Godmorgon 28 November
Mörkt ute, känns inte så kallt.
Hoppas alla får en bra dag!
Vi kom hem sent igår efter att ha sett vår dotter ha en uppvisning i Göteborg med Teamåkning(konståkning). Tyvärr blev det sent då de slutade först 22.30, och jag va kvar då hon tappades i ett lyft, detta är det hemskaste jag vet, se henne hamna i isen, de har en trådtunn klänning enbart på kroppen, som tur va hade mamma hennes tvättat den varma fleecetröjan och jag stog och värmde den under min jacka så den va varm efter fallet. Har en bild här under, min dotter är i mitten med armen sträckd ut mot sargen.
![Förminskad bild [Neuchatel (17).jpg - 21kB]](http://www.teamboomerang.se/Neuchatel/slides/Neuchatel%20(17).jpg)

Gomorgon från Gävle
Här är det -7 grader, så det är bara att skrapa bilen idag igen när banen ska till skolan.
OJj vilken fin bild, kittentott, konståkning är så fint att titta på, hoppas bara att din dotter inte gjorde illa sig.
Idag blir det att börja stryka gardiner inför första advent.
ha en bra dag allihop
//Tessan
Godmorgon!
Nu finns det två "godmorgon trådar". Kanske det går att baka ihop dem till en?
Må så gott idag önskar
Elisabet m djur.

God morgon från ett kallt Sandviken oxå.
Oj vilken fin bild kittentott,hoppas att hon repat sig din dotter.
Ska äta en god frukost nu och bege mig till jobbet, har mycket att göra dels med körningar då jag har 7 elever som kör upp i morgon och sen öppet hus på söndag då trafikskolan firar 2 års jubileum :-)
Sen håller jag ju på att flyttar till större lokaler så nog finns det att göra alltid
Ha en underbar dag allesammans
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag såg också det blev 2st, nä det går inte få ihop dem, vi får helt enkelt ha det så
Trist! Men det blir så ibland då 2 skriver samtidigt, jag satt skrev då billyboy skickade ut sin osv.Gör inget, vi får ta det, kan lägga in här vad billyboy skrivit i sin tråd inunder, hade det varit så fler skrivit i den tråden hade denna kunnat tas bort.

billyboy
2007-11-28
06:46
Gomorron
från Sandviken.
Av någon anledning för mig okänd vaknade jag efter bara 2 timmars sömn vid 4 tiden och kände mig konstigt utvilad. Känner mig inte trött än så jag fyllde på energiförrådet med att göra en proteindrink (hade proteinpulver hemma som jag totalt hade glömt att jag hade) och blandade så i linfröoljan i denne och det smakade inte alls av oljan! Rekommenderas alltså! ;-) Haha…
Jag skall börja klä på mig om en stund och ta ut vovvarna på morgonprommis och sedan skall jag ta iväg ena barnet på skolan (6-års) och så skall jag ta iväg andra barnet på dagis efter det… kanske att mannen får klä på barn nr 2 medan jag studsar med barn 1. ;-) haha…
När jag vaknade låg jag o tänkte försöka somna om men så kom jag på att det kan vara bra att lyssna på den där lilla piggheten som jag kände för det kan ge en chans att få tillbaka en vettig dygnsrytm. Min dygnsrytm har varit lite bak och fram ett par veckor och det håller inte i det långa loppet.
Vädret har jag inte hunnit kolla ordentligt, men igår kväll var det kallt här.
Hoppas att ni alla vaknar upp till en bra dag!
Kram
Junia

