avbetalning
Såg att det kom i en länk. Vad jag vet efter mycket forskning, är att det som privatperson som uppfödare är omöjligt med avbetalning(en hobby) Så finns inte juridisk trygghet. Är det någon som hittat ett kryphål. Utan bara stor dyra processer om det skulle strula.

Tror att det är köplagen som gäller i alla fall, samt avtalslagen eftersom det är privatperson och privatperson.. Det svåra är väl att teckan ett avtal som är juridiskt hållabart.. men jag tror att man kan få hjälp av kronomygdiheten om man har det och betalning uteblir..dremot så kan det ju hända att de tar ut en kostnad så att det inte är värt..

Men man ska definitivt ha allting skriftligt… för sin egen skull.

Stämmer med vad du skriver, finns inget som hjälper oss om en köpare inte betalar

jag förstår inte själv hur någon skulle kunna luras på en avbetalning då man skriver sitt personnr,adress mm? Om inte personen i fråga betalar så hämtar man hem katten igen…Men klart man skriver papper på avbetalningen…

Det är inte så lätt hämta en katt då det strular "Tyvärr" vi får liksom inte gå in hur som helst på andras revir, det ska då genomgå polisanmälningar mm som kan ta år, risken är ju vi själva åker in om man hotar el annat, avtalen stöder inte så mkt tyvärr

Hmm ja man får väl försöka att lita på människan, höra sig för samt ej ge stamtavlan innan full betalning skett m.m.

#1 Jag tror inte någon lyckats via advokat heller med bra avtal.
#4 Men så går det till många gånger, alla har nog någon gång varit där, under många år av uppfödning. Därimot skulle det vara önskvärt att det fungerade, men det gör det ej.
Nej man ska lite på människor man inte känner, inte när det gäller pengar alla fall.
Man måste veta vad för värderingar de står för och om de lever upp till dem eller bara snackar.
När det gäller främlingar är det bara kontant som gäller, alla måste värna om sitt. Fast jag förstår inte varför det är så svårt att spara till en katt om avbetalning är möjlig finns det ju ett spelrum i ekonomin.Bara vänner kan göra sådana affärer och ibland inte ens dom.

Man kan ju ge kopia på stamtavlan tills full betalning skett, dessutom tycker ju jag att det verkar bra på något vis om man har möjlighet att sälja på avbetalning att man lär känna personen mer då man har kontakt under längre tid, kanske levererar katten själv och får komma hem till personen ifråga och se hur katten kommer att bo, men detta är mina tycken och tankar och som jag skulle anse utifall jag sålde mot avbetalning:)

Jag trodde att den här tråden handlade om vad man bör tänka på vid avbetalning inte om man ska använda sig av avbetalning. Personligen tycker jag att man bör undvika det. Delvis för att det är köplagen och avtalslagen som gäller.. Dessa lagar innehåller få paragrafer så man måste avtala om det mesta själv vilket lätt leder till missförstånd. Till skillnad för konsumentköplagen som är mycket mer utförlig.

nej man bör nog bara tänka på att man ska skriva ett bra avtal,kontrakt samt se till att bägge parter förstår innebörden samt att man inte säljer på avbetalning till någon som man ej känner förtroende inför. Ibland kan det ju va bra att försöka lära känna personen ifråga, träffas hemma hos denne samt kopia på tamtavla tills full betalning är gjord detta e vad jag anser:)
Man kan ju säga till köparen att katten stannar tills den är fullbetald, det har jag gjort. Inga protester, inga problem :-)

