Hörseltesta oddeye
Hej på er.
Jag har en liten fråga som jag hoppas nån av er vet svaret på.
Det var en som sa till mig att hon hade för sig att man måste testa hörseln på katter som är oddeye.
Stämmer detta?
Jag trodde det bara var på vita katter, men man vill ju göra allt rätt.
Jag vet att hon hör men jag tänkte i avelssyfte om detta måste stå men i stamtavlan, men där står bara hörseltest för vita katter.
//Tessan

Är katten vit och oddeye måste man höreltesta men är den färgad och oddeye så behövs det inte.
Stolt ägare till tre La permer

Ok, min katt är PER f 02 63, så då behöver jag alltså inte hörseltesta henne.
hehe
ser du Tessan
nu har vi alla lärt oss nåt idag med hehe

Trodde det bara var vita blåögda som ska testas. Din kan jag aldrig tänka mig. #1 är du säker fördå är det något nytt sedan jag hade vita katter

Alla vita katter ska testas. Större risk finns om de är blåögda att vara döva än om de är brunögda.

#4 jaaa:) helt fantastiskt, man lär sig nåt nytt varje dag

mmm vilken tur att man aldrig blir fullärd

Ja verkligen, men det var ju skönt att veta att man inte behöver kolla hörseln på henne. Det står ju bara vita katter bak på stamtavlan oxå.

Man har ju hört så mkt om detta med hörseltester mm, men då jag höll på med vita så fick jag lärt mig mkt. Det jag fick höra vad av andra uppfödare att men har de bruna ögon så ska de inte vara döva, men om de är oddeyed så kan de vara döva på den blåögda sidan
Jag har faktiskt fått en pojke som va brunögd och då döv, jag vill inte hålla på med vitt mer, va inget kul alls, som väl va kom denna pojken till en mkt go tjej.
Denna pojk fattade både jag o veterinären hörde som liten, men han va stendöv vid riktig kontroll senare, fast han är en underbar kille som är klok som bara den
ja tessan lika bra jag tar hem tösen så slipper du tänka på hörseltester osv hehe
skoja bara det vet du jag har massor med vita änglar här hemma
men hon är underbar din lilla jag kommer kanske få odisar med sen hihi

# 11 Ja man kan ju hoppas du får oddisar, även om det inte kommer på löpande band så har ju trots allt Bella haft 2st.
Kram på dig MiaPia
japp hehe