Perser iFokus

Perser

Etikettot-allmänt-prat
Läst 1350 ggr
ophelia
0

Snart är det jul

218.gif picture by robinhkennel

Alla har vi väl lite olika mat traditioner bl.a.vad vi har för mat.

På vårt julbord får inte kålpudding saknas.Bruna bönor och rödkål hör också dit.Förutom det vanliga som skinka,köttbullar och prinskorv och jansson.

Vad får inte saknas på ert Julbord??????//Sylvia

simzonites
0

Detta måste finnas på vårt julbord: skinka, rödkål, prinskorv, jansson och så små revbensspjäll som min kära mamma gör Skrattande sen finns det naturligtvis massor av annat men detta vill inte jag vara utan.

/Lotta

billyboy
0

skinka, jansson, sill, revbensspjäll, rödbetssallad, senap… ( o potatis för barnen som inte gillar jansson).

Bart
0

Skinka,janssons,revbensspjäll,rödbetssallad,och ett speciellt julbröd vi alltid har.Dessutom bakar jag alltid en speciell nötkaka bara till jul och sist men inte minst den hemgjorda tårtan till min son som fyller år på julafton!Det är i princip en prinsesstårta fast med röd marsipan och små marsipantomtar,sittande runt om som i en ring.När han var mindre så var tomtarna till antalet lika många som han fyllde år.

Kittentotts
0

Vi har eget bakat bröd som min gubbe bakat i alla 15 åren vi varit ihop, likaså gör han egen senap, egna köttbulllar, och så gör han skinkan. Ja nu undrar nog alla om jag gör någotSkrattandeJag får inte göra dessa som ovan, då går jag in på hans revir, den har han haft innan mig med nämligen:))

Jag gör potatisgratäng, janssons frestelse, ja och så gör jag godiset och bakar då

Det är mysigt med traditioner, vi har precis handlat nu på morgonen för börja veckans långa matlagning

Lovebuffen
0

På vårt julbord får inte prinskorvar, köttbullar, brunkål och rödkål, grönsakspaj, sallad, kokt ägg, julskinka, vegetariska köttbullar och vegetariska korvar, fiskgratäng, sparrisgratäng, vegetarisk omelettrulle, risgrynsgröt och grönkål saknas. Allt detta måste vara med på julbordet, men sedan tillkommer det ju alltid lite nya saker också.

Som ni förstår så har vi en vegetarian i familjen, så därav allt det gröna på julbordet. Glad Även jag är mer åt det gröna hållet, men inte till 100% vegetarian längre, men har varit.

englagirl
0

Och på vårat julbord får inte SPENATOMELETT saknas :-)

skinka,köttbullar,sylta,rödbetssallad,Jansson,sill,sill,sill och sill….kokt ägg med räkor o majonäs,revbensspjäll,prinskorv,rökt sik med kall fisksås, och efter det lutfisk och hammagjort godis.

Ohhhh snart är det jul….GUD va jag ska äta :-))))

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

AnnaKarin
0

englagirl: Jag har hittat Drömsill här uppe nu - på ICA i Kilafors av alla ställen. DET ska jag ha på julbordet. Skinka, sill i mängd, sillsallad, mammas rödkålssallad, Janssons, vörtlimpa m russin, julmust, gravad lax, ägg och säkert en hel del mer för här blir det knytis för andra året i rad.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Millan71
0

Janssons frestelse,skinka,köttbullar,prinskorv,revbenspjäll ja allt e med men kålrot,morots och leverlådan får inte fattas då jag är en finne;)

englagirl
0

#7 va bra Anna-Karin för drömsillen är bara såååååååååååå GOD!!!!!

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

englagirl
0

smakade Rustik sillsallad i affären häromdan och den ska jag oxå ha på julbordet i år.

Här kommer receptet för er som vill…..

1 Pkt 5-minuters sill,420 gr

2 kokta medelstora rödbetor

4 kokta medelstora potatisar

2 hårdkokta ägg

2 hela saltgurkor

2 msk skånsk senap

1 tsk socker

2 dl crème fraiche

salt och peppar

1)Låt sillen rinna av,skala rödbetor,potatis och ägg

2)Skär sill,rödbetor,potatis,gurka och ägg i grova tärningar. lägg allt i en bunke.

3)Blanda senap och socker med crème fraiche,smaka av med salt och peppar.Rör ner såsen i sillblandningen.

Klar att servera!!!!!!

Jag tar GÄRNA emot recept med sill av alla sorter då jag är en sillälskare :-)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Nikkitikkitavi
0

Hejsan ja kålpuddingen får ju inte glömmas bort tur att jag tog med mig den hem redan i lördags mamsen Skrattande kram Smulan

ophelia
0

#11 jahadu frågan är väl om det är något kvar när vi kommer eller måste jag ta med de som är kvar.?????Fundersammamsen

Nikkitikkitavi
0

Nej tryggt nerstoppad i frysenOskyldig skulle ju aldrig nalla på dem i förvägSkrattande

Annkis54
0

jag har ju mycket av de ni har nämnt ovan
men det som bara måste finnas är omelett med räkstuvning

men i år blir det julbord i england för oss…undrar hur det ska gå…jag som är SÅÅÅÅ KRÄSEN. o högt ogillar allt nytt hehe
min svärson frågade mig om jag äter kalkon. näää sa jag
vad har du tänkt att äta då…
-det finns väl potatis hehe
jag vet att jag inte åt särskilt mycket på bröllopet
kanske kan gå ner några gram..om inte godsakerna är GODA HEHE

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

McLaren
0

#10 vad roligt med en sillälskare till!! Tack för receptet på rustik sill, den har jag aldrig provat. Jag äääälskar sill och nu kommer extra jobbet i fiskaffären väl till pass…

Vi har så många olika sorter däribland drömsill som ju är supergo. Prinsens senapsill och kräftsill bara måste ni smaka.

Vi köper den nere i hamnet i göteborg å jag vet att det är många ica butiker bla som har just prinsens.

#14 stackareFlört. Men England har ju mycket gott också! Afternoontee med scoons å marmelad..

Soffan79
0

Jag brukar ha ansvaret för att ta med mig varmrökt lax till julbordet och i år blir det med smak av toscana ska bli spännande. Eftersom jag inte äter något annat kött än fisk så blir det en hel del sill för min del, ska även göra lite vegetariska julköttbullar i veckan tänkte jag.

ophelia
0

Tänk vad mycket som är likadant i alla fall på våra julbord.Men roligt att höra om det speciella som man inte kan vara utan som skiljer sig lite här och där.

#14Stackars Annkis godiset i England är väl så där.Fick skicka till dottern härifrån när hon gick på galoppskola och sedan jobbade där.Hihihihi till julen skickade jag t.o.m. En stor flaska julmust som tydligen var mycket välkommen bland de svenska tjejerna.Då infann sig julkänslan ihop med videon av Kalle Ankas jul och Grevinnan och betjänten.

Många sill älskare här ser jag.Dotterns sambo gillar sill så det är någon mer än jag som tar av det som tur är.Sonen kan ta lite lax.

IdaJ
0

Det jag inte kan vara utan av till jul är kokta ägghalvor med fyllning, omelett m stuvning, leverpastej, prinskorv och brysselkål.

Annkis54
0

nästan så att man börjar längta lite till julmaten
men ska jag inte så smaka nån svensk julmat i år då
ÖVERHUVUDTAGET,,,,hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
asch..första året i så fall
ska bli så gott att komma dit ner o krama henne,.släpper aldrig henne igen känns det som nu. Men ungarna växer upp, gifter sig o får andra som de vill krama..börjar nästan få lite julkänsla nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se