som då bestämmer om avelsförbudet ska tas bort och att man i så fall betalar lite till för kunna ta ut katten i avel.
Vi har pratat avelspriser på fokus innan en del. De flesta av oss här på forumet va nog överens om minium pris va 4000 för en sällskapskisse, finns någon tråd där vi diskuterar detta med avel. Finns de som säljer perserkatterna alldeles för billigt idag, man förstör ju rasen på det viset, och för andra uppfödare också. Tråkigt att persern ska bli en slags rea katt för 1500-2000:- av uppfödare som vill ha snabba pengar, men dessa katter kan ju inte ha fått allt vad en perser ska få innan flytt, det kostar ju mer föda upp, vaccinera, avmaska, ge kvalitefoder,Dna prover mm. Jag tycker vi ska vara rädda om vår ras.

Jag tycker oxå att man kan ta ta 4000kr för sällskap men 5000 med avelsförbud var väl lite o ta i tycker jag…jag skulle aldrig betalat en sån summa från första början…Men jag tycker inte heller att det e fel av dom som hellre vill ha ett bra hem än pengar o tar kanske då typ 2000kr…Alla får väl göra som dom vill eller hur!!!!

hmm ja jag håller ej med, skulle aldig sälja en katt som ej är vaccinerad registrerad samt allt vad nu hör till.men tycker ändå att vissa tar överpriser men det får ju alla uppfödare göra som de vill

Jag tycker att de flesta raskatter säljs alldeles för billigt. Skillnaden på en raskatt med stamtavla (och allt annat som vi uppfödare gör) och en blandraskatt har blivit alldeles för liten. När skillnaden är så liten tror jag att folk i allmänhet har svårare att se skillnaden och då väljer blandrasen. Jag tycker det är bra att priserna på blandraser/huskatter har stigit (med tanke på katters status), men då bör även priserna på raskatt stiga i motsvarande grad. 5000 kr för en sällskapskatt tycker jag absolut inte är för mycket.

Alltsåjag håller med dej syster.9 Dessutom tror jag ej att man rear utkatten bara för att man tar mindre, vissa e mer noga med att de får ett bra hem än att tjäna massa pebgar men det e min syn bara sen tycker jag att man får ta hur mycket man vill. det har ingwet med snabba pengar att göra,jag har då vaccinerat, avmaskat gett dekvalitetsfoder m.m- alla e vi olika och har olika syn på saker o ting

vilket inlägg håller du inte med om?du skall alltid göra så här när du svarar;tex; # 12 nej jag ….. inte för att jag bryr mig men kanske kan bli missförstånd annars….o nån tar illa upp av fel anledning mm

får be om ursäkt för att min dator skriver så felibland då den har lite knäppa tangenter.:)Och ja vissa saker som navelbråck,m.m kanske man ser tidigt men jag menade mer utseendet!!! speciellt då på exoten som utvecklas så sent

ja syster jag håller med dej!!! Och så givetvis att alla får ta de priser man vill så länge man tänker på kattens bästa och inte bara på att tjäna pengar. Givetvis skallman ta det man lagt ut och eventuellt lite till då det ju kostar, men att ta 5000 för en sällis med avelsförbud tyckte ju då jag bara var lite väl.

man lägger ut cirka( jag har gjort iallafall),med vaccinering,stamtavla samt kvalitetsfoder högst ca 2000!!!!

Och då har jag även matat en för hand med rc mjölkersättning .m.m. jag kankse e såpass ny att jag mer tänker med hjärtat och får då be om ursäkt men sådan är jagoch förblir oavsett limjer m.m

och för det betyder det ej att jag säljer till vem som helst och jag tycker andra får ta precis vad de vill,men man måste få ha sin egen åsikt förhoppningsvis utan att såra andra:)

Oj vad lågt du ligger.
Mina kattungar kostar betydligt mer än så att få fram.
#28..ja..jag satt precis o undrade vad som var inlagt in den låga kostnaden på 2000 kr för att föda upp en kattunge
har du #20..räknat in ALLT
DU KAN inte få fram några ungar utan föräldrakatter…de ska ha mat..föräkringar..
veterinärer…om nån kull eller kattunge krånglar..blir sjuk eller så..så får man ju på nåt vis dela upp den summan per kull eller alla kullar. Vet inte hur andra gör
o om man nu räknar med Allt..så går det i alla fall minst på 3000 o uppåt
o ska vi inte kunna ta ut NÅT..för alla vaknätter o alla timmar vi lägger ner på daglig omvårdad..som gör att våra köpare för
TRYGGA. LÄTTHANTERADE O FRISKA KATTER
detta är inte ingenting som man kan tjäna pengar på. jag kan i alla fal inte se hur det skulle gå till. sälja kattungar för 2000 kr..kan bra betyda för mig att det är nåt som inte är gjort..

