Vad kännertecknar en BRA UTSTÄLLNING
Jag skulle vilja veta från både IPD medlemmar o SVERAK medlemmar.
Vad är viktigast??
Vad får er att välja om ni ska gå eller inte??
Vad är det avgörande om ni väljer IDP eller SVERAK
hoppas att fler kommer upp med fler frågor som jag inte kommer på just nu
vi måste försöka att göra utställningarna MYCKET MER LOCKANDE för alla. Så att inte klubbarna går back…helst ska de gå med bra vinst:)

Jag har ju som IDP:are tidigare när det var tillåtet ställt ut på sveraks utställningar ett flertal gånger. Dessutom har jag genom åren varit besökare på otaliga sverak utställningar. Jag har ställt ut massor av gånger på idp utställningar.
För mig är skillnaden att jag på idp utställning upplever en mycket gemytligare stämning. Utställarna är inte så segerinriktade utan alla gläds åt varandras framgångar. På idp utställningar används fler utländska domare och från fler länder. Dessutom är domarutbildningen bättre inom idp vilket då ger högre kvalitet. Sedan är det ju stora skilnader rent teoretiskt. Jag menar med klasser, färger, antal certifikat i klasserna, bästatitlar mm. Men det är nog inte avgörande.

Har varit aktiv utställare sedan 1990 inom FIF:e får jag väl skriva men i huvudsak har det varit SVERAK-utställningar. Har också ställt på IDP ett flertal gånger och har även haft domare på CFA på mina katter. Angående domarutbildningarna så kan jag inte uttala mig om. Däremot kan jag uttala mig om domares agerande mellan FIFe och IDP. Inom båda förbunden finns det garanterat bra och dåliga domare. Men jag har varit med om fler konstiga bedömningar på IDP procentuellt sett än jag varit med om inom FIF:e. De slutna bedömningarna har jag också väldigt svårt för som man fortfarande använder sig av inom IDP. En öppen bedömning säger mer än en sluten bedömning anser jag. De absoluta stjärndomarna finns tycker jag inom FIFe. Men smaken är ju olika som sagt var.
Men vad som kännetecknar en bra utställning tycker jag är att utställaren är i centrum och att klubben ska se denne som en kund. Själva utställningsdagen ska flyta på i ett utan allt för mycket dötid. Roliga/unika priser är inte heller någon nackdel om man lyckas vinna med sin/sina katter. Ett extra plus är om utställningen inte drar ut på tiden. Känner egentligen att jag är lite jävig i denna fråga eftersom jag har en stor del av ansvaret i den klubb där jag är medlem. Och jag hoppas och tror att vi uppfyller många kriterier som en utställare efterfrågar.

Jag har ju inte varit på så många Sverak Utställningar då. Men..de gånger jag varit där så har jag aldrig upplevt det som många säger att det inte är lika trevlig stämning, då jag kliver in känner jag massor trevliga personer som ropar och pratar så glatt med mig. Har väl haft funderingar på kliva över en dag då det finns fler utställningar, och inte för jag kommer springa benen av mig på alla, men jag kan välja mer i närheten. Och så får jag träffa min Kusin och andra vänner.
Jag har ställt en del inom Idp, haft uppehåll 2007 pga mig själv som inte varit så frisk, hoppas komma igen nu 2008
En bra utställning för mig är en som inte drar ut på tiden, en som flyter på bra så jag orkar med mig själv.
Vad som får mig välja en viss utställning är vart den ligger, jag klarar inte köra bil långt pga värk, sen har jag pojken med handikapp som jag vill hem till
Jag har haft lyckan komma lite längre på några utställningar, men det har varit ggr med tråkigare priser, Naturligtvis! Men det är kul att få bra bedömningar så detta väger ju tyngst förstås
Jag har enbart varit på Sverak-utställningar och det har varit jättetrevlig stämmning mellan utställarna och jag kanske har haft tur, men domarna har varit mycket trevliga och sakkunniga. Jag har fått bra tips och råd och många roliga pratstunder.
En gång var det en fransk domare som inte gillade färgen på min ena katt så hon brydde sig knappt om att titta på henne… dessutom gick inte bedömningssedeln att läsa, det kändes lite snopet. Man betalar ju faktiskt för att få en bedömning. Ja, ja, det är nästan glömt nu, men jag vill ju inte ha henne igen, så domarna är väl en sak som avgör om jag anmäler katterna.
Annars så tycker jag att det bara är allt det roliga umgänget runt omkring som är viktigast och att det finns mat och fika!

