Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1330 ggr
diana_
0

Percy är förskyld

Tänkte kanske bäst  starta en tråd åt Percy, för andra tråden är för Conchi.

Ju veterinären sa det , att vi skulle vaccinera båda. Hennes tandkött är bra, kollade den igår när jag borsta henne en snabbis…

Vad oroad jag blir … måste finnas något som botar förskylningen…stackars flåsar då och då der blir för mkt, försöker ta bort snoret som torkar så ofta jag kan, och han får Nezeril 3 ggr om dagen… vi vill verkligen kungen ska bli frisk…Gråter

Angående vaccinationen så vet jag inte vad den har att göra med förskylningen faktiskt…Percy vaccinerade förra sommaren, alltså 06. Men av Conchis uppfödare fick vi höra det räcker med att vaccinera varannat år då dem är inomhus och drabbas inte av så mkt där…men Percys uppfödare sa varje år, så vi vet inte riktigt vilket som är sant/stämmer eller vem som har rätt och fel…

simzonites
0

Hur länge sedan är det du var hos veterinären? Jag skulle ringa och prata med dem och berätta att han fortfarande mår så dåligt, de behöver nog kolla upp honom igen…

/Lotta

diana_
0

Chris var hos veterinären den 27 sept…och innan dess var han förskyld typ 2-3 veckor..vi bevaka och vänta och se om han blev bättre men det blev han inte…

Millan71
0

min lilla larv blev förkyld efter vaccination,hon fick pencilin,likaså hennes mamma fick oxå äta pecilin efter hennes vacination…jag fick höra att man skall vaccinera 1 gång per år…

diana_
0

Hmm… ja låter rimligt dem blir förskylda efter vaccination..då dem får någon virus i sig då.. men vad vaccinerade du mot Millan? kattsnuva-kattpest eller vad dem heter..

Ah dem fick penicillin för dem var förskylda?

Okej…jaa alla säger olika…men då ska vi börja med en gång i året..känns uppfödarna borde veta..och om mina två säger olika saker blir det svårt för mig som amatör veta…

Bullan
0

Du borde ringa till veterinären som tittade på honom sist! Veterinärer brukar ha telefontider….men ibland kan man ha tur och få prata med dem iallafall…kanske du kan be henne/han ringa upp dej då det passar?

Veterinären borde kunna avgöra om han måste in igen, eller om han ska läka ut bacillen själv.

38.8 i temp, är ju ingen onormal kattemperatur…ev lite högt, fast det beror ju även på vad han har normalt då han är helt frisk.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Vad är det för färg på snoret?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

amarula
0

Jag ska snart vaccinera mina vuxna katter så jag frågade veterinären om det var en gång om året eller varannat år som man ska vaccinera då sa hon att kattsnuva sitter i 1år och kattpest sitter i 2år så har man bara innekatter så kan det räcka med varannat år så som jag tolkade det

Hoppas din kisse bli bra snart det är inge kul när dom går och snorar och mår dåligt

Millan71
0

Det va ju vaccinationen som man ger vid 12 veckors ålder…jag vet ju inte OM man blir förkyld pga den men även mina barn har blivit förkylda efter deras vaccinationer…fter pencilinet blev iaf min lilla arwen bra! Ungarna mina klarade sig utan pencilin;)

diana_
0

Hej!

#5Vi ringde till dem, och veterinären kommer ringa upp oss någon gång under veckan antar jag, dem sa inte när. Så vi hoppas det går att göra något, jag kan inget om sjukdommar så,men känns som han kommer inte kunna bli av med viruset själv..

#6 Snoret är grön/grö och man ser den då han andas då den åker in och ut i nosen på honom… säger färgen något?

#8 Hmm..okej, läste lte om kattsnuva , men antar detta inte är kattsnuva. Men vi ska väl nu börja vaccinera honom en gång om året då…

simzonites
0

#9 Har ni varit förkylda själva? Katterna kan smittas med våra förkylningar, ibland som förkylning och ibland får de krångel med magen istället som diarré.

Tycker veterinären verkar ta lite lätt på det hela, ni kanske får vara tydligare att han behöver hjälp.

