saffran eller inte saffran....
det är den stora frågan???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har inte saffran i mina lussekatter..gillar inte smaken…
Jag har saffran i mina lussebullar, dock inte några större mängder. Det man får tänka på är att de blir lite torrare med saffran i. Därför är det bra att använda kesella i dom men det har jag inte testat…
/Lotta
kesella är bra!!! Det ska man ha i..mumms..

Saffran!! Det blir jättebra med kesella!! saftiga i några dagar!!
MVH Isnornin

Vilket bra tips,jag gillar heller inte saffran;)Thanks

Har fått ett recept på "lussebulla", somn är jätteenkelt att göra och går fort! och denna kaka blir jättesaftig!!! Har gjort denna idag till dotterns dagis-lucia-fest, som är i morgon!!!
Konsistensen blir som en blandning av bulla och sockerkaka.
SAFFRANSKAKA!
**8 dl vetemjöl
2 hg margarin (mjukt, rumsvarmt)
5 dl socker
5 tsk bakpulver
**
Ovanstående ingredienser blandas i en stor skål. Antingen med hjälp av elvisp eller hushållsassistent.
**3 ägg
4 dl mjölk
1-2 pkt saffran (beroende på hur mycket saffranssmak man önskar)
**
Ovanstående ingredienser vispas ihop i en skål.
Pärlsocker eller mandelflarn till garnering.
Blanda sedan ihop bägge blandningarna. Smörj en långpanna(eller bakplåtspapper) och bred ut blandningen. Pärlsocker eller mandelflarn strös ovanpå kakan några minuter innan kakan är klar (annars "försvinner" pärlsockret/mandelflarn när kakan jäser.)
Värm ugnen till 200°, grädda i nedre delen i av ugnen 15-20 minuter.
Jag brukar också baka en liknande kaka….mmmm. Brukar pudra florsocker på den då den svalnat, liknar nysnö….Gillar saffran i både matlagning och fikabröd. Här bakade mina barn lussekatter igår, vackra gula med röd mandelmassa i. Allt för både syn, smak och doft.

Jag bakade lussekatter i förrgår, ingen saffran har jag, vi gillar inte smaken, men lite kardemumma finns allt i

Jag åt något jätte gott idag som jag inte trodde skulle fungera mandelmassa och saffran i bullen. Men det var mums
#6 Jättebra med recept kan det aldrig bli för mycket av

Jag ÄLSKAR saffran och mandelmassa i bullar.
Jag har så ont om tid numer så bakning överlåter jag till min mamma som gärna bakar kransar med saffran o mandelmassa till mig. på den tiden då jag hann baka lussebullar till Lucia så hade jag oxå kesella i degen för att bullarna skulle bli porösare.
#6 var på mitt barnbarn Englas dagis idag då dom hade Luciatåg och där blev vi bjuden på just den kakan som verkligen kan rekomenderas till alla er som gillar saffran :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~