#3 Du kan alltid haka på mig när jag åker iväg om du går över Carina. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra precis :)

Domarutbildning en jämförelse.
Hos IDP:
Först måste man ha gått assistent 20 grr, sedan görs ett genetikprov.
När man går domarelev för det första hårlaget, måste man gå elev 20 ggr på första rasen, t ex Norsk Skogkatt. Därefter gör man ett teoriprov och en provbedömning på rasen. Teoriprovet innehåller för rasen relevant genetik, standardkunskap samt frågor , som berör hur man ställer sig till olika situationer, vilka kan uppstå i bedömningssammanhang. Proven brukar bestå av 20 frågor och beräknas ta en timme i anspråk. 90% skall vara rätt för att provet skall vara godkänt.
Sedan går man elev 5 ggr på varje ras inom hårlaget, och varje ras avslutas med examen , dvs skriftligt teoriprov och provbedömning. Eleven skall eftersträva att sitta med så många olika domare som möjligt. Minst två (2) elevgånger på varje ras skall vara utomlands, Sverige och Norge ej medräknat. När man sen ska börja på ett nytt hårlag , måste man gå elev 10 ggr på första rasen inom hårlaget, därefter 5 ggr på varje ras. Samtliga avslutas med teori-och praktikexamen.
Så fortsätter det tills man klarat av alla raser, om ngn någonsin gör det
Det går inte att studera på ngr speciella frågor i förväg, det finns ingen "handbok" om vilka frågor som kan komma på provet.
Hos FIFE:
Som jag har uppfattat det:
-Så görs det inga specifika genetikprov
-Man ska ha sett ett visst antal katter. Man examinerar sig till en hel kategori, men det är inte specifiserat till den enskilda rasen.
- Har man klarat av en kategori , får man automatiskt döma nya raser som godkänns, även om man inte gjort någon examen på dem.
-Vid provtillfället vet man att ett visst antal frågor från "handboken" kommer med i exakt samma form som i "handboken". Kan man "handboken" utantill så klarar man provet
-Har du 80 % rätt på frågorna så får du godkänt.

#6 Jag har varit med om IDP-domare som inte klarat av färger på katt och påstått att katt har haft färg som inte finns ens rent genetiskt. Hade man kunna minsta lilla genetik (gäller vissa domare även inom FIFe och CFA) hade man utan minsta tvekan kunnat se skillnad på en genetiskt röd katt kontra en genetisk rödaugoti, Hade man kunnat genetik så kanske inte så många röda katter flyttats fram och tillbaka mellan augoti och solid :) Tecken på kroppen är inte samma sak som augoti :))
Innan du ens är framme vid domarexamen så är det en rad moment som ska uppfyllas. Eftersom det är så mycket bifogar jag länten till det pdf häfte som finns på Sveraks hemsida http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Domar-,%20elev-%20och%20assistentregler%202007v1.pdf

#5 Ja vi får allt se här framöver, Kusin har också velat ha med mig:)) Vi hade nog kunnat få roligt ihop många ggr. Just nu har jag fått feber o annat så huvudet snurrar o dunkar
Lite mkt för mig just nu de närmaste dagarna som satt sprätt på kroppens organ. Men jag har varit sugen länge, så trist att jag nu får regga om min Olivia fr Sverak för få ut lillans stamtavla när tankarna gått åt det hållet, men jag får ju regga om sen igen

#7 Nu bedömer ju inte domare på utställning kattens genotyp utan kattens fenotyp. Man bedömmer alltså hur katten ser ut inte vad den är genetiskt. Jag har själv avlagt grundgenetikprovet som alla domarelever inom IDP måste avlägga innan de påbörjar sin elevgång.
Tack för länken till pdf-dokumentet, det bekräftar i stort sett det jag hört tidigare.

