Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1369 ggr
Marita-L
0

Vad är det som gör det??

Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd om just varför vissa katter inte tycker om varandra eller varför vissa inte vill para sig med varandra!

För ibland kan man höra något sådant som..ja dom gillar inte varandra och dom vill inte para och det beror på att dom inte passar genetiskt men är det verkligen sant?!?

Sedan kan man ju känna något som ja dom gillar helt enkel inte varandras dofter men hur klarar dom då att motstå varandra när suget verkligen är på topp??!

Hur ser ni på detta eller vad har ni för funderingar?

Hur många gånger har inte man fått höra att exoter och perser inte tycker om varandra men stämmer detta?

Lite tankar bara..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Ja visst har man haft de som mer sett varandra som syskon och som inte kan tänka sig para. Jag tror helt enkelt de ser mer på varandra som syskon, står varandra för nära för kunna para.

Bullan
0

Provar skriva igen då…det försvan inlägget!Generad

OM det nu är så att katter som bor ihop ser varandra som "familj/syskon" m.m. Så för att få dem att para, så borde det fungera om man flyttar honan några veckor innan beräknat löp! Då har hon hunnit skaffa ny intressant lukt och hanen borde då bli intresserad och para!?!?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Men vad tror ni på det här med en gamla sed…. De passar inte ihop genetiskt??

Jag tror nog själv att deras dofter inte riktigt passar varandras tycke..Hemlis

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Detta är något jag också funderat mycket över. Min upplevelse av Persern är att den är mera par fixarad än andra katter. Men jag tycker inte det är kostigt naturen har gett oss alla en instinkt på fortplantning som inte är medveten. Och många gånger handlar det om motsatser för att kompletera. Och det innebär inte att det behöver vara genetiskt fel. Och Persern är mera omogen och försiktig i sina framsteg, är inte lika pang på rödbetan som andra raser inte i något avseende. Men det är ju också individuellt.

Och så   någonstans finns det en favorisering av dofter och läten.

Det är ju så med oss människor också vi skickar ut dofter och kropps språk som vi inte tänker på att vi reagerar på. Och vissa individer tar det längre tid att förstå och vissa kommer vi aldrig att begripa.

Om vi blev satta på en öde ö med en flock människor skulle vi kanske göre hellt andra parbildningar än vi har gjort.

En sak till Perserhanar som lever fritt med sina tjejer följer familjen med ett ständigt bevakande öga mycket medvetna om vem som är pappa till ungarna. Och de väljar en alfa hona och hon är kvar där, detta är ju ett vanligt flockbeteende hos många arter.

Ps! Denna teori gör att Persern är nära vargen beteende och mera flockdjur än katter i helhet. Och då går det också ihop vrför vissa människor fastnar för Persern och bara den med några få undantag, Kan tänka mig att Ragdoll kan vara lite i denna krets också. Men de är inget jag har någon större erfarenhet av men de tycks fungera bra ihop. #Lika barn leka bäst"

Bullan
0

Det har gjorts studier i England på katter och revirbeteenden och flockbeteenden. Visades på TV för kanske 10år sedan.

Katten bildar grupper/familjer om beståndet blir tillräckligt stort! Då gör de som lejonen ungefär…honorna hjälps åt att fostra och dia ungar och yngre hanar patrullerar reviren och en hane som håller ihop hela gruppen.

Denna studie gjordes på vanliga "bondkatter" som levde ute. Det var ett bestånd av ca 80 katter som levde på en gård, där dessa grupperingar hade skett. I små bestånd av katter hade detta inte uppmärksammats…typ katter som fanns normalt i bostadskvarteren.

Kan ju tänkas att som Manbukten skrev, att Persern behöver mkt mindre grupper för att detta ska uppträda!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

Jag hade en underbar hane en gång som vägrade para någon av mina tjejer, men han parade gärna de som kom på besök.