Godmorgon från Dalarna…Här är det oxå -7 grader..burrrr…
Skall till veterinären idag o ge Ronja och malwa vaccination…
Konståkning var det bästa jag visste o titta på när jag var ett barn,det e så fint! Förstår att du blev rädd när dom tappade din dotter #4 hoppas hon inte gjorde illa sig…
:) Jo jag råkade faktiskt vara först med morgonhälsningen vilket inte hör till vanligheterna …. jag är kvällsmänniska så att man missade mitt Gomorron det är inte så underligt… Men problemet så åtgärdat som det går… ser jag… mitt morroninlägg ligger ju här med ;)
kram
Gomorron, brr kallt här vid Ö-vik idag… -11,5 när man kliver upp… Har varit till VC med den yngste på kontroll och skjutsat de äldre till skolan, ska snart iväg med den yngste till dagis och sedan fixa ordning lite här hemma och förbereda middag innan jag ska iväg och jobba (ska joura tills imorgon)
Ha en trevlig dag allihop!!!
Goddag alla!
Jag är hemskt förskyld och måste plugga,skriva min uppsats om min praktik…aldrig kul när huvudet känns den väger många kilo fler och ögonen svider. PLus att jag är mkt ledsen min praktik är slut,hade underbara elever som gillade mig och sa många varma ord om min roll som lärare,stort trivdes som lärare.
Vilken fin bild Carina! gillar att titta på konståkning främst vid jul faktikst! riktigt fint!
Här är det minus fem, är det någon som har minus 20 grader? tror nte jag har upplevt sådan kyla! jag ska hålla mig inomhus idag,igår var vi på bio och såg Saw IV( mkt bra om man gillar skräck)
Ha en mkt fin och varm fortsatt dag!!
Didi
Det är kallt i Grängesberg,nu bara 5 minus igår kväll 12 ½ minus.
En av de få modmorgon trådarna jag skriver i vid denna tid är när jag inte har lyckats somna pga.värk,denna natt var det tårna..haha! jaaaa!..man måste få skratta…att små tåj*vlar kan vara så smärtande.så jag ska snart prova att sova igen.nattinatti.:)
Här i Kalmar är det solsken och minusgrader.
Idag ska jag till tandläkaren, igen, och få dit kronan - hoppas bara att den passar så jag slipper fler besök just nu. Vill inte tänka på vad slutsumman blir idag. 
Studiebesöket på förlossningen igår gick bra, känner mig en aning lugnare men det ska ändå bli skönt att träffa amanda-barmorskan.
Kunde inte låta bli att jämför med kattförlossningarna igår då vi var där
och klarar katterna det så ska väl jag också göra det…
/Lotta
/Lotta
#11: Självfallet klarar du det (precis när du känner att "nä nu orkar jag inte mer" då är det precis på väg att övergå till slutfasen så då får du en styrka innifrån …
Är det första barnet?
#12 Vi fick avbryta en graviditet i v.20 förra hösten på grund av ett väldigt allvarligt ryggmärgsbråck m.m. hos barnet. Ett mycket jobbigt beslut…Jag fick föda fram då efter att de satt igång förlossningen. Har hört att det gör mer ont än när förlossningen kommer igång på naturlig väg så att säga.
/Lotta
Har aldrig provat att få förlossning igångsatt men det brukar vara jobbigare och ta mer på krafterna. Förutsatt att inget händer som blir fel denna gång så kommer det ändå tror jag att kännas mindre jobbigt nu med tanke på att det nu skall bli bebis som kan leva… *ledsen att se att du drabbats av förlusten av ett litet barn - kram*
#11 När jag fick min dotter 4½ vecka för tidigt hann jag inte direkt reagera, det gjorde däremot barnmorskan som funderade hur jag kunde vara så lugn… mitt enda svar… "jag har jobbat/jobbar som avbytare och varit med om att dra ut kalvar som suttit fast och så illa kan det väl ändå inte vara…" gissa om hon blev lugn 

#13 Lotta att sättas igång är mera jobbigt.Jag sattes igång 3 veckor för tidigt med Jimmy, detta då jag mådde så dåligt, första gången jag ansåg det va lite jobbigt, så det är säkert rätt

