Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1005 ggr
blackangel
0

Kontaktannons åt Aragon;)

Hej matte vill visst ha en kull efter mig hmm ja jag e ju rätt så snygg.

Hon säger att jag e för liten ännu men hellre för tidigt än för sent haha.

en solid hona som är efter PkD testade föräldrar med ett bra lynne ska det visst va helst blå eller svart men även tabby o sköldpaddsexot funkar bra.

Hon säger att hon skulle kunna tänka sig att ta en omplaceringshona mot en eller 2 ungar:).

Har ni rätt hona så kan jag lova att min matte har det absolut bästa hemmet:)

blackangel
0

En bild på mig ska ni ju se oxåRäcka ut tungan

Millan71
0

Han e verkligen snygg så nu borde snart brudarna stå i kö för o para sig med honom!jag vill ju oxå ha bäbbe efter honom men Benji ska först få para sig han e verkligen i behov för det!!!Kan man köpa en barbarakatt åt en hane som e galen av lust?hahah

blackangel
0

Jag är ju då bara 8månader så det e ej så brådis ännu men om det finns någon med en hona som söker nytt hem kunde det ju va trevligt att få lärs känna samt träna på hmmmGenerad

Millan71
0

Hoppas nån svarar nu då! Och då menar jag seriösa svar utan skällHemlisAlla borde redan veta vid detta lag vilken kattälskare du ärKyssjag går givetvis i godo för dig,det vet du!

Kittentotts
0

Kan vara bra skriva vad ni tänkt för pris på en parning så fler förstår

Jag läser och fattar som ni kan tänka er en omplaceringshona i byte?

eller att ni kan tänka er 2 ungar?

Låter som en parningsavgift på 5000-10000 för mig om det gäller katterna ska kunna gå i avel

Tror vi har en tråd gällande avelspriser och tycke om detta någonstans

Men så högt pris har jag aldrig hört

Millan71
0

Nja jag tror att syrran menar att hon kan betala med 2 ungar mot honan så att säga…jag tycker o tror att syrran oxå vill ha typ 1000kr i språngavgift samt en kattunge eller 4000kr som allt.Håller med att annonsen såg konstig ut nu när du säger det! Ringer henne på en gång! Hur ändrar man inlägg???

Millan71
0

Har pratat med henne nu…hon menade att hon kunde tänka sig en typ foderavtal där hon får honan o hon parar sig med aragon varav honans ägare får 2 ungar som betalning eller priset av 2 ungar efter honan o aragon eller en kattunge efter aragon + 1000 i språngavgift! har oxå läst nånstans om parningsavgifter o har för mig att de flesta vill ha språngavgift+en kattunge eller priset av en unge som betalning.Läste nånstans oxå att en ville ha en hel kull ungar efter sin hona eller 8000kr  men det tycker då jag är alldelens för dyrt!!!

Kittentotts
0

Vi är mkt olika med parningsavgifter

Men normalt är kring våra trakter 3000-4000

eller 800-1000 kr per kattunge

Språngavgift har jag aldrig haft då jag lånat ut, men vet den brukar ligga kring 300:- och ska täcka maten o sand under tiden honan är där

Jag lånar inte ut längre pga riskerna med detta, skulle vara t min egen uppfödare,

Annkis54
0

Om man inte vill köpa sig en hona utan tar en på "foder" eller vad man nu säger..så finns de hur många avtal som helst
vanligast är väl att den gamla ägaren tar en kull.
o sen kan det bli en "dålig affär" eller en "bra affär." 
Blir det bara en unge så blir det ju en dåig affär men blir det 4-5 ungar så blir det ju bättre
O är det en jättesnygg hona så finns det uppfödare som vill ha 2 kullar…kanske till o med flera
O det är nog uppfödaren som "bestämmer" hur avtalet ser ut..sen är det bara att säga ja eller nej för "köparen"
enklast är nog att "slänga upp" pengarna o köpa sig en hona

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

mm mest e jag nog intresserad av ett typ avtal då jag skulle kunna tänka mig en hona mot typ 2 ungar efter de eller priset av de till honans ägare:) . e ju rätt ny med detta men tycker det verkar vara ett rimligt pris jag åtminstone skulle kunna tänka mig om jag hade en hona som var i behov av nytt hem.

