Större kattungar = bättre?
En sak som jag tänkt på…att en del verkar tro att ju större och tyngre kattungarna är vid 12v…desto bättre! Men jag är inte säker på att man ska "driva" på dem allt får hårt i tillväxt med att ge en massa extra mat och högenergifoder m.m. Allt för att de ska öka i vikt så mkt som möjligt.
På hundsidan har de fått tråkiga konsekvenser av att driva på valpar allt för hårt i tillväxt…bla genom att ge vuxenfoder och högenergifoder…som inte är avsett för växande valpar.
Den allt för snabba tillväxten har resulterat i slappa leder, ev klenare benstommar, höft och armbågsfel m.m. Och rätt som det är, så är vi där med våra katter också om man börjar jaga högre vikter och snabbare tillväxt på våra kattungar.
Tror man ska försöka tänka sunt i detta fallet…en individ har det redan genetiskt programerat hur stora de ska bli, de når den storleken i allafall tillslut med normalt anpassat foder. Och att rusa dem i tillväxten tror jag helt enkelt inte på. Utan håller kattungarna en vikt på ca 1kg vid 12v…så får man anse det som normalt! Att tycka det är optimalt med dem som väger kanke 2.5-3kg vid 12v…är nog inte normalt för katter…iallafall av medium/normal rasstorlek.
Katters leder har ännu inte varit något problem…förutom då på MaineCooner…som blir stora katter. Och andra raser kan snabbt hamna i samma sits om vi uppfödare ruckar på en normal tillväxt.
Det är känt att foder spelar stor roll på hundsidan vad gäller ledstatus…så varför skulle det vara någon skillnad på katt?
Detta är MINA funderingar och tankar kring detta…men kommentera gärna och berätta hur ni tänker kring detta!

Hej!
Jag tycker det låter mycket sunt det du säger….
//Sanna

Det är säkert tänkvärda ord
men det finns ju oxå en hel del sunda vikter emellan 1 kg o 2 1/2-3kg
2 1/2-3 kg på en 12 veckors unge måste ju vara **smällfet
**min som var 5 månader nu o vägde 3,2 kg…var ju ordentligt fet tyckte jag…detta var inget medvetet ifrån min sida, att katten skulle bli fet, menar jag. Detta är första gången på alla 15 år som jag har fått en fet kattunge..utan att göra någon skillnad. Det var nog bara kattens egna anlag..
Däremot så kan jag nog tycka att det är bra om de väger 1,5 kg i alla fall när de är runt 12-15 veckor.
jag inbillar mig att de tål mer…men det kan du säkert MYCKET bättre än mig…eftersom du har erfarenheten från djursjukvård.
Sen så vet jag ju oxå att det har varit diskussioner om man ska ge kalkersättning när de äter mycket köttfärs…just för att inte urkalka skelettet. Vet inte vilket som är rätt eller fel.
sen så kan man ju undra oxå…om vi inte skulle ge torrfoder..utan att katterna skulle äta annat..(vet inte exakt vad)..hur stora skulle katterna bli då??? eller hur små??
tillverkarna av kattfodret styr ju oxå genom att styra fett o proteinhalter bland annat.
som sagt var…vad är rätt o vad är "fel"
vad menar du förresten med högenergifoder????
en tanke till
jag som inte vet nåt om hundar…
de har inte fri tillgång till mat som de flesta katter har va??
så våra kattungar har ju fri tillgång till maten o äter de dem vill..förutom att vi däremellan serverar diverse saker..som de oxå äter de de vill utav

Jag tycker det r normalt de väger allt mellan 1100-1500 vid en leverans när de är 12 veckor, men en del är mkt korta i kroppen, små som individer, då kan de inte väga så mkt heller.
Jag har ju min padda här som jag fick hem vid 10 veckor 2002, hon vägde då strax 1kg, idag hade jag inte tagit hem en så liten individ, men då visste jag inte bättre, hon hade i o för sig med sig en kompis fr samma ställe, så de hade varandra.

