Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2992 ggr
Elisabet-E
0

Torkbur som funkar superbra

Halloj!

Nu har gubben byggt en torkbur efter min idé och den funkar superbra. I stället för rör är det två lådor med en luftspalt emellan, hål borrade i innerlådan och trimfläkten ansluten baktill med stort avstånd (använde en gammal 5-liters hink). Som galler köpte vi ett starkt galvaniserat nät på Granngården. Kostnad 35 pix. Med spånskivan har lådan totalt kostat 155 pix och det är klart okey. Sedan behöver man en händig gubbe som tillbringar ett antal timmar i garaget och bygger den. Den låter inte mycket, och katterna är lugna när de sitter på tork.

Hur blir då resultatet? Räkna med cirka en timmes torktid för en fullpälsad perser. Jag tar ut dem efter cirka 40 minuter och kammar igenom dem och sätter tillbaka dem för cirka 15-20 minuter till. Det är supersmidigt att bada katten och sedan sätta den på tork i buren. Under tiden kan man göra massor av annat i stället för att stå och blåsa katten. Tittar till katten ofta ofta ofta. Skulle inte kunna tänka mig att bada nästa katt och lämna katten i buren utan tillsyn.

Blåser jag en katt med min Metro-fläkt tar det ca 10 minuter och katten är superrädd under tiden. Med torkburen tar det cirka 50 minuter till men katten är lugn och upplever inte det stora obehag som att bli direktblåst med trimfläkten.

Nu ska nästa katt i badet :-)))

Kittentotts
0

Nu får du allt ta kort på buren Elisabet. Du vet här finns ingen händig gubbe i huset:))

Min gubbens kompis(leif) sa en gång då jag efter 2 dagars oljud fr min bil åkte t leifs verkstag för få hjälp av honom som är bilmekaniker, ja antingen vill han byta kärring redan el så ska han bara syssla med måla bilar, jag tror på det sista.

Felet va: Mitt bakhjul som hade hoppat av när som helst,hmmm

Så få honom att göra en sådand avancerad sak som detta, näpp!

manbukten
0

Låter spännande tack för tipset, jag ser också fram mot ett kort.

Bullan
0

Ja verkligen….foton på kreationen önskas!Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Elisabet-E
0

Lovar att foton ska komma på hela härligheten. Gubben har modifierat den lite idag och tanken är att att han ska bygga en helt i plexiglas så katten kan titta ut runt om och inte känna sig så instängd.

Just nu sitter Diana på tork i den och hon är kolugn. Satte henne först på trimbordet och kammade igenom pälsen lite. Hon vände sig hela tiden om och tittade på mig och såg ut som hon frågade: när kommer du att sätta den där hemska trimfläkten i pälsen på mig? Satte henne i torkburen i stället och hon såg rätt snopen ut när jag satte igång den och det inte var hemskt! Innan katten sätts i buren har jag först kört med den tom för att värma upp den lite.

Gustaf som jag badade i morse lyckades t o m somna i buren en stund.

Pälsarna blir mjuka och lite hängiga men reser sig efter en dag. Tror att detta sätt är väldigt skonsamt för pälsarna att torka på. Att ständigt blåsa dem med trimfläkt sliter en del och man får lätt "fnurriga" toppar.

miascharming
0

Så duktiga nu är som håller på och bygger egen torkbur Skrattande

Ser verkligen fram emot bilder ….

// Mia.

Annkis54
0

det här låter ju kanonbra

ser oxå fram emot bilder

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

nettan123
0

Jag med

Glad

mvh/ Jeanette

Annkis54
0

putt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miapia
0

kan man inte få se en bild på den ?  det verka ju jätte bra

Elisabet-E
0

Förlåt ni som väntar på bilder. Har haft megaproblem att ens komma ut på nätet och Tele2 har ingen lösning på problemet. Blev så lack att jag köpte mig ett mobilt bredband från 3 (3G Turbo) och det funkar superduperbra!

Problem nummer två är att jag hade datakrasch för ett tag sedan och måste installera en massa programvara till min systemkamera. Ja men gör det då säger ni. Gärna om jag hade hittat skivorna…. får väl hoppas de dyker upp.

Hur som haver, jag tycker att burtorkning är superbra, pälsarna blir mycket mjukare och inte så sönderslagna som av en trimfläkt. Jag har därför beställt en riktig burfläkt från USA som en julklapp till mig själv. Den heter Double K Challengair 560 och den susar bara lite när den är igång. Har sett videos där den används och den är verkligen tystgående.

Länk för den som är intresserad http://www.pfwh.com/560_1-p-doublek-animal-grooming-dryers.html och frakten hit till Sverige går på 117 dollar. Sedan får man säkert betala en tullavgift när man hämtar ut den så jag räknar med att den landar på kanske 3.000 pix eller strax däröver.

Annkis54
0

9. Fits most standard veterinary and grooming cages.
betyder det att man måste ha en bur att sätta den i

får jag fråga varför du väljer att köpa en om din egna funkar så bra…
jag kan tänka mig att det man kan göra själv..om man inte är en uppfinnare…inte funkar 100% så bra som "de riktiga"
de säger ju att man ska kunna torka en perser på 20-30 minuter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

jaha..är detta bara FLÄKTEN..??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

har du nån länk till den videon där man kan se den igång
jag är RIKTIGT intresserad som du kanske märker hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Elisabet-E
0

#11 Jag väljer att köpa den här burfläkten för då får jag "allt-i-ett" så att säga. Min hemmabyggda torkbur tar en del plats plus att den inte är direkt lättflyttad.

Man behöver en bur men jag har en stor hundbur på trimmet som väntbur och det är bara att hänga upp fläkten på den.

Här är länken till videon:

http://www.expertvillage.com/videos/dog-grooming-basics-dryer.htm

Man får nog alltid räkna med cirka 1 timmes torktid när det gäller burtorkning men jag föredrar en lugn och trygg katt som tar lite mer tid än än superrädd stressad katt som jag gör på 10-15 minuter med trimfläkten direkt på. Och mest för att jag gillar resultatet bättre, kan bara konstatera att trimfläktar nog sliter en del och inte är det mest skonsamma sättet att torka en katt på, varken för pälsen eller deras psyke…

Annkis54
0

hehe
jag fattar ingenting jag hehe
när jag går in på den länken så ser jag bara en blå tom ruta
o kollar jag vilka filmer som finns att se på så står det att

How to Use a Cage Dryer: Dog Grooming Basics  KÖRS

Men ingen körs…om jag skulle behöva nåt speciellt program för att se filmen så skulle jag väl inte komma in på sidan eller??

jag vet att vi rensade datorn på en massa "skräp" nyligen
kanske har rensat bort det progammet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se