Vad tycker ni ?
Hej !
Vad tycker ni
Hur gör ni ?
När ni väljer att gå in på någons hemsida, så väljer ni det ni vill se..ibland kanske ni bara vill se katteriets hanar tex.
MEN…när man tittar på till salu eller Available…Då är det sällan det finns någon till salu. Om det finns någon alls ..så står det oftast såld på den.
Många har sagt att detta är ett problem ..då dom har haft ont om tid att uppdatera hemsidan …VISST ..jag köper det..helt OK.
Tycker självklart det är ok om man har 5 st ungar tex,,,& inte alla är sålda.
Men inte om det står SÅLD på varje kattunge… då anser jag att man har haft tid att uppdatera sin hemsida…då det är lika lätt att ta bort katten som att skriva såld på den.
Jag är så nyfiken på hur alla ni andra tänker angående detta.
HIhI ..jag kanske är själv om att ens tänka på det
9
Har upptäckt att jag mindre & mindre följer eller ens tittar på uppfödares tillsalu sidor pga- just detta.
Jag skall inte köpa en katt idag…men tycker att det är roligt att se vilka ungar som finns til salu hos vissa uppfödare som man gillar, vilka färger det blev osv…
vem vet..en dag kanske det sitter en kanon kisse där
Många uppfödare säger att bästa sättet att veta om vi har kattungar tillsalu ..är att titta just på den sidan ?
Kanske är det så gör många så utan att ens tänka på det..
En STOR eloge till alla er som skriver att : Vi har inga kattungar till salu just nu..men återkom gärna.
Kram Mia.
// Mia
Jag känner ju lite att allt för många har "glömt" bort att dom hade en hemsida..den uppdateras typ aldrig som tex..vi har kattungar…blablabla..och senaste uppdateringen var 2004…
Ja då är det ju lite tråkigt.
Jag försöker se till att alltid ha tid till min hemsida..den är inte den bästa men det står ett datum när man ändrade sist då jag har tex kattungar till salu och snappt uppdatera ev. ändringar..det är viktigt för mig för det är ju ändå mitt sätt att göra reklam för mig själv och mina katter.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Ja- det är nog så att många glömmer.
Idag så tittade jag runt lite ..och hittade massor utav hemsidor..där de gjort så.
Väl inne på sidan fanns 1-4 kattungar …SÅLDA…& det för längesedan..
Så du har nog rätt…när kattungarna väl är sålda..så glömmer de bort att uppdatera sin hemsida…Tråkigt är det iaf…när man vill se kattungar som ÄR till salu 
Inte för att detta är en viktig fråga, men jag funderade på om någon annant tänkt på det.
// Mia.
// Mia

Jag brukar vara snabb på att uppdatera min hemsida.Men den här senaste kullen när jag varit sjuk och haft problem med mina ögon vet jag med mig om att jag varit sen.Normalt sett uppdaterar jagg en gång per dag nu har det nog kunnat gå upp till en vecka utan uppdateringar.
Sen kan det ju också bero på att man inte gör sina uppdateringar själv utan behöver hjälp med det och då kan det ju ta lite längre tid.
Stolt ägare till tre La permer
Hmm, ja det är tråkigt förstås. Skall tänka på det med min egen hemsida nu, så att vi inte glömmer bort!
När jag surfar in på kattsidor så tittar jag främst på alla bilder, men det är förstås, är man ute efter att köpa en katt så är det annorlunda, och då är det säkert som du säger, man blir frustrerad om det står såld, såld, såld … Det beror förstås på hur lång tid det tog att klicka sig fram till den sidan, om det tog lång tid är det ju inte kul.
Håller med om att det är tråkigt med hemsidor som knappt uppdateras!
Jag håller med om att man tappar sugen lite då sidorna inte är uppdaterade. Men inser samtidigt att alla inte sitter vid datorn lika mycket som jag gör.
Eftersom jag själv just nu är intresserad av att skaffa mig en exotichane så har jag varit inne på en del sidor och känner igen det ni beskriver…(inre monolog vid datorn) typ, "här var det fina ungar..ojdå, redan sålda? alla tre? fast de bara är 4 veckor, jaja….nähä! det var för 2 år sedan, jaja då förstår jag!?"
Tänk om det fanns ett system som raderade bort gamla ouppdaterade sidor efter några år, då skulle mycket tid sparas i surfandet. Mitt värsta exempel är en sida som inte uppdaterats sedan 1999. Är inte det bar nog länge sedan?