Annkis54
0

Men parningsavgiften för Aragon bestämmer hon ju naturligtvis själv
fråga hur andra gör
själv så lånade jag ut hane för 2000 förr när de var nybörjare. Sen så tog jag 3000..eller byte om den uppfödaren hade egen hane
men idag lånar jag inte ut överhuvudtaget
så det kan nog vara svårt för syrran att få många svar att jämföra med..för de allra flesta lånar inte ut
de är MYCKET RÄDDA om sina hanar..o håller stenhårt i dem

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Ja jo visst e det enklast men men det finns ju bra avtal oxå som att man ger priset eller 2 kattungar vilket ju typ motsvarar iaf ca 8000, vilket jag tycker är skäligt för en vuxen hona :)

blackangel
0

Jag lånar ju ej ut han te vem som helst syrran förstås o såna jag känner väl o vet att deras katter e friska o testade:)

Niffi
0

Annonsera ut hans avelstjänster på IDP-sidans nya annonstorg, tycker jag.

blackangel
0

Kan jag göra det även fast jag e sverakare?!

Annkis54
0

10…de allra flesta som vill placera om honor vill ju gärna kastrera de först..alltid lite lurigt med fertila djur…lätt hänt att de flyttar på sig igen. o det vill man ju undvika.
om man tänker lite tvärtom vad du gör…så om man tänker så här:  du vill ha en avelshona..som kanske ska ge ett visst antal ungar i framtiden..som KANSKE om du har tur ger dig några kronor över….då får du ta uppfödarens avtal
o det är inte alls säkert att ni tänker samma..har faktiskt inte hört talas om så många som ett sånt avtal har funkat för. (vilket inte betyder att det inte finns) men många tänker så som du gör..att en unge eller 2 borde vara gott o väl bra betalning
men uppfödaren tänker kanske annorlunda
om du vill lägga 5-8000 för en hona på "ditt vis"…varför inte köpa en för samma peng då?? för 8000 kr får du kanske en fin avelshona som är din direkt
#14..jättebra förslag
sätt ut honom där
o KÖP din hona..sorry..ska inte lägga mig iGenerad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

ja det kan du…skriver han i tråden "annonstorg"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Ja jo visst kan man göra så oxå men tycker det e svårt att få tag på bra avelshonor som är i vuxen ålder för ett bra pris, usch låter som man pratar om saker men men.

sen e det ju så att man kan som uppfödare som lämnar ut på foder mot typ 2 katter skriva ett avtal med köparen att om man ej kan ha kvar katten pga av något skäl att den ej får säljas vidare hur som helst, eller?

Överhuvudtaget e det ju viktigt att båda e överens om att avtalet blir så bra som möjligt för bägge parter:)

Trini
0

Håller med #16, Köp en fin avelshona istället!!

Jag undrar varför du vill ha en omplaceringskatt om du tänkt ta kull efter henne? Leta reda på någon/några seriösa uppfödare och ställ dig på kö för en hona efter fina föräldrar. Det måste vara så mycket svårare att finna något riktigt bra om man söker bland omplaceringar för det är väl som mest sällskapskatter som omplaceras eller har jag fel? Dessa katter har väl sällan valts ut med hänsyn till avelskvalité. Om man inte är jätteduktig på att avgöra hur bra katten är så borde det vara säkrare att köpa en fin katt av en uppfödare. Självklart gör du som du vill, ville bara säga hur jag tänker, också som ny uppfödare. Hoppas du finner den rätta!

blackangel
0

ja jag tänker mer om det finns tex någon som har en hona som kan gå i avel men att de tex bytt färgriktning eller pga av något annat skäl ej kan ha kvar den katten(allergi etc etc). därför jag frågar här då jag tror de flesta här är seriösa som det verkar.

annats vet jag att omplaceringshonor ofta blir kastrerade före flytt men om det skulle kunna finnas någon så kan man ju fråga iallafall:)

Millan71
0

Jag sa ju syrran att det inte var nån mening att skriva nånting här!!!! Alla verkar missförstå inlägget,OCH det är hanägarn och honägaren tillsammans som bestämmer priset av en parning!Om man vill låna ut sin hane så skall man väl få göra det,ELLER?? Någon skrev här att ingen lånar ut sina hanar,jag vet många som gör det faktiskt!Och det till friska katthonor vilket oxå Blackangel annonserade om här!!!jag åberopar inlägget nr 4!!!Läs den om ni missuppfattat detta inlägg…

miascharming
0

Håller med  # 16  # 19

19# skriver exakt som jag tänker..

