Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 881 ggr
blackangel
0

vrför är vi människor så elaka ibland o egon?

har vart in här många ggr och ibland undrar jag varför vi kattmänniskor eller vad vi Mor blandraser tex nu tänker alla fy för att förstöra för vår fina ras perser tex. Men igentligen vad spelardet för roll om man para en huskatt med en ras katt, vaccinerar den chippar den och ser till att den får ett bra hem, vad säger att denna katt inte får det lika bra som vilken ras katt som helst?! Ni får tycka vad ni vill om mitt inlägg men jag har inte vart in här på länge då jag anser att det verkar som att alla som håller på med ras avel e så ego på når vis, förskastar de som kanske ej har råd att köpa en katt för 4-7000, vad e det som gör denna människa tillen dålig kattägare så nu säger jag hejdå till denna sida orkar ej med att det ska vara så perfekt och fördömmande, själv har jag råd med raskatter men ser inget fel i bland avel så länge de har samma rättigheter. Livet e för kort för att slösas bort på att smutskasta varandra som uppfödare ps detta har fått mig att välja att inte vilja bli en uppfödare ds. Alla borde stödja varandra istället för denna avundsjuka. bryr mig inte ett dugg om vad alla så kallade fina uppfödare anser om detta går över till andra forum istället så hare bra

Kittentotts
0

Så tåkigt du lämnar oss!

Ja varför är vi emot huskattsavel, det finns ju så många olika anledningar till detta

För det första så tycker ju jag då, det finns så många därute på katthem med mm som bevisar detta är ett problem. raskatterna finner man också ibland, men de kommer ett fåtal av dessa.

En uppfödning av raskatt är ju kontrollerad, där finns register, det är en kontrollerad uppfödning med stamtavlor,veterinärbesiktningar mm

Tror inte någon härinne tycker illa om huskatter, jag har själv en tjej, hon är den första för mig, hon betyder mkt, men hon är kastrerad

Varför föda upp fler istället för hjälpa de stackare som skulle behöva en kärleksfull famn på alla katthemmen. Har själv jobbat med detta, gjorde det även i början av min uppfödning, hade dem aldrig hemma, men jag arbetade med hämta, städa,veterinärbesök och allt som är kring detta mkt ledsamma arbete, inget kul rycka ut på jour alltid och se dessa skadade kissar

Perserkatter fick vi in 3 ggr under min tid, de va då liggande i en buske el annat, helt uttorkade av att de inte hade förmågan jaga som våra husisar

varför föda upp mer? det finns ju så det räcker av söta huskatter som ropar efter din famn

Ingen som hatar Huskatter här, de flesta av oss har en el fler hemma

krasivis
0

Jag håller med #1: Tråkigt att du lämnar oss!

Instämmer i resten också: Jag har också en kastrerad huskattshona så jag hatar inte huskatter. Före denna katten hade vi en huskatt som blev 14 år. Men, jag har bestämt mig för att aldrig mer ha någon huskatt. Jag inser nu att raskatterna har ett mycket bättre liv.

zandersson
0

Hej

Du skrev att raskatter har ett bättre liv??????

Tycker du inte att huskatter är lika mycket värda ett bra liv?

Själv har jag huskatt och perser och alla mina katter får samma omvårdnad och kärlekKyss

Millan71
0

Kan inte bara sitta o vara tyst när det är syrran som skrivit detta….hon menar nog att huskatterna inte är så sönderavlad som persern så hon tycker nog inte att persern har det bättre än huskatten på så vis,hon gillar inte att man har katter som assecoarer…som skall visas upp o jämföras med varann samt denna avundsjuka o hysteri bland uppfödare..är själv uppfödare så jag håller inte med i allt men är tvungen att förklara vad hon menar då hon nu lämnat denna värld…hon har ju sina katter som sina bebisar o menar att om huskattsaveln fick ske under ordnade former med vaccinationer o allt som hör till skulle det inte finnas så många i katthemmen då deras status skulle bli högre..Obs! Jag skriver detta endast för att förklara då hon kan vara lite plump då hon bestämt sig för att säga nåt,hon e ju en känslomänniska…o impulsiv!!!!!

krasivis
0

#3 Det är väl klart att huskatter är värda ett bra liv! Min huskatt får precis samma omvårdnad och kärlek som mina andra katter! Men, hon får vara ute själv p g a att min man tycker att vi måste ha en råttjägare runt huset. Jag är orolig varje dag för att hon ska ligga överkörd på vägen!

