Zelda har blivit mamma!!!
Nu är tre ungar här, förlossningen hittills har gått jättebra. Det har varit c:a 10-20 minuter mellan bebisarna. Födelsevikter hittills, en svart 68g, en blå 89g, en till blå 64g. Sedan har det kommit en konstig klump också, som en tjock skinnbit, ingen bebis, ingen moderkaka var det så jag vet inte var det var, jag kastade bort det. Nästan ingenting har hon blött, så det är bra. Jag tänkte nu byta underlag så att det är helt torrt och varmt, men jag avvaktar och ser ifall det kommer fler. Det har varit lugnt i natt, hon började gnälla vid 10 imorse och redan 11 kom första ungen och nu är tre födda som sagt. De har gnytt och försökt dia, men jag tror inte de hittat rätt ännu, jag vet inte hur mycket jag skall lägga mig i. Nu ska jag gå och se efter hur de mår igen. Hon är en jätteduktig mamma!!! Slickar och slickar och lägger sig tillrätta så att de kan nå tuttarna. Vidare rapport senare idag.
Kram!
Nu kom en till!! En vit, eller kanske cp, jag vet inte hur man ser skillnad på kattungar, de kan väl vara väldigt lite färgade iansiktet? 78g väger denna lilla parvel. Oj så många det blir, inte konstigt att hon var så står!
GRATTIS TILL BEBBARNA!!! Nospussar från mina katter till Zelda som är en så duktig mamma!!!
Grattis till småbebisarna…
Ännu en liten parvel på 88 gram! De största är livskraftigast, några har nu kommit igång att suga.

Grattis till dig och mammakatt!! 
Åh vad roligt #Trini
5 st…hoppas hon är klar nu då
behöver du nån hjälp så finns vi här
Grattis till dom små bebisarna
…den där skinnbiten som du hittade..jag hade något liknande..jag tror det kan vara ett foster som aldrig blev något..

Grattis till bebisarna. // Lillevi

GRATTIS till bäbisarna!!
Skönt och roligt att allt gått bra! 

Grattis till dom små.
Roligt att allt gått bra

GRATTIS till bebbarna.
Grattis till bebisarna!

Grattis till bebbar wow 5 stycken!
Tack! Ja, det blev jättemånga. De tuttar nu, men jag är osäker på om alla verkligen får i sig, de är så många och några ligger underst liksom. Jag försöker lägga till dem som inte har hittat någon tutte. Vad tror ni om de minsta? De har ganska låg vikt, jag hoppas det tar sig. Zelda har ätit rå äggula, jag undrar hur det skall gå när hon går på toa för första gången som mamma, ungarna kommer skrika när hon lämnar dem :(( De blev inte glada när de skulle vägas. Det var en upplevelse att få vara med på förlossningen, helt fantastiskt! Jag är så nyfiken på om den "vita" är vit eller colourpoint. Det finns ju en chans att det är cp då båda föräldrarna är bärare.
grattis! måste vara riktigt skoj! snart har du massa fina små katter springades runt!
Grattis!!
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Grattis gud vad skoj
Grattis till de små, vilken duktig mamma!

/Lotta
gRATTIS OCH lYCKA TILL MED DOM SMÅ.lENA
Hälsningar LENA
#14…det är helt naturligt att några ligger "under"
det finns ju en rad tuttar där oxå
o du behöver inte bekymra dig för att de kommer i kläm där eller inte kan andas när andra ligger på
eftersom du har vägt de när de föddes…så föreslår jag att du väger de ikväll o ser om de har gått upp nåt
har de gjort det så är det "lugnt"
har Zelda ätit moderkakorna eller nån av de??
jag tycker inte att nån hade låg vikt
60-70 är helt normalt hos mig o allt över räknar jag som stort
#23 Ja hon har ätit en moderkaka, två äggulor och nu har hon ätit uppblött torrfoder och druckit massor med vatten, det är liv i alla ungar hittills. Ja vi får se vad de väger ikväll. Tack för hjälpen. Skönt att höra att vikterna är bra.
Tack också #15 #16 #18 #19 #20 #21 #22!!!