Hej
Läser inte Domarna in en kategori itaget ,,precis som hos IDP ?
Det trodde jag iaf…..& att dom på slut utbildningen ..gör en egen bedömmning utom tävlan ..dvs…först så fick min domare dömma katten …sedan Han som gick domarutbildningen.
Detta har jag själv sett med egna ögon…& jag VET att han är utbildad inom andra kategorier …men INTE fick han dömma kategori ett …förns han klarat KAT 1 provet.
Sedan hittade jag detta :
FIFe domare är tillåtna att döma på CFA utställningar utanför Europa och CFA
domare är tillåtna att döma på FIFe utställningar utanför Europa.
Tillståndet gäller de katergorier som domaren är utbildad av sin organisation.
Det du skriver " Citerar"
**- Har man klarat av en kategori , får man automatiskt döma nya raser som godkänns, även om man inte gjort någon examen på dem.
**
VET DU 100% ATT DET DU SKRIVER STÄMMER ?
Vad jag förstår så får domarna pluggga in en kat i taget som hos IDP ?
Jag frågar …för jag vet inte ..men är väldigt nyfiken på hur det ligger till…finns det några fler som vet ?
// Mia
// Mia

#9 Du förstår inte hur jag menar ser jag :)) Varför avlägga genetikprov när det förekommer att man påstår saker som inte går genetiskt? Det är ju som att kasta pärlor åt svin :) Bara för att du kan genetik behöver du inte bli en bra domare. Det finns numera duktiga genetiker inom IDP som är domare som tidigare har varit FIFe domare. Men jag kan knappast påstå att det är bra domare. Nä jag tror snarare det är intresset för hur en ras ska se ut och kunna plocka fram för och nackdelar hos varje individ på ett bra sätt som gör en bra domare oavsett vilket förbund som man tillhör. I ryggen har man sedan sin utbilding och också inom FIFe (vet inte hur det är inom andra förbund) domarseminarium. Dessutom har man inom FIFe krav på att vara aktiv. Jag kan citera en god vän och duktig uppfödare som är en i mitt tycke mycket bra domare på kategori 1 som just nu har ett brejk från att dömma. Denna domare har även kategori 2 och säger att om det blir dags igen för h*n att ta upp sitt dömmande så vill h*n helst inte dömma kategori 2 direkt innan h*n sett och kännt in hur raserna har utvecklats för att kunna göra ett bra jobb.
Att som du helt kategoriskt gå ut och skriva att IDP-domare är bättre bara pga ett genetikprov är verkligen att kasta sten i glashuset. För inte blir du den bästa föraren av en bil bara för att du har alla rätt på körkortsprovet? Visst det underlättar men kan du inte framföra din bil också så blir du ju inte en vidare bra förare av den (eller hur Lena alias Engla-girl).
Men åter igen jag vill påpeka att rubriken handlar om vad som kännetecknar en BRA UTSTÄLLNING inte domarnas utbildning.

#10 IDP domarelev pluggar en ras i taget och avlägger examination skriftligt och praktiska provbedömningar. Alltså inte en hel kategori. IDP har inga kategorier.
#11 Jag har inte sagt att alla idp domare är bättre, jag sa att utbildningen är bättre och det står jag för. Dessutom är jag nog ganska säker på att du inte själv till 100% alltid kan se på en röd eller cream katt om den är agouti eller ej. Domare skall ju normalt sett inte ha tillgång till eller kunskap om vad som ligger bakom den katt de bedömer.
En sak är i varje fall säkert för att återvända till ursprungsfrågan. Sverak använder ett visst antal domare som gör att samma domare dömer väldigt ofta på utställningarna. Domare och utställare känner eller känner igen varandra, domare känner igen katterna. Detta är mindra vanligt inom idp. Domare som kanske bara är i sverige och dömer 1-2 gånger per år, stor andel domare som gör det ännu mer sällan och en mycket stor andel som är i sverige för första gången. Det gör hela tävlingen mer rättvis.

