Perser iFokus

Perser

Etikettot-allmänt-prat
Läst 2185 ggr
Kittentotts
2007-12-05 08:49
0

ICA Nötfärs

Såg ni nyheten om Ica och nötfärs, om inte så handlade den om deras sätt att ändra etikett bara på nötfärs och sälja gårdagens el äldre nötfärs med fel bästa föredatum.  Jag har undrat så många ggr om deras bruna insida, att den max håller till dagen efter. Alla andra affärer jag handlat i håller den mkt längre i kylen. Jag köper inte längre i Ica pga detta, sist va min nötfärs grön och luktade illa dagen efter. Man märker detta med kvalite när man köper mkt till kattungar dagligen.

Millan71
2007-12-05 09:15
0

Mmmm har faktiskt märkt det då jag hade valpar o gav dom…Eupochopper är mkt bättre o håller sig längre!

Millan71
2007-12-05 09:22
0

Menar förståss eurochopper;)

englagirl
2007-12-05 10:12
0

Jag  litar ALDRIG på datummärkningen i affären då jag har en väninna som jobbar i matbutik och hon säger att dom nästan alltid vänder på köttfärsen och ändrar datumet nån dag.

Köttfärsen är ju extra känslig och ska konsumeras samma dag som den köps.

Det är ju SÅ viktigt att köttfärsen som vi ger våra katter och kattungar är dagsfärsk och den får ju inte ens liggga i kylen från ena dan till den andra pga E-colibakterien som finns.

Jag går alltid fram, till charken och ber dom mala ner köttet direkt så mycket som jag vill ha så jag är säker på att det är färskt,det är aldrig några problem att få det gjort då jag berättar att mina katter kan bli väldigt sjuk om dom får i sig E-colibakterien

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
2007-12-05 10:16
0

Jag skulle nog göra som Englagirl!

På affären här i byn, så är det inte något problem att få nymalen nötfärs heller..men man måste fråga om det!

Och jag har märkt att även på vissa korvar…så kan de faktiskt vara mögliga och lukta surt, innan bästföredatumet gått ut! Så det är säkert samma sak med demLedsenFyyy va äckligt då de svinar med mat på det där sättetLedsen

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Elisabet-E
2007-12-05 12:16
0

Jag är super skeptisk mot köttfärs och vet att det fuskas mycket med datum. Har också en kompis som jobbar i matbuik och hon lärde mig knepet att gå till charkdisken och be dem mala direkt till dig.

I vår affär har de maskinen så man ser vad de stoppar i för köttstycken och ser färsen komma ut. Skulle inte acceptera att de går bakom någonstans och säger sig hämta nymald köttfärs!

Finns inte möjligheten att kunna se när de maler färsen skiter jag helt enkelt i att köpa någon.

nettan123
2007-12-05 12:45
0

Det är nog inte bara icas. köttfärshanteringen måste vara noga, kvarnar tas isär varje dag och diskas, att använda ny och rena hanskar. Att det kommer nötfärs ifrån lagren som är färskt och att det inte ligger för länge i kylen innan det males.

Det finns massor av saker man kan räkna upp.

Själv får jag färs av min pappa så jag klarar mig länge.

Men är inte rädd att köpa färs direkt ifrån de som köper färidga ifrån leverantören

/Jeanette

Kittentotts
2007-12-05 13:42
1

Vi har endast stora kedjor här i Kungsbacka, de flesta får sin nötfärs malen o klar i förpackning, eller så säger de nej då man vill de gör iordning den i charken. TYVÄRR!

Jag brukar ta mig t saluhallen för köpa där, då får jag frysa in i mindre portioner.

Men det finns affärer med bra nötfärs också här och som ligger förpackade, bla Willys, man ser den är ok, luktar fräscht

Men ica, näpp den värsta butiken i mkt när det gäller kött

frukove
2007-12-05 17:31
0

Kött/köttfärs är en färskvara och ska behandlas så!

Fördelen med att köpa butiksmald köttfärs är att då SKA den bara hålla till dagen efter.Då är inget syre borttaget eller nån typ av livsmedelsgas tillsatt.D.v.s naturell! Den är som "förr i tiden" då all köttfärs/kött var färska varor och skulle tas om hand omgående!

