Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 479 ggr
Lovebuffen
0

Nu har vi varit hos veterinären!

Hej allihop!

Nu har Molly´och jag varit hos veterinären och det gick faktiskt bättre än vad jag trodde.

Hon hade massor med tandsten som veterinären tog bort, han sa att hon måste haft ont i tänderna, men nu ska hon slippa det.

Sedan togs njurprover, och veterinären sa att det ena (genomsläppligheten) visade tendens till att inte fungera 100%, det ska vara under 10 och hennes låg på 9.5, och det andra provet som ska vara under 100 ca var 140, och visade att hennes njurar inte är 100% okey - men, och detta är iaf viktigt, det är INTE något katastrofläge (som jag varit så ohyggligt rädd för!), han hade haft katter som haft över 2000 på det provet, så i jämförelse är det ju inte så farligt (fast ändå inte bra) och han trodde att vi kan medicinera henne bra. Så hon ska äta medicin och så ska vi på återbesök om en månad ca.

UNDERBART, men pinsamt för mig, är att veterinären tyckte inte alls att hon var FÖR mager, utan tyckte att hon var helt normal!!!!!! FörvånadGlad

Han sa att hon väger ca 3.5 kg och det är helt normalt. Så det är nog så att JAG är en aaaaning hypokondrisk när det gäller mina djur!?!?!?!?!? Generad  Jag tyckte verkligen att hon var extremt mager, sjukligt mager, men jag vet ju nu att det där är normalt. Och då vågar jag inte tänka på vad mina andra tre knubbisar är…….Generad

Mollygumman har legat i min famn i tre timmar, fram till nu, men nu ligger hon på en filt under sängen och där har hon bestämt sig för att ligga nu. Skönt för mig för nu kan jag göra lite äntligen. Vi sov ihop på soffan i en timme, hon låg på mitt bröst under en ullfilt och sååå mysigt var det!! Tyckte Molly också för hon spann tyst (hon är vinglig och trött efter narkosen!).

Själv har jag haft migrän och ont i magen rejält hela dagen, och migränen är så våldsam (troligen av all oro och press med Molly!) att inte migränmedicinen hjälper, vilket den alltid annars brukar. Inte så kul att sitta på en veterinärmottagning med sådan migrän, men jag bestämde mig att åka iaf, för Molly behövde ju så väl komma till vet, så det fanns ju inte så mycket annat att göra.

Jag ska snart lägga mig i soffan och där tänker jag stanna ikväll och hoppas att den elaka migränen vill släppa snart.

TACK alla för ert goa stöd - det har betytt jättemycket för mig!! Ni är underbara!!! Kram till er!

Annkis54
0

Åh vad skönt att höra
nu kan ALLA slappna av
kram till Molly i dig
o hoppas att migränen släpper nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Va skönt höra alltihop! Ja inte migränen, detta lider jag av några ggr veckan och äter själv mediciner, jag tar ibalnd den receptfria då inte den andra hjälper, stackars dig nu! Tror det är stressen som gjort det, du måste ju varit lite nervös inför alltihop.

Marita-L
0

Åh vad skönt att höra..fast inte allt var på topp så var det ju inte så farligt som du trodde. Jag är så glad för din skull..ta nu hand om dig själv så din migrän går bort och att ni kan slappna av lite.

Kramar från mig !!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Dolleminas
0

Vad skönt att du fick bekräftat att hon inte var mager osv… men ha dock koll vad gäller njurarna ändå så "allt" inte glöms bort efter medicineringen…

Krama om henne från mig!!!Glad

Bullan
0

Instämmer, så bra att det löste sig hos veterinären!

Kanske du kan ta blodprov 1gång/år, så du har koll på hennes njurvärden!? Du kan ju höra vad veterinären ordinerar nästa gång ni far dit!

Krya på dej!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

McLaren
0

Skönt att det gick bra hos vet. Jag har följt er här via forumet och hållt tummarna. Hoppas huvudvärken släppt något.

Stärkande kram till er båda/Åsa

Lovebuffen
0

Godmorgon allihop!

Vaknade av migränen även idag, det gör såå ONT, och medicinen hjälper inte denna gången, vilket den alltid annars brukar göra. Kittentotts! Vilken receptfri medicin använder du mot migrän som funkar? Kanske värt att testa? Jag använder ju själv alltid Imigran, och det fungerar alltid, utom denna gången. Att jag fick migrän nu när Molly skulle iväg till veterinären är ju för att jag var så OROLIG för henne och jag var supersnervös inför veterinärbesöket för jag var livrädd att de skulle säga att att hennes njurar var HELT kaputta.

TACK för era värmande ord och för att ni brytt er om Molly så mycket - ni har hjärtan av guld!!!

Är så lättad nu, även om det inte är roligt med hennes njurar då de ju inte var 100% bra, men iaf klart bättre än vad jag befarade.

Hon har piggat på sig bra nu, har ätit och så, men en sak är inte bra, och det är hennes ena öga som hon kniper lite med och det har runnit lite från det, vilket det ALDRIG annars gör….är det vanligt att de får det efter narkos? Bör jag ringa veterinären om det, eller tror ni jag kan avvakta lite?

Vi ska dit om ca en månad, kanske två, och då ska njurprov tas igen, för att se så att medicinen hjälper. Fortecor heter medicinen hon fått, den ska sänka trycket på hennes njurar.

Självklart ska vi ta njurprov på henne varje år nu, kanske t.o.m. oftare, det blir som veterinären tycker.

Och vet ni, hennes tänder är kritvita och hon luktar BRA ur munnen!!!Glad Sååå skönt att hon är pigg igen!

