Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 6832 ggr
Liljekatten
0

En sorglig historia med gott slut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här hände för snart två år sedan, men jag vill ändå berätta för er om Kismo. Jag letade då efter en hane att para min svartsköldpaddsexot Lotus med. Efter en del letande fastnade jag för en jättesnygg svartvit harlequinperser vid namn AnnKriellas Magician, Kismo kallad. Anki ägde honom, men han var placerad på foder inte så långt från där vi bor. Toppen!

Det blev bestämt att vi skulle ha honom här hemma under parning och när Lotus löpte strax innan jul ringde jag till fodervärden för att fråga om vi kunde titta på honom och ev hämta honom. Hon var väldigt undvikande och hade inte tid då eller då och det var så omständigt. När jag ringde dan efter sa hon att Kismo hade hoppat upp på den heta vedspisen och bränt sig rejält om tassarna och då förstod jag ju att han inte skulle kunna para ändå. Vi väntar tills nästa löp.

Strax efter nyår löper Lotus igen och jag ringer upp fodervärden. Hon är lika undvikande denna gång, men eftersom jag bara ska hämta katten så tyckte jag att hon fick ta sig tid att vara hemma och lämna över honom. Hon hade ju ändå katten på foder och var skyldig Anki detta. Då sa hon att han var så tovig så att en kompis skulle hjälpa henne att raka ner honom innan jag kom. Helt ok. Vi bestämde tid dagen efter och vi fick en chock när vi hämtade honom!

Det såg förskräckligt ut i hemmet för att inte tala om Kismo. Mager som en tunntarm, skitig, sår över hela kroppen efter rakning med gud vet vad och ögonen helt kletiga. Fodervärden hade även två hundar och tre andra katter varav en perserhona som var fruktansvärt tovig och väldigt mager vad man kunde känna under tovorna. En av huskatterna var också väldigt smal. Vi sa inte så mycket utan tog Kismo och stack hem. Släppte in honom i vår tvättstuga där han kastade sig över maten. Han bara åt och åt och åt i en lång stund. Han var verkligen vrålhungrig! Jag vägde honom och han vägde 2,2 kg!!! En ganska stor hankatt som då var 1,5 år borde väga det dubbla!

Jag ringde genast upp Anki som givetvis blev mycket orolig. Efter några samtal mellan henne, mej och fodervärden sa Anki: Han ska aldrig mer tillbaka dit. Vi kommer och hämtar honom! Han blev kvar hos oss några dagar och jag har sällan träffat på en mer tillgiven katt och mitt hjärta grät när jag tänkte på hur han blivit behandlad. Här är några bilder som tydligt visar hur illa behandlad han var.

Full med småsår över hela kroppen efter rakning med en mycket ovass rakapparat (antar jag).

När han kom hem till oss trodde jag att han var svart i pälsfärgen mellan ögonen och nosen, men när jag tvättat honom såg han ut sån här. Pälsen, som skulle vara vit, föll bort och han var mycket irriterad i huden.

Jag ringde djurinspektionen i kommunen och anmälde fodervärden. De var där och konstaterade att djuren inte mådde bra och hon fick krav på sig att raka ner den andra perserkatten, fixa till så att katterna fick mat  mm. Hon skyllde på att hundarna åt upp maten för katterna! Snacka om dålig ursäkt!

Anki, du får avsluta den här historien och berätta hur det gick med honom när han kom hem.

manbukten
0

Fyyy dåååå! Stackars liten. Detta är en uppfödares fasa. Har allt slutat lyckligt????

Liljekatten
0

Ja, jag har inte riktig koll på vart han bor idag och jag ser att Anki inte är inloggad, men hon kommer säkert med info snart.

Det är verkligen en uppfödares mardröm, det håller jag med dej om. Man vill ju att ens små älsklingar ska få det bästa hem som finns att uppbringa och så kan det gå så här illa. Kismo blev ju iaf "räddad", men jag tänker på de andra djuren som bor kvar….

Bullan
0

Men huvvaGråter oj vad jag skulle vara bitter mot den människan! Det finns väldigt få om ens någon ursäkt till att sådant här får hända! Blir alldeles illa till mods då jag läser detta! Vilken tur att han fick komma därifrån!

Spännande fortsättning???? Vill gärna höra hur det är med den kissen idag!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

usch vilken mardröm…hoppas han mår bra i dag!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Millan71
0

Herregud så hemskt!!!Hoppas att han mår bättre nu!!!

