Vad krävs av en uppfödare
Vad behöver vi vara rustade med.
1 En konstnärlig blick
2 Ett god kunskap i genetik
3 Väl insatt i sjukdomar och behandling
4 Starka i krishantering
5 Goda psykologer (människokännare)
6 En abnormt stor plånbok
7 Frisörer
8 Gott handlag med datorer
9 Fotografer digital utrustning
10 Samarbets duktig
11 Ha körkort och bil
12 Och göra dygnet till 36 timmar för att hinna Fniss
13 Stor juridisk kunskap i alla lagar
Fortsätt och fylla på listan Detta är nog den mest komplexa hobbyn av alla och kräver lång tid för att uppnå.

Ett starkt psyke för klara all skitprat
Man ska ha kärlek inom sig för kunna ge
Klara ta svåra beslut i svåra stunder
Ja du listan kan nog fyllas på efterhand

Så sant så sant en sak är säker i alla fall mångfaciterat
Stämmer på pricken.
+ att man måste vara psykist i balans för att klara av att skiljas från dom små liven.

hihi jag det också
Och hellst ett slott stort luftigt kattanpassat fniss

Jätte viktigt att ha en gubbe som tycker det är ok att bebbar stannar längre.Hihihihihihi med eller utan mattes försorg.

För att inte tala om att kunna agera barnmorska och "hållatassencoach" ibland ;)
Man får inte vara kräsen då en långhårig perser haft diarre och hälften sitter kvar i pälsen och kletats ut litet här och där! Eller än värre då en hel kull + mamma får diarre…
Och då måste man ju ha en litet förmåga att gilla att städa!
Ha en bra kontakt med en veterinär är också bra!

hihi och pedagog vid vissa inlärnings försök gäller väl mera hund men inte bara
Något som förr benämdes som "djuröga" - kanske bäst kan beskrivas för att ha en känsla för allt som har med katterna att göra, hur de mår, vad de behöver osv.
/Lotta
# 8 Jag tror det ligger i mycket i vad du skrivet, människor med "gott djuröga" lyckas ofta mycket bra som uppfödare av olika djur förr sa man att de mjölkbönder som producerade bra kvalité /kvantiteter hade gott djuröga.

#8 Det va det jag menade med punkt ett, kanske lite fel utryck. vad jag menade möjligenheten att se detaljer i ett sammanhang och helhet. Gog natt med er sov på saken
tänkvärda saker
jag hittade nåt liknande på en engelsk (tror jag) hemsida som jag översatte till vår tidning
(jag kanske inte håller med ALLT :))
**
Källa: http://www.freewebs.com/nabooexotics/abreeder.htm
En uppfödare med stor U är:
**
En som törstar efter kunskap o aldrig känner sig fullärd.
En som offrar personliga intressen, ekonomi, tid, vänskap, snygga möbler o fina mattor.
En som ger upp drömmen om en lyxkryssning, o förlägger sin semester till den där viktiga utställningen.
En som går utan sömn (men inte utan kaffe) i timtal, planerande en parning eller oroligt vakande över en förlossning o efteråt över varje liten nysning, viftning eller gnäll.
En som tackar nej till middagsbjudningar för att en kull är på gång eller ungar som behöver matas klockan 8.
En som utan tanke om förlossningsvätska ger mun mot mun metoden för att rädda en nyfödd unge som inte andas. Som verkligen blåser liv i en hjälplös liten varelse som kan vara höjdpunkten av ett helt livs drömmar.
En vars knä är ett fantastiskt ställe där generationer av stolta o ståtliga champions har vilat.
En vars händer är starka o fasta men ändå så ömma o försiktiga i hanteringen av kattungar.
En vars rygg o knän ofta är märkta av stående, böjandes, sittande i förlossningsställningar, men ändå starka nog att föra nästa utvalda katt till Grand Champion.
En vars axlar är tyngda av oförskämdheter från medtävlande, men samtidigt kraftiga nog för att klara tyngden av tusen nederlag o frustrationer.
En vars armar alltid kan hantera en mopp, ta hand om en handfull katter eller ge en hjälpande hand till en nykomling.
En vars öron är förunderliga saker, ibland röda av allt prat, eller konstigt formade (efter att ha haft en telefonlur pressad mot örat för länge) ofta döva mot kritik, men ändå alltid fininställda för att kunna höra gnällande från en sjuk kattunge.
En vars ögon är suddiga av allt studerande av stamtavlor, o ibland helt blinda för sin egna katts felaktigheter, men de ser med förtjusning konkurrensens fel o letar ständigt efter det perfekta exemplaret.
En vars hjärna är dimmigt när det gäller att känna igen ansikten, men känner igen en stamtavla snabbare än en dator. Som är så full av kunskap att det ibland går en propp. Den katalogiserar tusentals cobby kropp, fina öron, och perfekta huvuden. Och begraver djupt misslyckanden och de som inte blev som förväntat.
En vars hjärta ofta är brustet men det slår starkt utav evigt hopp. Och det är alltid på rätta stället.
Ja ….Det finns uppfödare..o det finns uppfödare.
Då detta kom upp i samband med Conchi säger jag:
4 Starka i krishantering
10 Samarbets duktig
Och ja det är som du säger Annki, det tar år att bli en bra uppfödare…men medkänsla och annat är inget man jobbar på utan den finns redan i en som människligt drag och finns den inte i början kommer den aldrig komma heller.
#12.._men medkänsla och annat är inget man jobbar på utan den finns redan i en som mänskligt drag och finns den inte i början kommer den aldrig komma heller.
_där har du nog alldeles rätt i