Millan71
0

#4 nu förstår jag inte riktigt,är du orolig över att hon skall bli överkörd men låter henne ändå gå ut själv??Om inte perser hade sån päls dom har så skulle nog jag oxå låta dom gå ut då en katt är till för att vara ute,det är ju deras liv!!!Persern kan jaga o klättra i träden precis som vilken katt som helst,syrrans Bea är exot o hon stormtrivs ute! men dom bor ju så bra så hon kan inte bli överkörd,själv tycker jag att man inte skall ha en huskatt om man bor mitt i stan så dom ej kommer ut….Nåja jag är varken emot huskatter eller raskatter utan älskar alla! Men håller INTE med om att persern skulle ha det bättre än många huskatter som har det bra!Många skulle igentligen inte ha perser heller då dom inte kan sköta deras päls ögon mm…

Kittentotts
0

Om jag nu får svara på lite du skrivit ovan Millan71

Första jag reagerar på är ju att din syster anser vi har våra katter som: assecoarer…som skall visas upp

Hmm tänker jag då, tror hon vi har dem som en sak, ej som familjemedlemmar? Lite knepigt tänkande i så fall, här sover alla med mig, äter och gosar oavsett sort av djur. Vi ger dem lika mkt som t vår huskatt.

Sen skriver du:hon har ju sina katter som sina bebisar

Kärleken till våra katter har vi alla, hon är inte ensam om ha mammakänslor för sina katter, detta har de flesta här

Sen skriver du en annan sak jag reagerar på som:

nu förstår jag inte riktigt,är du orolig över att hon skall bli överkörd men låter henne ändå gå ut själv??Om inte perser hade sån päls dom har så skulle nog jag oxå låta dom gå ut

Att en perser har päls hindrar dem inte vara ute, har haft inhägnad på 1000kvm när vi bodde i hus, mina va ute när de ville, hade inga pälsproblem, de ska ju ändå skötas, mina fick bättre päls. Sen skriver du att om dina inte haft denna päls skulle du nog låta dem gå ut. Finns ju en anleding t vi inte kan låta våra avelsdjur gå fritt ute, man måste ju tänka på sjukdomar, ohyra mmm som vi kan ge våra avelsdjur.

En katt kan gå långt, den kan bli överkörd oavsett vad du bor

krasivis
0

#6 Det är inte så lätt att ha en katt inne som har blivit van vid att gå ut. Jag bor inte i stan men har en bilväg ganska nära huset. Mina andra katter  får vara ute i kattgården vi byggt utanför huset. Det är ju tråkigt när det man skriver bara måste missförstås!

Kittentotts
0

#8 Jag förstår vad du menar, och har också haft katt gående ut o in på landet, vi hade motorvägen bara några meter fr oss, de överlevde tack o lov! De va födda och uppvuxna där vi då bodde, de hade alltid varit ute, så för oss va detta en självklar sak, de hade ladan med djuren gå in o ut i, trivdes på loftet, svårt ta ifrån dem det tyckte vi.

Hoppas inte du tog illa upp över mitt svar Krasivis över att jag skrev:

En katt kan gå långt, den kan bli överkörd oavsett vad du bor

Va bara menat som, svar, men inte riktat mot dig. Ville bara säga att man ska var medveten det kan bli påkörda ovasett vi bor mil fr en väg också, hade alltid detta i mitt huvud då mina va ute, och så är det ju

Dolleminas
0

Det jag inte kan förstå är följande kommentar från #0 "Men igentligen vad spelardet för roll om man para en huskatt med en ras katt, vaccinerar den chippar den och ser till att den får ett bra hem, vad säger att denna katt inte får det lika bra som vilken ras katt som helst?! " Som uppfödare för en ras (oberoende vilken) har vi ett ansvar att INTE propagera för blandrasavel!!! Om sen h*n väljer att gå ur denna sajt är det väl upp till henne, men oberoende om det är en huskatt eller raskatt så är alla lika mycket värd (själv önskar jag att jag skulle kunna haft en huskatt, men allt går inte som man vill alla gånger…)

Sen anser jag att man måste både kunna ta och ge kritik i en diskussion (obs tar savstånd från påhopp) när man själv väl är med och funderar och disskuterar, det är min åsikt!!

Tycker nån att jag är ute och cyklar… ok men så tycker jag!

krasivis
0

#9 Jag förstår dig precis och vet att du inte menade något illa! Jag håller också med om att katterna kan bli påkörda varsomhelst. Det är egentligen urdumt att ha en utekatt!

manbukten
0

#10 Bra inlägg jag är en till  som inte fattar. Vi har lovat att bedriva endast rasavel genom vår ansökan om stamnamn. Och varför fixa fler katter när marknaden är uppenbarligen mätted. Sönderavlad håller jag inte med om, men det finns alltid saker att se upp med och förbättra. Och ibland uppstår fel, ingen människa kan rå för och som ej är genetiskt. Sådan är naturen. Och händer i all avel med eller utan stamtavla. Men om vi lägger ner massor av pengar och tid för vår avel, vill vi inte se avkommorna användas i blandavel. Om någon individ har ett fel ska den väl inte använas alls. Uppfödera har mycket stora krav och kontroll på sig som bidrar till ett i det stora hela seriösare arbete. Vi vill och måste ha det så. Och katten är inte hälften så sönderavlad som våra hundar. Och alla kan spara till ett inköp vi har väl alla TV. Men ibland kanske det dröjer lite. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Men det är tur för katten att det finns intresse för alla att vi blöder för djuren annars skulle denna överrepreserterade grupp inte ha något hem. Hoppas alla som håller på med avel är djurvänner annars är vi ute på hal is.