# 21 Millan 71-

citerar #11

för de allra flesta lånar inte ut
de är MYCKET RÄDDA om sina hanar..o håller stenhårt i dem På så sätt får du själv välja vilka linjer etc…som du använder.

# 8 skriver så här..citerar :

Jag lånar inte ut längre pga riskerna med detta, skulle vara t min egen uppfödare,

Så tyvärr Millan 71  har du nog själv missuppfattat .

Kanske kan du hitta en uppfödare som kan sälja dig en hona billigare..mot att dom får en unge tillbaks. Om du har problem med att Lägga 8000 i kontanter.

Lycka till,

Vänliga hälsningar Mia

blackangel
0

ja det antar jag att det säkert finns har ju fått ett erbjudande om en vacker katt mot en kull dum som jag var så tackade jag nej då jag tänkte att en hel kull skulle vara för dyrt.

;em jag vet att det finns de som lånar ut sina hanar mot en viss kostnad tex om de vill åt de andras linjer så att säga, inte negativt menat med det utan att linjerna kanske skulle få fram något uppfödaren vill ha oxå.

Denna tråd var ej meningen att det skulle leda till tjafs så om ni ej vill diskutera det jag frågar om i positiv bemärkelse var så vänliga o säg då inget istället tack.

miascharming
0

En hel kull ?

Förstår att du tackade nej SkrattandeDet är dyrt.

Du kan alltid annonsera på .på svenska katter . Nu

Dom har ett avelshane register.

// Mia.

blackangel
0

jag ska göra det ja jag tyckte ju då att det var lite dyrt med tanke på att det kan bli 5 ungar plus att hanen e ju min men men vad vet jag:)

Millan71
0

En hel kull är för mkt för en parning men det var ju upp till dig om du ville det eller ej o det gjorde du ju inte som tur är…Jag har inte tänkt bråka nåt här men tycker bara att man kommer från själva ämnet pga en massa tjafs…o du har haft nog med tjafs nu syster stackarn;)

#21  det var inte meningen att låta otrevlig,bara att syrran efterlyste en hona att para med inte andras åsikter för sånna har vi ju massvis o olika med;)Jag tycker att man kan låna ut sin hane OM allt verkar bra o om man nu vill ha ungar men har ingen hona eller hane,hur ska dom gå till väga då?Alla har ju inte råd med att köpa både hona o hane o vem vet ifall dom ens funkar ihop?Så syrran menade ju bara att det skulle bli billigare för henne att betala honan med typ 2 ungar eftersom hon nu INTE har någon hona eller 8000kr…som en riktigt fin hona kan kosta…sen att hon ville para honom nu och inte sen,annars kunde hon ju vänta in mina honor som löper om några månaderförhoppningsvis tidigare,iaf Ronja som är 10 månader nu eller malwa som är 2 år o ett aprilskämt)Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig!!!Det var inte min mening…

Millan71
0

Kan du inte köpa en hona på avbetalning ifall nån har en fertil hona som dom ej kan ha kvar av nån anledning som tex allergi,eller nån vanlig o seriös anledning? Kanske någon går med på avbetalning,bättre det än sälja billigt tycker då jag…eller att dom vill ha en hel kull som betalning vilket e helt enkelt för dyrt(tänk om honan då få 5 st underbara ungar efter arris som ju har sån fin stamtavla)

blackangel
0

,, oxå en bra lösning men har lagt ut på blocket nu oxå så får vi se, ska vänta iallafall tills jag hittar en bra tjej åt han som e frisk o passar med han.:)

SofiaJ
0

Jag förstår hur du tänker Blackanger och har du riktigt tur så hittar du en sån lösning också. Tyvärr så tror jag att de flesta som har en avelshona som har testats för allt de ska testas för innan avel, har man tänkt behålla själv.