#12 Efter att varit uppfödare sedan 1990 främst på rött/creme med eller utan tabby så kan jag faktiskt säga skillnaden. Men kan du?? Fast du måste kanske läsa lite genetik först LOL för du kanske inte vet hur de ser ut i praktiken LOL LOL.
Vet inte om du har läst hela regelboken angående domare, elever och assistenter för FIFe. Men har du gjort det så ska domareleven först genomgå ett sk elevprov. När man är halvägs genom sin utbildning så ska man genomgå ytterligare ett prov och sedan slutligen examinationsprov. Innan detta sista prov så ska man göra s k parallellbedömningar som ska godkännas. 3 st totalt. När man tagit sin examen så är man ändå inte färdig domare utan enbart en nationell domare. på tre utställningar ska man sedan ha överdomare som man ska motivera och få godkänt för respektive katts bedömning. Först efter detta kan domaren vara internationell domare.
Sedan så pratar ju sällan en domare på IDP. Hur kan man då lära sig? Ev okunskaper slipper ju domaren blotta vid sluten bedömning. Skriver man lite otydligt så syns det ju inte heller :))
Ni har visst kategorier på IDP. Fast ni kallar det för , långhår/exotic (kategori 1), semilånghår (kategori 2) och korthår ingår siam här? (kategori 3 och 4 i FIFe).
Mycket intressant läsning har det varit ovan
men jag tar o hoppar tillbaka till ursprungsfrågan
#2..med slutna bedömningar?? menar du när domaren är tyst som en mus hehe??
det har blivit bättre nu tycker jag..i alla fall de domare som bedömer mina raser..kan inte svara för alla. Vår sista utställning så hade vi uppe det till diskussion före…att domarna måste prata mer..o skriva läsligt på svenska
bo på¨hotell..hur många gör det??
hur många gör det överhuvudtaget på en utställning?? är de nån som vet detta??
vad är bra priser för er…förslag???
o jag tror oxå som nån skrev här, fast med andra ord…serva SERVA utställarna så bra det bara går

Jag är ju med i Sverak och jag ställer ut en hel del (min husis SW´07 Feztiz och mina skogis killar). Och jag tycker att det oftast är bra arrangerade utställningar. Det som jag mest har uppmärksammat var en klubb som rankade huskatterna lågt och de fick mindre pokal vid BIS och mindre saker. Inte för att jag e åpen eller för att jag är van vid att katten min vinner (ta i trä) men jag tycker att det var ganska lågt gjort utav den klubben. Vi betalar ju lika mycket för att ställa ut. Nåja i helgen skall jag till Kungälv på utställning och på söndagen är det huskatts special. Det har jag inte varit med på ännu så det skall bli riktigt kul=)
*kram* från oss
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#13 Skratta du. Jag har själv varit uppfödare sedan 1989 har faktiskt gått assistent 42 gånger och har sammanlagt hittills ställt ut katter på 58 utställningar. Har som sagt avlagt genetikprov i idp och är förnärvarande stambokförare i min klubb. Men det är ju bra om du kan se på en katts yttre vad den har för genuppsättning LOL! Kanke DNA-labben kan lägga ner sin verksamhet LOL!
Domareleverna inom idp tar en ras i taget och avlägger skriftligt och praktiskt (bisittarbedömningar) för varje enskild ras. Man får inte automatiskt döma en ny ras i en "kategori" utan måste avlägga samma examen på den rasen även om man tidigare är godkänd för samtliga övriga raser i den kategorin.
En annan sak som är bra med idp utställningar är att jag man nog aldrig avvisar en anmälan p g a att det är fullt. Vet flera sverakmedlemmar som föredrar idp utställningar eftersom de vet att de kommer med och vet att de varje år har ca 20 certmöjligheter vilket är som de säger fler än de sverakutställningar man lyckas komma med på.

