Perser iFokus

Perser

Etikett: 07-export-import
Läst 1015 ggr
englagirl
0

Se upp med Förenade Arabstaterna

Är det någon mer som fått konstigt telefonsamtal från Förenade Arabstaterna?

Fick ett konstigt samtal nu ang att köpa katt men jag kände att det inte var rätt så jag slängde luren i örat, …….ohyfsat njaaaa,inte enligt min mening :-)

Svara inte, är mitt råd om ni inte vill sälja katt dit förstås. Men jag har precis för mig att detta tagits upp här nån gång eller har jag fel??? Kan oxå ha varit nån annan lista som jag är med på,kommer inte ihåg.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

KungBores
0

Jag fick ett konstigt mail för ca ett halvår sedan därifrån. Främst gällde det betalningen av katten som var märklig. Jag svarade dem men så hörde jag inget från dem mera. Det var nog på någon lista det stod har jag för mig om någon som råkat illa ut.

Kittentotts
0

Jag säljer inga t utlandetSkrattandeDetta av orsak språket, ringer det någon som inte kan svenska har jag inge annat val än säga Hejdå, kan nämligen inte engelska efter jag va halvdöv tills 9 årsålder, så va fullt upp i att lära mig svenska

Tidlosa
0

Ledsen Det finns flera länder man ska passa sig för…

Har fått flera knepiga mail från olika länder, där det handlar om att de ska sända pengar till mitt konto, som jag sedan ska ge till deras agent…. Gå inte på det! De sätter aldrig in pengar på mitt konto, utan tar de som du sänder till agenten….

Millan71
0

jag skulle heller inte sälja till utlandet förutom Norden men det räknas väl inte?hehe  ja det e svårt om man inte kan engelska då nästan alla oavsett vart dom bor kan ju just engelska….Men tyskarna är mkt emot att prata engelska,har ni märkt det? Min faster är gift med en tysk o han vägrar prata engelska…I somras var vi i mora o fiska,där fanns det tyskar som frågade oss om olika hotell(tror vi iaf;)men när jag bad dom prata på engelska så skakade dom på huvudet o gick!Ja ja tänkt vi,nu fick vi mer plats att fiska på…hehe

Annkis54
0

det enda jag har "hört talas om" o fått själv
är några mail på engelska..där de vill köpa katt
o de är inte från "vanliga uppfödare"
o det var fler som hade fått de…bara att slänga
men inga telefonsamtal

samtidigt så tycker jag ju att man inte kan säga generellt att man inte säljer till utlandet. Tänk om de skulle säja samma sak. Då skulle vi inte kunna importera katt.
Men…man måste vara jätteförsiktig..o verkligen göra allt man kan för att försäkra sig om att katterna kommer till bra ställen.
men …hur gör man det???
jag läser ibland på utländska hemsidor..där det först står att ALLA katter lever med familjen som familjemedlemmar..sen ser man bilder på stora rum o andra utrymmen där det finns massa burar där mammorna är med sina ungar..o sen stora fint inredda "barnkammare" med ungar i olika åldrar…o så hanar för sig.
Jag vet inte….vet inte om det är jag personligen som har ideer om hur jag vill ha mina katter..eller om det är vi svenskar..de flesta av oss uppfödare iaf..som har våra djur som familjemedlemmar…
pratar man med "vanligt" folk..så sitter gamla fördomar kvar fortfarande. Katter kan vara ensamma…gör ingenting
jag har precis fått reda på att en familj har rest bort till USA under några dagar. Hunden är i hundgården…katten inne. Djurtillsyn en (1) gång per dag. Visserligen blev detta bara några dagar..kanske 3 ..men i alla fall.
jag tycker det är jättesynd om djuren. Men många  MÅNGA har sina djur så. Vad är rätt o vad är fel.
nu spårade jag visst ur hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag skulle ju inte köpa fr utlandet själv heller, det är ju samma svårigheter för mig vilket som med språk o annat. Sen så ser jag liksom ingen anledning då vi har så många fina katter här i Sverige med bra gener o annat. Kan förstå detta då en ras är mkt ovanlig, men för mig räcker det med vad som finns här. Så nu får jag säkert höra hur fel jag inte tycker om importer, men men alla får vi tycka på vårt eget sätt

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla har rätt till en egen uppfattning så jag tycker inte du ska känna som om du har fel !!!

Själv tycker jag det är ganska intressant med import :-) Man får många nya trevliga och ibland mindre trevliga kontakter och erfarenheter. Jag håller med om att det finns mycket att hämta här i Sverige men ibland vill man knske komplettera upp lite. Hur det än är så brukar en sel katter förekomma i många stamtavlor och det är något jag vill försöka undvika.

Ha en trevlig fortsättning på veckan allesammans :-)

simzonites
0

Jag tror det stod om detta i det senaste numret av våra katter….

/Lotta

Millan71
0

Usch då att dom låter katterna sitta i burar!!!Då har dom ju de endast för en sak ju o ser inte dessa älsklingar som något annat än varor som man tjänar pengar på…Fy då…jag vill inte sälja till såna personer hoppas inte nån häromkring gör så??är ju finne själv så dit kan jag tänka mig sälja o så norge förståss…men är ingen rasist om någon skulle tro det!!!

KungBores
0

#9 Katter i bur är vanligare än vad du tror eller att de lever delade i stora rum. Många stora uppfödare i bl a USA har sina katter i burar. Dessutom förekommer uppdelning av katterna mer eller mindre i Sverige också. Har man t ex flera hanar så kan man kanske inte alltid ha dem ihop. Dessutom att ha honor tillsammans med flera fertila hanar kan innebära problem för att säkerställa faderskap. Visserligen kan man DNA-testa idag men en kull kattungar kan ha flera olika fäder om man har otur.

Har själv sedan kanske tre år ett uppdelat katteri pga osämja i gruppen och för att kunna styra när honorna ska ha ungar. Det funkar helt suveränt hos mig numera med i princip ingen ovänskap mellan de katter som går i de olika grupperna. Några katter vandrar mellan grupperna men det ställer inte till några problem alls när de gör detta.

Observera att ämnet nu genom de senaste inläggen har blivit Off topic och för respekt mot Lena bör vi hålla oss till saken.

Tidlosa
0

Skrattande Jag hade tur när jag sökte och fann uppfödaren till min grabb. "Kazan" är från Tyskland (ja, vi talade engelska med varandra) och hans uppfödare är supertrevlig!

Hon och hennes sambo flög hit med "Kazan", då det var billigare än att sända honom själv. Dessutom var hon så klart nyfiken på vem jag var och hur hennes missepojk skulle bo. Han är uppväxt som en familjemedlem med alla missarna rusandes runt i hemmet och sovandes i uppfödarens säng. På samma sätt lever han idag.