Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3239 ggr
Annkis54
0

luktar ruttet ur munnen

nu blir jag som ett frågetecken igen

min lille 6 månaders choklad exokille..luktar ruttet ur munnen
det kommer nåt slemaktigt ur  munnen på honom oxå
han mår bra..är tjock o fin
bra i magen..
ser inget i munnen…äter..o verkar inte ha ont
men luktar AS

jag märkte för ca 3 dagar sen att ögonen började rinna lite igen

kan detta vara nåt som hänger ihop med maten..RC queen
eller …
alla katterna var så fina i ögonen..jag behövde bara ta varanna dag nu sen eye envy
sen när Calle blev fertil o parade Chocko så har Calles ögon börjat rinna lite mer…det vet jag ju att det kan göra
men samtidigt började även chokladkillens
ingen annan rinner mer
vad är detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
0

Reagerade på att han är i tandbyta ålder,kanske det beror på ev.tandbyte? Det räcker ofta med en liten ficka mellan tand och tandkött för att det ska bli att lukta as.Fot i munnnen

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
0

ok..det skulle det ju kunna vara
ska jag göra nåt eller bara avvakta??
han har fått sina nya hörntänder…men det är väl mer som byts

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
0

Det är väl bara att hålla lite extra koll i munnen.Känn om någon sitter löst,ibland kan man ju själv hjälpa loss en mjölktand som inte vill lossna(som sitter redan löst).

Eva // medarbetare på Perser

Millan71
0

Min Arwen luktade illa i munnen för ett tag sedan,hon är oxå 6 månader samt att det rinner lite extra nu i ögonen,måste vara nåt med åldern….Hörde av en annan här på forumet att det kan börja rinna i ögonen om man tar in hyacinter nu till jul…

Annkis54
0

#3..oki tack för ditt svar o förslag
jag hade inget i huvudet…det var helt tomt på förslag hehe
#4..jag tar inte in några blommor ….vågar inte med hyacinter eller julstjärnor eller annat…bara i tyg i så fall
gick det över på Arwen?
hur lång tid luktade hon så illa

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Annki vid den åldern så är det dom bakre tänderna..sidotänderna som lossnar ..ta en rejäl titt in i munnen upp och ner på dessa kanske det någon inflamation på gång??!?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

#6..om det är nån infektion på G
ska jag behandla då eller???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan71
0

#5  för arwen gick det över på ca 2 veckor men hon luktade inte lika illa hela tiden…hon hade inte inlammation,var till vetten o han sa att vid tandbyten så luktar katter ruttet mer eller mindre…Att det kan även komma ut gegga men det var ing farligt! Du kan ju fråga din veterinär om du e orolig men jag tror din har samma som Arwen,alltså tandbyte…Lycka Till!

Annkis54
0

#8..tack för detta
jag har faktiskt inte varit med om detta förut
men jag ska hålla ögonen på honom
o så ska jag upp till vetten nästa vecka med en annan katt så jag tar nog med honom upp då…om det inte sker nåt akut innan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

det var en lös kindtand…den lossade lätt när jag petade på den
men han hade nog ont..men jag försökt att tvätta lite med en tops o torka av lite
vi får se hur han är imorgon
tack alla
nu har jag lärt mig nåt nytt igen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
0

Så  bra & skönt att du har hittat orsaken till lukten , det är sååå jobbigt om någon har " nått" …och man inte vet vad det är.

Håller tummarna för ett snabbt tandbyte..så skall du se att han blir bra snart.

// Mia.

simzonites
0

Jag tänkte också med en gång på byte av kindtänderna, då brukar det bli så där. Glad

/Lotta

feiner
0

Min Rut var oerhört tålmodig när jag som stor novis tog itu med hennes tandbekymmer, det har jag upptäkt nu när Doris är betydligt mer enveten. Men när Rut skulle tappa sina första tänder och få nya så ville inte en släppa, tandköttet var irriterat och det luktade huggorm. Så jag tog bakteriedödande munskölj för människor på en liten tops och duttade lite i nån vecka och det lugnade sig rejält. Hon tog det bra med den mint eller mentolsmak som kom med behandlingen. Så om ni har en snäll och sävlig katt så kanske det kan funka.

Annkis54
0

han luktar inte lika illa idag
problemet är ju att det är så jättesvårt att kunna se..även om han är snäll

men jag kanske ska testa lite munkölj o dutta på
för det måste ju nästan ha varit nån infektion..o nu förstår jag ju att det som jag såg rinna ur munnen på honom, var VAR.
o det var allt lite sånt idag med
#13..duttade du en eller flera gånger per dag??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#14 Jag har alltid Väteperoxidlösning - sårtvätt, från apoteket hemma, det kan du även använda i munnen, ta en tops och gör rent med. Har frågat både tandläkare och veterinär om detta så det är ok.

Och så ger det snabbt resultat också!

/Lotta

simzonites
0

kan tillägga att jag använder det på mig själv också om jag får irriterat tandkött eller typ inflammationer i nagelbanden som brukar vara nog så irriterande.
Har man katter som går ut och de hamnar i slagsmål så är detta det bästa att skölja rent bitsår osv med.

/Lotta

blackangel
0

Aragon luktar oxå as i munnen, samt brun gegga. Han håller på att lossa tänder och är 6 månader så det hänger nog ihop med det:)

feiner
0

Jag duttade en eller två gånger per dag oftast i samband med borstningen som jag gjorde dagligen för att hon skulle vänjas. Drog med topsen upp efter tand och tandkött. Minns att hon verkade lite slemmig och svagt brun i mun som verkar höra ihop med tandbyte. Men det verkade lugna. Det luktade lite starkt för hennes nos gissar jag men hon låg snällt och lät mig hålla på.  Hur som helst så försvann irritationen. Min tanke var att hade det varit min mun hade jag gnällt rejält och försökt med det mesta så även om hon inte sa något så var det inget kul med tandbyte och vad som följde med.