Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1113 ggr
manbukten
0

vilken blodgrupp

Vilken blodgrupp var de som var udda och inte gick att kombinera med alla. Våre tacksam för svar p.g,a av brist på erafrenhet i detta ämne

Summerwinds
0

Här kommer lite info.

Saxat Ur boken kattuppfödning av Ylva Stockelberg

Vid parning kan ungarna drabbas av Felin neonetal isoerytrolys. Det är inga problem att para hane och hona med samma blodgrupp. Har honan A-blod men hanen har B-blod blir det heller inga problem utan problemen blir allvarliga om honan har B-blod och hanen A-blod. Antikropparna som mamman bildar går inte över till fostret via moderkakan, men finns i råmjölken. När de nyfödda ungarna diar av råmjölken orsakar detta sönderfall av deras röda blodkroppar. kattungarna dör ofta inom några dagar av blodbrist. De blir svaga och vill inte dia. Det går vanligtvis inte att rädda dem. Detta kan undvikas genom att man hindrar ungarna från att dia de första 24 timmarna. Då måste man hitta en amma eller handmata ungarna under tiden med ersättning. Tyvärr missar ungarna då mycket andra nyttiga antikroppar som oxå finns i råmjölken.

B-blod är vanligt på britter, devon rex. Hos Birma, abbessinier , somali och perser är det ganska vanligt och hos main coon, siames och burma finns det mindre än 5% B-blodkatter.

Man bör testa föräldrardjuren framförallt om man inom rasen hör talas om kattungar som dör oförklarligt de första dagarna. Man kan snabbtresta hos veterinären eller skicka till laboratorium.

B-blodskatter är inte sjuka eller defekta men man måste ta hänsyn till att de har B-blod vid parning. antingen parar man B-blodshonan med en B-blodshane eller undviker man att ungarna får dia av råmjölken.

//

Så om jag förstått det hela rätt (rätta mig om jag har fel):

A-blod hona + A-blod hane= OK

A-blod hona + B-blod hane= OK

B-blod hona + B-blod hane= OK

B-blod hona + A-blod hane = kattungarna skall inte dia de första 24-timmarna.

manbukten
0

Tack snälla för svaret jag misstänkte det hela så, fick nämligen förfrågan om en hane från mig till en hona med B. Tror jag har A katter. rek. en hona

Sewena
0

Detta är  även väldigt vanligt inom Cornish rex… Ingen vill låna ens hane om den inte är testad.. om man själv inte har en A-hona för hon går ju med vilken som.