#16 Oj ska vi mäta rutin i antalet utställningar :)) Nu börjar du bli riktigt patetisk. 58 utställningar har min DSM katt som de senaste tre åren varit top 10 på årets katt varit på under tiden 15/2-04 t o m 25/2-07. Sedan ska vi lägga till ett antal utställningar före detta datum och efter :)) Så din och min rutin som utställare ska du enbart tala tyst om. Hur många gånger jag har gått assistent vågar jag inte ens tänka på. Men du får nu slita ut många par skor innan du är ikapp mig :))
Dessutom har jag ställt på IDP också där jag haft ett gäng olika domare. Men ingen av dessa domare har i kvalitée varit i närheten av våra bästa domare utan mer att jämföra med den gråa massan inom FIFes domarkår. Varken bra eller sämre domare i mitt tycke. Dessutom har du skrivit att man inte dömer genetiskt på utstälningarna. Varför har man då ett sådant prov kan man ju undra :) Någon nytta varker den ju inte göra med tanke på vad man hör ibland på utställningar.

#14 Förlåt att jag har spårat ut från ämnet men vissa saker kan jag bara inte låta gå förbi osagda.
Med slutna menar jag att domarna inte pratar. Jag vet att man under flera år har pratat om att få detta förändrat. Visst det har blivit bättre. Senast jag ställde på IDP var i början av 2006 och då pratade domarna betydligt mer än tidigare gånger.
Serva utställarna var jag som skrev. A och O enligt mig.
Många hotellnätter har det blivit för min del. Ibland dyrt och ibland billigt. I möjligaste mån försöker jag bo på IBIS som är billigt. Men när jag var på WW och när jag ställer i Umeå så går hotellräkningen på några tusenlappar. Men det är det värt ibland.
Ursäkta, men kan ni inte respektera Annkis inlägg om att denna tråd ska gå tillbaks till ursprungsfrågan? Gör en ny tråd i ämnet om ni vill gräla vidare!

#19 Vilket jag också har påpekat långt tidigare.
har nästa glömt vad jag frågade
det jag egentligen är ute efter är
hur ska vi får folk att komma…många många..alltså mer eller mindre fulla utställningar hela tiden, båda dagarna samt att alla klubbar kan köra sina 2 utställningar per år om de vill det
ok..serva 110% ja
få domarna att prata…på engelska hehe inte arabiska hehe
mm mm
fler synpunkter

FÖRLÅT ANNKI 
# 6 Niffi ( Obs..jag vill inte bråka..bara ha lite klarhet )
Du går ut ganska hårt med anklagelser gentemot Sveraks Domarutbildning. Helt Ok om du känner så.
Jag har INTE alla fakta, men jag tycker att det är tråkigt att du efter ditt inlägg med din erfarenhet inte har svara alls på några frågor ?
Det finns säkert fler än mig som görna skulle vilja ha fakta.
Så förutom dom frågor jag ställde..som jag gärna vill veta svaret på av en som kan dettta,
Så undrarde jag om :
VET DU 100% ATT DET DU SKRIVER STÄMMER ?
// Mia.
// Mia

Att känna mig välkommen.Ett leende vid incheckningen.
Stora planscher på burplaceringar så man hittar lätt.Rena toaletter och tillräckligt många.Men framförallt att de som arrangerar är vänliga och tillmötesgående.
Bra fika utrymme.
Förr så låg vi på hotell när vi åkte långt eller mot slutet i husvagn.
Domare som har ett vänligt ord även om de inte gillar ens katt särskilt mycket.
Som ni märker så är detta med vänlighet viktigast för mig.En snäsig och sur kommentar kan fördärva hela dagen tycker jag.

Som utställningarrangör har jag också förväntningar på de som ställer ut. Bland det värsta jag vet är när folk ringer och skäller och är otrevliga när de inte kommer med på utställningen. Visst jag kan förstå deras besvikelse men det finns gränser för uppförande anser jag. I lokalen ska man respektera de ev förhållningar som klubbarna har bl a med tanke på brandsäkerhet. Tänka på dem som ska städa ur burarna och torka dem. Det är inte speciellt roligt att ta hand om en bur där man vänt toalåda, matskål och vatten i själva buren. Oftast är det inte speciellt långt att gå till avsett ställe där dylikt kan slängas när dagen är slut.
Att få fullt på utställningar är sällan något problem på Sveraks utställningar. Men bra domare, bra service och en utställning som funkar bra gör att man kommer tillbaka år efter år.