Högenergifoder = foder som innehåller mkt fett och protein!
Fettet fungerar för katt och hund, som kolhydraterna gör för människan…dvs snabb energi. Kolhydraterna är mer el. mindre endast utfyllnad och fibrer. Varken katt eller hund äter normalt större mängder kolhydrater heller.
Ang. benmjöl, så har jag ingen aning faktiskt om det är nödvändigt eller inte då man ger mkt köttfärs! Vet inte om katter i det fria, får i sina kattungar speciellt mkt kalk heller?
Jag tycker nog själv också att 1.5 kg är en bra vikt vid 12v. Men jag skulle definitivt inte bli orolig om de "bara" vägde 1 kg och hade normalt hull!!!
Fodertillverkarna har definitivt en hel del att säja till om!!! Vilket kan vara på gott och ont, beroende på marknadsföringen av fodren. Ju mer man trycker in i ett foder verkar ju vara bättre och vi tror ju gärna på det också! Men jag tror inte att alla katter ska ha det fetaste, mest proteinrika fodret, utan att kanske bara en bråkdel faktiskt behöver det!
Vet att det finns de som kontinuerligt köper hem specialfoder från veterinärer, just för att de innehåller mkt mer av allt…och för att de vill ha "stooora" katter!!! Men faktum är ju att de kan bara bli en viss storlek…resten blir ju fett!!!
Jag tycker detta är intressant att diskutera
Speciellt nu då det faktiskt kommer mer och mer foder som innehåller mer och mer!!!
#6..men håller du med om att våra kattungar SKA ha högenergifoder??
det är ju som du säger..man tänker inte så jättemycket själv utan man tror ju på vad tillverkarna säger o det är nog jättebra med "det o det". O om katterna mår bra o magarna är bra o hullet är bra..så är man nöjd.
_Ang. benmjöl, så har jag ingen aning faktiskt om det är nödvändigt eller inte då man ger mkt köttfärs! Vet inte om katter i det fria, får i sina kattungar speciellt mkt kalk heller?
_de flesta av oss börjar ju att ge sina kattungar nötfärs vid 4-5 veckors ålder…o de som pratar FÖR kalken..säger ju att i fritt tillstånd så kommer mamman med djur till sina ungar o ungarna äter då även benen som är kalk. O det känns ju förnuftigt.
Nä jag håller med dig…jag anser att 1 kg vid 12 veckor "är ok"
men ärligt talat så har jag inte haft några katter som har vägt så "lite" sen jag började med nötfärsen. De brukar ligga runt 1500..minst
Jag har RC persian kitten till alla mina katter…även de vuxna äter det…o så har jag gjort för att jag vill ha lite hull på mina…innan kittenmaten så var mina katter lite i underkant..lite smala.
så nu med kittenmaten så är de mer normala. Fast jag har ju inga kastrater..utan bara fertila djur
jag frågade en gång en RC kvinna som var o jobbade i affären…o hon sa att kitten är ett fullfoder o kan ges till alla katterna. O det litar man ju på
Fast jag skulle säkert gå på det ..om jag hade nån katt som jag kände behövde mer hull…om nån sa att " det o det" finns att köpa för att ge mer fett o proteiner…heheh
jag har faktiskt precis köpt Queen för att de ska ha ett "högenergifoder" till att välja på
O de gillar den oxå

