Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 1324 ggr
isnornin
0

Mat tillkattungar?

Hej jag är ny här!

Jag skulle behöva tips på mat till kattungar?!

MVH Isnornin

Boromir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen!

Hur gamla är kattungarna, det har ju betydelse för vad du kan ge dem.

När mina små är redo för annat än diandet så brukar jag börja med smakportioner av majsvälling. Sedan för jag in färs av bra kvalité och sedan uppblött torrfoder. Det här tar olika lång tid för olika ungar, hade en gång en liten kille som ville kasta sig rakt på torrfodret i de vuxna katternas skålar och det blev folk av honom också.Glad

englagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 hihihi det gör mina raggisar oxå, direkt i skålen med torrfoder och knapra på dom bitarna, inget uppblött där inte :-)

Med persern är det lite annorlunda, precis som du Boromir ger jag majsvälling som en mjuk övergång sen brukar jag ge Findus barnmat, den här bilden har ni sett förr på en av mina bebbar då han lärde sig att äta :-)

Köttfärs som är nymald från butiken samma dag jag serverar den och kokt torsk ger jag oxå. Köttfärs får dom varje dag i princip ända tills dom flyttar hemifrån. En period i somras då jag hade några kullar gick det åt nästan 1 kg om dan då alla mina vuxna oxå ÄLSKAR köttfärs.

När kattungarna är ca 7-8 veckor köper jag oxå strömmingsfilé och klipper i små bitar, då ska ni se hur det ser ut runt tallrikarna hihihi,dom "morrar" allihopa och slår med tassarna för att "fånga" bytet.

Mjau kattmat på tetra och kitkat portionspåsar är oxå populärt. Jag låter mina kattungar smaka av allt för att vänja magarna på dom.

Lycka till med dina kattungar Isnornin

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

SussiF
0

#2 Vad fin man kan vara då *asg*

Annkis54
0

hej #Isnornin…o välkommen hit
jag vet att vi alla gör väldigt olika
beroende på vilka raser vi har o hur känsliga vi tror att våra linjer är..eller vad vi har för erfarenhet av känsliga magar.
jag ger inte mina majsvälling längre…för att det är så kladdigt hehe
o jag har bara vitfläckskatter.
när de blir runt 4-5 veckor så börjar jag med pyttelite nötfärs som jag petar in i munnen första dagen/dagarna. sen har de fått smak på det.
torrt Royal Persian Kittens står alltid inne hos ungarna o vatten då så klart. Blöter inte upp torrfoder heller.
sen när de är mer ute med de andra katterna (vid kanske 7 v ålder) så äter de de andra maten som de har oxå. Just nu Queen o Indoor.
jag har i perioder gett de blötmat men tycker bara att det är kladdigt. Fast jag förstår att det är bra för de att vänja sig vid vad som helst
men min erfarenhet är att även kattungeköparna helst vill ge torrfoder..(bra sort naturligtvis) o se "skämma bort" men något emellanåt.
jo…de äter oxå massor med räkost på tub hehe..o gimpet vitaminpasta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

isnornin
0

tack för tipsen;) vilka sötnosar ni har.. till en 12 veckors.. alltså uppblött torrfoder?!

MVH Isnornin

Marita-L
0

Välkommen hit !!
Till en 12 veckors bebis så ska den kunna äta torrfoder helt själv innan flytt.. Har du köpt den precis eller ska den flytta?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

isnornin
0

Cool Har tingat en bebis

MVH Isnornin

Boromir
0

Då kanske du får rådfråga uppfödaren om vilken mat din tilltänkte är van vid.

isnornin
0

Jo då det har jag gjort. Jag bara var nyfiken om det är torrfoder dom gäller eller hur det fungerar? Jag har inte haft katt förut.

MVH Isnornin

Annkis54
0

#9..jo torrfoder är det som gäller om det är det som den har fått hos uppfödaren
det är viktigt att du själv fortsätter med samma mat som den har fått hos uppfödaren
sen om du av någon anledning vill byta..så gör det jätteförsiktigt
jag brukar ta en vecka eller två för att introducera nåt nytt
annars så kan magen rasa
är det en perser eller exo

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

isnornin
0

perser

MVH Isnornin

Annkis54
0

extra noga då att inte magen blir dålig hehe
en perser med dålig mage som man kanske ska behöva tvätta i rumpan flera gånger per dag

roligare saker finns det
så SE TILL att du får samma mat hehe
lycka till med din nya sötnos

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

isnornin
0

Tack! tack för tipsen o råden:)

MVH Isnornin

Annkis54
0

så lite såCool
här finns kunskap om allt möjligt
bara att fråga på hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

isnornin
0

Tack det känns bra;)

MVH Isnornin

Boromir
0

Lycka till med din nya katt. Du får väl lägga ut nån bild så vi får se underverket. // Malin

isnornin
0

Ja ni få vänta litet tag bara..

MVH Isnornin