Tips för rinnande ögon?
Hej!
Har någon nått bra tips mot Perser katternas rinnande ögon. Provade ett special foder utan resultat. vad tvättar ni med osv?
Att det skulle finnas nåt speciellt foder mot rinnande ögon har jag inte hört talas om….har nån sagt det???
har nog testat det mesta genom åren…från behandlingar med ögondroppar…(i början trodde jag att detta ska jag allt fixa
)
till alla olika sorters tvättvätskor
idag har jag bara Bausch & Lomb sensitive linsvätska som jag köper på apoteket. runt 30 kr flaskan. snällt o bra för ögonen. kan droppas i o skölja rent ibland.
men då o då får man ändå ge en behandling med ögondroppar eller ögonsalva.
Så är det i alla fall för mig här i mitt katteri.
Sen så märker jag att ögonen kan vara extra rinniga vid olika situationer…såsom löp, digivning etc.
Jag tror att det bästa man kan göra är att använda nåt snällt preparat o tvätta varje dag…om det behövs.
om de inte har rinniga ögon så tvättar jag inte varje dag. Att hålla på att "pilla" gör oxå att det blir mer irriterat

Sedan kan det bero litet på hur gamal katten är. En katt som breddar ansiktet mkt, brukar bli rinnigare…för att sedan avklinga.
Du ska se till att katten inte är blöt där det rinner(i pälsen under ögat), då kan det bildas jästsvampar, som i sin tur orsakar ännu mera ögonproblem. Skulle det vara mörkfärjat och fuktigt i pälsen, så kan du blanda 1-2droppar grönsåpa(svampdödande, antibakteriellt) i 1 glas ljummet vatten och sedan rengöra ordentligt under ögat…INTE I. Tvätta sedan av med enbart vatten och torka sedan torrt. Då brukar det problemet ge med sig. Då det är torrt, kan man lägga på ett tunt lager vaselin där PÅ pälsen, så rinner inte tårarna ner i pälsen igen.
Om du måste göra en sådan här större rengöring, så dra ner ögonlocket och gnugga försiktigt mot kindbenet istället för mot ögat och tårkanalen. Det gör bara som ovan skrivit….ögat än mer irriterat.
I värre fall…så kan tårkanalerna vara igentäppta av inflamation…och då rinner de betydligt mer ut ur ögonen. Ett test för att se det…kan vara att droppa sterilt vatten el. linsvätska m.m..i först ena ögat, det ska då komma ut vätska ur nosen. Gör det så, så är kanalen öppen…sedan provar man nästa öga. Det behöver inte komma mkt…utan bara så att man ser att det kommer.
Men A och O, för att få bra perserögon som rinner minimalt, är att se till att det inte finns bakterier och jästsvampar som kan gro i fuktig päls kring ögonen.
Jag har väldigt lite problem med mina katters ögon, men ser jag minsta onormalt mkt tårflöde, så gör jag en "rengöring" och då brukar det försvinna.
Sedan att se till att de inte har för långa ögonfransar hjälper också till. Tvärtom mot vad man kan tro, så gör de låååånga fransarna att det kommer in mera damm i ögonen…det liksom fastnar i fransarna.Så de brukar jag klippa någorlunda regelbundet.
Hoppas något tips hjälper!
Om det bara är normalt rinn från ögonen pga av att de blivit irriterade av ex drag brukar jag tvätta av, torka torrt och sedan sätta på eye envy puder. Tycker att det pudret är jättebra och stoppar rinnandet. Skyddar också pälsen och huden under ögat från tårarna. Motverkar att det bildas bakterier.
Räcker det inte att man ta lite bomull och vatten? Jag har alltid trott att det har räckt för min kisse..men min kisse rinner inte utan det är mer gegg. lätt att få bort.
Jag tycker gott det räcker…om det är så du beskriver…. om det är lite mer eller så kan man tvätta med lite koksalt och torka alltid torrt.
Recept på koksalt:
1 dl vatten
1 krydd mått salt
Låt koka upp sedan svalna…håller ett dygn i kylskåpet
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag fick ett toppenförslag av Bina´s…hoppas hon kommer in och säger vad det är!!
Jag har själv sett vilket bra resultat den gav…

Sen jag började med eye envy vätska o sen puder efteråt så rinner det ingenting på mina katter…Jag gör alltså rent med vätskan med hushållspapper sedan torkar jag torrt o gnuggar sen in pudret i ögonvråna och under ögonen…Gå in på sidan; www.eyeenvy.se
därifrån kan du länka in på olika hemsidor där folk säljer detta!

Det var så den hette ja!! Eye Envy…Helt suverän!!

