Udda beteende hos honkatter?
Jag måste bara få fråga om någon mer har honkatter som fösöker para antingen armar och ben på matte/husse eller en annan hona? Min Baby har kommit in i en konstig period då hon får för sig att stå och trampa och jucka på min arm, helst om jag ligger ner och pratar i telefon
hon är heltokig med det nu. Ibland kan någon av de andra honorna kliva på en hona som löper, som nu när Electra går och gapar efter hane - så kan hennes mamma Diba kliva på och bita henne nacken och stå och trampa över henne. Det är precis som om hon tänker " jamen det va sjutton vad du gapar kom hit så ska jag para dig så du blir tyst"
fast tyvärr hjälper det ju inte, ha, ha.
Har även sett detta beteende hos vår ena européhona ibland.
/Lotta
/Lotta

Nä jag har inte varit med om katterna gör så, men jag kan tro det är som du skriver:
Det är precis som om hon tänker " jamen det va sjutton vad du gapar kom hit så ska jag para dig så du blir tyst"
Däremot gör ju ofta hund tikar så under sin könsmognadsperiod, vår Kajsa gör så nu på katterna, men det kan ju betyda olika saker som revir el att de är under könsmognad
Ja, jag funderar på om det har med dominans att göra även hos katter….
/Lotta

Kan det mkt väl vara ju. Jimmy skrek senast igår t Kajsa Men du kan ju inte para katterna Kajsa ju och sen kom världens skratt
Dessa barn som växer upp i katterier lär sig otroligt mkt, jimmy han tar in allt, riktigt kul lyssna på honom imellanåt när han pratar med djuren

Jag har också en hona som beter sig så. Om jag ligger på magen i sängen kommer Humlan och börjar trampa på min rygg eller benet, hon trampar o trampar och piper och sitter i en hukande ställning. Det här har hon börjat med de senaste veckorna.

Nej numera har vår gamla knäppgök lagt av med detta beteende men när hon var yngre kunde hon para allt som rörde sig. Kattungar, hankatter och vad som (dock aldrig på oss). Hon har alltid varit ranghög och kanske att det var ett sätt att befästa sin rangordning?
Numera är hon en gammal tandlös skrutta (fyllde 12 år i juli) som mest sover och terroriserar oss om mat men hon får sina stollryck och leker. Och trots att hon inte längre parar på allt så är hon fortfarande högst i rang och delar gärna ut lavetter till höger och vänster till den som t ex försöker äta från hennes fat eller dricka vatten ur den vattenskål hon sitter vid!
Bifogar en bild tagen på hennes 12-årsdag då hon firar med specialtårta. Hon är en shaded silver perserdam.
ja..jag har oxå varit med om det
inte på mig..men på saker
hon drog alltid med sig en trasa eller vad hon fick tag på..sockar, handdukar..mm..så drog hon ut i hallen på mattan o trampade o lekte parning.
Dock har hon ALDRIG varit ranghög.
hon flyttade tillsammans med en kattunge härifrån..just för att hon var låg i rang o åkte på lite däng. 6 år när hon flyttade.
Hon är den enda som jag kommer ihåg som har gjort så

Åh Elisabet! Vilken sötis. Ja visst har de sina personligheter med humör o annat, vi har en som drar iväg tallriken med mat fr gänget tex i ett, tillslut hmnar den i golvet, hade jag inte haft dem så skulle jag inte få dessa härliga leenden dagligen. Tänker ofta på dagen då vi åkte t dig Elisabet med dotterns första perser, för detta va ju hennes ide med perser, inte min
Vi skulle ställa vår Kahlua och hade läst hela internet om hur man badar mmm, men behövde hjälp då vi rös av tanken plocka av honom håren på öronen hmm. Efter första utställningen hade jag så gott som köpt 2 honor, blev 2 pga det va svårt välja, inte en tanke på bli uppfödare på den tiden hade jag trots detta.
Parande honor har jag inga ännu, men mkt annat komiskt får man uppleva o lära sig i ett. Men som sagt en hund har vi som parar katter,
Jag vet att Yvonne, Fina Stinas har en äldre perserhona som brukar para en mjukisapa, hon drar runt på den och skriker och så parar hon den
När jag frågat henne om Babys beteende så skrattar hon bara och säger på sitt vanliga raka sätt att stackars Baby är sugen (nja hon använder ett annat ord men jag skriver sugen istället
)
/Lotta
/Lotta

HaHa jag kan tänka mig ordet
Man kan skratta gott åt henne
Ja jag har faktiskt hört om apan.Kom inte på det direkt bara.