Fast ibland kan det vara som så att ägaren till sidan förlorat inloggningsuppgifterna på sidan och sen skaffat sig en ny hemsida på en ny adress.Det far nog runt en massa gamla sidor som ingen kommer åt att uppdatera längre.
Stolt ägare till tre La permer

Jag tror att de flesta uppfödare som har en hemsida har den för att annonsera ut kattungar och göra reklam för sin uppfödning. En bra reklam kan vara att låta sålda kattungar redovisas, alltså att skriva SÅLD efter kattungeuppgifterna. Sedan så kanske man inte har haft någon ny kull efter den även om det gått 1½ år. Det finns ju många omständigheter det kan bero på. Har man inget nytt att skriva ja då uppdaterar man inte sidan helt enkelt. Såg denna diskussion även inne på Norsk Skogkatt iFocus där man skrev att man blir misstänksam mot uppfödaren om inte hemsidan är uppdaterad.
Jag tycker att ägaren av hemsidan gör precis som h*n vill med sin egendom (hemsidan) utan att för den skull bli misstänkliggjord. Om man har frågor angående en uppfödares hemsida tycker jag att man skall fråga denne personligen via mail eller telefon. Det finns säkert en orsak som inte behöver betyda att man är sämre uppfödare för det.

Det är tråkigt men finns säkert en förklaring till, om det inte handlar om år. För då är det nog bortglömda. Men en slutsatts man kan dra då är att katteriet inte är aktivt. Men jag tror vi alla kan missa där. Livet ser lite annorlunda ut från år till år

Hej !
#3- Självklart så måste det finnas utrymme för att vara sjuk osv.
..det va inte alls det jag menade..men förstår vad du skriver. Jag uppdaterar själv inte ofta ..då vi är ett litet pytte katteri..& det händer inte så mycket .
Dessutom så tror jag att dom flesta vill se tidigare kattungar , bilder osv…det är helt underbart att se alla bilder ..& det är mycket därför jag kikar in på olika hemsidor själv ganska ofta …för att få se lite fler katter/kattungar i olika färger och åldrar i våran ras.
# 4 Haha..inte behöver du tänka på det redan * SMILE *
Om du har samma kattunge där det står såld på i ett år…så skickar jag dig ett maill
#5 - JA exakt…det är tråkigt. Däremot att uppfödare har ett kattungalleri ..eller skriver TIDIGARE kullar kattungar ..är bara kul..så man kan se tidigare bilder på bebisar.
Haha..1999..den sidan måste vara totalt bortglömd 
#8 Du måste ha missförstått mig totalt!
Ja - alla har rätt att göra som de vill med sin egendom det har jag ALDRIG ifrågasatt .
Vad som skrivs på andra forum tänker inte jag diskutera..eller ta skit för.
# 9 Det va just det..katterierna är aktiva…har även haft fler ungar .hanar honor osv..är uppdaterade..Men när du väljer till salu..så får du se deras finaste kattungar som det står SÅLD på.
Först står det ..inte till salu ..vilket är helt OK..sen står det såld. Men ingen katt synes tillsalu övht..vilket blir sååå trist i längden…så då slutar iaf jag att besöka dem…för du vet ..att det kommer aldrig att finnas en katt till salu på den sida…"bara" bilder på alla sålda.
I mina ögon så tycker jag att det har blivit vanligare ..att inte till salu sidan används för kattungar som söker hem. & vanligast verkar det vara utomlands..
Jag har haft feber, snuva & svårt att sova..så jag hade MYCKET tid vid datan inatt 
Tack alla
som svarat.
Kram Mia.
// Mia
Ja man kan ju ha en speciell sida där kattungar som är sålda flyttas över till när dom är sålda men ännu inte har flyttat och en till salu sida…hm..nu vart jag knasig kanske..hahahahaha
Jag har ju sett ibland att några har en barnkammare där nyfödda bebbar är och en till salu sida också där dom sätter dom som är till salu sedan men oftast är ju redan hela barnkammaren tingad innan…så till vilken nytta…hahahaha
#10 Ja det där kan jag hålla med om att det är lite ledsamt…när det först står ..ej till salu…och sedan efter ett tag..såld…för tycker man om den lilla sötnosen så bryr man ju sig inte om att ringa om det står att den inte är till salu… men sedan har väl någon lagt ett jätte bud eller något så vart den såld iallafall…
Men klart vi tänker ju så olika…en del kanske skriver så för dom inte vill ha massa förfrågningar innan dom själva har bestämt sig…men då kanske det kunde stå..kanske till salu senare..men det är klart då kommer det in massa förfrågningar än då…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har en "SÅLDA KATTER" sida. När hela kullen är såld brukar jag föra över bilderna till den sidan och skriva inga kattungar för tillfället på kattungesidan eller så skriver jag när eventuellt nästa kull kommer. Nu har jag varit lite dålig på att uppdatera kattungesidan på grund av att jag måste bada kissarna och det har jag svårt att klara av på grund av värken men jag ska göra ett försök inom an snar framtid :-)
Här kommer i alla fall en bild av Primus, obadad, taget igår.