Tänk på att då ni använder Eye-Envy, så ta en tops el. likn varje gång ni doppar något i burken…så att det inte kommer ner bakterier i pulvret…samt att inte ha burken öppen länge…tillslut försvinner effekten av det om den ligger öppnad mycket.
Eye-envy pulvret gör att tårkanalerna vidgas…det lilla som far in ögat…har den effekten.
detta fick jag fick jag förklarat av en återförsäljare av medlet!

Måste hålla med #7 efter jag började med eyeenvy så rinner det nästan ingenting!! Helt suveränt!!!!

Måste säga vilka BRA tips här finns i denna tråden!!
Jag har ju en persertös här hemma med rinniga ögon, och de rinner MYCKET, måste torka varje dag, och jag tänkte därför att jag ska pröva Eye envy-produkterna och se om det hjälper, det låter ju iaf jättelovande!!! 
Men VAR kan man köpa det? Länken som Millan 71 lade in får inte jag att fungera. Därav frågan.

eyeenvy.com kan du gå i på!! Dollar kursen är så låg nu så det blir inte så dyrt!!!

http://www.angelfire.com/stars3/catroyale/infosvnsk.htm
Här är en länk som du kan använda.
Här finns en länk till en åf: http://www.welcome-to-anju.com/prodsvother.htm

Hahaha två själar och en tanke
#16 Då kan det ju inte misstolkas…
Tyvärr så är jag inte nöjd med yey-budret och inte heller vätskan att torka under,men jag ska fortsätta en kur om en månad så får jag se då.Jag tvättar alltid morgon o kväll med linsvätska och torka roktigt torrt .lena
Hälsningar LENA
#18 men Lena då, Titus som var så fin på utställningen! 
/Lotta

Okey, då vet jag var jag kan köpa det. Super!
TACK för det!

jaså så det funkade inte med länken?Då kanske det var com istället för se?Jag googlade fram eye envy o kom till en uppfödares hemsida som sålde dessa produkter…Adressen fick jag av en annan här på forumet.Jag fick först mejla denna person,sedan skickade hon kontonummret så man fick betala i förskott,sedan fick jag det hemskickat! Har nu hört att det är billigare att skicka efter från Usa då man får större burkar o flaskor för samma pris…
19 Ja det var han men det var inte på grund av det medlet utan det var att jag jobbat mycket med honom både med bad och lite annat .Lena
Hälsningar LENA

ja man kan nog prova mycket, själv torkar jag bara mina 2 med torra pads, de rinner mest då de tex ätit eller något, om det är kladdigt har jag använt koksaltlösning och potatispulver under ögat;) Alla knep e bra utom……
#22 hur vet du att det inte var på grund av medlet? hi, hi
Jag menar just vad det gäller ögonen…Jag vet att du la ner massor med tid på badning osv.
Jag använder eye-envy puder till en del av mina katter och jag tycker det ger snabbt resultat i att ögonen rinner mindre. Däremot har jag inte testat eye-envy rengörningen jag använder vanlig koksaltlösning.
Jag har beställt från Birgitta May http://www.angelfire.com/stars3/catroyale/infosvnsk.htm
Snabb leverans och dessutom har Birgitta massor av goda råd att ge, samt att man får en tydlig och bra beskrivning, på svenska, på hur produkten ska användas för att ge bäst effekt.
/Lotta
/Lotta
22 För jag vet det,men det har jag för mig själv.Lena
Hälsningar LENA

Ingen annan än jag som tetsat potatispulver, känns liksom bättre på nåt vis då det e lite mer naturligt, men det e vad jag anser(förlåt syster hehe)

Jag har också detta eye-envy pudret hemma. Har även haft ögontvätten t mina. Kan säga att ögontvätten kan jag vara utan, det ger mer resultat med koksaltlösningen.
Pudret har jag underögonen efter tvätt, ja det fastnar ju inte lika mkt, och det verka som det gör det tåras mindre. Kan inte säga så mkt än om det utan att prova ett tag till.

#26 du vet ju att jag använde potatismjölet innan utan resultat! Eye envy pudret är inge farligt o jag använder det bara när benjis ögon behöver det…annars gör jag bara rent med koksaltlösning men är ögonen ok så gör jag inget;)Du har ju inte heller nån katt med vitt,då behöver du inte eye envy pudret eller vätskan…hihi…

#28 eye-envy pudret är bra för alla katter oavsett färg
Detta gör ögonen rinner mindre, så detta kan man gott ha på annat än vitt också, jag har på mina här hemma som inte är vita också

mm e lite skeptisk ändå hahaha

#30 du får väl prova innan du säger nåt hörru;)
Hur länge räcker en sådan puder ?? såg hon skrev 2 oz
burk,men vet inte vad det betyder…
jag har testat med potatismjöl o det går inte att jämföra
läs hjälp ang super whitening ge…
nån vänligt själ har puttat upp den tråden
Eye envy är värt varje krona…o jättedrygt

#32 den är mkt mkt dryg