#7 Hmm..nu har jag inte tittat på vad fodren igentligen innehåller jämfört med varandra…kitten v/s högenergi vuxen foder(typ exigent/queen)…så jag kan inte säja om jag tycker att ett högenergifoder är lämpligt för kattungar!?!?
Det som slår mej, är ju att på människobarn, så är ju inte varken lever eller njurar fullt utvecklade som små, därav som man bla ska undvika salt åt dem. Borde inte det gälla alla däggdjur? att de inte har de organen fullt utvecklade som små??! Och är det så…så ska de ju äta foder som deras kroppar klarar av att bryta ner, så att inte lever och njurar överbelastas i onödan…om än de växer bra, gillar fodret och funkar i magarna.
På hund finns det ju en gammal regel som säjer att man inte ska ge dem mat med mer än 25% protein och ca 8%fett. Då ska man tillägga 75% av annat…typ ris, makaroner, potatis, morötter m.m. Mer än så, så ansträngs lever och njurar. Det är ungefär kring den procenten som alla normal-hundfoder ligger också!
Så, borde det inte finnas gränser även för våra katter? Om än de är proteinätare av stora mått…så kanske det trots allt finns gränser för vad våra "soffliggare" mår bra av…de håller ju inte igång på samma sätt som en katt som går ute och jagar sin mat gör! Och kan knappast ha samma muskelatur heller, som i sin tur kräver mera protein!
I januari, så ska föreläsare från Royal komma hit och ha föreläsning för våran kattklubb och även andra inbjudna klubbar i norr. Ska passa på att fråga en hel del då!!! Så alla funderingar m.m. som kommer upp i denna tråd, ska jag skriva ner och fråga dem!!! 
En annan sak som är tänkvärd är att…katter och hundar, får faktiskt samma överviktssjukdomar som vi människor! Dvs diabetes, olika sorters hjärtbelastningsbesvär m.m m.m…men de är betydligt mer svårbehandlade på djuren än människan. Så att hålla djuren feta…är inte bra. En bra regel är…att man ska kunna ana revbenen med handflatan!!!…man ska inte måsta gräva med fingrarna för att hitta dem!

Jag har också kitten maten till mina hemma, alla äter detta, jag har inga överviktiga katter, men jag har med hull. Vi har även Sensible och något annat foder fr RC samtidigt, men de flesta väljer ändå Kitten då den smakar godare.
Jag tror att ute i det vilda så får bebbar i sig kalk som Annki säger genom att äta infångad föda.
Benmjöl ger man ju även till våra hundar om man kokar maten själv, detta behövs ju för de ska klara äta den maten.
Kalken är ju ett måste för de ska få stark benstomme.

Oj då jag vägde mina idag och pojkarna väger 1.7g och är då 12,5veckor Wendy väger fortfarande lite drygt 1,6 men Tingeling har gått upp till 1,2kg. Enligt veterinären så hade de normal hull.Men de är ganska stora med kraftig benstomme.
Kan inte påstå att det är några soffliggare här utan de rör på sig ganska mycket.Sedan vet jag ju inte om de äter mera än de borde eftersom det alltid finns torrfoder framme.Mjukmat däremot får de bara så mycket så att det äts upp.Välling med nötfärs till natten.
Mina valpar födde jag upp på samma sätt fast de fick välling minst två gånger om dagen.Torrfodret var för valpar och de fick mat sex gånger om dagen för att så småningom få fyra ggr per dag vid 8veckors ålder.
Vad gäller kalken så fick jag lära mig när jag började med hundarna att det var viktigt att tiken fick lite extra måltider med kalk för att valparnas skelett skulle bli bra och det förmodar gäller även katt så Ophelia lapade gräddfil eller ren grädde och åt ost.Men i små portioner.Ver jättefin i magen hela tiden.
Men det är intressant att detta med mat och vikt tas upp för här finns nog en hel del att lära
//Sylvia