ja så kan man ju oxå göra:)
Jag har själv köpt (och även sålt ett par valpar för många år sedan) djur på avbetalning. Har också hundarna på fodervärdsavtal. En av dem är fodervärdsavtalet fullbordat på.
Det är däremot svårt för uppfödare och privatperson att kunna agera för att få tillbaka djuret när det väl är hos den som avbetalar. Stamtavlan måste vara kvar hos uppfödaren. Men inte ens det skyddar till hundra.
Det som händer då är att den nya ägaren har djuret, uppfödaren eller säljaren har stamtavlan och så länge inte personen ifråga är intresserad av utställning mm. är eg. inte det ett jätteproblem.
Jag skulle aldrig blåsa någon privatperson/uppfödare med avbetalningsplaner. Visst kan det köra ihop sig men det får man prata med den man är skyldig pengar om så att det ordnar sig.. men pengarna skall till rätt person! Om jag kunnat har jag betalat loss min skuld snabbare än avtalat.
Jag kan inte förstå de som blåser de som de "köpt" djuret av.
Men jag förstår uppfödare och privatpersoner som inte kan sälja på avbetalningsplan för att de inte kan ta den risken ekonomiskt. Vore bra med lagförbättringar på detta område. Så Jag vill bara säga, jag förstår er som inte säljer era kattungar på avbetalningsplan. Det finns eg. inte mycket skydd.
kram

mycket bra tips här tycker jag.. sen ska man ju komma ihåg att man kan begära en personuppgiftsupplysning av personen man säljer till. Det har man rätt att göra, och då kan man i alla fall se om de har några betalningsanmärkningar..
#11 en helt okej lösning tycker jag! Det enda som kan bli ett teoretiskt problem då är vem som betalar utfordring och kattsand för just den katten under tiden.

Jag har sålt en katt på avbetalning…till en person jag litade på ..och en väninna gick i god för.
Det hjälpte inte tyvärr.
En månad kom det inga pengar ..jag ringde inte utan tänkte väl att hon va sjuk eller så..men när jag inte fick pengar nästkommande månad heller..så mailade jag för att höra vad som hänt .
Då fick jag en utskällning…& en förklaring att något hemskt hade händt ..men det skiter väl jag i ??
NÄ - jag skiter inte i det ….men jag visste inte om det …jag fick till slut mina pengar ..efter LÅNG tid.
Detta gjorde mig förvånad, ledsen & så besviken ..
Så ALDRIG mer avbetalning ..då risken för att bli inblandad i andras svårigheter & problem .
Så som jag & min man ser på saken blir det lättare att hålla kontakten på ett naturligt sätt som vänner ..MYCKET lättare om det inte är pengar inblandade.
Hoppas att ni förstår vad jag menar ..jag bryr mig om folk ,…hjälper gärna till om någon har det svårt osv… men då jag är en privatperson med en dyr hobby…så vill inte jag personligen ligga ute med pengar till andra ..PGA- vad som kan tänkas hända dem.
Det kanske är fel av mig.. men jag vill uppriktigt inte bli lidande pga- att deras tv- tex..gått sönder osv…
Mitt råd till dom som frågat mig nu på senare år är.
1. Spara & kom tillbaka.
2 Jag behåller katten här tills den är fullbetald ( om jag kan )
3. Låna av en bank eller en vän
Det är min tanke
// Mia.
// Mia

Det kan bli på motsatta viset oxå har jag fått erfara,jag köpte för över 20 år sedan en fin hund, avelshane för nära 5000kr kontant,det var mycket pengar då.Uppfödaren lovade att stamtavlan skulle ha kommit tills vi hämtade honom,det hade den inte!Vi fick vänta i över en månad på den,då hon förmodligen inte hade råd att lösa ut stamtavlorna.Nåja efter mycket om och men, och många telefonsamtal,där hon skyllde på SKK, fick vi stamtavlan.Jag har för övrigt delbetalat några av mina hundar,det har aldrig varit några problem med det.Jag skulle kunna tänka mig att sälja kattungar/hundvalpar på delbetalning,typ 2-3 ggr,men det beror nog på att jag köpt så själv tidigare.Alla människor är inte opålitliga,även om det finns såna med.

