Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1832 ggr
Trini
0

Kattmat utan spannmål!

Vad tror ni om denna kattmat anpassad efter kattens biologiska behov, dvs inget spannmål, 75% protein och resterande grönsaker och örter. Jag börjar undra över varför vi matar i våra katter ris osv när de aldrig skulle kunna tänka sig att äta det naturligt. I denna kattmat har de tillsatt sådant som katten själv ser till att få i sig naturligt, förutom kött. se följande länkar:

Allmänt om kattmaten

http://www.orijen.se/sw168.asp

Kattmaten

http://www.orijen.se/sw191.asp

MonicaLagerquist
0

Tyvärr är den maten fiskbaserad och fisk ger jag inte till mina katter.Nu äter dom en helt köttbaserad kost ändå eftersom att dom äter BARF och blötmat.

Stolt ägare till tre La permer

Kittentotts
0

Nä vi är inte mkt för fisk här heller. Våra äter kött och mjukmat, och så har vi torrfoder RC. Någongång kan de få tonfisk som de då älskar, men skulle de få en burkmat med fisk så fnyser de enbart åt detta

Trini
0

Jaså, katter vill inte ha fisk, det låter så kontigt i mina öron !? Hmm, hur kan det komma sig?

Jag har inte tänkt att byta ändå, nu när den maten jag ger funkar så bra, men jag tyckte ju att konceptet lät bra på orijen.

MonicaLagerquist
0

Jo visst vill katter ha fisk(och mina barn vill ha godis varje dag) men jag vill inte ge det till mina dels pga att en är fiskallergisk dels för att mineralhalten är för hög i fisk.

Trini
0

Aha. Jag trodde att fisk och kött var typ "urfodret" för en katt, men men, jag lär mig. Konstigt att de använder sig av fisk då. Men jag lär mig.  Jag ger Royal Perser Kitten och Eukanuba complete kitten (mer kött i än RC) måste kolla med ingredienserna, men det är väl ingen fisk där?

Annars gillar de mjau-strömming faktiskt, men innehållet av "huvudingredienserna" i blötmaten är ju typ 4% så det är ju inte så mycket de får i sig. Dessutom äter de bara ett par msk av blötmat per dag och katt.

Liljekatten
0

Jag testade Orijen här hemma för ett tag sedan. Mina katter har fått Royal Canin som huvudfoder innan, men även andra sorter emellanåt. Orijen är inte så smakligt som RC och får mina katter välja så tar de RC. Om jag däremot bara ger dem Orijen så äter dom det utan problem. Mina katter gick upp i vikt av Orijen ganska fort trots att vi innan kört med RC kitten. Märkbar skillnad. Har man en katt som är lite tanig så rekomenderar jag absolut att testa Orijen (förutsatt att katten tål fisk).

blackangel
0

oj jag som brukar koka torsk ibland m.m jaja

Bart
0

Jag har testat det,och alla katter fick lös mage,trots att jag blandade det med deras vanliga mat.Dessutom är jag rädd för att det innehåller fisk,då det är en av de vanligaste orsakerna till allergi hos katter(och hundar).

Kittentotts
0

Att katter kan vara känsliga gällande fisk det vet jag

Men vår kille här hemma(schäferhanen) väljer hellre bort kött för få fisk om han nu fick göra detta.

Vi fick rådet ge fiskolja för hans eksem, och detta har hjälpt honom, att han sen väljer fisk beror troligen på att detta är vad hans kropp är i behov utav fick vi reda på.

Mina katter får ju som jag skrev Tonfisk imellanåt, kan även få annan fisk som godis, jag har aldrig fått eksem på katterna, aldrig hudproblem.

Finns någon här som haft hudproblem på katt? Har ni i så fall fått reda på orsaken? Lite intressant då jag med hört fisk kan ge katter detta

MonicaLagerquist
0

Jag har en fiskallergiker.Han får kli under tassarna och på svansen om han äter fisk.Den allergin provocerade jag troligen fram en midsommarhelg då katten var sjuk och vi tvångsmatade honom med fisk i tre dagar.Det var det enda som gick att få i honom. Fiskolja och fisk är inte riktigt samma sak då fiskoljan inte innehåller samma fiskproteiner.

AnnaKarin
0

Jag har hört om både hundar och katter som blivit dåliga i magen av Orijen.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Trini
0

#8 På deras hemsida står det att man inte skall blanda ut maten för att successivt vänja dem vid orijen, utan man skall byta tvärt. Det låter konstigt i mina öron, men tydligen är det så att deras mat inte "går ihop" med annan att det då kan bli problem och det är ju en stor _nackdel_ !

Näe, jag vågar inte prova detta foder även om kötthalten är hög, vilket jag tyckte lät så bra vid första intrycket.

Liljekatten
0

Jag har inte haft några som helst problem med magarna på mina katter. Jag blandar ju inte fodret utan har en skål av varje, men det är ju samma sak.