Tjocktarmsinflamation?
Min lilla perser tjej har bajsat lite blodslem i några veckor nu. Vetrinären har sagt att ja ska prova olika foder. Det har ja gjort men utan framgång. Min exotic tjej verkar åxå ha samma. Jag undrar om detta kan vara tjocktarmsinflamation och hur farligt de är och hur man botar det isåfall. Dom är hur pigga som helst men har diarre ibland. Annars är de ingen skillnad på deras beteende. Kan de va stress relaterat?
Mycket tacksam för svar, man blir ju så himla orolig!
Hmm, konstigt att de säger att du ska prova med olika foder. Magen är ju jättekänslig för foderbyten.. Jag tycker att du ska ringa en veterinär och komma och undersöka katten och lämna avföringsprov. Men visst, byt till ett sensitive-foder, men bara ett byte för att se om det blir bättre och samtidigt kontakt med veterinär. Jag vet inte hur tjocktarmsinflammation yttrar sig, hoppas att det löser sig!

Jag har provat royal sensitive men inge bättre blev de… tror inte att ja vågar vänta längre utan ja får beställa tid hos vetrinären
ja drar mej för att gå dit, är så rädd att de inte ska bli bra….

Nej de gör de inte… inget har förändrats… lika pigga som vanligt och äter å dricker….

Ja undrar om de kan vara stress för de började när jag börja jobba i norge. Då är ja borta från sönda till torsda men mamma är hos dem en timme om dagen. Dom hatar när ja ska åka, blockerar dörren och skriker. De vet så väl när väskan e packad. Kissar och bajsar framför ytterdörren i rena protester tills ja kommer hem på torsdagen igen.
Ska nu flytta in hos en kompis som bor i hus så de får sällskap och mer yta att leka av sej på och så småningom en ute hage med kattlucka.
Men kan detta bero på den stress, ja vet ju hur känsliga människor är för stress.

Det är säkert en faktor. Du är deras trygghet och verkar tala om vad de tycker om att vara ensamma. De små förstår säkert inte vad som sker mer än att de är ensamma. Många katter är rädda för det. Det har hänt att min exotic morrar åt främlingar och om någon går ute i trapphuset för hon är en fegis.

Ja detta låter allt som stress om du är borta så mkt fr dem. Katterna behöver ju mer sällskap än 1 timme om dagen. Du hade behövt ge dem en mjukmat med lugnande effekt för magen, men detta går inte då du inte är hemma ju

Det låter onekligen som stress över att få vara hemma själva så länge!Kan inte nån passa dom mer när du e borta? kan själv inte förstå att man vill ha katter eller nåt husdjur om man aldrig är hemma!!!
Ja usch så ensamma dom måste vara…
… stress är kan bidra väldigt kraftigt till detta med irriterad tarm. Ska dom få bo hel tid för alltid hos din vän nu?
Förlåt men det gör ont i mitt hjärta när jag läser hur dåligt dom igentligen mår..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Stress låter sant… Kotten hade dålig mage ett tag, köpte Stommax som jag blandade med vatten och blötte upp torrfodret med 2 ggr per dag. Han blev bra i magen, men beror det på stressreaktion och ensamhet hjälper det nog inte utan ensamproblemet måste lösas!

#10 Kände som du Marita, jag är väl mer än fjompig med mina som jag knappt vågar lämna ensamma en heldag då vi åker t Danmark, såå jag blev rädd av läsa hur ensamma dessa katter är.
#6 Jag hoppas verkligen de får någon de kan vara hos när du är borta, jag vet inte ens om det är lagligt ha dem så mkt ensamma, men att katterna mår dåligt av det visar de ganska så tydligt, min mening är i att om du ska jobba borta så mkt så du borde hitta ett nytt hem de små stackars katterna

Eftersom alla hakat upp sej på att de är ensamma så mycke kan ja tala om en gång till att ja håller på att flytta ihop med en kompis. Vilket ja gör för deras skull (förstår väl vilken djurvän som helst hoppas ja) De har varit så ensamma i sammanlagt knappt 3 månader eftersom jobbet är nytt. Jag har jättedålit samvete varje gång ja lämnar dem det är de inge snack om. Men ja vill ju kunna ge dem mat åxå. Jag vet inte vad ja kan göra mer för dom….