jag har oxå betalat bägge hundarna på av eller del betalning och det har aldrig varit några som helst problem så jag litar nog oxå på folk som ber att få ta på avbetalning, för detta betyder ej att personen i fråga inte har råd med hundens kostnader med mat etc utan det e helt enkelt svårt att få fram en stor summa även för seriösa människor som har råd med djuret.
Jag säger som
1. Spara & kom tillbaka.
Sedan kan man ju alltid ha en extra tanke i luften och det är..har man inte råd att köpa katten så kanske man inte heller har råd att ha den..som tex vid sjukdom osv..för det är ju inte bara inköpet som kostar utan även allt annat runt om.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

jag har både sålt och köpt på avbetalning och det har aldrig varit något problem!men den minsta summan jag kan tänka mig i månaden är då 1000kr…så inte avbetalningen blir hur långdragen som helst..Har aldrig tagit nåt personregister på folk,även de som har betalningsanmärkningar måste ju få en chans o köpa en katt eller nåt annat djur då de inte kan läna på en bank.Däremot har jag kollat registret för om personen har några anmälningar på sig ang djur…Jag själv är mkt noga med att betala skulder så har någon person förtroende för mig så pass att jag får köpa på avbetalning brukar jag betala en extra månad och försöka betala igen så fort som möjligt! Alltså ibland får man pengar över o det har då gått till avbetalningen kanske dubbelt en månad(förstår ni vad jag menar:)så skulden förvinner fortare! Visst finns det oärliga människor m,en jag kommer ALDRIG att sluta lita på folk,man kan inte dra alla genom samma kam,då kan man knappt leva ju….om man hela tiden är misstänksam mot folk menar jag…ha en bra kväll allihop!

# 17
Du hade ett val.Du kunde ha sagt att du ville vänta med köpet ..och erlägga full betalning när stamtavlan kommit.
Om någon inte betalar in pengarna i tid..vad har du då för val ? Hur kan du påverka det ?
Ja det kan vara svårt för seriösa personer att betala hela summan på en gång, men om man nu är seriös….så planerar man väl sina inköp och sparar till dem ?
// Mia.
// Mia

Jag skulle aldrig sälja en katt på avbetalnig.En kamrat gjorde det katten dog och den som katten köpts av vägrar självklart att betala resten av pengarna och livförsäkringspengarna behöll den personen också.
Som SVERAK uppfödare måste man se till att stamtavlan förljer katten och den som katten stadigvarande bor hos kommer att räknas som ägare om något händer.
Stolt ägare till tre La permer

jo visst men om man nu hittar en som man blir jättesugen på och ej har så mycket pengar att lägga ut på en gång kan man ju alltid diskutera avbetalning sen e det upp till var o en hur man nu ställer sig till detta;)

#22 tja inte alltid då man plötsligt hittar en katt o blir kär!Är därför inte inne så mkt på annonssidorna då jag har tyvärr råkat ut för det o då hade jag inte råd…bad då om avbetalning o det var aldrig några problem,vi skrev ju kontrakt samt hade kontakt hela tiden…Inte lätt att rymma i denna lilla stad;)Men alla får givetvis tycka o göra som dom vill,jag säger bara vad jag anser mig kunna göra o skiter i hur andra gör!!!

#19 Tycker dina ord va mkt kloka
Står för det jag tycker"Aldrig avbetalning" Brukar säga jag är ingen bank, om man nu vill låna så får man helt enkelt ta en kredit, kan man inte det för man har anmärkningar, då hade jag verkligen inte vågat

Jag har även haft hela summan och även då blitt jättekär som nu sist men då blev det tyvärr krångel med att ta sig till denne på bästa sätt och vi kom överens om att det ej skulle bli så bra ändå varken för katten som skulle få byta tåg o kunna dra på sig förkylning m.m. samt att jag lagt ner en hel del pengar på att avboka samt boka om tåg hit o dit. så kostnaden skulle blitt för stor i slutändan men jag hade betalat handpenning och denna fick givetvis ägaren med all rätt behålla. vad jag menar är att ibland blir man bara så sugen och att man måste lita på folk annars säga ifrån ang. avbetalning helt upp till var o en.)
#23; Som SVERAK uppfödare måste man se till att stamtavlan förljer katten och den som katten stadigvarande bor hos kommer att räknas som ägare om något händer.
Ja då blev det ju faktiskt större problem ändå, än det redan är… Visste inte det… undrar om det är samma med SKK … Med fodervärdsavtal då? Ska verkligen stamtavlan med till fodervärden då? I så fall är ju inte uppfödaren skyddad ens med fodervärdsavtal?!