ja säkert har det kostat mej mer, men nu sa jag ej att jag skulle sälja en katt för 2000 tycker bara 5000 är ett överpris för en sällis som dessutom har avelsförbud. jag har tagit 4000 för min katt då får hon användas till det hon passar till, och ja hon har fått allt som hör till. Och jag har även betalat kejsarsnitt så i slutändan tjänade jag ej något men det är ej vad jag är ute efter heller, utan ser detta som en rolig hobby:)

Jag tror inte det finns någon som säljer för 2000:- idag av de uppfödare som jag vet om, men visst får man välja vilket pris man vill, fast om jag skulle få höra priset 2000:- för en raskatt så hade jag backat och undrat vad detta är för uppfödare, det kostar så mkt mer föda upp katt idag med allt.
#25 För mig var bara parningsutgifterna över 2000 kr då jag lånat hane. Kattmamman var tvungen in till vet. då en unge satt fast, tack och lov slapp vi kejsarsnitt och den föddes naturligt (men dödfödd). Sen blev en kattunge sjuk med veterinärbesök och dog sedan vid 3 veckor. Så i slutändan hade jag bara en kattunge kvar att sälja till sällskap. Kan säga att jag gick back på detta även om jag sålde honom betydligt dyrare än 2000 kr… Och även för mig är det rätta hemmet viktigast även om jag tar ordentligt betalt för mina katter.

Men oj vilken diskution det blev av detta!Syster; du e bara för snäll när det gäller att sälja en kattunge till sällskap…nu vet ju jag att du är väldigt noga med köpare men man måste oxå ta betalt för allt man lägger ner…du gick ju back så det bara skrek om det…inte la du ner 2000kr endast!!!Jag betalade ju 4500 för arwen men hon går ju i avel…hade du dessutom behållt henne som du tänkte så hade du gått back ännu mer…Jag har ännu inte sålt nån kattunge med däremot valpar…jag tog 5500kr/st men måste då säga att jag inte tjänade nåt speciellt på dom heller…nu var det ju ingen planerad kull men det var jätte svårt att hitta ett bra hem åt allihop då de var 8 st!!!men jag lyckades o är såååå lycklig över det..jag tror inte att jag skulle betala 5000 kr för en katt med avelsförbud men…blir man sen kär så…Man ska aldrig säga aldrig;) Kramar på er!
För att kommentera det tråden handlade om från början
Står det avelsförbud i stamtavlan så är det enda du kan göra att kontakta uppfödaren, men som sagt är katten avsedd för sällskap och inte avel så bör man som köpare vara medveten om detta innan köpet.
/Lotta

Håller med 34. För sen är det väl så att man inte får registrera eventuella kattungar om en av föräldrarna har avelsförbud! Varken hos Sverak eller IDP. Är inte sker på detta men tror det r så, Rätta mig ni som vet.
#35 Det stämmer, man kan inte registrerar kattungar efter katt med avelsförbud.
/Lotta
men man får inte heller sätta avelsförbud hur som hellst..vad jag vet. Varken i Sverak eller IDP..
Men man själv kan ju tycka och skriva det i kontrakten men det är ju inte riktigt samma sak..tyvärr..
Men jag tycker ju inte att du ska avla på honom om du och uppfödaren har kommit överrens om att han endast är till sällskap. Så därför så rekomenderar jag att du kontaktar uppfödaren.
#37 Inom SVERAK gäller det som jag skrev i #2.
Hur det är i IDP varierar kanske från klubb till klubb?
Står det enbart i kontraktet och inte infört i stamtavlan så kan det väl enbart räknas som en önskan och en rekommendation från uppfödarens sida? Men som sagt: bryt inte det som är överenskommet i kontraktet, ta kontakt med uppfödaren med dessa frågor istället.
/Lotta
I IDP (varje klubb bestämmer själva) så kan man sätta avelsrestriktioner även på katter som inte har defekter. Kan tex vara bra i sammanhang där ärtliga sjukdomar framkommer efter att kattungarna är födda, katter som är inte bör gå i avel pga att de inte håller rasstandard/är väldigt rasotypiska, har dåligt temperament, helsyskon parningar eller vad det nu kan tänkas vara. Självklart får man ju som stambokförare ta sig en titt på varje "fall". Orsaken till avelsförbudet skrivs då ut i stamtavlan.
Jag tycker absolut att man måste respektera uppfödarens restriktioner att en långnäst, otypad katt inte skall gå i avel, om det är så uppfödaren vill ha det. För har man köpt en katt till sällskap med eller utan avelsförbud, så tycker jag att det är det katten ska vara - en gosig och mysig sällskapskatt!