Jag hade kvar en tjej också fr en utav kullarna hemma. Hon hade blivit parad utan min vetskap, visste inget, syntes inget, detta va 2004, och en dag kom gubben hem, han frågade mig vad gör Tara? hon satt vid ytterdörren i sittande ställning, såg ut som om tvättade sig bara, gubben lyfte svansen, sen sa han, jag tror hon föder, gissa vi blev full i skratt, och detta blev resultatet:

De här 2 trollen flyttade som sällskap till en o samma familj i Norrköping, blev en blåsköldpadda och en liten Creme hane. " söta sällskapareSkrattande Kan ju säga han inte parade mer sen här hemma heller, visst är de roliga/söta våra katter, så jag säger idag, kan ju aldrig vara säker då vi köpaer en hane att han parar min tjejer, om inte, ja då får jag låna el köpa en annan

manbukten
0

#5 Menade inte att det behöver mindre grupper, vi skapar deras mindre grupper.  Men det kan vara så också.Vargarna kan vara stora grupper men det finns ett alfa par tror det finns bland lejonen också. Alfa paret är det starkaste och bästa kombinationen. När alfa honen fått så kan de andra paras.

#6 Vi skapar softpotatisar i temperament och därmed ochså en lägra drift.(tror jag)i alla fall lata katter. Många hanar kan var så i början. Men det flesta klara det med lite knep och knåp

Många faktorer spelar nog in, och varierande från fall till fall.

Marita-L
0

Ja men om du har en hane som har stark köndrift och parar allt i sin väg föruton just en hona..henne slår han och hon hatar honom innan han enns slår henne..detta måste ju ha med deras dofter att göra men om man läser i en gammal kattbok så står det ..ja dom kanske inte passar genetiskt..hm..

Sedan kan man ju ibland se en exot som hatar perser..alla långhåriga är sååå äckliga..och även tvärt om…varför är det så tro ..kli kli kli i huvudet ???

Crystal Pearl´s

manbukten
0

#8 Ja det kan man undra jag har en hona som haft det så. (Men hon vill) Ända tills hanen hade fått förstakullen och fick mersmak. Men jag tror det handlar om rangen Alfa honan först och sedan nedåt i rangordningen. Men det handlar också om doft eller kropps språk. Ingen orutinerad hane sätter på henne trots att hon är lättparad. Men hon har en ljudnivå som kan skära glas. Jag tror hon avskräcker med det och hennes singnaler måste läras in. Men hon är envis och åtterkommer med sina krav utan att attakera. Men gör hon så som din då går han inte på om han inte är väldigt dominant. Det är en viss skillnad på drift och psykisk styrka. Har funnit många sådana relationer genom tiderna. Har aldrig själv varit där. Men så mycket drift har nog ingen ( i  alla fall väldigt få) Perser att de riskerar slagsmål för en parning. Varken med honor eller hanar. Både på gott och ont. Hon verkar så speciell att jag skulle råda till att låna en hane, eller stå över parningar på henne. Om det finns en annan väg att behålla linjen. Tredje allternativet vänta ibland kan det ta upp till flera år innan vi får som vi önskar. Och ingen kan väl säga varför. Men är hon dominant så vet hon säker vad hon vill ha och det finns inte hemmavid.

manbukten
0

En gång väntade jag i 4 år på parning mellan två individer, jag var tvungen att sätta in en annan hane i mellan, där var det honan som var bökig. Men när hon fick mersmak av mamma rolen som hon älskar då gick det bra. Och mycket nöjd med avkommorna. Inga som hellst fel där.

Lycka till

Marita-L
0

Nhää jag har en speciell hona och hon morrar när han närmar sig Oskyldigså då blir det slagsmål..knasor.. men nu när hon löper så slåss dom iallafall inte utan han gäspar och nonchar henne fullständigt hur mycket hon än åmar sig.

Jag tror där iallafall att han inte attraheras av hennes doft just nu men jag hoppas nästa gång..=)

Men det konstiga är att han blir helt galen när hon sedan slutar löpa..då går han runt å ropar som en galning..hahaha det är som hon har väckte honom ur idetSkrattande

Sedan har jag en hona som är äldst ligger högst och det tog tid innan hon lät den slyngen bestiga henne..Glad men efter den gången så har hon han lindad runt lillfingret…han kryper efter henne och han skulle göra vad som hellst för att få para henne nu!!

Även hennes kattungar ligger efter henne i hans önskelista för att lukten finns där.

Men hur är det mer er andra har ni ingen eller har haft någon speciell hane / hona ??

