Nyårsafton****Godmorgon!
Jag Önskar er alla God nytt år!
Tog ut en text fr Svea som tillverkar fyrverkerier som ni kan läsa här nedan.
Hoppas att det går bra för era katter & hundar, själv har jag nu mera några rädda individer, vi har inga fyrverkerier då ingen av oss gillar detta i familjen
Vi ska idag fira min gubbe som fyller år på årets sista dag!
Jo det finns Feromon spray på apoteket att köpa Felliway ifall ni vet med er ha rädda djur, och..det är öppet idag!
/ Carina
Våra vänner, djuren.
Fyrverkerier har sedan många år tillbaka varit en självklar ingrediens
i vårt nyårsfirande. Det gör övergången från det gamla året till det nya till något alldeles extra festligt och gläder och fascinerar såväl gammal som ung. Tyvärr finns det de som inte kan känna någon glädje över denna sed. Vi tänker då på våra sällskapsdjur och deras ägare, som naturligtvis våndas med sina skyddslingar, när dessa i många fall blir helt förskräckta över de såväl totalt omotiverade som onaturliga och starka smällarna och ljuskaskaderna.
Då vi inte är experter på djur, har vi bett receptarie
och djursjukvårdare Ingrid Lindgren, Landskrona Smådjursklinik, att ge några goda råd i detta sammanhang. Hon sammanfattar sina rekommendationer som följer:
Lämna inte Ditt djur ensamt hemma Nyårsafton (eller dagarna däromkring, då fyrverkerier kan förväntas).
Ge hunden sin middag lite tidigare än vanligt, så den hinner gå ut på sin kvällsrunda i god tid innan fyrverkerierna börjar.
Dra för gardinerna eller ner persiennerna, så ljusskenet från fyrverkerierna inte blir så skarpt inne i rummet.
Sätt gärna på någon glad musik, så ljudeffekterna blir mindre märkbara.
Om ditt djur verkar skärrat, förstärk inte rädslan genom att trösta eller ömka! Ge istället Din vän en uppmuntrande klapp och försök agera säkert och naturligt! Ett gott tuggben eller en älskad leksak att syssla med i en lugn vrå kan kanske ge hunden lite förströelse! Låt katten dra sig undan till ett för den tryggt ställe, om den så önskar!
Låt absolut INTE Din hund följa med till den plats, varifrån fyrverkerierna skjuts upp! Denna festplats är av många orsaker ingen lämplig miljö för ett djur.
Om Du vet att Din hund eller katt reagerar kraftigt på nyårsfyrverkerierna, kan Du be Din veterinär skriva ut något läkemedel, som verkar lugnande och avslappnande (t.ex D.A.P). Det är viktigt att Du börjar medicinera Ditt djur i god tid före Nyår (börja direkt efter julhelgen) så Du hinner prova Dig fram till den indivi
duellt riktiga doseringen. Denna skall åstadkomma att djuret verkar något avtrubbat (reagerar mindre och långsammare än vanligt) men ändå äter och dricker som vanligt. Gällande hunden måste ju denna också kunna gå ut med ägaren för att uträtta sina behov. Viktigt är att Du ger dagens första dos redan på morgonen, innan djuret blivit stressat och uppskrämt. Ett redan ängsligt djur kan nämligen behöva betydligt högre dos av läkemedlet än normalt för att bli lugnat, vilket kan ge oönskade och riskabla följder. -Tänk på att ett djur som fått lugnande medel kan förlora sitt normala omdöme! Om någon eller något överraskar hunden eller katten, kan denna helt reflexivt bita ifrån sig för att freda sig. Detta måste särskilt beaktas vad gäller djurets kontakter med stimmiga och festglada barn!
Exempel på bedövande medel i sprayform för hundar är D.A.P
MEDICINERA ALDRIG DITT SÄLLSKAPSDJUR UTAN ATT RÅDFRÅGA VETERINÄR!
Observera att olika djurslag kan reagera mycket olika på ett och samma
läkemedel och den lämpliga doseringen kan variera högst väsentligt.
Vissa läkemedel för humant bruk kan vara direkt livsfarliga för våra
sällskapsdjur!
FEROMONER - KATT
Katten utsöndrar bland annat feromoner från körtlar i ansiktet. Katten överför dessa feromoner när den stryker ansiktet mot oss människor och mot andra objekt i sin omgivning. Feromonerna ger då katten en känsla av lugn och säkerhet. När katten hamnar i nya situationer blir den orolig på grund av att de lugnande feromonmarkeringarna inte finns där. Reaktionen blir då ofta ett ökat antal urin- och klösmarkeringar. För att undvika/minska dessa, för både människor och katt, otrevliga upplevelser kan FELIWAY® och/eller FELIFRIEND® användas. Båda dessa produkter förebygger och motverkar beteendeproblem hos katt såsom urinmarkering, klösning, aptitförändringar och överaktivitet
FELIWAY® doftavgivare och spray används för långvarigt lugnande och stabiliserande effekt på katt.
FELIFRIEND® spray används för att underlätta hanteringen av rädda eller okända katter
Och till Dig som skall ansvara för ett fyrverkeri vill jag säga:
VAR RÄDD OM DIG SJÄLV OCH VISA ANDRA STÖRSTA HÄNSYN OCH OMTANKE, SÅ FÅR VI ALLA ETT GOTT NYTT ÅR!

