Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 7543 ggr
Lovebuffen
0

Miniperser, någon som vet något om detta?

Har precis varit inne och läst lite på katter.nu……katttokig som jag är!!! Räcka ut tungan

Så såg jag en tråd om miniperser……alltså dvärgperser…….hm, är det någon här som vet något om detta med dvärgperser??

Jag vet själv absolut inget om det här, så därför frågar jag här bland er perserexperter.

Det är ju otroligt söta kattungar de har, men jag reagerar på att på hemsidan finns varken telefonnummer, namn eller info om uppfödningen/uppfödaren, enbart priserna som är hårresande mycket (i mina amatörögon!!), i såna läge blir jag alltid misstänksam, kanske i onödan, men iaf…..så frågorna väcks ju….därav min fråga till er andra. Kattungarna de har är verkligen drömsöta, men såååå SMÅ. Förvånad Skickar med en länk till sidan, så att ni kan se själva:

http://www.minipurrs.net/info.htm

Min avsikt med denna tråd är INTE att starta någon smutskastning, utan jag frågar av ren nyfikenhet.

Vad säger ni andra?  *nyf*

Annkis54
0

jag hamnade på den sidan av en slump när jag letade länkar till chokladkatter..hmmm…undrar hur det gick till hehe
men jag hamnade på
http://www.teapurrty.com/ 
Där har de telefonnummer mm
http://www.teapurrty.com/Contact.htm
massor med info finns det
men…vad jag tycker om det..hmmmm???
känns lite som om man tänker sig att unga flickor/tidiga tonåringar ska föda barn…
men ….jag kan ha fördomar hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Dolleminas
0

Visst är de söta men så små… Det enda som var stort på dessa kattungar var priserna… Synd att man inte kunde se de vuxna katterna och kunna göra en jämförelse med "vanliga" perser..

Denna kommentar har tagits bort.
feiner
0

Enda sättet att se en storlek är ju att sätta något bredvid som vi vet storleken på annars så är det ingen skillnad. Fin färg på den sista bilden med en exotic.

Annkis54
0

enligt storleksguiden http://www.teapurrty.com/Sizegu.htm
så är de mer än hälften så stora

8 Weeks

12 Weeks

16 Weeks

Maturity

Standard Persian

30 - 36 oz

44 - 52 oz

64 oz & up

9 - 14 lbs

MiniPer & MiniMew

Toy

18 - 24 oz

26 - 38 oz

42 - 56 oz

5 - 7 lbs

Teacup

14 - 18 oz

20 - 26 oz

28 - 42 oz

3 - 5 lbs

Micro Mini

10 - 14 oz

14 - 18 oz

20 - 26 oz

2 - 3 lbs

MiniPaw

Teacup

18 - 20 oz

22 - 28 oz

32 - 46 oz

4 - 6 lbs

Micro Mini

10 - 18 oz

18 - 22 oz

22 - 32 oz

2 - 4 lbs

alltså vuxna katter som väger ungefär lika mycket som våra 12 veckors kattungar…
skulle vara intressant att se en normalstor vuxen perser o en vuxen mini…bredvid

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Det mixa och mixas med raser. Men tacka vet jag en stor kraftig Perser. Skulle inte passa mig ha små dvärgar i min familj.

Dolleminas
0

Jag tror jag föredrar "vanliga" perser i varje fall… det finns ju lite olika storlekar på dem också (då räknar jag INTE in pälsen..)

Lovebuffen
0

Hej igen!

Spännande att höra lite vad ni andra tycker och tänker om det……otroligt söta är dem iaf, de små minperserna!!!

Fast de som kallas MiniPaws, de ser….hm, mindre söta ut……Fot i munnnen….. för de har för korta ben och så en lååång kropp, som en taxperser ungefär!?!?!?

Sedan har de ju väldigt vackra perser tycker jag, enormt söta!! Men, handen på hjärtat, är inte alla perser det? KyssGlad

Millan71
0

tacka vet jag vanliga perser,ju större ju vackrare;)

ophelia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihihihihi då har jag en mini Exotic då

Fst jag hoppas nog att hon ska växa till sig och bli stoooor.

Annkis54
0

#10..GISSA om hon blir

ja..dessa perser o exotic går ju lite stick i stäv med vad vi vill ha..eller vad de flesta per/exo ägare har velat ha.
vi vill ju ha stora o rejäla katter…rimligt stora hehe

men det ska ju experimenteras hela tiden
jag kan inte förstå alla dessa raser som dyker upp
visst fanns det nån speciell länk med massa nya raser??? är det nån som kan lägga ut den??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovebuffen
0

Även jag föredrar den vanliga storleken på perser och exotic.

# 11….länken som du frågar efter har jag sett på katter.nu, fast jag minns inte längre vilken tråd den visades i……

Annkis54
0

#12..nä..den dyker väl upp om jag ska se den igen hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miapia
0

haha tänk er dabloo skulle para en sådan lite den hade bara varit en pannkaka sen hehe

Kittentotts
0

#14 Ja det hade nog inte vait så klokt om inte annat para en stor hane med en Mini perser, kan vara svårt föda ut stora ungar utan komplikationer, antar det slutar med kejsarsnitt om inte honan ska dö då.

Om man ska hålla på med en sådand ras så får man hålla sig t storleken mini på både mammakatt och pappakatt