#7 Jag kommer så väl ihåg när ni var hemma med Kahlua hos mig och hur jättefin han var och så bra ni hade lyckats med badet. Och jag minns att du blev så himla förtjust i min svartsköldpadda Tyra och strax efter det köpte du en svartsköldpadda :-)
Ja vem hade trott att man skulle bli uppfödare den gången när man skaffade två till sällskap för 100 år sedan :-)))

När Doris löpte greppade Rut henne över nacken ibland. Tänkte att Rut blev trött på henne och det var därför.

#10 Ja och jag som knappt visste vad rsaen Perser va ens. Ja du hade många fina katter, kom ihåg jag bara blev så paff av allt, din rastgård va en dröm för mig, stackars gubben som jag tjatade huvudet av sen. Och jag som inga katter skulle ha egentligen
Hade helt fel om dem i huvudet, trodde de rev allt hundmäninksa som jag är uppvuxen till.
Ska bli kul se vad för mer honor som finns här som parar, detta va nytt för mig, men kommer nog få vara med om detta också.

Jag har inga honor som parar någon människa, eller ens varandra, men min ena hona är för härlig, för hon drar ofta, ofta (så sent som inatt!) med sig våra fleecefiltar som jag lagt i alla fönstren (inte så fint kanske, men mysigt för katterna!
) och så släpar hon med sig dem överallt och myyyyyser med dem, ja ni fattar vad hon gör!
Hon håller också på med mitt täcke, så söt är hon!! 
Hon är den som lägst i rang i vår lilla flock, är sååå mjuk och lyhörd i sättet alltid.
Skickar med en bild på henne, min lilla Buffy med en av sina fleecefiltar.

Va stor hon blivit, och så söt!

TACK!
Ska jag tala om för henne!
Ja, hon är stor, hon väger hela 5 kg, så hon är inte någon liten katt precis.

Har en hona som hämtar sig ett gosedjur och så kurrar och skriker hon med den som det vore en unge ungefär.Då tror jag att hon vill ha ungar.Och så har jag ju Bartan,som trampar och har sig på allt mjukt han kommer åt,tills han blir nöjd (om han får hållas)då hoppar han ner och tvättar snoppen precis som efter parning.jag tror att det en gång kom något kladd oxå faktiskt,men är inte 100 på det.Ja nog är de roliga med sina beteenden allt.
konstiga kissar ni har hehe
skoja bara
Jag har en honkatt - Greta som gör precis som Bart's hona i #16. Min hona har 2 par fleecesockar som "bebisar". Hon bär runt på dem i munnen, pratar med dem, jamar och ropar på dem och så ligger hon och gosar och sover med dem. Hon har hållt på med detta i ett år ungefär, så emellanåt får man tvätta "bebisarna"
…Tror också att detta beteende har med deras längtan efter riktiga kattungar att göra.
När Gretas mamma fick kattungar i våras var hon en otroligt gullig extra mamma till kattungarna och tvättade och pratade och lekte med dem! Hon var nästan lite för överbeskyddande mot dem ibland, som tex när de började gå ganska bra, så gick hon och hämtade och bar tillbaka dem till lådan eller om nån kattunge skrek så sprang hon till dem med en gång. Kattmamman var mer: -Äh, dom klarar sig! Låt dom vá!
Greta's kull bror - Emil, har en egen snuttefilt som han gosar och juckar mot
. Han håller på med den varje kväll i soffan när familjen tittar på tv 

#18 Eva vad har du för tv om kvällarna
Vilka gullegrisar ni har som är så goa med sockar filtar o allt.
Hehe ja du Carina, det kan man undra
Han fantiserar nog ihop nåt eget, verkar det som hihi
Kul att läsa om alla kissarnas olika egenheter
!