Perser hane till salu

Oj den var fin o så billig oxå!!!!
fö billigt kan ju jag tycka då men billigt är bra

Varför inte mer? Varför sälja en så ung hane för detta priset?
Jag blir alltid frågande när jag ser en sådand annons, detta ger mig en massa frågetecken. Risken är ju han kommer till någon som vill ha en billig katt i avel och som bara tänker på skaffa billiga katter för starta upp, detta kan bli ett hop plock av tur & otur som inte alls är bra
Annars är det en mkt söt kille

#3 Det har varit svårt att sälja katt hela hösten(för många), så många annonser har varit 2500:- . Alla kan inte sitta kvar med katterna. men det kan hellt klart bli tokigt. Men prisdiskution har vi ju haft här också, som gick i den riktningen. Prisdumpning. Med många sådana annonser blir fort ett krav på lägre priser, som i sin tur gör det omöjligt att ha kullar, då förlusten blir för stor. Och tyvärr så uppskattas katterna sällan om de har för lågt pris. Bara ett fåtal kan förstå vilket fynd de fått.
jag vet denna tjejen ha försökt sälja denna katten hela denna hösten men ingen som nappade tyvärr
den är mycket fin hanne som man ser på bilden iallafall
lite synd kan jag tycka det är så billigt
jag tog annonsen från blocket i går jag vet hon haft annons på katt.nu innan men ingen lycka där heller..
men nu tror jag hon får den såld på blocket iof men kan bli rädd för det finns ju uppfödare som vill ha tag i billiga avelshannar
hoppaps hon passar sig noga bara vilken hon väljer

Det värsta budskapet är nog att köperna medelar att det inte uppskattar försök till seriös avel, inte vill ha väluppfödda kattungar med kvalitets mat samt att vi inte uppskattas för att vi arbetar för att tillgång ska finnas. Sunda, snälla och snygga katter med förutsättningar att leva ett friskt långt liv. Vad är en större engångskostnad jämförelse med massor av utlägg under kattens liv. Klart att det finns olycksfall i allt arbete men i det stora hela borde prioriteten ligga i annat än engångspris. Håller med dig detta är sorgligt.

Oj så snygg han är!Skulle vart perfekt till min malwa men har ju redan en hane…köp honom nån av er så kan jag låna han sen,hehe

Ett tips om läget skall se ut så här. Jag har placerat mina hos vänner mot kastrering. Har resonerat så här "om det ska bli förlust". Vill jag i alla fall vara med och känna trygghet ( att de har det gott ) veta var de är ( permanenta hem) och följa dem samt få bestämma när och vilka som skall gå i avel. Jag brinner för själva avels momentet och har bra honor som ger väldigt lite problem + att jag kan gå vidare i mina mål. Dessa bebbar ger en bra magkänsla. Förlusten är ju där i alla fall pga av priserna just nu. Många lägger av och säljer ut, så tillgången kommer att bli mindre och förhoppningsvis vända denna trend. Finns säkert fler lösningar till allternativ. Dessa billiga katter kommer i sig att vända denna trend, för en billig katt är sällan en bra katt. Talar inte om ovan nämnda utan i helhet.
Min hobby och levande varelser

Varför skulle inte en billig katt vara sämre än en dyr katt?Ifall denna människa inte har kunnat sälja honom så sänker hon givetvis priset ifall hon ej av någon anledning inte kan ha honom kvar ju…Snygg var han iaf;)