Grattis och lycka till med de små. Vad gäller vikterna är de väl OK, den minste vi fått vägde 50g och han lever och mår bra. Hoppas både Zelda och de små mår bra. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Grattis kul att det blev så många ska bli kul att följa dom framöver.Jag som gillar maskade katter är ju extra nyfiken på den maskade så klart.
Stolt ägare till tre La permer
Jätte stort grattis från mig med…många kramar till mamma katt..så gulligt det ser ut..myspys…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Grattis till så många småttingar
Kan ju varit en tillbakabildad unge den där slemklumpen, men det är inget ovanligt. Mammakatt ser ut må bra, och jag tror nog de hittar rätt, ingen fara ännu, se imorgon hur det ser ut med tuttandet, håller man på för mkt så kan det bli oroligt med ju, detta ordnar du! kram på dig & mammakatt som varit så duktiga
Tack snälla ni!
Nya vikter:
Lille svarten: födelse 68g nu 68g (ingen ökning)
Lilla blå: födelse 64g nu 69g (ökning 5 gram)
Mellan blå: födelse 88g nu 89g (ökning 1 gram)
Store blå: födelse 89g nu 91g (ökning 2 gram)
Colour Pointen: födelse 78g nu 79 gram (ökning 1 gram)
Ja, de borde ha fått i sig lite mjölk i alla fall på deras 6 levnadstimmar. De slåss nästan om tuttarna. Lille svarten har det svårt, försöker hjälpa honom fram, han hamnar lätt sist, samtidigt som jag inte vill vara där och "pilla" för mycket.Han är dock aktiv, skriiiker då han inte kommer fram när han är hungrig. Han är prickig på magen, men det kanske de ska vara de svarta katterna när de föds. Sedan är de blåa ljusare runt ögonen tycker jag, men det skulle väl synas tydligt om de vore tabby? Det är varmt och gott där inne i buren. Hon var lite vilsen imorse när hon skulle föda, men när jag visat henne stället så accepterade hon det direkt, och då var ju ungarna verkligen på väg ut för hon började föda direkt!

WoW!!!! Vilken kull,Gud va skoj :-)
SuperDuperGrattis till mammakatt och till dig
Ser fram emot att få följa dom vartefter dom växer
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#30 helt ok med vikterna enligt mig
att lille svarten inte har gått upp behöver du inte oroa dig för
han måste ha fått i sig nåt annars skulle han ha gått ner något gram eller ett par på dessa timmar….anser jag i alla fall.
men …naturligtvis hålla ett öga på dem.
Grattis från oss till eran kull! Lycka till och vi väntar med spänning på bilder och rapporter…5 styckna, det är helt underbart!
Jepp, jag håller alla ögon jag har på dem *fniss* våra juveler, hur sjutton ska man kunna sälja iväg dem??? Mår dåligt bara jag tänker på det. Den dagen kommer jag behöva mer stöd än någonsin, buhuhu. Konstigt att man får sådana moderskänslor, trots att det är ens katt som föder. Men men, nu tar jag en dag i taget, är glad att alla lever och hoppas att det så förblir, även om jag vet att man måste bereda sig på eventuellt bortfall :(

Massor av grattiskramar till en duktig kattmamma och en lika duktig "mamma". Lycka till.
Lena
Lena W
Betty Back`s Exotics

Så kul att följa dem nu. Att du berättar och delar med dig av bilder är så roligt för mig med två steriliserade damer så här lär det aldrig ske. Det känns verkligen skoj att gå in på forumet och följa detta. Det blir som Ankis hemsida.
Fem stycken är många så hoppas att alla växer till sig. Känner med dig och hoppas du skriver snart igen.
Oj, vilket stöd! känner mig helt rörd! Återigen tack!!
En sak undrar jag, Zelda har inte varit på toa på hela dagen. Ska jag gå och sätta henne på toan? Jag tror att hon är orolig för att zigrid eller krumben ska komma och titta på kattungarna som hon skyddar så väl. ´Jag matar och vattnar henne i buren.
Jag är snart klar med min hemsida (maken jobbar på :)) och då är det meningen att man ska kunna följa äventyret även där :) Återkommer med adress så fort den är klar!
Ha en fortsatt skön kväll alla!