Kittentotts
0

Hujedamej så han såg ut! Man måste som uppfödare gråta när man får se en så hemsk syn på en av ens älsklingar. Vad är det för folk som kan göra så här?

Annkis54
0

ja..nu är jag här
Kismo hade varit hemma länge…han var ett år när han vann bästa hane på utställningen där personen i fråga hämtade honom.
hon hade gått igenom en hel del för att kunna ta sig till Åby hämta honom..sen åkte hon med oss hem till Trollhättan, sov över där o tog Kismo med sig på tåget hem..ner till skåne.
o då tror man ju att går de igenom sånt krångel för att få en katt så vill de verkligen ha katten.
jag hade kontakt med henne flera gånger tiden efter för han skulle ju ställas ut.

ungefär så här såg han ut då fast i utställningsskick
när Lotta ringde mig o berättade så sa jag …lämna inte ifrån dig honom
jag åkte ner o hämtade honom som Lotta berättat o jag fick en chock..men hans goa temperament fanns kvar nånsstans inuti.
för att avkorta berättelsen..så bor han nu hos en utav mina reiki-elever…tillsammans med en annan AnnKriellaskatt…där är de kung o drotting…stora rejäla katter…har helt otroligt roligt tillsammans men….Kismo är ff liiite avvaktande. O undra på det..så misskött som han hade blivit. Vad Lotta inte skriver..är att köparens hundar hade använt katterna som tuggleksaker.
Faktum är att Kismos nya helt underbara ägare kommer  hit till mig på söndag..jag ska hjälpa  henne o ge henne lite tips om hur hon bäst badar honom för att hålla honom snygg. Så på söndag kväll får ni se hur han ser ut idag.
O då kommer gråten som sitter i halsen nu..efter berättelsen o bilderna, att sjunka ner o lämna oss….för nu är han helt enkelt ännu vackrare än när han blev bästakatt..
O jag har sagt det förut….TACK GODE GUD att du fann ut vad som pågick Lotta.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

nu ska jag gå o lägga mig
gonatt alla

o drömma om Kismo…mmm mammas gullegris

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Huga…blir alldeles tårögd av berättelsen!

Verkligen tur att det blev ett lyckligt slut för denna katt…men man undrar ju hur de andra har detGenerad Man kan ju hoppas att ägarna tog sej i kragen då Liljekatten anmälde dem!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Lovebuffen
0

Usch vad sorgligt, sitter här med tårar i ögonen. Ledsen Stackars, stackars katt när han var där. Och stackars de andra katterna som måste vara kvar hos uppfödaren och stackars dig Annkis som tvingades gå igenom denna mardröm - KRAM till dig!!!

Men vilken TUR att ni upptäckte det och att han fick ett bra hem!!!! Glad

Otroligt SÖT katt iaf!!

Var i Skåne finns denna person, vill ni berätta? Jag bor själv i Skåne, så därför undrar jag.

Dezzan
0

hövva så hemskt, stackars.
Vilken tur att du kom på vad som försegick!!

Tindra-choklad
0

Hej på er…

Det var den hemskaste historia jag hört på LÄNGE!!!!

Jag sitter och ryser och mår jättedåligt för att nån verkligen kan göra nåt så obehagligt..Har ju hört talas om att folk gör sånt, men aldrig fått det bekräftat..

Hoppas som sagt att han mår bra idag och oron i hans själ blir lugnare i framtiden…

Kram

Annkis54
0

Liljekatten
du vet mer än mig var de bor
så du kan väl pm till Lovebuffen o berätta mer
jag har ju bara info som var från början

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ophelia
0

Fy vilken otur du har haft Annkis när du sålt till Skåne.Eller lämnat som foderkatt.Det var väl inte samma som hade Ophelia.Om inte får man hoppas att den personen inte hör av sig och vill köpa katt.

Tur att Liljekatten var envis och ville hämta honom för parning.

Liljekatten
0

Jag är så otroligt glad att vi fick honom därifrån. Du måste pussa på honom från mej på söndag, Annki! Det är så roligt att veta att han har det bra nu för som jag skrev innan så var han otroligt tillgiven och höll på att kela ihjäl oss den vecka han bodde här. Man kunde inte fatta att han hade ett sånt förtroende för människor efter den behandlingen han fått.

Fodervärden bor inte i Skåne utan några mil utanför Karlskrona.