Håller med inlägg 39.MVH Angelica
instämmer även jag…

#39 ja självklart att man skall respektera det uppfödaren skrivit i kontraktet…om den nu vill sätta avelsförbud så är det så…men visste denna person detta från början? alltså hade uppfödaren skrivit avelsförbud från början så är det sedan upp till köparen om hon vill ha katten för dessa pengar eller ej…Jag tyckte nästan att denna tråd handlade mest om katten skulle kosta 5000 eller om det var för mkt för en katt med avelsförbud…ber om ursäkt att jag ej läste tråden från början noggrannare utan började svara på andras inlägg om priser mm….Jag e själv uppfödare o vill jag skriva avelsförbud pga nåt som jag ej vill avlas på vidare så gör jag det givetvis,priset sätter jag oxå som jag tycker,sedan får köparen göra valet,att betala så mkt eller inte köpa katten då då…man kan väl upphäva avelsförbudet om det senare visar sig att katten e perfekt för avel eller hur?

Om hon pratar med uppfödaren och denne går med på att häva det tror jag att det e okey att avla.
#42 Om man tex läser inlägg #5 så har trådstartaren skrivit: På stamtavlan står det " Avelsförbud på grund av rasotypiskthet, vilket endast kan hävas av uppfödaren"….eller #4 Dock så tror jag att jag betalat ett billigare pris för honom, 5000, om jag inte mins fel..
Från dessa inlägg tolkar i alla fall jag att köparen visste att katten såldes billigare (kanske jämfört med vad denna uppfödaren brukar ta för sina kattungar till avel och utställning) pga att uppfödaren inte tyckte att den håller för avel, enligt denna uppfödarens kriterier och tycke. Att katten kan utvecklas och bli bättre än den var när den såldes är förstås möjligt. Men jag tycker fortfarande att uppfödaren har rätt att neka avelsrättigheterna om h*n tycker det är befogat och i detta fallet att det även framgick klart och tydligt från början att katten endast skulle gå till sällskap.

Ja hon får väl höra med den hon köpt katten av helt enkelt, kanske de släpper på förbudet eller så gör de det inte

Hej igen !
Avel är det inte tal om längre på lilla Liam, då han fått diagnosen HD. Vi har valt att inte skaffa fler katter nu, och koncentrerar oss bara på dom ullbollar vi har ;)
Men tråden utvecklades intressat. :)

Höftledsfel? Eller finns det något annat i denna förkortning?
Det är nog inte så vanligt få HD på katter, eller?
Mkt tråkigt för dig vilket som, beklagar verkligen!

#47 på Maine Cooner, så rötgar man för att kolla deras HD-status, då de har höftledsbesvär i rasen! Det är ärftligt.
Har hört om någon enstaka Perser som haft det också…en som jag såg…såg ut som Zeb Macahan då han gick, så där var det inte ens lindrigt!

