Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2043 ggr
Soffan79
2007-10-22 17:41
0

Mager katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla tjej Alice har haft problem med tandsjukdommen FORL och för en vecka sedan tog veterinären bort fem av hennes tänder. Har nu märkt att de senaste 2 veckorna har hon tappat en del i vikt (känns smal över ryggen)´. Hon äter mjukmat och har alltid tillgång till det och torrfoder. Men hon verkar inte äta torrfodret längre.

Är det någon som har något bra tipps på vad man kan ge henne så att hon går upp i vikt?

heliotropes
2007-10-22 18:13
0

Hon är nog öm i munnen efter alla tandborttagningar,det var många tänder veterinären tog på en gång.Vet att de annars tar max.två till tre åt gången.Titta så att hon inte har fått infektion.

Du får ge henne lite extra gott och lätttuggat.Alt.kokt kyckling med skinn som skärs i mindre bitar,kokt skinka,fet gräddfil etc.

Mjukmaten som säljs idag är inte mycket att ha,när det gäller att få upp vikten.

Eva // medarbetare på Perser

Liljekatten
2007-10-22 18:15
0

Hills AD (burkmat) uppblandat med laktosfri vispgrädde är rena kalori- och näringsbomben.

Annkis54
2007-10-22 18:35
0

skulle precis skriva AD
men var försiktig när du börjar med den..för jag tycker att den är ganska "stark"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Liljekatten
2007-10-22 18:39
0

Hills ID är kanske bättre om katten har lite känslig mage? Nån som har erfarenhet av det fodret?

Lovebuffen
2007-10-22 20:49
0

Jag har tyvärr inga andra tips än de som redan givits ovan.

Har själv en katt som är supermager och även hon har troligen problem med sina tänder, ev något annat också……ska till veterinären imorgon med henne.

Tänkte bara fråga dig som har en katt som har tandsjukdomen FORL…..hur märkte du att din katt hade den sjukdomen? Gick din katt ner i vikt pga detta?

Vilken behandling får din katt?

Hoppas det inte blev för många frågor!! Generad

Söt katt du har!

simzonites
2007-10-22 20:56
0

När min katt behandlades för FORL så fick han utskrivit Tolfedine, smärtstillande de första 3 dagarna efter det att de dragit ut flera av hans tänder. Sedan behandlade jah honom även med homeopatmedlet Arnica som lindrar smärta, minskar infektionsrisken samt påskyndar läkningen.

Vad det gäller Hill's a/d så är det helt ok till en vuxen katt som behöver lite extra under konvalecensen efter sjukdom. Ett tips är att du rör ut några matskedar med ljummet vatten, då blir det inte så mastigt och bara att lapa i sig.

/Lotta

simzonites
2007-10-22 20:57
0

Här är länken till en artikel om FORL som jag skrivit här på perser tidigare

http://perser.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=ff781537-449b-45c7-a69b-f7641761c52e

/Lotta

Kittentotts
2007-10-22 21:08
0

jag har ju ingen erfarenhet alls av denna sjukdom. Men jag har läst mkt om den.

Du får ge henne det hon gillar, kött,kyckling,nötfärs o annat gott, men har hon ont, usch nu gör det ont i migLedsenStackars lite.

Fråga om du kan få smärtstillande t henne, då äter hon nog skulle jag tro.

Trini
2007-10-22 22:25
0

Hoppas det blir bättre och att hon börjar äta snart, bra råd har du fått. Om man ger mjölkprodukter, grädde etc, så tänk på, som Liljekatten skriver, att köpa laktosfritt, annars får de lätt diarré, då katter inte kan bryta ner laktosen.

Soffan79
2007-10-25 17:03
0

Tack snälla för alla svar (har haft lite problem med datorn de senaste dagarna).

Hon fick smärtstillande det 2 första dagarna, nu äter hon men inte så mycket som innan.

Får ut och köpa hills ad och laktosfri grädde, har hills till henne idag men vet inte om det är ad.

#5 Veterinären som tog tandsten på henne har sett att hon har det. Hon gick inte ner i vikt innan, hon har haft sjukdommen något år men veterinären sa först att det inte var så långt gånget.

#9Ska se om hon kanske rent av gillar min havre mjölk eller soya mjölk.

Flisans
2007-10-25 18:44
0

Hej.

Jag har haft en del problem med för tunna katter. Har då köpt Royals Sensitiv. Då de funkat jättebra här rekomenderar jag de. För att göra de extra gott så hon vill äta kan du blanda upp de lite med exegent som e för kräsna katter.

Lycka till

Annkis54
2007-10-25 19:40
0

Hills id är som jag har fattat för dåliga magar
o inte nåt som de ökar i vikt på

fast jag kan ha fel

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2007-10-25 22:11
0

Hill's a/d är mjukmat på burk som ges till djur under konvalecensen, alltså vid/efter sjukdom - innehåller mycket lättupptagen energi.

#12 Hill's i/d är ett foder som ges till katt med mag/tarmproblem så det har du alldeles rätt i

/Lotta