Att importera katt
nu sitter jag här igen o mailar mina uppfödare i tyskland
o nya frågor dyker upp hela tiden
detta är inte så enkelt
gäller att hålla tungan rätt i munnen
nån som vet??
Rabiesvacc,..tidigast när de är 3 månader (en av dem rabiesvaccinerade kattungen när den var 9 veckor..för det var ok i Tyskland…så hon fick göra om den när katten var 3 månader)
sen 120 dagar efter vaccinationsdagen så tas blodprovet..(en av de trodde att det var 90 dagar efter..har det varit 90 dagar o sen ändrats??)
sen när provsvaret har kommit tillbaka..måste katten åka inom en viss tid då???
o avmaskningen…den måste ta inom 10 dagar före utresan
har jag fattat rätt???
sen läser jag på
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevande
djur/inochutforselavhundochkatt.4.52c6f10b903d789380003078.html
_Det pågår just nu en utredning, som EU-kommissionen är ansvarig för, gällande eventuell revidering av införselreglerna för hund och katt. Enligt sällskapsdjursförordningen 998/2003 ska regeländringen träda i kraft den 1 januari 2008, men den kan komma att försenas.
EU-kommissionens expertorgan EFSA har nu publicerat sina uttalanden om riskerna för rabies om antikroppstestet slopas, samt om riskerna för introduktion av dvärgbandmask om avmaskningskravet slopas. Du hittar länkar till de rapporterna till höger. Inom kort ska ytterligare ett yttrande om riskerna för introduktion av fästingburna sjukdomar om kravet på behandling mot fästingar publiceras. Därefter ska kommissionen göra ett förslag till nya regler, som ska presenteras för parlamentet och rådet.
_har de diskuterats att ta bort kraven på blodprover o avmaskning??
putt
Från andra Eu länder kan du få ett särskilt tillstånd av Jordbruksverket att ta in valpar och kattungar under 3 månader till Sverige utan rabiesvaccination. Så med en katt har man väl en knapp vecka på sig att ta hem den då den är mellan tolv veckor och tre månders ålder.
Läs på www.sjv.se
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt.4.52c6f10b903d789380003078.html
Om man ska ta hem kattungen för tre månaders ålder får den INTE ha blivit rabiesvaccinerad !! och den ska inte ha haft kontakt med andra djur än dom som finns hos uppfödaren, Uppfödaren måste skriva ett intyg på detta samt att djuret har ett pass och avmaskas före avresa.
Lite krångligt är det ju …………..
katterna kommer att vara över 3 månader

Det som gäller för dig är de regler som idag finns gällande införsel av sällskapsdjur. Alltså som du redan har påbörjat. När det gäller en ev lättning för att föra in sällskapsdjur så kommer den inte till årskiftet 2007/2008 eftersom allt inte är klart än. Angående tester för antikropparna mot rabies så har antalet dager inte ändrats senast åren utan det är 120 dagar som gäller.
#5…tack..det var som jag trodde
men sen när väl antikroppsprovet har kommit
har då katten nån viss tid på sig innan den måste lämna tyskland
jag menar då ev. veckor eller månader…
#3 Krågligt och krångligt, det beror ju på om man hittat en bra uppfödare, det är ku inte mindre krångligt att fylla i blanketterna för senare införsel än den för de under 3 månader. Men sen beror det ju på om man vill ha hem en kattunge som är 3 månader eller 7½ månad gammal.

