Trodde det va omöjligt
Hej på er.
Jag måste bara få visa bild på min lilla hona som är 6 veckor gammal och är svartsköldpaddsvit-hq. Har tyckt att hon har 2 olika färger på ögonen, och det blir bara mer o mer tydligt. Så jag börjar fundera på om hon är oddeye, trodde inte det var möjligt på färgade katter, man ser det ju jämt bara på vita katter. Men när jag kollar i hennes stamtavla så har hon en oddeye i sin stamtavla, hennes pappas farmor är en per g 01 63. Titta på bilderna, vad tror ni? Och har ni sett det förr?
Ja ja hur det än är så kommer hon att stanna kvar här hemma.
Kram//Tessan

det roliga är att det ögat som är blått, där blir pupillen alltid röd när man fotograferar henne.
Så fin hon är…..varför är det två olika trådar…hahaha jag har svarat i båda..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
visst är det möjligt på annat än vita katter
min dröm en gång i framtiden är att få en chokladsköldpadda oddyed
finns en hel del oddeyed i Chockos stamtavla
bara att gratulera Tessan
det ser ju verkligen så ut på bilden
jag tog bort den andra hehe
ser onekligen ut som hon är odd-eyed
/Lotta

Grattis till en udda liten eftertraktad sak dom finns men är få

Ohh tack Annki för att du tog bort den andra tråden som blev lika, när jag la in tråden så stod det error, så då la jag in den igen men då fanns det helt plötsligt 2 trådar:).
Ja jag har pratat med några o förstått att detta är väldigt ovanlig.
Jag är inte dum då som sparar henne? hi hi hi

Måste lägga till att dom som sett henne o det jag ser oxå är att hon är jättefin i typ , bra panna, öronplacering m.m, sen att hon väger 700 g redan o är 6 v o 2 dar gör ju inget, hennes mamma o pappa är stora så det kan ju bli en riktigt go tjej detta.

Jag kan direkt säga detta är en oddeyed
Har ju haft detta hemma själv, guud Grattis till denna sötnos som kommer få mkt uppmärksamhet

Helt klart en odd eyed, man brukar se det tydligt då dom är små och ena ögat blir som du säger rött eller en annan färg då du fotar
skickar med en bild på min hona Melany som 3 veckors bebis och som man såg redan då att hon är odd eyed
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

en till på henne
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

ha ha detta är ju nästan lite kul, jag trodde inte det var möjligt, trodde det bara va vita katter som fick detta, men jag är ju ganska ny i branchen, men som sagt det finns en ända oddeye i hennes stamtavla o det är en importkatt som är per g 01 63, det är hennes pappas farmor. ja jag tror inte jag gör fel som sparar henne då.
Kram tessan

#12 ohh va spännande, jag har pratatt med en annan som säger jag är dum om jag skulle sälja henne just för att detta är så ovanligt o att hon kommer få mycket uppmärksamhet,,,,,spännande

Jag hade aldrig aldrig sålt denna tjejen, du gör helt rätt i ha henne kvar. Roligt med linjer som har detta med Oddeyed i sig med, sen är hon mkt söt.
Ha henne kvar är ju den självklara lösningen :)!! Kan ju inte sälja iväg något som är ovanligt och dessutom så fint!
självklart en keeper
#13..vilken fin blå färg din lilla har
är väl oxå ganska ovanligt…att den blå färgen blir så blå

Tusen Tack för era snälla ord om lilla Lucey som hon heter, och självklart kommer hon att stanna kvar hemma 
#20..självklart o självklart

du vet ju var jag bor

#19 jaaa det är inte så vanligt att det blåa blir SÅ blått. På Melanys första utställning och där hon oxå blev NOM sa domaren just det att hon hade så enormt blått öga och det som är brunt är oxå jättebra i färg.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#22. kul….. EN DAG hehhee

#24 Odd-Eye hänger väl ihop med genen för vitt? För att få det på silver måste väl katten vara höggradigt vitfläck just med anlaget för odd-eye och så silver?
#0 Jätteläcker katt. Såg den första odd-eye vanfärgade perserkatten för många år sedan hemma hos en uppfödare utanför Mariestad. Tror t o m att honan var g 01. Kanske samma katt som finns i din stamtavla om den har ett svenskt stamnamn.

#25 nej jag tror inte det är samma katt då, för den här katten är en importkatt som finns med i stamtavlan. Den är cfa registrerad o född 1998.

Hoppas på MÅNGA oddeyed efter min vita ecotic oddeyedhona, ska dessutom para henne med en höggradig vitfläck och hoppas på bra resultat. Visst är det spännande med linjer och vad det kan bli för resultat
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#28 ja detta är verkligen jättespännande, och dessutom så var jag ju inte ett dugg beredd på att det kunde bli så här,,,det är ju ändå roligare.
All lycka till dig med din exotichona,,,kommer garanterat bli kanonbebbar :)

# 29 tack och fortsatt lycka till med din lilla sessa oxå, ska bli spännande att se hur hon utvecklas
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
jag vill jag med

jag ska updatera henne hela tiden Annki

Oj vad spännande , lycka till

#27 Jag måste rätta det jag skrev tidigare. Katten var t o m blåögd men hon var efter två stycken USA-importer från Artemis. Men som sagt det är nog 10 år sedan så minnet sviker ibland :)

Det är faktiskt ifrågasatt allt när det gäller nedärvning av ägonfärg.
Dock är det helt säkert att blå ögonfärg beror på avsaknaden av ögonhinnan "tapetum lucidum",
Detta är en hinna som reflekterar ljuset åter in i ögat. Det gör att katter (och anfra djur me blå ögon) ser bättre 9i mörker. Hinnan återreflekterar ljuset in i ögat. På katter som är "oddeyed" ser man detta på pupillerna. Det blå ögat kräver mer ljus utifrån, och pupillen är något mer vidgad.
Vad häftigt, har bara sett vita som är odd eyed.

HEJ HEJ.
Nu har jag haft en här och tittat på lilla Lucey och hon säger att hon absolut är oddeye. Sen har även en vän till mig skickat kort på henne till en domare som säger precis lika dant, så nu behöver jag inte tveka längre.
Men är det nån som vet, visst får man väl ställa dessa katter på utställning även fast dom inte är vita?
//Tessan

Det är klart du får! Varför skulle du inte få det? Det finns ju en hel del oddeyed på andra raser oxå och dom är INTE vita.
Lycka till!
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

kolla in dom här skogisarna…..visst är dom söta
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Ojjj vilka underbara katter. Jag hoppas att det är samma regler som gäller för sverak som idp, för jag är ju med i idp

Nu har jag fått svar av en som kollat med en domare, och 01 o och 02 får man ställa när dom är oddeye, men tydligen inte 03:or. men min tös är ju en höggradig 02:a så då är det ju inga problem. Ska bli jättekul att ställa henne i framtiden:)
tessannnnnnnnnnn
hit med henne haha

nej nej miapia
hihihi