Då blir dom alltså inte ensamma efter att du flyttat ihop med din kompis? 3 månader är en lång tid för en katt! Det e klart att man reagerar på att de får vara ensamma,det var det första jag gjorde iaf…Jag skulle aldrig lämna mina själva så länge o ha nån som bara typ tittar till dom…Reagerade faktiskt även på att du skriver;vet inte vad jag mer ska göra för dom?Det e ju inte katerna som valt ditt jobb,men hoppas nu att de o du får det bra hos din kompis..jag skulle nog iaf varit till vetten o kollat upp dom ändå,ifall det kan vara nån sorts inflammation eller dylikt…man kan aldrig vara för noga med sina älsklingar;)

#13 Att vi reagerar först på deras ensamhet är inget konstigt alls, man får ju i så fall planera för katterna innan man ger sig av till Norge för jobba, detta är för mig en självklarhet. 3 månader är mkt länge. Hoppas det går bra hos din kompis, att detta hemmet är lugnt utan stress, för dessa katter behöver hem utan oro och annat nu för bli bra

De är ju så att ibland vänder livet så fort i svängarna att man inte hinner fixa allt på en gång. Nu har ja har bokat tid hos vetten så ja får veta helt säkert om de är sjuka eller stressade. Ja köpte min perser av en oseriös uppfödare och då hade hon så svår kattsnuva att hon inte kunde se och kunde inte ligga på rygg för då fick hon ingen luft. Vilket gjorde att ja å Ängel kom väldigt nära varandra och hon verkar inte tycka om andra människor alls utom mej och mina föräldrar. De perserkatterna som blev kvar på kenneln är avlivade så hon är den enda överlevande därifrån. De finns inget som ja inte skulle göra för mina små och nu längtar ja efter att de ska få komma till de huset där vi ska bygga en hage (eller vad man nu kan kalla de) så de får komma ut för en mer nyfiken och tuff tjej som min perser finns de inte många utav=) Älskar allt som går att utforska.
Lycka till nu hoppas allt löser sig till det bästa.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
allt kommer säkert att lösa sig om de bara får med sällskap av dig
glöm nu inte att uppdatera oss
för nu är vi med
alla hehe

Det löser sig nog bara de får mer sällskap ska duu se, bra att du kollar upp detta hos vetten oxå, lycka till:)
Livet springer då och då för fort! Så är det här i livet och du hade ju redan nämnt att det är på väg en lösning för ensamheten, så det är ju redan agerat på och på väg och jag tror att det löser sig för katter o dig!

Ja min mening va inte att de skulle vara ensamma utan ja flyttar för deras skull. De ja undra på va vad de kunde va för fel. Ja tycker ine att ja fick nåt bra svar av vetten då de sa till mej att byta foder och sen va de liksom inge mer med de.
Men nu blev de ännu mer skoj att komma hem…. Min lilla blondie (på bild) började löpa när ja kom hem igår…. Har märkt att hon blir ganska orolig av de. Då lägger ja henne på rygg och kliar magen så glömmer hon bort att hon löper ett tag… vad vad tycker ni om min lilla goding med bettfel=)
Ängel är persern=)

Ser jätteoa ut båda 2 där de ligger. Hur gamla är de? Vill inte låta jobbig, men passa dig för löp för mkt så de inte får livmoderinflammationer, så trist då de får detta, bättre kastrera dem så de slipper råka ut detta.

Ängel är 8 nästa år och kastrerad. Blondie blir 4 nästa år. Hon löper på vintern bara verkar de som och började inte löpa före sin 2 års dag. Ja funderar på att kastrera henne men ja är så rädd att söva henne då hon e så tätt i näsgångarna och vetten sa att de inte finns någon garanti på att hon vaknar igen. Ja höll på att dö när de sa de när ja lämna dem hos vetten förra gången. Ja fick inte vara med utan de slängde ut mej för ängel vägrade somna in, och de sa att de berodde på att ja va där. Ja har svimmat ett antal gånger hos vetten för de skrämmer ju skiten ur mej.
Den ja köpte henne av sa att hon ville ha en kattunge efter henne åxå…… vilken ålder är de bäst att kastrera henne så de inte blir för sent. jag har bara haft hanar innan mina tjejer.
#23..nu kan jag ingenting om detta med trånga näsgångar o hur allvarligt det kan vara …men bör inte veterinärerna kunna se till att det går bra..?? det finns andra som kan detta bättre
men..har du skrivit på nåt kontrakt eller muntligen lovat uppfödaren att hon ska få en unge på Blondie??gratis
annars så är hon såpass gammal nu så det är definitivt dags att kastrera henne..om det nu går för näsan
även om hon bara löper på vintern så bör hon ju ha gått igenom ett antal löp nu..o det är ju inte bra.
har du en "dålig" veterinär…kan du inte söka din nån annanstans
man ska inte bli illa bemött eller svimma när man är hos vetten
#23 Gå till en annan veterinär!
Vid kastreringen så kan de ju intubera henne så hon kan andas oberoende om hon är trång i näsgångarna….
/Lotta
/Lotta

