Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 766 ggr
Naquita
0

Sen könsmogenhet exotichonor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona är snart 17 månader och har inte visat en tendens till löp. När hon var runt ettårsåldern var min fertile hane på henne jättemycket trots att hon inte ville, men det har han slutat med sedan några månader tillbaka. Han verkar inte alls intresserad längre.

När började era exotichonor löpa? Kan tänka mig Wilma börjar löpa när det blir ljusare igen, men vill ju ha bäbisar nuuu….

Finns det något jag ka göra för att stimulera till löp? lampor tända, osv?

MonicaLagerquist
0

Har du fler fertila honor?Det kan i så fall vara det att hon är ranglåg och inte kommer i löp pga att den ranghöga honan finns där.

Stolt ägare till tre La permer

Lovebuffen
0

Min ena hona löpte första gången då hon var ca 1,5 år och jag tycker att det var väääldigt sent!

Din Wilma börjar säkert snart att löpa! Håller tummarna för det!!

Jag har läst att det hjälper att tända alla lampor hemma, så pröva det. Sedan finns det även något homeopatiskt (hm, rätt stavat??) medel som kan hjälpa henne att börja löpa har jag läst, men det finns nog andra här på forumet som kan betydligt mer om detta än mig.

Hoppas hon snart börjar löpa så du får små söta bäbisar hemma!

Ha det gott och gott nytt år! Glad

englagirl
0

Min första exotichona blev mamma då hon var 1 år,norskan blev mamma då hon var 10 mån och min blåa exotichona Q-tie har löpt sen hon var 6 mån……oavbrutet!!

Näää inte riktigt men hon löper och löper och löper och löper men hon är lite svårparad och den hane jag hade som fixade svårparade honor är kastrat idag :-)

Har bestämt att hon ska få bli kastrat nu,jag tycker så synd om henne då hon bara löper och det inte händer nåt då är det bättre jag kastrerar henne.

Hade ju tänkt att sälja henne som fertil hona men så trodde jag att hon var dräktig men det var hon inte, så nu får det bli vetten i januari.

Nu kom jag ifrån frågan ser jag men….nääää jag tror inte att exotic är senare än andra. jag har nu 5 honor som löper här hemma och min mamma har 3 st som löper.Jag tror att det är det varma vädret som gör att dom tror att det är vår och så sätter dom ju igång varann dom små damerna :-)

Det kommer när det kommer, bara se tiden ann

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Naquita
0

Jo, jag har en fertil hona till men hon är bara 9½ månad, knappt könsmogen än.

Jo, jag ska testa att ha det "ljust" i lägenheten.

Gott Nytt åt på er med!=)

Flisans
0

Jag har själv testat detta med att tända alla lampor sen om de va slumpen eller verkligen va så de kan jag ju inte säga=) Men min tös kom då igång i löp iallafall=)

Sen vet jag att jag hört av min mor om detta homopatmedel. Hör med henne. Annkis54

Lycka till

Annkis54
0

jag har inte nån stor erfarenhet av exotichonor..har ju bara haft exotic under ca 3 år. Men de 3 honor som jag har, har alla börjat löpa innan ett års ålder. Men alla är ju INDIVIDER.

de homeopatmediciner som jag har i mitt kompendium äår Pulsatilla o Sepia..men Lotta kan ju detta mycket bättre. Hon är ju utbildad djurhomeopat..Simsonites
är hon inte inne så pm henne så ser hon ju frågan när hon kommer in
annars är det nog bara att vänta.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag har en hona som varit så sen, du ska se hon sätter fart nu när solen tittar in

simzonites
0

En kur med vetegroddsolja brukar få fart på löpet också Skrattande

/Lotta

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vart får man tag på vetegroddsolja då?:)

Niffi
0

Ja vetegroddsolja innehåller mycket d-vidamin vilket är det som skall till för att få till löp. Vetegroddsolja finns säkert på granngården.

Marita-L
0

Det brukar finnas i nästan alla djuraffärer…. ta den som är för djur..

Sedan så skulle jag faktiskt tro att hon börjar till våren.. har du en fertil hane?

Om inte så kan det vara betydligt svårare att få henne i löp..

Man kan öka värmen ha alla lampor tända..så det blir riktigt ljus.. ha en ropande fertil hane..fniss.. ge lite vetegroddsolja.. ja det är ju allt jag vet tror jag..

Lycka till…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

simzonites
0

#9 jag rekommenderar att du köper den vetegroddsoljan de säljer på hälsokost, den är "renare" än den för djur och katterna brukar tycka bättre om den.

/Lotta

miascharming
0

Hej !

Jag rekommenderar en dagsljuslampa…dom finns i de flesta lampaffärer.

// Mia.

Kittentotts
0

Annars så tror jag naturen sköter detta, låt henne ta sin tid, hon kommer igång med ljuset ska du se till våren

[Guardians]
0

Har även varit med om att kastrater varit så dominanta så inte de "tillåtit" andra att ta över.