Godmorgon alla till en årets sista dag. Och ett Gott Nytt.
Många djur har tyvärr en förfärlig natt, Men min hanhund brukar titta i fönstret med oss. Och fyrverkerier skall avfyras på av- stånd från hus. Vi som bott i stor stan, måste vänja dem.När han var liten så lockade fram honom till fönstret med glada utropp titta Woody osv. Att tycka om själv är en bra grund. Och hoppas på att ingen olycka händer i samband med smällare. Min tik fick en smällare bakom sig från en balkong så hon gillar det inte. Så hon får vara i hallen där inga fönster finns och där det är lite djuddämpat.
Har alltid rastat mina långt innan smälladet, men inte så långt ifrån att de hinner bli nödiga igen. Men sedan tror jag alla vi hundägera skall träna hundarna vid skott och smällar. De finns hjälp att få på många platser brukshundklubbar och dyligt.
Bjud era fyrfotingar på något riktigt gott så kan det bli en positiv förnimmelse.
Här är djur överallt så det brukar vara smällande någon halvtimme och hoppas det blir så i år också. Smällarna i sig är ju förbjudna. Men fyrvererier en kort stund kall det vara.
# Kittentotts många bra tips annars, att aldrig lämna dem är bra, om man inte kan ta med dem dit man ska. Och dämpande preparat är det tyvärr många som måste ha.
Ha en god natt både tvåbenta och fyrbenta
Godmorgon!
Skönt att bo på landet en sådan här dag/natt! Visst det smälls här också men inte så mycket!
Gott slut alla önskar
Elisabet

Godmorgon! Här har det skjutits en hel del raketer. Sent igårkväll när jag satt och jobbade med GRK:s kommande utställning började jag fundera på vilken dag det var för det var väldigt mycket raketer som skjöts iväg.
Jag önskar alla ett riktigt Gott Nytt År!
/Ingela

Godmorgon och gott nytt år från mig och Izabella!!!
MVH Isnornin

God morgon från österlen.Här skiner solen idag.
Har varit borta härifrån fokus några dagar vi har haft magsjuka janne och jag.
Vill önska alla forum vänner ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!!!//Sylvia

God morgon, fast det kanske är försent för det.
Här i Sunnansjö(Dalarna) är det grått och två minusgrader.
Nyss gick det förbi tre rådjur på åkern ner emot sjön, det är alltid lika trevligt att se dem
.
Goddag!
Tack för en bra artikel Carina!
Vi ska fira lugnt här hemma med min syster och hennes sambo. Vi har köpt en raket för barnens skull, men den behöver bara tändas en gång och sedan ska den skjuta upp 13 raketer. Vi tycker det är lite obehagligt både maken och jag och är extra försiktiga, står gärna extra långt bort väntar hellre dubbelt så lång tid än rek, innan vi går fram om en raket inte skulle fyras av. Någon kommer vara hemma hos katterna hela tiden också, vi har ju bebisar också och vet ju inte hur de kommer reagera.
Vi har haft hundar tidigare, men haft turen att ingen reagerat alls på skott och raketer.
Vill också önska alla ett Gott Nytt År!!
Kram
//Trini
Jag är helt ur gängorna idag…..
Önskar alla en trevlig afton/natt och hoppas att ni inte mår alltför dåligt på 2008 årets första dag.
Godförmiddag alla vaknade idag av underbara stora snöflingor,men tyvärr tog det slut,hanu en riktig kul Nyårsafon o glöm inte alla pussar o kramar.Lena Lärorik artikel Carin
.
Hälsningar LENA

gott nytt år vi blir hemma ej pga av djurs rädsla men däremot pga av vår valps banditfasoner grr. Har haft sönder hall mattan:/

Glömde skriva Gott Nytt År till er alla
Gott nytt år från oss också!!! Här är det ca -4 ute och det kommit lite vitt på backen… här har grannbarnen skjutit "tjutare" så vi blev tvungen ta in hunden (inte rädd för dem, men för att skydda hans öron) snart blir det tacos och senare ikväll ostbricka (endast med familjen)

gott nytt år till er Allihopa!