Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 931 ggr
Millan71
2007-12-09 21:38
0

löp

Vet någon om en honkatt kan börja kissa o bajsa på golven när dom börjar att löpa?Min Arwen har helt plötsligt börja med det men hon är ju bara 7 månader gammal?Hon är väl lite för liten med att komma i löp än,hennes mamma löpte när hon var 10 månader.Har ju haft en huskatt förut men inte gjorde hon så när hon löpte heller…Någon som har tips eller råd?

heliotropes
2007-12-09 22:08
0

Hade nyligen en som löpte,som hade en vecka kvar innan hon skulle bli 7 mån.Så visst kan de vara tidiga.

Men att de kissa och bajar på golvet har jag inte hört i samband med löp i den åldern.Bajsning är deras starkaste beteende för att tala om att något är tokigt,visst kan hormoner lockat fram någon form av olustkänsla hos henne.

Kolla bara upp henne,så hon inte har någon illaluktande flytning,vet om två ungkattor som fått livmoderinflammation innan löp.

Eva // medarbetare på Perser

Trini
2007-12-09 22:17
0

Kanske hon protesterar mot något? Hon kanske är känslig för förändringar, typ ommöblering, nya människor osv? Har hon lugn o ro omkring sig?

Hoppas det blir bättre!

miascharming
2007-12-09 22:27
0

Min första avelshona kissade på hallmattan innan löp , vid ålder 6 & en halv månad gammal.

Efter hennes första kull så hände det aldrig mer.

Men jag vet många som har honor som kissar innan löp.

Bajsandet låtert däremot som en protest, men visst kan det vara hormonerna som spökar på henne.

Jag håller med Trini här…alla dom rätta frågorna Skrattande

Lycka till

// Mia.

feiner
2007-12-09 22:53
0

Löpet kom tidigt för min exotic, hon var fem månader om jag inte minns fel, tänkte verkligen att det verkade otroligt. Men inget kissande eller bajsande. Bara klassiska tecken som jamandet och sånt.

Kittentotts
2007-12-09 23:13
0

Jag har aldrig haft detta med kissande innan löp el så, men jag vet de som haft. Tydligen inget som är ovanligt.

Men bajseriet vet jag inget som jag hört.

Tror det kan vara protest el att hon kanske talar om något inte är bra i hennes kropp

blackangel
2007-12-10 00:56
0

Typ att benji våldtagit henne hehe, nedå;)

AnnaKarin
2007-12-10 01:02
0

Jag har haft en hona som konstant bajsade utanför lådan vid löp och dräktighet, aldrig annars.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annkis54
2007-12-10 01:14
0

jag har oxå hört talas om det

BÅDE kiss o bajs är ju deras sätt att markera..tala om..här är jag

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan71
2007-12-10 02:47
0

Ja inget ovanligt har ju hänt som hon skulle kunna protestera mot men min hane är väldigt bråkig med henne nu så kanske hon protesterar mot honom…att hon inte vill para sig tex..är det löp på gång så får jag ge henne p-piller då hon e alldelens för ung för ungar ännu….nåja det kanske blir bättre när hon väl kommit in i löpet,hon kissar o bajsar aldrig annars nånstans utom i lådan…hon gör iaf inte det i sängarna eller soffan vilket är tur! Så länge det kommer på golvet är det ju lätt fixat…

Lovebuffen
2007-12-10 09:19
0

Ge henne p-piller! Det handlar säkert om att hon börjat bli könsmogen och revirkissar och revirbajsar därför. Honor kan göra så, men slutar när de får p-piller. Vänta inte för länge så att beteendet befästs.

Hoppas det ordnar sig!

Kittentotts
2007-12-10 09:47
0

Med tanke på bajseriet o kissandet så kan jag inte säga vad jag riktigt tycker om p-piller

Men jag har aldrig gett en hona piller annat än i väldigt nödvändiga fall med tanke på detta är risker med ge, tänker…Nä jag hade nog inte gett det om hon är så ung, hade försökt stå ut med detta beteende tills hon löpt ur o sett  så fall sen

Millan71
2007-12-10 12:17
0

#11  det e klart att jag står ut med beteendet men jag tänkte bara på Benji,så att de inte parar sig än då hon är för liten ännu..vill inte stänga in honom heller…undrade bara om kissandet kunde vara ett tecken på löp…

Kittentotts
2007-12-10 12:54
0

Ja detta med våra hanar är ibland lite trassligt då man inte vill ha parat :) Men..tror du inte det vore bra ha honom isär fr henne ett tag ändå? Om du nu tänker på hennes bästa här, inte bra få smått så ung, att ha p-piller vid den åldern är ju en risk att ta.

Att hanen går isär fr tjejerna lite under denna tiden bara är ju inget som skadar honom på något sätt.

Gör en gallerdörr i köket tex, så han har kontakt med er med ljud o annat. Kan säga jag alltid haft ett utrymme ifall jag behövt ha detta, och om jag kommer få en hane här så småningom, och som blir fertl, då kommer han få bo separat då jag inte är hemma el sover, jag har varit med om överraskning parningar, inget kul alls.

Just nu har vi ingen hane, vi tittar, men vi är inte mogna ta detta steget ut än, men den dagen om,,då ska vi allt ha han instängd då vi inte är med, men vi är också emot ha en hane instängd dag in o dag ut.

Millan71
2007-12-10 19:34
0

Ja han kan faktiskt va instängd i min sons rum då hon höglöper om det nu är det som är på gång….Arwen har INTE kissat el.bajsat på golven på 2 dar så jag hoppas hon nu slutat med det…Annars gillar jag INTE att ha nån instängd men min sons rum är ganska så stort+att han både ser o hör oss därifrån….Tack för alla svar!