# 30
prickar på magen kan vara tabby tror jag det va, eller vad säger nu ni andra, va ett tag sen jag hade detta
Att de blå är ljusare runt ögonen kan vara de är tabby, du ser färgerna klarare imorgon, ännu mer om några dagar

SUPERGRATTIS till alla bebbarna 
Lycka till med dom små nu 
// Mia.
// Mia
30# Ok, spännande med färgerna då!
39# Mia, tack för lyckönskningar!!
#37 Hon vill nog inte lämna bebisarna så här med en gång…hon går nog när det är tyst i natt…jag brukar ha en toalåda lite på närmare håll så dom känner att dom vågar lämna boet …sedan flyttar jag den när hon är lite mer varm i kläderna..

Oj så kul o så många bäbbar;) Grattis i massor!!!
Oj vad många bebbar det blev… (det var ju det jag sa… den som väntar på nåt…) kul att det gått bra
, klappa Zelda från mig…
#37…jag håller med Marita
jag skulle satt både maten o lådan jättenära henne…
om du är rädd för att hon äter för lite så kan du till o med sätta en matskål i lådan precis bredvid henne, det är många katter som äter där de ligger. Åtminstone i början.
en sak som jag tänkte på nu när jag såg kortet på henne
är det hårfritt runt tuttarna så att ungarna har noll problem att komma åt tuttarna???
det blir ju ofta en naturligt "frigörelse" av tuttarna så att det nästan blir hårlöst runtomkring..på vårtgårdarna alltså.
men det är ju inte alltid som det blir så
jag fick raka ner Blossom för att ungarna hade lite svårt att hitta i all den långa pälsen… bara en liten undring
man får ju göra det så lättvindigt som möjligt för alla.
Jag har klippt bort runt tuttarna, så de kommer åt bra! Alla har gått upp i vikt och de små minsta, svarten och lille blå vägde 73 och 75 gram eftermiddag. Mellanblå väger nu 96, Store blå väger 100! och colourpointen 86gram. Zelda har vågat sig iväg nu, men jag satte henne faktiskt på pottan igår kväll och då kissade hon jättemycket! Hon har sina skålar nära och nu äter hon friskt efter allt ammande. Ny bild på de små med mamma! Hemsidan är snart redo att visas och där kan ni se många fler och enskilda bilder på de små!!

Åh jag ser en tabbys
Va längesen jag såg en så färsk.
De andra kan allt vara små blåtabbysar va? hade jag också en del fr början, min hane va ju blåtabby
Vilken underbar bild!
Va duktig du är på ordna allt för henne bra.
Tack, jo vi försöker göra så gott vi kan så att det är varmt, torrt och gott åt dem.
Aha, så lille svarten är en tabby? Då kanske de blåa är de också, för de är också så där ljusa i ansiktet!?
Nu har vi en hemsida också, för att se mer bilder på kattungarna, gå gärna in där!! Och skriv ett litet hej i gästboken också om ni vill !! Den är så TOM 
Fortfarande på utvecklingsstadiet, men ok att visa upp, och många bilder :)
Kram på er!!
Fin hemsida.
Kikade lite extra på kissungarna. Den du kallar "mörkgrå" har den ljusare fläckar i pannan ovanför nosen eller är det kameran som gör det? Om den har det så är det nog en blåsköldpadda. Den sista är en bruntabby/svarttabby tror jag.
Lycka till med hela gänget.
Så fina !!! Den lilla svarta är en bruntabby eller som det kallas ..svarttabby .
#49 ingen av föräldrarna har rött vad jag kan se så det kan inte bli någon padda..