Bart
0

Usch och fy för såna människor!Tar man en katt på foder så sköter man den väl självklart minst lika väl som om man hade köpt den.Jag förstår inte vad det är för sorts människor som vansköter djur.Stackars fina kissen,tur han slapp därifrån.

Trini
0

Oj vilken historia :( Jag blir så ledsen av att läsa sådant, skönt att slutet var gott i alla fall. Tur att det var en katt met så stabilt psyke! Han ser ut att vara en riktigt go katt, ser fram emot fler bilder :)

Annkis54
0

#14..nä Ophelia

det var inte samma…o jag kom på att det var nog inte Kismo som hade blivit biten av hundarna
utan det var väl Ophelia..va??
hon kom oxå från mig o har varit med om sin egen lilla historia
innan hon hittade #Ophelia
men slutet gott allting gott för just de 2 katterna

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
0

ojojoj,stackars katt och jag förstår precis hur du mår Annki.

Det är en uppfödares mardröm då man får veta att ens avkommor hamnar hos personer som INTE ska ha djur överhuvudtaget.

Du kanske minns Annki hur jag och en person till höll på för att få hem hankatten som var efter min avelshane och som hamnat hos en person som är VÄLKÄND och som ABSOLUT INTE ska ha hand om djur. Det var många mardrömsnätter innan katten var i säkerhet igen och idag lever katten i ett himmelsrike med sin nya fodervärd. Han såg väl inte riktigt ut som Kismo men bar på sjukdomar som vi har behandlat honom för.

Stor eloge till dig Liljekatten som reagerade fort och hoppas att den människan som hade Kismo inte får ha hand om fler djur.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

blackangel
0

Men usch då, jag förstår ej varför någon beter sig så mot djur…Måste ju vara sjuk eller något

Annkis54
0

den nuvarande ägaren hade dubbelbokat söndagen så det blev ingen badning här hos mig.
hon skulle bada honom själv o ta kort o skicka sa hon..för jag berättade att vi hade en tråd om honom
inga kort ännu hehe
vi får väl se hur det har gått
men det är bara en tidsfråga

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu återkommer jag i denna historia
det tog lite tid…men här kommer kort från igår
Camilla som är den nya ägaren hade inte lyckats såååå jättebra med sitt bad så han var här o blev lite uppfräshad.
han bara satt o tittade på mig när jag badade o fönade honom. gissar på att han väger runt 4 kg..liiite fettpåsar nere på magen hehe

kort o cobby…mums..gissa om han skulle gå bra som utställningskastrat…men …han är kung i sitt lilla kungarike med sin drottning

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovebuffen
0

Så otroligt SÖT han är!!! Han är värd allt gott i världen!! Underbart med lyckliga slut! Glad

Flisans
0

Åh vad fin han ser ut=)

englagirl
0

Ohhhhh jag får tårar i ögonen då jag hör och ser att Kismo har fått det bra,jag blir sååååååååååå GLAD

Fortsatt lycka till med honom och det är klart en så fin katt ska ut och visa upp sig :-)

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

blackangel
0

oh vad fin han var i verkligheten skönt att han blev räddad, hoppas de andra djuren blev det oxå….

Annkis54
0

tack för era snälla kommentarer. visst är han fin. Han är "min" lilla Cosmoskopia..hoppas att jag kanske kan få en likadan i framtiden..fast en hona då hehe
#26..jag vet faktiskt inte alls hur det har gått för de andra katterna..suck..ibland så vet man inte vad man ska göra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Dockan
0

Helt otroligt vilken fin katt det blev.Fantastiskt.LenaFlört

Hälsningar LENAGlad

miascharming
0

SkrattandeOOhh så roligt & skönt att Kismo nu mår så bra.

Man blir sååå glad över att allt till slut löste sig….till det bästa.

Lycka till med snyggingen,

// Mia.

Liljekatten
0

Åhhh, vad fin han är!!! Och NU ser han ut att må riktigt bra! Jag blev alldeles tårögd när jag såg fotot på honom. Tänker lite på hur han hade det och är sååå glad att detta slutade lyckligt.

Annkis54
0

#30..ja han har det riktigt bra hos Camilla
där bor han ju med Isis…en blåpadda exo från mig.
o de bara älskar varann…

När Camilla var här med honom o jag duschade honom så sa hon att Isis hade varit så ledsen när de åkte iväg
så Camilla skulle hem fortare än kvickt..för Isis skull

precis som det ska varaFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se