Aj då!
Nytt för mig:)) Jag har till våren haft min uppfödning i 6år, man lär sig hur mkt som helst hela vägen, skulle behöva ett minneskort bara inopererat för lagra o bläddra sen:)))

Det har varit många vändor fram och tillbaka när det gäller lilla Liams höftledsdysplasi, och jag har pratat med mängder av olika veterinärer.
Den första vet. ringde när dom kollat på plåtarna, och hon började tala om smärtstillande och avlivning. Givetvis var det dagar fyllda av tårar här hemma :(
Pratade sedan med en annan för att få mer info om vilken grad det var. (1,2,3) Ville få klarhet i allvaret. När hon kollade på plåtarna sa hon att det inte alls var allvarligt. och samtidigt som jag pratade med henne i telefonen hoppade Liam för första gången upp i stora kattställningen =)
Båda veterinärerna har dock sagt att det är medfött. då pratade vi med uppfödare som sa "jaaha, vad bra att ni sa det. då ska jag säga till min vet. att vara mer noggrann vid besiktningen". såklart blev jag arg, hon ska väl ALLTID vara nogrann?
Liam lider inte nu, spinner, hoppar, kurrar och leker heela tiden. men när han blir sämre sätter vi in smärtstillande !
Funderar dock på rehabilitering, i strömsholm och lära mig tänja hans leder och så, eftersom dom blir stela. men frågan är om jag har rätt till ersättning för den behandlingen av uppfödaren?
oj, vad mycket det blev. men skönt att skriva av sig :)
Vet du om det kommer från mammans eller pappans sida? Jag skulle rekommendera den uppfödaren att inte avla mer på den katten, det är ju ett genetiskt fel ! Men,men det är ju min uppfattning.

SussiF
Vi är båda kvällsmänniskor ser jag :-)
Det var tydligen inte ärftligt, för jag hade samma tanke jag ! Men iaf medfött, så jag tycker att ersättning för rehabiliteringen borde gå att få. Brukar inte uppfödare vara försäkrade mot såna här saker?
Många funderingar ;)
Joo, det är brukligt med 3-års doldafel försäkring. Det lämnar jag på mina kattungar !
Nattsudderi har blivit en vana nu, trevligt med lite sällskap i natten :-)

Tråden börjar med avelsförbud pga för lång nos.
Vår lilla Tassa har lite för lång nos men uppfödaren satte inte något stopp för om jag ville avla på henne. Hon menade att det inte skulle möta några hinder och att hennes ungar inte behövde få lång nos. Om det stämmer eller vet jag inte, men det kanske ni experter kan svara på.

#54 Självklart behöver inte din katt lämna "långnästa" kattungar.
Det kan poppa upp en och annan med näsa på två vältypade katter likaväl som det kan bli en mycket vältypad kattunge med en av föräldrarna med näsa.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Som Lena "Englagirl" skrev så kan två väldigt kortnästa föräldrar få någon riktigt långnäst då och då. Något "avelsförbud" p g a en längre näsa förstår jag ej! Det är ju ingen defekt! Ifall man eftersträvar det så kan de med en kortnästa partner få väldigt s k "typade" kattungar.
Många gånger är just dessa långnäsor mina favoritet av någon konstig anledning (får man ha favoriter…!?) Det beror mera på vilket temperament och charm var och en har tycker jag.
Just nu har jag en ljus creme exotkille med enorma mörka ögon och ett temperament som är helt gudomligt. Jag skall försöka fota honom snarast.
Förra året hade jag ett helknasigt charmtroll som numera bor i Skåne. Han heter Amors Troll Storklas. Visst var han söt som bebis!? Det är han nog fortfarande som vuxen.

#56 Jättesöt Långnäsa Lisa,
Jag gillar ju oxå dom "långnästa "i en kull lite mer faktiskt för att dom är sååååååååååååå söta .
Jag fick ju oxå en långnäst ecxotic med två vältypade katter i våras,han var den som blev såld först!
Här är en bild på bröderna :-)

//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Vilka sötnosar du visar Lena, men så är ju creme en av mina älsklingfärger mums

´#58 jaaa visst är dom söta, det är Desert Storm till höger som jag har kvar ett tag till som fertil för att sedan sälja honom som kastrat och sen är det Summer Storm i mitten som jag valde att kastrera och ska flytta i helgen.
Långnäsan till vänster flyttade då han var 13 veckor och lever numer som kastrat tillsammans med My Pal Al "Palle" om du minns honom,även han med lite näsa här men typade till sig lite då han blev större :-)

//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#59 Klart jag minns Bellas lilla klimp. Summer storm är min favvo.Fast brodern är nästan lika söt. Det ska bli kul att följa hans bebbar. Kanske bli det kattnappning då. Fniss ha en bra dag. Soffan är värkligen fin, de syns så bra och kommer till sin rätt i en vackermiljö.