#11 Jättebra inslag det mesta stämmer nog på det flesta

"12 Inte bara därför utan också för att diskutioner gått i denna riktning flera gånger den senaste tiden. Du hittade dina punkte ser jag fniss
# 15 hm…jag vet inte var som finns att fnissa åt? jag tkt inte det är det MINSTA roligt eller något att fnissa åt! Jag är seriös och tror det är ngt dem flesta köpare önskar sig! jag utgår från mina erfarenehter men tkr du dem är roliga varsegod!

Jag förstår att du är besviken att du inte fick rätt allt igenom. Alla de punkter jag skrev är krav som finns och meningen var att lägga till krav inte utesluta. Men det innbär inte att du får göra personliga påhopp jag har inte varit elak eller kritisk mot dig. Du är inte ensam om att vara seriös, men ibland kan man försöka lätta upp en tung stämning. Jag har inte heller sålt någon katt till dig. Jag avtackar mig dina personliga påhopp. Och krav i affärer av privat slag kräver saker av båda parter. Jag har tyckt synd om dig idag och beklakat sorgen, men jag tar tillbaka det.
besviken? jag bryr mig inte va du tkr, en uppfödare av flera som inte tkr "synd" om mig är ingen förlust…vet inte vem du är,har aldrig pratat med dig tidigare och vi känner inte varandra. Jag har inte gjort någon personlig påhopp utan du har det. Och att du inte tkr synd att min katt är död spelar ingen roll för mig heller! låt mig vara och låt då bli att skriva i mitt ärende kring Conchi om du "inte tkr " synd om oss!

Nu tycker jag tråden spårar ur, inte ska vi andvända hårda ord mot varandra, tycker inte heller Diana behöver detta just nu, hon behöver stöd. Nu får du inte ta illa upp Manbukten, vill ingen av er illa på något sätt, tycker ju om er båda som ni säkert förstår.
Diana fnisset va säkert inte menat på detta sättet med att såra.
Låt denna tråden gärna berätta vad vi alla tycker om hur en uppfödare ska vara.
Diana vill gärna ta upp dina saker om vad en uppfödare bör ha mer som detta du skrev:
Detta är något vi lär oss på vägen, och får jobba på hela vägen med bygga på. Jag kan inte detta så mkt ännu tex.
4 Starka i krishantering
Detta är det minsta man tror man ska råka ut för i början av sin uppfödning, kommer oftast som en överraskning då det händer tråkigheter. Att vara uppfödare betyder inte vi är psykologer,vi är vanliga mäninskor.Men man gör så gott man kan.
Detta är något vi lär oss hela tiden, finns sååå mkt sjukdomar, och jag brukar säga att då man är klar som uppfödare kan man väl mer än en veterinär om allt.
10 Samarbets duktig
Detta håller jag fullt med om, men det gäller att även köparen vill lyssna på oss om man hamnar i ett läge som tråkigheter, vi får helt enkelt hjälpa varandra på vägen med lösa o trösta mmm

#19 Jag har hela dagen försökt att vara saklig och diplomatisk. Så du får ursäkta Kittenttots Jag bad högst upp på sidan om tillägg och vill inte ha några påhopp. Min empati är slut. Vi har alla rätt att känna sorg men vi kan inte diktera villkoren över andra som skett denna dag. Empati och stöd är något man förtjänar genom eget agerande. Jag lämnar detta ämne och förväntar mig tystnad från andra hållet också. Jag har fått nog för idag illamående av alla tack

Jag vill inte göra påhopp, det gör jag inte heller, jag gör som alltid som Medarbetare jag är, tråkigt ibland vara det, men det är vår uppgift att vara den där som ska lugna ner, så jag gör inga påhopp, tycker jag hört de orden innan, och jag blir också ledsen att behöva höra jag gör påhopp,det betyder ju du blir arg på mig för jag gör min uppgift bara.
Vill bara ha denna tråden lugn, annars får vi ju låsa den, det är trist. Hoppas vi kan fortsätta vara forumvänner istället

Var någon stans står det att du gjort påhopp? Suck
Som köpare nästa gång jag ev.köper katt så kommer jag att vara väldigt noga när jag köper katt,jag tycker det har varit lite väl mycket tråkigheter med uppfödare nu man blir ju klart osäker,skulle ALDRIG köpa utan ett besök innan som jag haft med mina senaste köp.SLUT Lena
Hälsningar LENA

