Byggt och testat torkbur - ingen hit
Nu har jag offrat en transportbur och satte gubben på att bygga en torkbur. Köpte rör 32 mm + t-kors och några böjar på Hornbach. Lagt slingor i golv och tak enligt de foton Lena skickade och glad i hågen slängde jag Felicia i badet för att hon skulle bli testobjekt.
Resultatet då? Jag är inte nöjd, den för mycket väsen och ljudet i buren är riktigt högt. Anslöt först min Metro 4 HP och den tokblåser, så den var bara att lägga ner. Anslöt sedan min Edemco 2 hastigheter. Att köra med bägge motorerna var uteslutet för då blir den än djävligare än med Metro-fläkten men 1 hastighet gick an. Det blåste ordentligt ur alla hålen. Felicia satt först 30 minuter sedan tog jag ut och kammade igenom henne ordentligt. Hon var då fortfarande jätteblöt under magen och på benen. Hon fick 20 minuter till men jag tyckte inte hon var speciellt mycket torrare och då gav jag upp, hämtade min Jaguar handfön och blåste henne torr med den undertill samt fluffade upp pälsen överallt.
Inte ens som ett vardags/underhållsbad tycker jag att det var värt det, jag vill kunna njuta av en fint preparerad katt även om det bara är till vardags.
Ska nu testa en helt annan idé som bygger på samma princip men inte med rör och återkommer med resultat och vad det är jag tänkt ut.
jag kan nog tänka mig att det inte är så "enkelt" som man tror
jag berättade ju i en annan tråd (tror jag) att min gubbe skulle sänka blåshårdheten i min trimfläkt….o han köpte nån t-koppling o började glad i hågen.
men …oj vilket väsen det blev….luften slog ju emot i t-kopplingen o det blev nån turbulens
för att göra en lång historia kort så slutade det med att vi kopplade bort slangen o satt ett tygstycke emellan…men även där så var man ju tvungen att få rätt tjocklek på tygstycket så att inte man överhettar motorn.
men vi blev i alla fall nöjda till slut.
Tack för att du delar med dig av er erfarenhet
ska bli spännande att se hur din nästa uppfinning blir

Spännande värre Ska bli kul att höra vad ni kommer fram till