Han va söt Primus.
Jag satt just funderade på min sida nu
Jag har ju lilltjejen där som ska stanna, men detta för visa upp henne, nu ska hon ju flyttas till Honornas sida inom kort. Och in lär en ny kull komma som nu ska födas här i December.
naturligtvis..så om man kan skriva in såld..så kan man ta bort katten eller flytta den till galleri eller som jag har…en kullsida.
när en kattunge säljs härifrån så tas den alltid bort ifrån kattungar till salusidan
jag är nog ganska snabb på att ändra det
jag har en löpande text på förstasidan som talar om om/när jag har kattungar till salu (hmmm..kanske skulle fixa nåt annat där) eller ha den löpande som talar om att jag inte har några till salu..hmmm tål att tänka på
men det jag däremot är dålig på är att uppdatera när sidan är uppdaterad heheh..det var nån som sa till mig att du uppdaterar ofta men du ändrar inte uppdateringdatum mer än var 3 gång eller nåt..hehe..o jag försöker bättra mig
det första jag kollar efter när jag går in på hemsidor..är om det finns en sida om de som har hemsidan..o gärna ett kort..jag blir så glad då..SPELAR egentligen ingen roll…men jag blir i alla fall glad att få ett ansikte till uppfödaren
#5 HAHAHAHA..ja så kan det vara
Självklart måste man få ha det system som passar en bäst och det vet vi ju alla att då blir det lite olika.
Jag kan inte uppdatera min sida på egen hand då den är byggd mitt ex. och alla uppgifter finns i hans dator. Tror inte att han skulle uppskatta att jag sprang där stup i ett. 
#14 men, men, men, ja vill inte synas på kort, det är inge kul…..
#15…jag är oxå "rädd" för kameran
men jag har lagt ut kort på mig ändå
man behöver inte vara "snygg" hehe
#16 nä, om snygg var kriteriet hänger jag nog löst…hihi. Jag får väl försöka hitta nått kort där jag inte ser allt för grå ut…
317…ta nåt gammalt o sudda till det i photoshop 
nä jag tog nåt som jag hade bara
o så har man en katt i famnen så kan man ju gömma en del
kanske skulle satt upp en katt framför ansiktet oxå haha
Yes, en riktigt lurvig sak med stoor svans! 

Jag känner verkligen igen denna förvirring man kan känna när man söker en ny familjemedlem. Kan förstå att det kan ta tid att hålla sidan uppdaterad och att alla inte är så hemma på att fixa med hemsidor men det är så tråkigt att fastna för en bild och när det följs upp så har bilden legat ute i några år och katten är såld. När jag köpte Doris så var jag verkligen frustrerad och fick efter ett sökande kontakt med en uppfödare här på forumet. Är så glad att hon är min idag. I morse var de så söta och hoppade upp i sängen efter klockan hade ringt med sina små motorer igång. Då skulle det gosas innan jag fick stiga upp.
Men tillbaka till ämnet, ett par saker tipsar jag gärna om.
Skapa en hemsida som är lätt att uppdatera. Lägg fokus på till salu delen, det är den som är viktig för… åh detta låter så hemskt men jag får säga det ändå… omsättningen. Är det hannen som är viktigast så är fokus där… Att sitta med datorer är ju aldrig smärtfritt så kan verkligen förstå att man tröttnar. Men är det jobbigt så skriv hellre att vi tar kullar ett par gånger om året ex. så maila om du är intresserad. Håll sedan koll på mailen. Ge snabb respons. Det räcker med ett tyvärr har vi ingen kull nu, vi väntas om tre veckor eller ja här finns…
Det var lite tankar kring detta ämne. Hoppas det låter bra :-)
Låter väl alldeles jätterimligt.