Nej ja har inte skrivit på nåt och hon har inte hört av sej heller. De borde hon ha gjort om de varit viktigt för henne tror ja. De har inte dom vetrinärerna sagt något om att de går… de sa att hon kan dö för att de kan bli för tungt för henne att andas och de gör ju mej jätte rädd att gå dit med henne… man vill ju ha älsklingen levande när man hämtar henne. Ska försöka få tag på en annan vetrinär då… har hört att de har bra vetrinärer i norge och dit e de ju bara 6 mil att åka så de ska ja nog ta. Men ja ska väl vänta tills hon löpt färdigt med att kastrera? Blir väl ganska stora hormon rubbningar annars…. eller?
När ja kastrerade Ängel så gick de inte så bra för hon va överkänslig mot den tråd som ska bli borta av sej själv, då fick dom skära pp henne igen och sydde igen henne med ståltråd…. kan säga att de gjorde ont på henne att ha dom styngnen. Måste väl gå att göra med nåt som inte gör så ont och drar i skinnet…. tyckte så himla synd om henne då så ja sprang och servade henne med allt hon ville ha:/
#26 Det hörs verkligen att du älskar dina missar! Underbart!
Det finns ju flera sätt att utföra kastreringen på. En kompis katt fick ett pyttelitet "flanksnitt" på bara några centimeter. Jag ska be henne visa bilden på katten och berätta om ingreppet.
Fortsätt att leva väl med dina katter!

Vart bor du?Jag kasterade ju min katt som har hjärtfel och vars bror nyligen dött av akut hjärtsvikt hos en toppen bra vet i Uppsala.Fick ett enormt bra bemötande och Stella kastrerades med flanksnitt så såret blev ytte pytte litet och Stella blev sig själv på bara ett par timmar efter kastrationen-
Stolt ägare till tre La permer

Hoppas det löser sig! Förstår om du är rädd hon ska sluta andas om hon är så tät, men det finns mkt duktiga veterinärer.
Jag kastrerade en hane med de problemet du har med nosen i somras, han kom hem t oss igen, hade varit förskyld utan behandling mkt länge, ja det va mkt med denna gossen. Men vi bad vår veterinär om alla råd o tips. Under kastreringen gjordes även ett vidgande av hans nos, han förändrades i hela sitt sätt efter allt detta, en sån pigg,lekfull kille som nu fått ett hem hos en familj och de älskar honom över allt
herregud vilka bra bilder o vilken bra informationskälla detta är

Vidga näsborrarna??? De sa de att de inte gick!!! Det skulle ju vara helt underbart för blondie, som ibland måste andas med munnen för att få nog med luft. Ja bor i arvika i värmland. Jag vill inte åka mer än typ 10 mil eller nåt för de är en riktig plåga då de hatar att åka bil. När ja åker till mor å far på landet så skriker dom hela de 2 milen. Inte roligt alls säger dom.
Ida hjälper de till att packa grejer, eller är med mitt i allt iaf=) såååå nyfikna så fort nåt händer.
#32..dessa operationer för att vidga näsborrar eller att göra ett litet "lyft" inuti är inte heller särskilt dyrt om inte försäkringsbolaget tar det
jag har opererat en hona för 4-5 år sen..o då tog försäkringsbolaget det..så jag betalade väl ca 1500 i självrisk ..
men jag tror att det kostar inte mycket mer än så nu ändå
#26 ja du ska låta henne löpa färdigt innan du kastrerar henne.
Jag har också en hona som fått hjälp med operation av sina täta näsborrar, hon hade bara två smala springor och snarkade väldigt mycket. Nu mår hon kanonbra och låter ingenting alls. 
/Lotta

Nog finns det konstiga veterinärer allt.här i dalarna oxå en men inget namn… hon är bara ute efter att avliva alla perser då hon tycker det e djurplågeri att avla på perser…När min systers bea inte fick ut aragon så ringde vi henne o fråga om hon kunde snitta bea men hon sa att det hade hon inte tid med utan istället tyckte hon att bea skulle avlivas!!!!Helt knäpp människa!Att snitta hade hon inte tid med men avlivning???Finns det inga andra vettar i värmland?Annars finns det som du skrev bra veterinärer i Norge!Lycka Till