Oj vad det ramlat på svar och funderingar. Mycket att läsa och fundera över.

Phu har nu läst hela detta ovanför och jag själv är inte alls inne på att köpa något på avbetalning. Visst ska man lita på folk men det visar sig i allt för många lägen att det inte går.
Hade en klasskompis som hyrde ut sin lägenhet när hon pluggade i en annan stad och det var till en släkting. Den personen förstörde hennes lya med stort hål i väggen och målade väggarna risigt i udda färger. Skrev sitt namn på dörren fast hon inte fick och var bullrig så svårt att vara säker med folk, måste vara roliga släktträffar, hehe.
Men håller med där uppe om att så länge katten inte är fullt betald så kan den stanna lite längre hos uppfödaren. Eller så kanske ett fodervärdsavtal är bättre. Vet nu inget om hur det funkar men då är det väl att man "lånar" katten från uppfödaren enligt ett avtal mer gällande. Måste erkänna att det känns rejält i plånboken då man köpt en katt men det känns bättre att det är så än skuldsatt. Så inga pengar ingen katt med hem.

Håller med er andra som säger…..
Inga pengar….Ingen katt!
och jag håller med Mia #16
1. Spara & kom tillbaka.
Man kan inte agera bank till privatpersoner eftersom man som uppfödare har enorma utlägg för sina katter och detta är en väldigt dyrbar hobby.
Jag har iofs gått ifrån principen tre gånger….. två gånger till uppfödarkompisar och till en tjej som jag kände så mycket för och jag visste att missen skulle få det allra bästa tänkbara hem men hon hade inte alla pengar på än gång.Hon löste det snabbt och vi är båda nöjda :-)
Själv så vill jag inte ta katt på avbetalning utan planerar mina inköp på katter noga….eller det gör jag väl inte heller….har väl förmånen att ha lite pengar som jag kan lägga på katt/katter om jag vill och ibland blir det lite väl snabba köp som tex om jag ser nåt jag vill ha och bara MÅSTE HA då köper jag den katten innan någon annan hinner före och "norpar" det jag vill ha :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

hmm ja alla får ju göra som de vill, men man kan ju även göra som så att man evbetalar under tiden före man hämtar katten, alltså man betalar ca 1000-2000 i månaden tills man skall hämta katten:)
Jepp, eller så börjar man spara redan _nu_ 2000kr i månaden så kan man snart börja titta på katter och inte tänka ordet avbetalning. Då har man planerat för ett inköp och när man har pengarna så är man redo att börja söka efter "sin" katt!

men om man nu hittat en passande så kan man ju börja betala av före leveransdax mena jag då;)

# 20 Vilken underbar bild!!!
Det här med avbetalning är svårt……jag skulle verkligen själv vilja kunna köpa en katt på avbetalning, men…..om jag själv hade haft kattungar så vet jag inte om jag hade vågat lita på köparen så mycket……särskilt inte efter allt man läst om folk som medvetet lurar uppfödare och andra på pengar.
Dock är det så att de flesta är ärliga och har goda avsikter, så jag tror att man kan lita på de flesta. Men detta ÄR en svår fråga.
Heder till er som bestämt er för att lita på människor och faktiskt säljer på avbetalning - för det finns många med stort hjärta men som inte kan få ihop så mycket pengar på en gång som vad en raskatt kostar, och dem ger ni chansen att få en raskatt iaf! Det är ju inte bara inköpskostnaden som gäller när man ska köpa sin katt, utan sedan är det försäkringen som ska betalas, vaccination, mat, saker, etc……så kanske är det närmre 7-9 tusen som ska upp, och då är det en enorm hjälp att få köpa på avbetalning och dela upp köpesumman på några månader iaf.