#8 Jag håller med dig i mkt du skriver
Jag är väl sådand att jag skulle låta katten vara kvar tills rätt köpare dyker upp, skulle det vara en hane/hona som ska gå till sällskap skulle jag kastrera också då den nått åldern för detta och då sälja den som kastrat
Jag har placerat 2 katter genom åren hos nära vänner, där bor de som kastrater och har ett mysigt liv, känner jag någon väl skulle jag kunna låta en katt bo där om den inte blir såld, då vet jag vad den finns och hur katten har det
En gång hade jag en fertil hane som jag inte ville sälja, tiden gick, han bor också hos en vän, han är fertil och är 3år snart, här har jag möjligheten ha honom i avel. Han bor som ensamkatt och har aldrig haft bekymmer med vara fertil, vi har parat ut honom med våra egna honor och de katter som kommer fr vårt katteri och som då också bor ensamma, bra sätt slippa smitta o annat också
Jag hoppas naturligtvis ovan hane får ett bra hem, att hon som fött upp katten verkligen drar sig om hon känner minsta känsla i de som kommer inte verkar helt 100%, så ska vi alla göra oavsett pris om man blir lite tveksam tyder detta oftast på det är något som inte är rätt

Det är faktiskt inte många som vill ha en fertil hane hemma om man nu inte har den till avel..jag tror givetvis att denna katts ägare bryr sig lika mkt om honom oavsett pris så hon drar sig undan köpare som inte känns rätt!Även när jag skulle omplacera min katt förut så tog jag inget annat pris på henne än kastratpriset men var MYCKET noga med vart hon hamnade!!!

#10 Ja i första hand har man dem kvar håller med dig. Men jag fick fem stycken i samras.
Har ochså gjort foderavtal hos vänner, men även tillsammans med kattsällskap funkar utmärkt.
Vi måste få bestämma över vårat arbete och bebbar. Inte behöva sänka priser pga av blandisar eller köparkrav. Ingenstan i försäljning sätter köpare priserna.
#9 Ju mer penar du lägger ner på ditt avelmaterial i kvalitetfoder och allt annat, ju högre måste priset bli för ungar. Och ju större förutsättningar för ett friskt liv. Du ger bebbarna de största förutsättningarna. Men alla billiga är inte dåligt uppfödda det skrev jag inte.
Grunden för både djur och människor är rätt mat, stimulans och värme. (Kärlek)

#11 Nä jag tror inte heller det är många som vill ha en fertil hane om den inte ska gå i avel
Men det finns också de som köper upp katter för ha i oseriös avel till så kallat Rea priser, det är detta man vill undvika, de kattungar som sen kommer kan ha det ena o andra, alla är inte seriösa. Sen finns de som inte bryr sig om kattens kvalite utan kör på med bettfel, nosfel, knicksvansar, ja man kan repa upp fel i mängder om man vill som inte ska gå i en avel
Det är detta jag menar med då man säljer dem billigt, katten kan andvändas i oseriös avel
Sen så är det inte lätt veta genom träffa en ev köpare om det är rätta hemmet för att det verkar så då man träffar el pratar med dem, oj oj säger jag bara vad skit det finns och falskheter, priset avskräcker de mest oseriösa om det är högre, men finns ändå procent att få tag i de där hemksa ändå, jag har haft en av dem som jag skrivit om på forumet innan

Hmm jag ska nog passa mej för såna här frågor hehe. Nej jag förstår om de sänker priset då det nog e svårt att bli av med alla kattungar ibland dessutom så tror inte jag heller att man vill ha en fertil hane hemma om det ej e så att man ska ha den som nåt annat än till avel. Och för de flesta så är nog även detta pris ett högt om man ej är intresserad av denna rasen , för de kan ju alltid köpa ja blandraser tex billigare så det behöver nog ej betyda att kattungen kommer till någon oseriös bara för att priset kanske inte e det samma som andra uppfödare har.
Jag tror nog och hoppas att de flesta som vill föda upp tänker efter noga så det blir med friska katter och då spelar väl igentligen inte det någon roll om man haft turen att hitta den ultimata katten billigt att starta upp det med;)