Hejsan där!
Jag kan bara tala om hur det var när jag importerade min grabb från Tyskland.
"Kazan" kom förra sommaren från sin uppfödare. Då var han vaccinerad för rabies med godkänt blodprov, vaccinerad för det "vanliga" samt fått maskmedel och självfallet med eget djurpass där alla vaccinationer samt avmaskning stod.
Vi valde att hon reste hit med honom, då själva transporten blev billigare samt så fick "Kazan" resa som handbagage.
Smidigt, snabbt och ytterst trevligt att träffa uppfödaren som bodde hos oss några dagar. Hon tyckte att det var jättekul att se var hennes baby skulle bo, träffa de övriga missarna och bli omkringkörd i trakterna. Gissa om blå sjöar, gröna jätteskogar, stora grönområden, historiska minnesplatser osv var jätteintressant!
oj, oj, oj vad invecklat… Men du ska se att det är värt all krångel… När kommer katten? eller är det katterna? Var det den som var "chokladfärg"?
#7..när jag hittade honom så var det redan för sent att få hem honom innan 3 månader
vad är det för blanketter du pratar om
jag vet inte om några blanketter som behövs när de är över 3 månader..bara rabies..vanliga vaccinationer..blodprovet samt avmaskning, o så passet förstås
#8..vi kommer att bila ner o hämta de…sova på hotell i Tyskland o sen bila hem igen..ta det lugnt
#9. ja det är Banditen (chokladvite hanen) o så min nya hona oxå från Tyskland (icke choklad)

det var ingen som visste hur det var med tiden efter godkänt blodprov?????
Från Tyskland kan man väl inte ta in katt under 3 månader? Det behövs inga särskilda blanketter för att ta in en äldre katt. Pass, stamtavla och transfer är allt som behövs. Rabiesvaccination m titertest och en avmaskning inom 10 dagar före flytt. Jag fick avmaska i tullen på Arlanda en gång när säljarens vet glömt att fylla i avmaskningen i passet. Alla info finns på Jordbruksverkets hemsida under Djur och veterinär, införsel av hund och katt.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
#11..nej just det ja..jag dubbelkollade nu..o den dispensen gäller enbart för rabiesfria länder o det är inte Tyskland
jag hittar inte ALL info där…just detta om **DET ÄR NÅGON SPECIELL TID EFTER BLODPROVET SOM KATTEN MÅSTE VARA UTE UR TYSKLAND
**Det står ingenting om detta
så jag antar att det inte finns nån sån regel.
Transfer skriver du oxå #11…jag har fått ett dokument nu
The Cat Fancers Association Inc
certificate of individual registration
på baksidan står det
transfer of ownership application
är det en sån du menar…??
Gud så fina. Va kul med nytt blod! All lycka

#13 Det låter som det är slippen från CFA som du har fått. Den ska du ha för att kunna registrera din katt. Men förstör inte slippen och CFA-stamtavlan eftersom din katt fortfarande kan vara registrerad i CFA. Detta betyder att du också kan ställa på CFA-utställningar.

När blodprovet är klart & du har fått godkännande, så är det revaccination igen inom angiven tid. Du behöver inte vara ute ur Tyskland inom någon viss tid, bara missarna är revaccinerade.
Det viktigaste är avmaskningen!!!! Där måste du vara ute ur landet inom en viss tid (minns just nu inte om det var 10 dgr eller 14 dgr).
Var jag krånglig nu?
nä,,..nu fattade jag precis
o har inga fler frågor just nu
tack alla

Lycka Till!!!! Det är ju så spännande med nya familjemedlemmar!

Måste bara säga att åååh vilka helt UNDERBARA katter du ska få hem, måste vara värt allt slit innan!!! De är drömvackra!!
tack alla…visst är de fina
han är ju väldigt ovanlig då eftersom han är chokladvit..o de växer ju inte på träd precis
men hon är oxå bara såå söt..o dessa ögon
o en svartsköldpaddstabbysilver o vit harlekin växer inte heller på träd direkt..
jag är jättenöjd..bara tiden kunde gå fort nu
kommer inte att hämtas förrän i slutet av februari..för honans uppfödare har nyligen rabiesvaccinerat henne
hon gav henne en rabiesvaccination vid 9 veckor..men enligt svenska regler så får den inte tas före 3 månader (då gäller den inte) så hon fick göra om …o hennes vet. ville vänta lite med den andra då hehe
så kan det gå…det är mycket att hålla reda på
o så denna avmaskning…men enligt vad jag har läst så går det bra med vårt drontal (tror jag det var)
#12 måste oxå tillägga…din lilla "chokladis" är oxå jättesöt