Jag misstänker att du letar en erfaren hona, och de erfarna avelshonorna som r för omplacering är tyvärr för omplacering eftersom uppfödaren tycker att de har fått nog med kullar och inte har plats för dem eller nått. Därför är det nog svårt att hitta en sådan som du kan få anvnda själv sedan.

Så mitt förslag är att du helt enkelt lånar ut honom en eller ett par gånger till erfarna friska honor och sparar språngavgiften till att köpa dig en egen hona. På det sättet har du ju mycket mer katter att välja på + att du slipper tänka på att hitta något heltäckande kontrakt och vara orolig för sådana saker, vad gör du till exempel om honkattsägaren vill ha två katter och du bara får en, då tar det väldigt lång tid att betala av, och vad händer om man måste snitta honan, och ve och fasa tänk om komplikationer tillstöter och honan dör. Det finns mycket att tänka på, men jag hoppas du hittar rätt lösning för dig. Lycka till med letandet.

manbukten
0

#29 håller med dig. Jag förtår fortfarande inte avtalet (har ingen hona till dig),men jag tycker om att förstå. 2 ungar? om det blir fem beslutar du om dem då. Vanligt vis vid parning brukar man skriva in minst 2 ungar annars om perning. Om jag fattat saken rätt vill du ha en hona mot parning och betämmande rätten över kullen. Det tror jag inte någon går med på. Men jag kanske missuppfattat de hela.

Två ungar blir inte 8000:- de ska födas upp vacc stamtavlor osv. Du glömde alla omkostnader tror jag. Och parningen kanske inte tar eller blir förlossningskomplikationer och då är storförlusten ett faktum.

Två ungar i en kull ger inga pengar i plus. Så det avtalat får du en katt och bytet blir  en risktagande för den andra.

Millan71
0

Hon menar en fertil hona mot priset av 2 kattungar(om inte honägaren vill ha ungarna)

Kittentotts
0

En foderhona med andra ord

Men brukar inte en uppfödare vilja ha 1 el 2 kullar för detta ska gå ihop med försäkring, veterinärvård mmm, har hört en del avtal men har bara haft ett sådant själv med en vän som då ville detta själv, hon ville lära sig ta kull mot min hjälp, en överenskommelse som va bra ihop med en mkt nära vän, hon hade där valet behålla en av ungarna med ifall hon fastnade för en individ, men hon valde bort detta alernativet och har nu haft 2 kullar efteråt på henne själv. Kan säga att det va inte lätt då denna kullen blev 6st, mamman ville inte ta hand om dem, vi hade veterinärvård o annat på kullen som inte mådde bra alls, blev en dyr slitsam kull

Annkis54
0

när det har pratats om "kull som betalning"…så har det talats om detta i samband med "betalning för hona"
aldrig som betalning för parning
det är 2 olika diskussioner

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Hmm det blev en skum diskussion detta vad jag menade var att om det fanns en fertil hona någon av nån anledning ej kunde behålla men ej tänkt sterilisera, kunde tänka sig ett avtal där betalningen för honan skulle vara priset för 2 ungar och då står jag för vacc, m.m, stamtavlan kostar ju då bara ca 200 per katt så denna kostnad e nog ingen jätte förlust för uppfödaren eller?!

blackangel
0

Men nu lägger vi ner denna diskussion då det verkar som att allt missförstås, jag menade heller inte att jag skulle bestämma om vilken unge det skulle vara ifall nu uppfödaren hellre velat ha 2 ungar för honan skulle ju givetvis denne fått välja ut de hon velat ha. Och skulle det bli bara en unge ja då fick man väl betala 4000 själv, jaja nu orkar jag ej mer med denna diskussion skulle aldrig satt in detta inlägg om jag vetat att folk skulle ta åt sig så och tycka att allt var helt fel.