/Lotta

Annkis54
0

vet inte vart mina inlägg tar vägen
har skrivit här flera gånger
Diana…de flesta uppfödare..o veterinärer rekommenderar vaccin endast vartannat år nu för tiden (om det inte har ändrats igen)
utställningsreglerna säger vartannat år
min vet. säger tom att sällskapskatter som inte ska ställas ut..ska vaccineras vart 3 år
vi får inte glömma att vi ofta kan få en reaktion på ett vaccin..så vaccinera inte mer än nödvändigt
som du ser så får du olika svar från olika uppfödare o olika veterinärer…o även här från oss. hehe
så det hjälper dig kanske inte
själv så gör jag så att jag vacc mina uställningskatter vartannat år..ungar vid 9 o 12 veckor o sen 2 år efter den sista..ungefär
ska nån kull till vetten o vaccineras så kollar jag alltid igenom de andra djuren o ser hur nära de är att de ska sin nästa..o är det då nån/några månader kvar till nästa så kan jag ta med den oxå.
Angående Percy..så tycker jag att du ska försöka få penicillin till honom
o ja…färgen på snoret visar att det är en infektion..så säger man både på djur o människor..är snoret grönt så är det bakterier/(virus??)
o har han själv inte fixat detta på så lång tid så skulle i alla fall jag se till att han får penicillin
o innan du pratar med vetten..fundera ut vilken sätt som du tror är lättast att få i honom medicinen. Katterna är så olika
vissa är lätta att få i pasta medan det är jättesvårt med en tablett…o tvärt om
om han äter mjuk mat så kanske det är lättare med en tablett som kan gömmas i maten…eller inte
här hos mig så har jag såååå olika katter
småttingar tycker jag är lättast med pastan eftersom det inte är så mycket som ska in då. Men försöker jag ta pasta på en av mina vuxna katter så saliverar o spottat hon så att man tror att det aldrig ska ta slut..medan en liten tablett går hur enkelt som helst. Medan en annan av mina vuxna katter biter ihop käkarna som attan..skulle aldrig få i honom en tablett
så fundera över det så du kan be vetten om rätt form..
hoppas det löser sig för er nu
o att det lugnar ner sig..för ni kan nog behöva lite lugn o ro nu efter allt ni har varit med om

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Han behöver antibiotika nu !!!

Crystal Pearl´s

diana_
0

Hej igen!

Hmm jag var förskyld för ca en månad sen och sen vart jag förskyld nästan hela sommaren =(.

Som alltid så försöker jag ta till mig av eran råd och ja,ringde veterinären som ringde upp idag !  Vi hade sagt då han va där han snora..men hon tänkte inte på det tror jag.. men iaf, hon skulle ringa apoteket inne i stan en recept, hon sa inte vad, men någon antibiotika är det ( killen prata med henne). Så han hämtar den imorgon så börjar vi behandla honom omedelbart..

Aaah #11 …okej…rörigt…men förstog inte varför vi fick tips på att vaccinera honom nu när han blir frisk?…

Bullan
0

Hej Diana!

Ja, det är många bud kring vaccinationer.

Men jag skulle låta honom återhämta sig ordentligt från förkylningen/infektionen innan jag ens skulle tänka på att ta ut honom ur hemmet!

Gör så som du tycker verkar vettigast! För alla gör ju olika. Och är man aldrig på kattutställningar, inte är hos folk som har en massa katter, och som du - bara har 2 katter, så är det inte nödvändigt att vaccinera varje år! De lever ju i en relativt skyddad miljö.

Jag vaccinerar vartannat år, och far på utställningar ibland. Det är det som krävs för utställning och som våra veterinärer här i norr också rekommenderar. Så länge dessa vecciner håller det de lovar och inget annat dyker upp, så ändrar jag inte den rutinen.

Hoppas han blir frisk nu av medicinen! Jag håller tummarnaSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

diana_
0

Hej!

Så han fick penicillin, nu ska vi ge honom det i 10 dagar..så hoppas vi han frisknar :), han gillar verkligen inte tabletter…

Nej det är sant, vi väntar väl över en månad :)

tack =D , ja jag lär skriva o säga hur det går med honom

diana_
0

Nu är Percy frisk =) så han klarade inte av bli av med viruset av sig själv. Så känns skönt det, ska vaccinera honom om en månad eller så, som ngn sa bäst vänta ett tag =)

Bullan
0

Så skönt att det äntligen fixat sejSkrattande

Marita-L
0

Åh vad skönt..äntligen frisk !

Crystal Pearl´s

Dolleminas
0

Har följt tråden så det är kul att höra Glad

diana_
0

Ja det känns rikigt skönt, bra att vi inte gav upp att antibiotika var det percy behövde =)

Annkis54
0

där ser man

vi kan en hel del här på sidanCool
pussa Percy

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

Va skönt att han är pigg från sin förkylning Glad

/Lotta