Förstår om du vill berömma de som ger en avbetalning, men när vi har kattungar så läggs det ut pengar i massor hela vägen, vi ligger ibland back här hemma och det är tungt om det varit mkt kostander som nu ska betalas in för oss att då kunna ge en avbetalningsplan, vi får liksom inga krediter för mat, veterinärvård,besiktningar,stamtavlor mmm, detta är utlägg för oss. Så dessa pengar man får in brukar hamna i de hålen sen.
Visst finns ggr man kan ha lite över, men man kan behöva köpa in som möbler el annat till katterna
Jag skulle aldrig våga chansa på någon jag inte har väldigt nära mig gällande avbetalning, däremot omplacering väntar jag med pengar om det känns bra, annars läggs de pengarna undan tills en katt visar sig trivas i nya hemmet

#36 bra att det kommer upp igen, för jag tycker det försvinner i det hela. En sak som glöms är att vi har fler katter att försörja än ett sällskapshem dessutom.
Är det en heder att vara rikare än någon annan för det är vad ni kräver, vi kan ju enligt er vänta med att betala utläggen eller ta dem ur någon annan privat budjet.
Och ju större kull ju mera utlägg, men denna faktor finns inte i köparns insikt, och kanke kan vi inte riskera att förlora de pengarna. Och om vi ska det måste vi få bestämma hur.
#35 Det är rent naivt dumdististiskt att lita på alla. Då måste man känna varandra. man ska inte lita på främlingar. Om man är rädd om sig själv. Men mot vänner kan den se annorlunda ut. me jag förstår att du vill ha det så,men det är inte jämförbart med heder. Som ett litet ex. våra kullar kan kosta mycket mer. Än de summan du nämner. Det största utläggen har uppfödaren oavsett summa.
Och en fråga varför skulle katt köpare vara av en bättre heder än resten av samhället.
Sedan håller jag med om att vissa hem är underbara katt hem och behov av delbetalning. Men då måste vi känna varandra. Och det är inget ni som köpare kan kräva eftersom det handlar om en privat persons personliga ekonomi.
En sak till som glöms är att uppfödare offrara mycket för att kunna ha denna hobby som tidigare tagits upp i en tråd.
Jag har också en gång i tiden köpt på avbetalning( i unga år), men då har det varit vänner eller via kontakter.
Men som jag skrev tidigare vore det ju bra om det fungerade, vilket det bevisligen inte gör, då skulle inte några bli blåste.
#34 om du får kontakt tidigera i ungarnas liv är ju detta en möjlighet, men problemet där är att du inte förrän vid 4-6 veckor kan säga hur de kommer att se ut. Och därefter pris. Frågan är då är du beredd att börja avbetala på en katt som inget pris kan sättas på. Efter 6 veckor är det bara knappt två månader kvar
Och förslaget om kreditupplyssning är lika bisarr vi är privatpersoner inget kredit institut. Med allt vad det innebär.

Om man säljer en katt på avbetalning så lånar man ut pengar till köparen, och av den anledningen så bör man verkligen ta en kreditprövning tyker jag. För om en person har en betalningsanmärkning så kan den ju uppenbarligen inte betala de rkningar den har idag. Så hur ska man då kunna räkna med att den har råd att betala en rkning på 1000 kronor extra.
Men jag håller med många här, varför inte hänvisa dem till en bank. Det rör sig ju om ett lån och då får de som kan det där med utlåning låna ut och man slipper ta risken som uppfödare. Sen så¨r det så att många med betalningsanmärkning får lån beviljade ändå, det kan jag sga efter att ha jobbat på bank. Men det är ju bankernas problem då inte uppfödarnas.

Jag förstår er som ej vill sälja på avbetalning! Men vad jag menade var att har man då råd o kunna sälja på avbetalning och att det känns bra med köparen så måste man kunna lita på människor…kan man inte lita på nån måste det vara svårt i alla lägen…Men men alla får väl gö som dom själva vill!!

just det alla får göra som de vill, det e nog detta vi alla måste komma överens om att alla gör som de vill så länge ingen blir lidande av det;)