#7 Hmm..nu har jag inte tittat på vad fodren igentligen innehåller jämfört med varandra…kitten v/s högenergi vuxen foder(typ exigent/queen)…så jag kan inte säja om jag tycker att ett högenergifoder är lämpligt för kattungar!?!?
#8..jag måste klargöra hehe
när jag pratar om högenergimat…så MENAR jag kitten..hehe
jag har alltid antagit att kitten eller babycat (som jag inte ger) är de mesta högenergimaten..men jag har inte kollat
när jag frågade RC om Queen…så påpekade de att de är för vuxna katter…o att ungar SKA äta kitten eller babycat.
sen läste jag nånstans angående Hills ad..att den DEFINTIVIT inte ska ge till bebisar…för att deras matsmältningsapparat inte klarar den…
så visst är det olika mat till olika åldrar.
klistar in artikeln här
Varning för FEL användande av Hills a/d
Ett antal uppfödare har haft problem med att deras veterinärer föreslår utspädd Hills a/d till nyfödda kattungar med problem. A/d är bra för tillfrisknande vuxna eller äldre kattungar, och är mycket bra vid avvänjning från mammans mjölk. Men är INTE bra för de mycket unga. Så vitt jag vet, så rekommenderar inte Hills, användning av a/d på nyfödda kattungar.
En uppfödare var tvungen att "bråka" med sin veterinär och insisterade på att de endast skulle använda kattungemjölk när de slangmatade en sjuklig kattunge yngre än 2 veckor. Veterinären ville mata med a/d. Det har nämnts 2 uppfödare vars kattungar dog, uppenbarligen från förstoppning, efter att ha blivit matade med a/d när de var yngre än 2 veckor.
Kattungemjölk, med bra sammansättning, är specialdesignad för kattungens näringsbehov o KMR i synnerhet är perfekt för svaga eller sjuka kattungar. En mycket ung kattunge, som inte mår bra, kan ha matsmältningsproblem men har definitivt ett omoget matsmältningssystem.
Hills a/d är en proteinrik köttbaserad föda, där sunt förnuft borde säga oss att det är olämpligt för ett omoget matsmältningssystem.
Källa: Rameses Burmese, Tonkinese and Old-style Siamese from Oxford, England. http://www.ramesescats.co.uk/fck.html
#10..jag tycker att vikten på dina ungar är jättebra…
även efter denna tråden där nog alla håller med varann att
störst inte är bäst
men dina har perfekt vikt anser jag
fast ett foder till alla….det skulle vara som att säga att vi människor alla kan äta samma
om det vore så väl,…då la inte varje liten kaka sig på höfterna hehe

#13 Tack för svaret man börjar ju bli lite orolig att man har gjort något fel när de väger såpass men veten tyckte de var bra i hullet.
Vikten måste väl till en del även bero på storleken på katt.Om de är så små som Tingeling så vore det ju fel att väga så mycket som de andra gör.
Kan det inte vara så också att en del växer mycket just mellan 10-12v och då även ökar vikten mera för att sedan kanske stå stilla under en period.Är det någon som har antecknat hur de växer efter 3mån.ålder/vecka.?
jag har ju lite dokumentation på chokladungarna/bärarna eftersom de blev kvar längre
blåvit svartvit chokladvit börjar vid
född 100 113 100
1v 181 200 164
2v 263 297 245
3v 365 387 325
4v 419 455 385
4 1/2 v börjat med nötfärsen
6v 540 605 475
7v 670 745 638
8v 820 890 760
9v 940 1080 880
10v 1065 1250 1050
11v 1130 1340 1160
13v ? 1700 1370
14v 1750 1820 1530
15v 2020 2190 1750
18v 2250 2500 1810
19v 2760 2800 1890
20v flytt ? 1970
22 v 3200 2340
flytt
bara chokladen kvar nu då..som ska flytta till Danmark när???
Sen har vi då Mica som väger
4 månader=2100
5 mån=2500
6 mån=3100…sen har jag inte vägt henne
Calle
4,5 månader=2680
5,5 mån=3230
6mån 1v=4150..sen har jag inte vägt honom heller
o sist Cremis
4,5 mån=2320
5,5 mån= 2800
6 mån=3300 o gissningsvis 3,5 kg nu när han flyttade 8 mån
så man får väl säga att det planar ut lite