#14 Finns för många som tror sig kunna och vill ha denna rasen tyvärr, det är nog en av raserna som de flesta fastnar för pga deras uttryck och päls
Sen kommer de ofta i fel händer till de som inte klarar sköta dem
2000:- är ett pris många perserblandraser ligger på idag, deras priser brukar hamna på 1500-2000 i de annonser man ser
Som jag skrev innan så är det priset som oftast gör att impulsköp hålls borta
Jag förstår inte varför man ska köpa en billig avelskatt, inte letar man efter billig avelskatt??? man söker väl ändå efter hur typen av katt ser ut, och att den passar in i din avel med andra katter mm. Om man nu ska ha en ny katt så ser man ju till att ha dessa pengar det handlar om i beredskap, man tänker framåt, lägger undan osv. Jag är ju sådand att jag vill kunna betala min katt den dagen jag vill ha den, visst kan jag finna och tänka men jösses hur löser jag detta, fast man har kanske 2 månader på sig ordna detta, om inte då får jag vänta
När man köper en vuxen avelskatt så vet man aldrig vad den har med sig fr ett katteri, behöver inte vara någon fara, men finns risker att blanda individer fr olika katterier med olika bakterier, detta kan bli mkt problem, lika viktigt tänka på inte ta in nya individer när man tex har kattungar, och inte för många ungdjur på en gång
annonsen finns inte längre
men jag blir oxå misstänksam när priset är lågt
tror automatiskt att det är nåt lurt
men….man kan heller inte sitta kvar med hur många kattungar, ungdjur som helst
men sen tror jag oxå att det är väldigt olika hur vi tänker när vi ser en sån annons
de som är "nya" kanske ser det som..wow en så snygg katt så billigt..bäst man skyndar sig att köpa den
men många andra som har hållit på i många år..o verkligen har fått erfara vad en kull kan kosta…kanske tänker…hmmmm..där är det nåt lurt
inte vet jag
men så tänker jag i alla fall

Ja givetvis så köper man ju ej katten bara för att den e billig utan man kollar ju upp typ m.m oavsett pris, det jag menar är ju att man kan va glad om man råkat komma över den ultimata katten för ett billigt pris för inte tror jag väl att om någon får välja mellan 2 lika fina o bra katter då den ena kostar 2000 o den andra 8000 att man väljer den dyrare bara för att visa att man e en seriös uppfödare,eller?!
"den ultimata" katten skulle inte vara kvar därute då
det är vad jag tror i alla fall
men visst har ju rätt i att det kan var en helt o hållet superbra katt
jag bara talade om hur jag reagerar på en "billig katt"
säger inte att jag har rätt
men sen tycker jag oxå att det finns en del som får lite "panik" alldeles för tidigt. Katterna har precis passerat 12-15 v o är inte sålda..då får många "panik"
is i magen..rätt köpare kommer.
men….återigen …man kan inte sitta kvar med "ett antal" kattungar eller ungkatter. man ska klara av att ta hand om de oxå
o ju fler det är hemma ju mindre tid blir det för var o en

ja det kan ju vara lite jobbigt att ha en massa katter som passerat 2 årsåldern hemma och då e det ju som så att man nog måste gå ner i pris oavsett om katterna e världens bästa eller icke…

Jag har ju aldrig råkat ut för ha kvar en massa kattungar, men ifall det va så att jag blev sittande kvar med kattungar så hade det inte kommit nya kattungar förrän de andra va sålda
Kan väl medge jag inte riktigt förstår, man kan väl inte sitta med så mkt kattungar kvar så man inte kan låta de vara kvar tills de hittar sitt rätta hem?

nja jag vet ej kanske om man tatt kull på fler katter än en och alla ej blir sålda, eller ja jag ger mej nu bara mina funderingar
#20..det KAN ju hända
som nu innan jag kastrerade Cosmos i början på året
då var det ju 5 honor som fick ungar
Där blev ju bara Calle kvar…men det förstår jag ju nu
HAN SKULLE STANNA HÄR HAN
sen fick ju Chocko 3 st efteråt..o de blev ju kvar tills de var nästan 6 månader..sen sa det bara tjoff tjoff
så jag har inte heller blivit sittande kvar med "överåriga" ungar
men visst kan det suga till i magen när ungarna blir några veckor över 12 o ingen ringer
men jag tror att det har varit nåt exceptionellt i år
hoppas att det vänder som Manbukten skriver
o sen kan man ju inte alltid styra upp om man har fler kullar på G redan.
Men …skulle jag sitta kvar med katter som blivit 2 år o över det..o det inte vore nån hona som man skulle ha i avel…så är det kastrering som gäller