Att köttfärs blir brun är att den drabats av syrebrist och då ändrar den färg! Men inget annat!

Om man mal köttfärs i butik och låter den stå en stund i tråget utan att man plastar den så blir den rödare och mer attraktiv.Men det har inget med hållbarhet eller att lura kunder!

KPK(ICA´s färdig packade)är ett extremt hygieniskt hanterat kött där man tillsätter gas och tar bort syre.Det håller hög kvalitet.

Men som konsument måste man se med ögat och välja i butiken och sedan tänka på kylkedjan när man tar hem maten.

Men innan man konsumerar mat ska man lukta och känna om det är fräscht!!!!

Mjölkens datum är ju ett bra exempel på att man alltid ska lukta före.Datum är ju trots allt siffror…Har man för varmt i kylen hemma så gäller ju inte dessa siffror…

Så fortsätt att köpa kött.Men handla med ögat och tänk på  obruten kylkedja.

Om du tror att köttet är ompackat KÖP DET INTE!DU VÄLJER SJÄLV!

Jag jobbar på Maxi-Skellefteå,charkavdelningen.

Men har jobbat/haft affär sen -90!

Kittentotts
2007-12-05 22:10
0

#8 Nu packar vår butik sitt egna kött. Och den kan gå allt fr brunt till grönt då du delar en storpack i mitten, gräligt vill jag säga.

Och Jag vet inget annat ställe som vi har och det ser ut så. Har flera ggr varit tillbaka med kött t vår Ica affär, då har de hållt med och bytt ut.

Jag vet la också att köttfärs är en färskvara, det hoppas jag alla vet, har även jobbat på denna affär jag klagar på, mer behöver jag inte säga om det

manbukten
2007-12-05 22:37
0

Ica är nog dessvärre inte ensamma, men det gör inte saken bättre. Och detta har pågått länge. När jag jobbade i butik vart alla varor med nedsatt pris inskrivna i lista på svinn. Vet ej om så är fallet fortfarande men helt galet. Svinn pratar de ju om i samband med stöld. Även de som kastas ingick i den gruppen. Ruttna grönsaker och dyligt. Men förr kunde köttfärs ätas rå även människor som inte rekomenderas idag. Så jag är väldigt tveksam överhuvutaget

simzonites
2007-12-06 11:13
0

Katterna här hemma har lämnat köttfärsen då de fått det, men det har varit olika affärers inte enbart från ICA.
Vi luktar alltid nog på köttet innan de får det.

/Lotta

Annkis54
2007-12-06 15:02
0

jag ger ju alltid köttfärs när ungarna är små o lääänge
nu har de nyligen slutat att äta de här hemma. De ville helt enkelt inte ha det längre
jag har bara köpt mitt nötkött i en RIKTIG DELIKATESSBUTIK…o så länge de fanns så köpte jag bara närproducerat från en gård utanför stan. Herregud…vilken skillnad på katternas reaktion när de fick det närproducerade första gången. De var som vilda. Det smakade riktigt gott det.
Jag tror att det blev en större succe än vad de hade väntat sig i affären för djuren tog ganska fort slut.
sen har de jättebra kvalitet på sitt vanliga oxå. Styckar o maler i den egna affären. jag köper aldrig nån annanstans än där…som är Ica Jätten Kvantum o Kvantum Vänersborg. Till oss själva o till katterna. Inte på Maxi eller Coop eller andra ställen. Inte för att jag vet att det är "dåligt" där utan för att jag vill ha min köttfärs MYCKET FINMALD..får inte finnas några bitar i ..bläää
vi äter mycket nötfärs här i familjen
Men nu blir det ingen mer nötfärs här innan det blir kattungar igen. jag tycker att katterna snabbt "glömmer av" hur man äter nötfärs.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-12-06 23:13
0

Köpte idag i vår lilla Hemköpsbutik som maler själv, får bli detta om jag inte tar mig t saluhallen, men ett besök o saluhallen i helgen ligger bra till för mig.