Crystal Pearl´s

Trini
0

#11, Kanske hon börjar lukta först i slutet eller tom efter löpet? När vår avelshane anlände så höglöpte ju Zelda, de kom överens direkt och parade och parade och parade… Zigrid kom igång rätt snabbt med höglöpet, hon smålöpte redan när vi fick hem honom. Hon tycktes älska honom, gick och smekte sig mot honom och visade rumpan, men det var tvärstopp så länge han parade Zelda. När Zelda slutat löpa och nekade honom, då gick Zigrid an. Jag tror också att Zigrid är lägre i rang, så där stämmer #9, manbuktens resonemang.  Men eftersom han inte alls var intresserad av att lukta henne i ändan, så undrar jag om hon verkligen utsöndrade den där goda lukten när hon löpte. Hon lät sig paras sedan men då verkade det riktiga löpet ha passerat, hon var bara så där lagom villig, inte så där kråmig mot honom, men han var helt galen i henne. Kan det vara så att vissa honor börjar utsöndra lukten väldigt sent i löpet eller tom efteråt?

Marita-L
0

#12 nhä inte i detta fallet..inget intresse alls för henne. Men någon gång kanske.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

#12..jag tror att katterna kan lukta i luften om det är löpande honor..ibland så ser man ju att de nästan smakar av luften.
o så luktar de ju överallt där löphonan har suttit o gått

men jag har aldrig haft nån hane som har ratat nån hona
mina hanar har betett sig ungefär lika mot alla
jag kan inte komma ihåg att jag har sett att de har haft nån favorit heller
utan de har varit styrda av sina doftkörtlar
o många gånger så ser det ju ut för oss som om honan löper men det tycker inte alls hanen…men nån dag efter så ser man att de verkligen har kommit igång

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0
manbukten
0

De flesta uppfödare jag haft kontakt med genom åren ( å det är många sedan 80 talet) har upplevt olika fenomen i denna riktning. Parning ovilliga perserhanar är väldigt vanligt eller att de favoriserar någon. Eller att de börjar para vid tre års ålder. Finns hur många varianter som hellst. Vet även flera på denna lista. Men det är upp till var och en att berätta. Många bestämda perserdamer finns det också. Tycker det är ett friskhetstecken att välja partner, så har naturen bestämt att det skall vara. Men det ska inte vara omöjligt att para tycker jag. De framstår nog olika för oss beroende på hur mycket vi är till sammans. Går man tillsammans med djuren dygnet runt ser man nog en helhet som kan missas om man är iväg till arbete. Ibland är det så små signaler. Och sedan ett djupt intresse för ämnet. Kan sitta i timmar och studera deras språk med varandra. Tycker analyser är spännande, givande och roligt.

manbukten
0

#15 Tror inte man kan säga att katter känner vänskap eller hat, det är en mänsklig faktor. Leker och springer och tumlar runt gör alla katter. Vet inte vilken del i denna diskution du menar.Kanske du behöver börja från grunden med böcker från bibloteket det är ett för stort ämne att diskutera alla beteenden. Vill ej heller för den delen. Vi har bara diskuterat parning. Det går inte att blanda ihopp allting då blir det bara rörigt och oförståligt.

diana_
0

Ja men jag sa jag var inte helt säker på jag förstodd tråden!Generad därför sa jag ni får ursäkta och jag missuppfattade den! Har fortfarande svårt att alltid förstå innehåll eller budskap, för er som inte vet är jag inte svensk och jag har bott i Sverige 6 år. Men jag gör vad jag kan förstås för att bli bättre.

manbukten
0

#18 Jag förstår ännu viktigare med bibloteket. Kunskapen om djuren är en jätte fråga som tar många år. Men du måste också förstå att dina inlägg blir jobbiga när de går från ämnet och med felvinklingar. Och många gånger handlar det om utbyte av erfarnheter uppfödare imellan och du kan inte göra jämförelser med dina två katter hela tiden . Ska de se ut så här kan vi inte göra några inlägg om erfarenhet. De som besöker mig ser en harmonisk grupp detta handlade om avel. De har inget med temperaments fel att göra. Läs lyssna och lär. Och allt kan man inte förstå. "Ingen" Ditt intresse är relion och mitt är forskning på amatör plan. (som i vissa lägen kan är mer än så) Genetik, stamtavlor, beteende och psykologi. Och vi kan inte föra diskution här det blir bara fel och jag vill inte ha det så. Hoppas du kan respektera det. Ha det gått och hej då

Bullan
0

#19 Jag tycker inte alls att dianas inlägg är jobbiga! Hon vill ju lära sej och har rätt att fråga och skriva hon också. Detta är ett öppet forum och inte enbart för uppfödare!

