Pälsfråga
Jag har en liten fundering när jag sitter och tittar på bilder på era kattungar.Tycker att de är så välpälsade.När jag tittar på mina två så är pälsen ganska kort tycker jag.Kommer pälsen långsammare när föräldrarna är Perser/Exotic? eller är det så att de helt enkelt får lite kortare päls med exoticen som ena föräldern.
Det blev lite rörigt hoppas ni förstår hur jag menar.
Här är Peter Pan Han har tjock päls men gannska kort.

Har inte någon jätteerfarenhet av perser/exotic föräldrar men de tre perser jag har med exoticföräldrar är hemska pälsmonster alla tre.
Jag fick i två kullar en svart och en creme perser där pappan är exotic. Jag var länge tveksam på om de var exotic för de hade inga typiska perserpälsar. Men sedan kom pälsen och gud vad den kom! Cremen Fridolf har så lång päls att den släpar i golvet när han går och han har mycket päls. Den svarta Mårten har inte lika lång päls utan mer normal längd men massor han också.
Den tredje katten är vår gamla shaded silver-hona Bibbi vars mamma var exotic. Bibbi har både längd och drivor av päls.
jag har ju inte heller nån SUPERERFARENHET av exo/per
men jag är nu ganska övertygad om att det KAN bli så…men måste inte bli så
jag har fått ungar som har fått vanlig "perserpäls" men så har jag fått några stycken som aldrig har fått några drivor av päls. Om man ser på Kismo så är ju hans mamma exo…han fick aldrig nån ullig päls ..här ses han på utställning som 1 åring

här är han då för nån vecka sen…kastrat sedan ca 6 mån

sen har vi ju då Tingeling..som är Lars_Kd katt från mig
samma mamma som Kismo
o här är hon vuxen …o sen när hon blev kastrat så fick hon inte mer päls heller

Detta är min första kull då ena föräldern är exo o såhär blev han

Tack alla för era svar. Jag förstår ju att pälsar är individuella men det är så interessant att höra era erfarenheter.
Pojkarna har också helt olika kvalité på pälsarna Mr Smee har med täckhår och peter har bara ull verkar det som.Men spännande är det tycker jag att följa utvecklingen och se hur det blir med vuxenpälsen sedan. Tack än en gång för svaren och bilderna.Så lärorikt.//Sylvia

I den kull jag fick, där var pappa var normalpälsad perser och mamma exot, utfallet blev = 1 pälsmonster, 1 normalpälsad och en med relativt kort perserpäls…men ljuvlig textur, mkt silkig :) Har ALDRIG behövt sätta kammen i henne…förutom till utställning då för fluffets skull!…men aldirig flikig eller tovig päls! Önskar att de riktigt långhåriga, kunde ha den texturen.

Min ena svartvita perser hona Anni har exopappa och persermamma och har ganska kort fluffig päls med tjock svans.Väldigt lättskött päls utom vid fällning.Hennes halvsyster Holly med samma pappa och även hon persermamma har lång mer silkig päls och även den lättskött.Jag har oxå funderat på om det kan bli kortare pälsar pga exoinblandningen.Kan ju ev.bero på hur många exo det finns i stamtavlan bakom kanske?I de kullar jag haft med persermamma och exopappa har perserna fått lång päls.
Tror nog bara det har med linjerna att göra. Har haft Exo/Per uppfödning nu i 10 år ( Honan Exo och hanen Per )och har inte haft någon perser med kort päls men inga heller jättepälsmonster. Tror att det har med de "däringa X och Y-na" att göra bara. Här är Maxi blå perser men här på kortet har han sommarpäls och honan är Exo och hanen Per.

#11 Jo så kan det ju oxå vara förstås.