SofiaJ
0

Det r ingen som tycker att det är helt fel.. de försöker bara ge dig tips så att du lättare skall hitta en bra hona.

blackangel
0

mm men det känns liksom som att allt man skriver ska uppfattas på fel sätt, och en hel kull för en hona på foder e ju okey så länge uppfödaren då står för hanen samt omkostnader runt hela kullen. Vill ju heller ej låna ut honom till vem som helst då både jag och hans pappas uppfödare e noga med att ej para hur som helst. Jag har ju dock ej bråttom med en hona åt honom ville bara höra om någon eventuellt skulle kunnat tänka sig att sälja en hona  av någon anledning som jag skrivit tidigare ej kunnat ha kvar men anser att denne skulle kunna fortsätta att gå i avel:) har ju sett att folk t ex på blocket ibland omplacerat fertila honor pga av tex allergi m.m och att de ej tagit så stor summa för dessa då de kanske varit 2 år eller något sådant, men tänkte att det skulle vara bra att fråga här inne då man ser att alla e så noga med att honorna e friska osv vilket ju e viktigt. Hade pengar att köpa en hona för men pga av en massa tråkigheter så blev det ej av och massa pengar gick tyvärr till att boka samt avboka tågbiljetter som visserligen var mitt fel då jag var allt för ivrig därför skulle ett foderavtal passa bättre då kan man lägga mer pengar på att åka o hämta katten samt eventuella kostnader runtomkring:)

SofiaJ
0

Jo som sagt jag förstår din tanke.. och du gör helt rätt att fråga hr inne med tycker jag.. för om jag inte minns fel så har det faktiskt varit någon sådan katt härinne tidigare för omplaceringt, så det är alltid värt ett försök.

Naturligtvis skall du vara försiktig med vem du lånar ut din hane till och vara noga med att de är testade för det du kräver. Min tanke var bara att om du inte hittar en hona du kan ta på foder så kanske du i alla fall kan få en möjlighet för att låna din katt trna+ att du får se att han verkligen är fertil och så får du lite pengar som du kan lägga på en egen hona som du kan ta fler kullar på. Tänkte att det kan vara ett andra hands alternativ. Och det borde finnas många intresanta testade honor drute som letar kille.. För tro mej det var himla svårt att hitta en bra hane som var tillgänglig fr utlåning när jag var i den sitsen. Så jag tror du har stora möjligheter att välja och vraka om det gäller för utlåning.

Robinsnel
0

Orkade mig igenom drygt halva tråden.. Är det ingen som reagerar på att det verkar vara ett rent pengaintresse, eller är det så inom perseravel överlag? Någon skrev typ "det låter som jag pratar om saker men ja ja.." Vaddå ja ja?!

För mig känns det helt bisarrt, men å andra sidan är det ju inget ovanligt i vårt samhälle med folk som har djur för att tjäna lite pengar på dem.

blackangel
0

nu vet jag ej vem du menar med ditt inlägg men det enda jag varit ute efter var att fråga om det fanns någon med en hona de skulle kunna tänka sig att sälja med betalning av mig genom priset av 2 stycken ungar efter parning med min hane som e på bilden men nu har allt spårat ur tycker jag hehe

blackangel
0

Tack#38 för att du förstår iallfall:)

Niffi
0

#39 jag vet inte för vilken gång i ordningen jag säger och skriver detta. Att föda upp katter på hobbynivå som de allra flesta uppfödare gör i sverige är ingen inkomstkälla. Snarare är det en dyr hobby som man finansierar med det förvärvsarbete man har. Det finns nästan ingen kattuppfödare i sverige som gör någon vinst på sina katter. Blir så trött på inlägg som hänvisar till pengaintresse som om det vore det enda. Men nog så vill man att det skall gå med så lite minus som möjligt annars skulle man inte ha råd att fortsätta sin hobby.

Så nu var det sagt/skrivet ännu en gång, kanske den 196748365247 eller något liknande.

Millan71
0

#39 instämmer med #42 att man tjänar inga pengar på detta! Det är våran hobby som vi gillar det enda man vill få ut av det är att alla kostnader går runt för vaccinationer,stamtavlor,mat,sand mm  Och som jag förstår så hade inte du heller nån hona? För det var det som inlägget handlade om,INGET ANNAT!!!starta egen tråd ni som vill prata om annat än vad meningen är i detta inlägg!Tack för mitt ord!! Nu har det löst sig ändå för Blackangel så detta inlägg få gå i ide nu!

Niffi
0

#43 Vad bra att det löst sig.