#17 Vem har nämnt rutin. Eftersom du hånade mig i #13 så tyckte jag att jag kunde berätta att jag inte är någon fågelunge i kattvärlden. Varför du började ifrågasätta mina kunskaper vet inte jag.
#22 Om du läser mitt inlägg där jag skrev om domarutbildning i #6 så ser du angående fife att jag kursivt har skrivit "som jag uppfattar det".
Annki, det är nog ingen ide att fråga om hur man skall få utställningarna fulla eftersom sverakutställningarna alltid är fulla. Kanske bättre att diskutera IDP utställningar på IDP-forumet där det också pågår en sådan.
"23 Det var ju för himla bra skrivet tycker precic som du,men tyvärr så är det inte alltid som man vill.Lena
Hälsningar LENA
#23..bra förslag som jag tar med mig
#24..hos oss hoppas jag att det blir/redan är, rutin på att utställarna själva tar ner sin bur o lägger den på plats…
Sen skulle man ju oxå kunna ställa ut hinkar där folk kan tömma vattnet som de ev. har haft i buren. Så får man det inte i sopsäcken
Jo då #25…jag vill både veta hur vi inom IDP vill ha det..men även ta det som SVERAK tycker är bra…så kan vi kanske få
DUBBELBÄST HEHE

#27 Numera är det mer regel är undantag med hinkar hos oss. Vilket jag tycker är mycket bra.
#25 väntar fortfarande på din beskrivning av hur man ser skillnaden mellan röd och rödaugoti fenotypmässigt. Ifrågasätta dina kunskaper har jag aldrig gjort. Bara varför ett genetiktest skulle göra dig till en bättre domare än den som inte har genomgått en sådan. Gentikkunskapen behövs vid bl a färgbestämning men det kanske inte är det första man ska testa enligt min personliga åsikt.
Precis som #22 så undrar jag också vad du grundar ditt påstående på som jag citerar här "Dessutom är domarutbildningen bättre inom idp vilket då ger högre kvalitet."
#28 hehe…jag som trodde att jag precis kom på iden med hinkar hehe

#29 kom på en sak. På en IDP-utställning såg jag för första gången bajspåsar liggandes i alla burarna. Kanon tycker jag. Min egen klubb har anammat detta i alla fall. Tycker att fler borde göra det.
#30..tack .
När man arrangerar utställning så tycker jag det är jätte viktigt att det är flyt på hela utställningen. Att veterinärbesiktningen flyter på snabbt (och att man slipper stå ute i regn och kyla tex), att bedömningarna kommer igång snabbt, att assistenter och ägare ser till katterna kommer upp när de ska, att bedömningssedlar och rosetter kommer ut snabbt, att panelerna är organiserade och att prisutdelningen fungerar bra. För arrangörerna finns det ju alltid massor att göra och tiden flyger förbi, men det gäller att det inte blir för mycket dötid för utställarna.
En bra grej att göra på IDP utställningar när det börjar dra ut på tiden, är att slå ihop panelen tillsammans med prisutdelningen. Det gjordes på FHK utställning i Varberg och på vår SMK utställning i Smedby. Man sparar massa tid!
På våra SMK utställningar har vi i ett par år delat ut tröstpris till de utslagna DB-bästa katterna i panelen. Uppskattat! Jag blev tillfrågad om vi inte kunde ha tröstpris på nästa utställning till de katter som "aldrig" vinner någonting. Typ de katterna som alltid bara tar sin Ex 1 eller sitt cert och inget annat. Förstås en bra tanke men då behövs ganska mycket extra priser för att alla ska få något…Det är kul att spåna idéer!
fortsätt gärna spåna
ALLA
#32 säger som du.. snappt och effektivt
….och många glada miner. Trevliga samtal och ingen avensjuka..toppen
Och det här med tröst pris var väldigt uppskattat ..det pratades mycket om det… Även de små priserna som man fick när man blev BIV & BIG & BIR super kul och fina.. hahaha dom där små medaljerna var så fina också …
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Det gäller att göra det till en show, så man får besökare som inte blir uttråkade…. Viktigt att göra panelen till en informativ, intressant sak. Vissa domare väljer attt berätta för publiken varför de väljer den katt de väljer, men det är oftast bara när det är jämt mellan katterna, men det är otroligt intresant och gicande och gör att man kan lära sig mycket.
men det är synd att panelen alltid är sist och oftast med en paus innan.. kanske man skulle ta panelen fr kategori ett och två i mitten av dagen och för de resterande kategorierna sist på dagen för att göra det roligare för publiken..
jag stller inom sverak och har aldrigt stllt ut inom idp, av den enkla anledningen att idp inte har några utställningar som är tillrckligt nära, så jag vet inte hur ni gör…