Niffi
0

Alla har inte råd att köpa raskatt precis som alla inte har råd att köpa ny mobil eller digitalkamera. Det är en fråga om prioritering. Att äga och ge en katt omvårdnad kostar också. Jag förstår absolut inte argumentet att "alla måste ha råd att köpa katt". Alla har inte råd med allt man vill ha. Man får spara för att sedan köpa just det man drömmer om. Att avla på blandras för att kunna sänka priset så att alla har råd är för mig helt fel. Det höjer ABSOLUT INTE katten STATUS i samhället.

Denna diskussion pågår tydligen i all evighet. Den finns snart sett på alla kattforum, men man kommer aldrig nån vart. Det verkar inte som om några sakliga argument biter på dem som är för huskattavel.

ALLA KATTER ÄR LIKA MYCKET VÄRDA, dock inte ekonomiskt och man höjer inte kattens värde genom att genom huskattavel försöka dumpa priserna.

miascharming
0

Tråkigt att du " slutar " på perser i fokus.

Men jag tycker  att du gör helt  rätt, Eftersom denna sida/forum är ängnad till perser/ Exo.

Den heter till & med Perser I fokus ..så JA…många här föder upp perser/Exo..eller är lycklig ägare till dem

Så om du retar dig på dom flesta uppfödare  , tycker att dom flesta är egon…ja då gör du helt rätt i att byta forum.

Lycka till på din nya sajt.

// Mia.

heliotropes
0

För att vända på detta och för att få ett annat perspektiv,så tar jag ett annat "objekt" än katt.

Detta betyder inte att jag ser våra katter som objekt,utan jag ser alla katter med samma älskade livsvärde.

En biltillverkare som tillverkar och säljer fullt utrustade kvalitébilar,vill inte/kan inte sänka priset,så att alla kan ha den.Den skulle då bli tvungen att ta bort ex.kvalité kontroller,uppföljningar av ev.fel mm.

Skulle bilen sänkas i värde så alla kunde ha den,kommer den även lättare till ägo av ägare som ej kan underhålla den.Och marknaden svämmas över av icke underhållna bilar.Där står försäljaren sedan med nya icke sålda bilar för att marknaden är mer än överfull. 

Hoppas att ni som läser detta förstår vinken.

Eva // medarbetare på Perser

Millan71
0

Jag förstår hur alla tänker! Men hoppa inte på MIG,då jag är Millan71 och själv en uppfödare…JAG tyckte inte så som min syster;Blackangel  utan att jag skrev var för att försöka förklara hur hon igentligen menade då hon kan tyvärr va lite plump när hon försöker säga nåt som hon blivit arg över…Sedan att jag reagerade på Krasivis var en helt annan sak,det där med att hon va rädd att katten skulle bli påkörd….då hade inte jag haft katten ute helt enkelt….Det är heller ingen mening att ni skriver på detta inlägg då syster redan gått ur…den enda som ser svaren är jag men som sagt så är jag Millan71 EJ Blackangel!!!!Ok? Vill EJ bråka på någe vis,då kommer jag o åka hem till syrran o ta na i örat;)

MonicaLagerquist
0

Nu är det ju som så att det är Krasivis man som har sin katt ute.Krasivi vill inte att katten ska vara ute men man kan ju inte styra över andra människor.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

miascharming
0

# 16

Helt Ok att du INTE är din syster..utan millan 71.

Det är Krasivis man som vill ha katten ute. INTE Krasivis själv.

// Mia.

Millan71
0

Ok ber om ursäkt!  Karlar!!!! Vet hur dom är,)Det var inte min mening att bråka överhuvudtaget men man missuppfattar mkt när man inte pratar live,eller hur!Blev bara så upprörd av syrran men hon är igentligen en god människa eller vad man säger…hon har själv 2 exoter hemma…Aragon är ju Arwens brollaRäcka ut tungano bea Arwens mammaKyssKramar på er allihop!!!!Hoppas ingen e ledsen på mig nu!!!!

Annkis54
0

#14..så rätt så rätt
utan att lägga nån värdering i det…
men vi ÄR faktiskt på en perser/exotic sajt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Dolleminas
0

#16 Jag tror ingen hoppar på dig för att du är hennes syster däremot försöker jag iaf vara objektiv vad gäller hennes textformulering, så jag hoppas du inte tog dig illa vid, för det var inte min mening…