#20 Ett tryckt hem du har kontakt med och känner är väl också rätt hem? Men du har väl hittils haft tur, för många har haft det så i år. Och det började i mars efter Tv 4
Sen tror jag att marknaden har blivit lurig, kan tänka mig att det väntas ut för prisdumpning. Det har jag sett en tendens till. Men också en rädsla för billiga katter eftersom de räknas ha defekter då fast inte det är fallet. En kombination av många faktore.t.om lite näsa ses som en defakt,(skönhetsfel och defekt två skilda saker) men det går väl ej att genföra med pkd osv. Det har vi olika uppfattningar om vilket måste bli riktigt vilset för den icke insatta. Många har blivit lurade och är rädda. Och den biten är uppfödarnas fel. Och att baktala varandra är också en bit i det hela
Och det kanske också beror på att marknaden är mättet.
Ska katteriet stanna i två år då? Då blir det p-piller till ettåringar utan att fått kull. Är för mig obefintligt. De gör jag bara om de inte ska användas i avel och i yttersta yttersta nödfall.

Om man blir jättekär i en katt o sen har man inga pengar just då? Usch vilken hemsk tanke,det har nämligen hänt mig så igentligen ska man inte ens gå in på några kattannonser när man inte har råd…Sen finns det ju uppfödare som går med på avbetalning vilket är jättebra men i vissa fall så har man ju hört skräckexemplar där oxå…jag har själv både sålt(valp den gången då)o köpt på avbetalning(en katt)men jag skulle aldrig kunna tänka mig att blåsa nån som varit så snäll så man fått köpa på avbetalning(Ej annars heller förståss),förstår inte hur det skulle kunna funka heller,man skriver ju sitt personnr o allt i en avbetalningsplan o då vet man ju vem man säljer till o har en kontakt både under o efter avbetalninsplanen…Men det är ju jag det,många kanske tänker annorlunda…men hellre att man köper då på avbetalning än för en billig peng utan att veta nåt om katten i fråga…Om det nu är så då;) Nu vart det struligt va?hehe hoppas ni förstår mig iaf…

#20 Ja jag har nog haft tur då, jag sålde min sista kull precis i vevan med Tv programmet, vi sa som vi brukar, vi kunde haft fler, så underbara mäninskor vi fick förfrågningar utav, har väntelista på önskemål som jag säkert tror fler av er har också
Nu har jag inte haft kull till salu sen i maj, och den lilla som föddes nu har jag haft flera samtal på, men jag bara vägrar då vi nu ska behålla en av våra egna uppfödda denna gången
Nu har jag en liten silver kille här, får se hur han tar sig eftersom han föddes efter en jobbig förlosssning vågar jag inte ta ut något förrän ett par veckor gått. Men han ska säljas, det är en liten kille till sällskap tror jag nu vad jag ser:)) verkar bra i typ men han har vitt i sig, dock inte så mkt som man önskar, får se framöver om han nu ska annonseras el om någon kan tänkas av de jag har i listan
Håller väl med om att det inte är bra ha katter kvar 2år, och även det inte är roligt behöva ge p-piller, det gör jag ogärna här, har bara haft en hona som behövt som idag är omplacerad, men jag hade inte klarat ha kull på kull hemma utan de flyttat heller
#24 Detta med avbetalning är bra om man känner personen väl, men annars,,nä man blir lätt lurad, behövs speciella avtal för de ska gälla om du vill gå vidare om inga pengar kommer, man ska egentligen ha ett riktigt färdigt köpeavtal också om man nu ska ha ett giltigt köpeavtal, tänkte själv ev ta en advokat vi känner till hjälp för få detta gjort

#24 givetvis ska det ju vara riktiga avbetalningsavtal…