Måste få göra ett inlägg. Varför är alltid IdP sämre än Sverak ( enl.Sverak) oavsett mer utbildning kan väl ej vara negativt. Alla kunskaper bidrar till en bättre bedömning oavsett om det är katt bil eller något annat. Hela denna debatt avskräcker från utställning. För de är just det jag reagerat på dessa personliga påhopp, som förkommer i alla fall på Sveraks utställningar och framförallt mot nybörjare. En objektiv bedömning får aldrig baseras på om man känner till uppfödaren och så är det och har varit sedan urminnes tider i alla fall på Sverakutställningar. Har ingen erfarenhet av IDP utställningar, men varit på många ur det andra förbundet.Inte som utställera men som besökare och bekant till utställare. Det ända positiva jag kan instämma i är domarens öppna tal om katten. De ger besökarna vad det vill ha. Men jag skulle gärna ställa på IDP om min kropp ville vara med och om jag vore bilburen. Men som besökare kan du åka hem när kroppen vägrar. Och jag vet åtmistone en här som fick påtalat att man anmäler inte till utställning om orken inte finns. Enkelt förklarat (SVERAK)
För att ställa ut håller jag med Ophelia vänlighet och smidighet och objektiv bedömning. En katt med defekt skall inte vinna över en annan bara baserat på om uppfödaren är känd eller inte. Det ska vara roligt att betala och ställa ut. Attityden och bemötandet på en utställning är hellt avgörande
Dessa två förbund har BÅDA positiva och negativa sidor, det är till att välja det som passar uppfödaren bäst och försöka ta det negativa. Men att få fler till IDP förstörs mycket av den första anledningen jag skrev. SVERAKS förstörande och försvårande syn på IDP. Oavsett objektiv bedömning
Så Annkis kanske IDP skulle hitta på något helt eget jippo runt utställningarna. Det skulle jag vilja ha från båda förbunden mer av den ras jag vill se. Så varför inte kategori utställningar Besökarna är ju också viktiga ur ekonimsk synvinkel. Karten (en som har stånd) har fattat detta. Han anordnar egna tävlingar. Jättekul grej. Mera sådant göra utställningen till mera fest för många. Det är jättetrist att åka långt och kanske hitta 10 katter av det man är intresserad av. Jippon som lockar fler kattmänniskor . Tänk om förbunden kunde ha två utställningar brevid varandra. Kanske ett förbund för bara utställning så fick detta ett slut.
putt…fler som vill skriva kanske
jag har fått med mig jättemånga fina tips
#23..Stora planscher på burplaceringar så man hittar lätt
förklara lite mer hur du menar här
vi har haft möte igår o vi har gått igenom allas synpunkter o det var många bra

#38 Jo ofta när man ser burplaceringen så är den ihop tryckt på ganska små ark.Om man använde sådana som finns till STORA blädderblock och sedan markerade burradens bokstav med avvikande färg så vore det lättare att hitta snabbt.
Vet att några klubbar hade det förr och det var så lätt att hitta sin placering även för närsynta mig