#12 Hehe…jo, kitten är nog ett "högenergifoder", bara det att jag inte tänker så, då jag är intutad att man endast ger det till kattungar och dräktiga och digivande honor! Kommer väl från hundvärlden…där jag varit en hel del innan ;) Har heller aldrig hört talas om någon som ger valpfoder till vuxna hundar!?! Men det skulle ju säkert funka det med! Men om jag inte minns fel…så är energibalansen mellan fett och protein fel på ett valpfoder för en vuxen hund….det finns vissa kvoter där som ska stämma någorlunda.
Det finns många "regler" på ett hundfoder…beroende på prestation m.m….men just inga på katt!!! Men endå så finns det massor av olika foder att välja bland som påstår vara si el så! Så jag skulle ju faktiskt vilja veta vad de grundar allt på!
(Jaaaa….jag vill kunna äta ett torrfoder endast, så slapp man vara fet
Ett "foder" till människor som tillfredsställde alla behov…så som socker,shoklad,pizzabehoven
så bekvämt och lite disk det skulle vara)
#14 Visst är det så att kattungarna har olika tillväxt! En del växer ju som du säjer fort en viss period för att sedan växa saktare ett tag. Hanar brukar ju dessutom vara litet större än honor då de har kraftigare benstomme och i slutändan blir kraftigare och större än honor!(nu finns det ju givetvis undantag där också!)
Aj ett slag på mina fingrar..
eftersom jag olika foder att välja på så har några av mina kattungar bara vräkt i sig Quinne 34…hoppsan…
Min Da Capo smaskar där också ibland..
..men mäst baby cat..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#17..fast jag tycker inte att det verkar vara nån fel på hullet på dina ungar heller hehehehehe
Jag är nog ganska säker på att i slutänden får dom den vikt de ska ha, oavsett hur fort de växer som små.
Jag tror inte heller att man ska överdriva tillväxten med någon "superduper"mat.
Det verkar som om att vi har fått en ökad mängd foderallergiska katter,om det beror på de kraftigare kattunge foderet som finns idag vet jag inte,men man ska nog inte helt och hållet nonchalera det.
Har haft olika tillväxter på mina kattbarn fast de har ätit lika kostmässigt. Fick en kattunge förut som mammakatt inte ville ge di,han var en miniatyr länge ..länge…men han gick sakta och säkert upp i vikt,vid tre år var han en fullt normal och kubbig chinchilla.
Jag ger själv numera bara royelbaby och kitten som huvudfoder,men jag vet inte idag om det är det bästa att ge.

Jag tror alla våra kattungar är olika byggda därav små el större vikter. Men precis som du beskriver heliotropes så har jag också haft bebisar som varit så små pga mamma inte velat dia, men de har tagit igen sig senare och blivit stora o knubbiga.
Vi har en liten tjej nu här hemma, hon väger nu 1kg som 8 veckor, trodde inte mina ögon först då hon har svårt sitta still på vågen, så blev flera vägningar, men hon är efter samma linjer som mina tjejer på 6 mån här hemma, och de tjejerna är riktiga klossar i stommen, och ser man på hennes tassar o kropp så kan man idag se hon är en kraftig individ som sina systrar är här hemma. Vi har gett henne samma kost som de andra små genom åren: Nötfärs m gräddfil och så har hon mammas diande, vid sidan om babycat.
#19…Jag ger själv numera bara royelbaby och kitten som **huvudfoder
**kan man ge "superdupigare" foder
jag har inte råkat ut för någar foderallergiker..inte heller hört om några…
skulle egentligen startas en tråd om detta…för, för mig är detta en helt ny sak
ni som kan nåt om det…kan ni inte starta en tråd???
#20 Det var en riktig "klumpidump" guldklimp
hihi!
#21 Du har rätt när det gäller huvudfoderet,det är ett kraftigt foder.
Med "superduper"mat menade jag att tillsätta både extra vitaminer,inälvsmat,äggulor etc.ovan ett sådant foder.
Man måste förlita sig på fodertillverkarna.Det är iallafall lite skrämmande tycker jag.
Det bästa är att ha en egen musuppfödning på sidan av……Haha!!!!!!skämtade bara….skulle inte stå ut med lukten….haha!!
#22..ja. där ser man…visste inte ens om att det fanns folk som tillsatte så
men då måste det väl kunna bli FÖR MYCKET.
för det är ju inte så…ju mer ju bättre
kan ju rent av vara skadligt att ge extra vitaminer hmm??

Finns ju de som tillverkar egen mat alltid. I denna maten tillsätter man ju då vitaminer,kalk, mmm
Vi har ju vanlig mat som fodret och mjukmat till våra, skulle inte orka stå mixa ihop egen mat hemma
#22 hm ja hon är en rullamaja, men jag tror hon kutar av sig en del sen, hon är ju ensam om maten såå nog därför också

Till kullar gör jag ju egen mat men aldrig jag skulle orka som vissa göra till hela katteriets katter hela året om.
Kubbegumman va ju ett sött namn med