Om du trycker det är "jobbigt" med inlägg från människor som inte är så insatta ännu, så behöver du ju inte svara eller ens läsa deras inlägg!!!

Nu blev detta OFF-TOPIC, jag hoppas du har överseende med det Marita.L = TS.

Marita-L
0

Det är så okej !! Alla har ju sin rätt att yttra sig oavsett erfarenhet eller ej. Nu kan jag inte se vad som stod i inlägg 15 för det är bort raderat.

Crystal Pearl´s

manbukten
0

"20 Nu får du nog läsa en gång till och försöka förstå. Jag har inte sagt något om frågor, men 15 är borta som sagt va. Ibland när man inte kan kanske man bara ska läsa och fråga inte dra förhastade slutsatser. Eller lägga in undertoner som ofta förrekommer här. Och om man inte kan ska man väl inte skriva i formen jag kan. Det finns en otäck underton i många inlägg. Och det handlar väl också om hur man frågar. Men tycker du jag ska sluta skriva så gör jag det, för detta är inte roligt. Alla debatter där vi tar upp erfarenheter slutar med en tolkning att något är fel i uppfödningen. När någon har sorg måste de bearbetas men det blir lite fel om detta sker i alla forumets diskutioner. Ska göra som jag rek. bara läsa.

diana_
0
diana_
0
diana_
0

Oj, alltså blir verkligen besviken att du inte förstår mig. Jag sa förlåt att jag missuppfattade tråden, tog bort det, och sen går du in på min religions intresse? vem är det som spårar ur.

Trodde detta var en forum för att dela med oss, nybörjare som dem äldre, och vi alla här inne använder våran katter som utgånspunkt.

Bullan
0

#manbukten

Jag tycker inte alls du ska sluta att skriva, då du verkar ha stor erfarenhet! Jag tyckte bara att det lät som i ditt inlägg att du tog i litet i överkant mot diana. THATS IT! inget mera.

simzonites
0

Vill bara påminna om forumets Skrivregler!

Vi får ha förståelse för att vi alla har olika erfarenheter och olika kunskaper, vi är här för att dela med oss till varandra!

/Lotta

/Lotta

manbukten
0

#26 tråkigt med din uppfattning om mig som en oförstående och elak människa. Tycker alla diskutioner går fel och får man inte försvara det man skrivit tidigare eller en som man skriver till. Må så vara att jag är äldre än många här, men jag vill inte komma i kläm varje gång jag försöker lämna mina erfarenheter. Jag försöker alltid vara saklig och faktisk, men det slutar alltid med att man hamnar i försvarsposition eller blir uppläxad och det är oacceptabelt. Jag älskar och diskutera och dela erfarenhet. Men det här slutar alltid med otrevligheter. Så jag har insett att mina inlägg passar inte här. Mycket kan jag läsa mellan raderna och har lång erfarenhet även av livet och människor, så jag kanske förstår syftet med vissa inlägg före någon annan. Men jag tror inte jag är ensam om att se det.Tror inte heller alla är vad de uppger sig för och det är obehagligt.Allt vrids och vänds på till oerskänlighet. Tack för ordet och alla goa kommentarer som funnits.

Marita-L
0

Ja det var denna tråden det Ledsen

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Nä det va inte denna tråden det alls Marita. Vi fortsätter, detta är ju din tråd Marita, och den ska allt leva vidare utan otrevligheter.

Det är ingen som uppfattar någon som otrevlig i inlägg, men kanske något för hård, alla har vi olika erfarenheter, hur gammal man är betyder inte man är klokare. Detta forum är för oss alla, nya som gamla, uppfödare och nybörjare, svenska el utländska, vi ska hjälpas åt och ha en trevlig ton mot varandra. Ingen ska känna sig utanför.

Så nu åtregår vi till ämnet i tråden:

Vad är det som gör det??

Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd om just varför vissa katter inte tycker om varandra eller varför vissa inte vill para sig med varandra!

**För ibland kan man höra något sådant som..ja dom gillar inte varandra och dom vill inte para och det beror på att dom inte passar genetiskt men är det verkligen sant?!?

Sedan kan man ju känna något som ja dom gillar helt enkel inte varandras dofter men hur klarar dom då att motstå varandra när suget verkligen är på topp??!

Hur ser ni på detta eller vad har ni för funderingar?**

Hur många gånger har inte man fått höra att exoter och perser inte tycker om varandra men stämmer detta?

Lite tankar bara..

Marita-L
0

Tack Carina att du tog upp den igen.

Jag tror mycket på signalerna..kropps språket som katterna visar varandra och deras olika dofter..sedan kommer ju alltid rangordningen men en hane som är såå sugen han tar ju även den tillslut fast han väljer ju narturligtvis efter topp nivå om han själv är där.. men det är klart om han har ett helt smörgås bord serverat!!

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Jag har själv inte stött på problemet med att en hane inte vill para en hona eller att en hona inte accepterar hanen.
Men jag vet ett fall där en hane vägrade para en hona för att hon såg ut precis som en kastrat som gett hanen spö, hon var dotter till denna dessutom och en kopia av sin pappa Skrattande Hanen var livrädd för henne utan att hon hade gjort nåt. Han kopplade ihop henne med den som gett honom stryk.

Vet också några fall där honan parats med samma hane om och om igen utan resultat - och då tror jag det helt enkelt handlar om att de helt enkelt inte passar ihop, precis som det kan vara med vissa människor.

Varför skulle inte katter kunna känna mer eller mindre intresse för varandra även om det handlar om löp/brunst? Det tror jag absolut att de kan.

/Lotta

manbukten
0

#25 ett sista råd om du nu vill ha några. Släpp inte iväg skott utan tänka först. Och när du gjort det kan du inte kräva förlåtelse. Och då är det inte dig det är synd om. Vi är så olika menade jag. Dina inlägg är inte att dela utan ifrågasätta det som skrivits samt vrida det. Jag är så innerliggt trött på att höra om din katt och behöver vandra vidare vilket är omöjligt här  du ger dig inte. Då gör jag det på annat sätt. Dela med sig gör man för att det är kul och stimulerande, finns väl inga krav på det. Och du är inte motaglig upplever jag.

simzonites
0

#33 SKÄRPNING, ge dig nu!

/Lotta

Marita-L
0

Ja Lotta jag har också hört något liknade..tex..en ljus katt han hatade alla mörka och parade bara dom ljusa honorna.. hahaha

Sedan vet jag en hane som verkligen hatar alla blå perser måste jag påvisa..hahaha så kanske dom kopplar ihop dom med någon som dom en gång var rädda för eller så..

Crystal Pearl´s

simzonites
0

#35 ja det handlar säkert om deras erfarenheter från tidigare, kanske någon hona varit extra bitchig och hårdhänt efter parningen Flört

/Lotta

miascharming
0

# 30

Jag har haft en blåskölpaddstabbymaskad hona som VÄGRADE att para sig med en blå hane.

Jag prövade då en annan blå hane cp-bärare såklart ..men NEJ.

Det slutatde med att hon till och med fräste åt golvmoppen som på den tiden va  stor & grå.

Det konstiga är att hon parade sig gladeligen med en solid svart  CP-bärare hane senare …så min teori om att hon inte gillade solida elle mörka katter …den sprack helt.

// Mia

Annkis54
0

generellt sett…så tror jag att hanen inte kan motstå sina hormonella impulser..OM det inte har skett saker som har satt sig fast i hjärnan på honom…som det du berättar om Lotta mfl
Jag hade en gång en hane som "HATADE" en huskatthona som jag hade. Så fort han inte hade honor att para så flög han på henne…han riktade in sig på henne…var hon är försökte gömma sig.
Så jag tror  nog att det finns katter som inte "gillar" varann..eller hur man nu ska uttrycka sig
fast det är väl undantagen som bekräftar regeln…hoppas jag
jag skulle tippa på Marita…att sooner or later så tar Generalen din hona
om inte förr…så när Da Capo har blivit könsmogen o kan ta henne hehehehehehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se