Jag ser en Svarttabby/bruntabby och en blåtabby, vet ej vad den ljusa är
Men ser ju ut va en blå med, iallafall ser de otroligt goa ut allihop
Grattis till bebisarna!!! Jätte kul!
Lycka till med dem! Kram till bebisarna och mamma katt!
Hugaligen jag får nog snart se till att spara ihop pengar till den lilla framtida damen som jag funderar på för Kottens räkning.. Finns ingen utsedd eller påtänkt ännu, men det är bra o börja tänka in det i ekonomien. :)
vad är det för färg på pappan???
nä ..paddor kan det ju inte bli
du har så rätt marita
Tack för era svar, och färganalyser!!
50 & 51 vad är det för skillnad på svarttabby och bruntabby. Är svarttabbyn mörkare, med mer svart i ? Pappan, Purrbox Zpring Break (Krumben) är ju bruntabby, men hans mamma är en padda.
#53 Billyboy, om du blir sugen på några av mina måste du höra av dig!! Din fina katt blir nog gla i en vän :) Ungarna är efter mycket sociala föräldradjur och kullen mellan Zelda och Krumben hoppas jag kunna bli av utställningskvalitet, Sigrids ungar blir mer sällsiskissar :)
Jag ser mer och mer att det är en colourpoint nu och gissa om jag blir sugen på att behålla denne om det är så! Men men, jag behöver ju en obesläktad hona egentligen, men det skulle vara så kul att ha en ur egen uppfödning! Det är ju rätt så osannolikt att det blir colourpointar mellan dem, eftersom de bara är bärare båda två, ingen är ju cp fenotypt. Nya bilder på min hemsida om någon vill se! www.trinicats.com
God kväll alla!
Nä det är ingen skillnad på svarttabby eller bruntabby det är precis samma ..förr hette det bruntabby nu heter svarttabby.
Sedan när det gäller rött så måste någon av föräldrarna ha det för att det skall kunna bli tex paddor…det går ej att få fram för att det finns i släktet…så ingen av dessa är paddor men fina blåbär är dom iallafall var av en är iallafall tabby…jätte söta!!!
Åh så söt..
Är det inte så att kattungen måste vara colourpoint, för vit kan den ju inte bli?! Isåfall borde den vara blå/blåtabby maskad om mamman är svart och pappan är brun(svart)tabby, eftersom den är så ljus. Spännande 
n 22 heter bruntabby i SVERAK och svarttabby i IDP.
åhhh spännande ..för jag kan inget om just Colourpoint.. Fin och spännande blandning i kullen iallafall..

Jag skulle gissa på att den maskade är brunmaskad.Om den vore blå skulle den inte ha så mycket färg vid så ung ålder.
Finns det någon nyare bild som jag inte sett?!
på hemsidan kan man se den lille plutten…
Kan den inte vara rödmaskad? Vilken färg har pappan?

Pappan är väl bruntabby.Så röd lär den inte vara.

GRATTIS ! Vad roligt !! :D
Tack MickisGizmo!
Åh, kan det vara en brunmaskad alltså? Jag har alltid önskat mig en sådan katt, kommer bli ett svårt val, sälja eller behålla, hmm. Kul med era färganalyser, själv är jag ju nybörjare, så det är jättebra att få hjälp med det! Bra att få utrett det här med svarttabby/bruntabby jag har alltid undrat.
Nya vikter på Zeldas ungar!
Bruntabbyn 88g (födelse 68g)
Lillablå 99g (födelse 64g)
Mellanblå 110g (födelse 88g)
Storeblå 121g (födelse 89g)
Coloutpointen 102g (födelse 78g)
Kommentarer på vikterna?
Zelda och Sigrid ammar jättebra tillsammans, de hjälps verkligen åt!
De ökar ju fint…