Stora varma kramar till er allihop!!

Kittentotts
0

Nu säger jag inte detta hjälper dig, men jag har ju också Imigran annars, en söndag va de slut och köpte då:

Den hjälpte mig superbra! Kram på dig!

Elisabet-E
0

Usch för din migrän, hoppas du hittar något som lindrar den. Hade mycket migrän som tonåring och jag är glad att jag sluppit den på äldre dar. Vet hur helvetiskt ont du har och hur jobbigt det är.

Vad skönt att höra att det inte var något farligt med din katt. Tandsten är inte roligt och det går som ett gift ner till njurarna så det kanske kan vara en förklaring till värdet. Mycket möjligt att det går ner nu när hon är av med tandstenen. Och vikten var ju jättebra, herregud hon väger mer än kilot mer än min lilla myra som jag berättade om.

Ta nu hand om dig själv lite när du inte behöver oroa dig för Molly!

Lovebuffen
0

Hej igen!

TACK för era goa ord!! Värmer gott!

Jag har legat hela förmiddagen, och har varit och handlat och rastat min hund nu. Huvudvärken vill inte ge med sig, sååå ont gör det. Eeze vågar jag inte ta för jag är allergisk, riktigt allergisk, mot alla antiinflammatoriska tabletter. Men TACK iaf för att du berättade!!

Hoppas att värdet går ner på Molly så hon blir helt bra igen! Hon är pigg idag och äter bra igen - så skönt! Glad Hon har sovit hos mig hela förmiddagen, mysigt är det!

Ha det gott alla!

Liljekatten
0

Vad härligt att din katt mår bra! Man kan ju bara undra hur stora dina andra katter är när du tycker att en tre och ett halvtkiloskatt är extremt mager. Flört 

Hoppas du blir bättre från din migrän. Låter inget kul att ha alls. Krya på dej!

Kittentotts
0

Lite ord om Ögat av en jag visat ditt bekymmer för och som är uppfödare med mkt erfarenhet:

Om hon kniper, ska hon prata med veterinären hon hade. Ibland har inte ögongelen tagit på hela ögat, då har hon ett litet "torksår" där. Behöver omedelbart behandlas !! Har själv varit med om det på 3 katter.. under årens lopp. Hon kan också ha skadat ögat innan hon varit helt vaken..   När katter är sövda har de ju öppna ögon.. så vet/sköterska måste helt enkelt vara noooga med ögongele !!  

Lovebuffen
0

Okey, då ska jag ringa till veterinären direkt och prata med dem om det! TACK för att du tagit dig tid att ta reda på detta till mig, verkligen otroligt snällt!   *blommor till dig*

Liljekatten! Hehe….de andra väger 4.5 kg, 5.5 kg och nästan 6 kg - så de är runda och goa!!! Som matte, hehe!! Mollygumman är ju smalast i familjen, tillsammans med sönerna då förstås, och jag måste ju säga till mitt ynkliga försvar att hon inte ser ut att väga 3.5 kg!! Snarare 2kg tycker JAG. Fast det var ju helt fel tydligen, och min våg är nog inte riktigt pålitlig heller har jag insett.  Glad

Liljekatten
0

Skrattande Ingen kan ju påstå att dina katter inte får mat iaf! Kan tänka mej att de är runda och goa. Precis som de ska vara! Hoppas Molly blir bra i sitt öga också. Tycker det verkar mycket troligt det som Kittentott skriver, det slarvas nog lite väl ofta med ögondroppar under sövning. Tyvärr.

simzonites
0

Va skönt att hon mår bra!
Och jag håller med Carina om den troligaste orsaken till att hon kniper med ögat så ta kontakt med veterinären om det.

/Lotta

/Lotta

Lovebuffen
0

TÄnkte bara berätta att Mollys öga är helt bra igen, och hela Molly har blivit en ny katt - hon är såå PIGG och är med mig överallt! Helt underbart att kunna berätta! Glad

Kittentotts
0

Känns jättebra höra!

Annkis54
0

#16..pust..nu kan vi alla PUSTA UT

vilket lyckligt slut din historia fick
tänk om allt berodde på tandsten

hur mång är det som testar ó tar tandsten på sina katter??

startar en ny tråd om detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Elisabet-E
0

Känner väldigt väl igen detta. När Bibbi eller hennes två döttrar börjar bli kass i munnen lägger de av att äta och går ner sig. Nu vet jag direkt vad klockan är slagen de gångerna och åker direkt och får munnen fixad på dem. Det är som att komma hem med en ny katt, de mår mycket bättre och blir piggare och äter som vanligt igen.

Vad skönt att höra att Molly hämtat sig så bra och är piggelinfröken igen!

Lovebuffen
0

Ja, det är verkligen SUPERVIKTIGT att kolla sina katters tänder, det har jag lärt mig nu.

Men jag ska erkänna att innan detta med Molly har jag aldrig tänkt på det ö h t. Generad Men kan säga att jag nu kommer att kolla mina katters tänder noga, och så fort de börjar se fula ut, så blir det veterinären.

MOlly är SIG SJÄLV igen, hon mår 100% bra igen, så det har varit hennes tänder som plågat henne. Vilken TUR att jag tog henne till veterinären då!! Nu äter hon som en häst! Glad Underbart är det!

simzonites
0

Dåliga tänder med mycket tandsten, där tandköttet är inflammerat leder även till andra infektioner i kroppen och nedsatt allmänntillsstånd. Så att ha regelbunden koll själv på kattens tänder är viktigt.
Ännu viktigare om katten är dålig på att äta torrfoder och äter mest mjukmat.

/Lotta