Tror att om denna uppfödarutbildning, som Sverak kör på prov, kom igång och är bra…så skulle de ju kunna sätta som krav att blivande uppfödare ska ha genomgått den för att få registrera stamnamn. Då försvinner ju kanske en del av de som inte är så seriösa uppfödare kanske. För på sistonde så har det ju fullkomligt exploderat med nya sk uppfödare…som kanske köpt en hona och så måste de starta uppfödning
Men även etablerade uppfödare skulle säkert behöva genomgå en utbildning och uppdatera sina kunskaper!
Som det är nu, kan ju i princip VEM som helst kalla sej uppfödare och inte ha någon som helst bra egenskap eller kunskap som uppfödare och människa

#24 Det tror ja med skulle vara bra. Tyvärr tror jag inte det rår bot på ovan nämda situation, eftersom det handlar om två människors bemötanda av varandra.Det är min bestämda uppfattning efter gårdagen. Om vi ska råda bot på det måste alla köpare också utbildas. Det är sällan En fel att två träter. Om jag råkade ut för något dyligt och katten ej är använd i avel,skulle jag skulle ha löst det med betalning av katten om temperaments fel kunnat påvisats. Det finns väl alla sorters människor i alla grupper och det finns lika många oseriösa köpare som uppfödare. en sak är alla fall klar för mig, det är otroligt svårt att föra kommunikation här. Det blir så många missförstånd.Även om jag personligen inte råkat ut för detta faller glädjen att vi som grupp alltid blir påhoppade. Varianten av uppfödare är väl lka många som antalet. Jag är jättenöjd med mina köpare till 95%
#23 hellt riktigt och gärna med en rek. någon stan ifrån. Det tror jag de flesta kan ordna.

#24 Håller med dig helt Bullan. Kanske borde klubbarna ha en kurs först innan man blir uppfödare, där kan man gå igenom lite hur det är att vara uppfödare och olika situationer som kan uppstå.
# 24 jag trodde det fanns sådant…känns ibland mkt kanske borde fungera som med körkort/licens. Men som Carina också sa behöver uppfödarna en mentor,utan den kan det vara svårt. Vi blir aldrig 100% perfekta antar jag,men det gäller att alltid vara mål inriktad och försöka förbättre sig själv. Tycker detta med katter är så intressant och vill lära mig mer och jag därför tkr jag att perser.ifokus är bra! då erfarna kattägare kan dela med sig till dem med mindre erfarenhet,som jag,har vart kattägare i lite över ett år. Nya saker dycker upp och funderingar likaså
. Älskar man djur som dem flesta av oss här inne så tror jag vi alla är sugna på att lära oss mer om våran små vänner.

Tänkte ju egentligen hålla mun men kan som vanligt inte.
Egentligen kan man ju bara utgå från sig själv och vad man vill.För de allra flesta har ju uppfödningen som en älskad hobby.När jag själv började 1984 med Birma uppfödningen så läste jag allt jag kunde få tag på frågade andra uppfödare och försökte lära mig så mycket som möjligt innan första kullen.
Så varför föder jag upp då.
Ja för att jag älskar katter.
Men det betyder också att jag har ett jätte ansvar när jag ska sälja mina ungar.
Det betyder också att jag måste kunna vara självkritisk och behålla en avkomma som kanske inte är färdig för flytt.
Jag måste finnas till för mina ev.köpare när de får problem.
En såld unge kan ju bli sjuk eller få andra problem som jag inte varit med om då måste jag finnas där med råd så att man tillsammans kan lösa problemet.
Det är ju mitt sätt som person som ligger till grund för hur jag beter mig.Känner jag kärlek till mina katter och omsorg om mina köpare så ska man ju inte behöva hamna i besvärliga situationer.
Men då ska vi i ärlighetens namn också säga att köparen har ett lika stort ansvar.
För det är ju så att utan köpare så blir ju vår uppfödning ganska begränsad.För vi föder ju även upp för att tillfredställa behovet av katt hos de som vill ha en sällskaps katt vilket väl är 95%av köparna eller kanske till och med mer.//Sylvia
Jag håller med att båda sidor har ansvar, jag tar alltid ansvar för mina katter och ser till att dem mår bra, vet jag inte vad jag ska göra vid någon situation frågar jag om råd för att på så sätt vara en god ägare. Mår katten dåligt eller annat så ska man förstås alltid ta åtgärder och inte vara passiv,bättre vara för noga än inte noga alls. Det är enligt mig min plikt,och som jag sa tidigare lära mig mer och mer om kattbeteende och aa till och med sjukdomar är bra för oss köpare också
.Det finns alltid nya saker att lära sig och ta till sig, och det finns alltid någon som kan mer och någon som kan mindre,men målet är att ja inte törsten efter kunskap och omsorg inte ska försvinna.