#13 Jag han aldrig få den minsta bedövning vid någon av mina 2 förlossningar!…förutom lustgas i massor
Och första (pojken) vägde 4.385g…och det gick ändå jättebra! Flickan var betydligt mindre, men om än det känns, så är det en "naturlig" smärta…inte som när man gör illa sej eller så! Förlossningssmärtan hjälper en med att samla kraft på något sätt!?!…så upplevde jag det iallafall. Men att bryta foten gör såååå mkt ondare än att föda barn…så om du brutit något, så vet du att såååå hemskt är det inte ;) (bröt själv foten i somras)
Att föda barn är världens bästa upplevelse! När man får se sitt barns första blick, det finns inget större!
Jag har också hört dem som fött flera ggr, att den gång de blev igångsatt, så var värkarna mkt hårdare.
Mitt bästa tips är: att slappna av så mkt det bara går under värkarna, så går det lättare. Spänner man emot, så gör det faktiskt ondare. Sedan är LUSTGAS KANON!!! Min sambo testade och blev jättefull i 2-3min
…jag hade ganska kul åt honom faktiskt
hihi.
#17 ohhh..jag hade också velat fått lustgas
Jag fick vackert vara utan och istället svära och skrika när värkarna var som intensivast,det var nära på att den första barnmoskan skulle åkt på en "propp"
Hon tyckte att jag skulle vara tyst
Båda mina förlossningar gick relativt snabbt,för snabbt,men det kändes som hundra år.
Det var vid dessa tillfällen som jag vet att jag har pokeransikte när jag har ont,gubben min kunde titta på mej,mitt i en öppningsvärk och kommentera att -nu känner du väl inget!. Jag bara kunde väsa fram ett svar mellan tänderna-Jooo!!
Nu är det bara att vänta på barnbarnen

Härligt höra alla berättelser om förlossningar
Bullan va kul det med inte minsta bedövning, mig hann de aldrig, har så kallade för snabba förlossningar, och lustgasen den slängde jag iväg i högsta höjd, man blev ju snurrig
Ibland så tänker jag alla dessa upplevelser våra barnmorskor får vara med om

ja här i Smedjebacken är det grymkallt, kroppen värker men städas måste det, drygt att va männska ibland;)

321 så vi bor nästan grannar,kul! var in på din hemsida men kände inte igen dig;) Såg att du hade katt från Kibbows o Amorstroll,jag har Arwen vars mamma o pappa kommer från kibbows o morfar från Amorstroll;)
Du skrev att du ville ibland ha fodervärd,vad innebär det för dig?
#13 vad gäller att sätta igång en förlossning så har dom fått gjort det på mig med min son,jag öppnade mig inte men han ville ut och hans hjärtljud sjönk så det fanns inget mer att göra…med min dotter fick jag gå i 2 dygn men de tyckte att jag skulle föda utan igångsättning,vet inte om det var bättre att ha värkar i 2 dygn än att bli igångsätt o han var ute efter 19 timmar…tror inte däremot att det skulle göra ondare…(alltså att bli igångsatt)en kompis hade inga värkar o när hon satt o åt så kände hon bara att något kom mellan benen,hon tog av sig o drog ut barnet själv(hon var förstföderska)det gick bra det med;) Lycka till o grattis till att du oxå får uppleva detta fantastiska med att föda…!

#19 haha…jo, jag var snabb på båda förlossningarna! Flickan föddes på 1½ krystvärk och hela hon kom ut på halvan!!!!
Appropå barnmorskors upplevelser! De sa att jag var den första som fått värsta tokgarvet av lustgasen!(som de varit med om) Tårarna bara sprutade och jag kunde inte sluta asgarva…först då nästa bamsevärk kom…då blev det tyst!
Båda barnmorskorna garvade så tårarna rann på dem med…där kan man snacka om "rolig" förlossning

#23 hmmm tänk om man kunde haft så roligt med lustgas,en annan kände ingenting av den o jag lovar att jag försökte minsann att dra i mig så mkt jag bara kunde