Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 948 ggr
amarula
2007-10-20 12:35
0

Peewee potta

Hejsan på er. Va igår och köpte mej en Peewee potta och peewee pellets för jag tycker den värkar vara bra och har hört en del här som tycker likadant. Jag gjorde iordning pottan och visade den för katterna och dom vart inte lika förtjusta som jag dom vill knappt sätta ner tassarna och hoppar snabbt ur, jag antar att man kanske får vänta ett par dar innan dom har vant sig vid den, har ni några tips hur man ska få dom att gå på pottan använder normalt Catmans lätt & vit och Extreme classic black label

Mvh Britt-Marie

Bullan
2007-10-20 12:58
0

Jag har också haft en sådan, de gillade sanden bättre. Men tog jag bort sandlådan helt, så använde de Peewee-lådan.

Ett tips…det är väldigt dyrt att köpa PeeWee's pellets…är bättre fara till ex. Granngården och köpa en säck träpellets istället…blir MKT billigareSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

billyboy
2007-10-20 15:03
0

Går inte att vänja dem genom att blanda och minska sanden på något sätt, säger totalt novis Junia

miapia
2007-10-20 16:16
0

jag kör med pee wee lådan med och jag skulle aldrig någonsin andvända sand  mera vilken skilnad på  pris

jag köper min 0,6 pellets på jem o fix  25 kg kostar 68 kr och varar  lite mera än 1 månad och då har jag 5 katter som andvänder dom lådorna jag har i gång

plus  det lukta inte ett skit  från lådorna

jag är hel nöjd  med pee wee

man kan även göra egna pee wee lådor som inte är så höga jag har en sådan till kattungar som inte har så långa ben hehe

Kittentotts
2007-10-20 16:16
0

Tror nog du får ta bort lådorna med sand om du ska få dem gå på detta, kan ju säga det är bra mkt billigare iallafall.

Jag köpte Pellets via bonden i vårt område, ibland kan man se annonser där de säljer mkt billigt, men annars har Lantmänen som bullan säger.Träpellets luktar dessutom gott då de kissar på detta, de andra som är gjorda utav papper luktar ju torrdassGlad

feiner
2007-10-20 21:17
0

Har verkligen ingen koll vad detta är, kan ni inte berätta.

Kittentotts
2007-10-20 21:31
0

Här kan du läsa om Peewee och även se en film om du klickar på länken nedan bilden på sida:

http://www.peewee.se/

Dolleminas
2007-10-20 21:31
0

Enklast är att gå in på denna länk: www.peewee.se  (det gäller kattlådor och strö…)

Trini
2007-10-21 11:39
0

Mina gillade inte alls peewee lådan. Min ena katt ville absolut inte göra ifrån sig i den. Jag tror det har med instinkten att kunna gräva ner i sand att göra.

Jag tyckte att den funkade bra mot kissluk och det skulle förstås vara mycket ekonomiskt att använda den. 

En klar nackdel var bara att när de bajsade så stank det i hela huset och man måste snabbt skynda sig att plocka bort det och slänga. Vi kunde vakna mitt i natten om någon hade bajsat för det gick bara inte att känna lukten i hela huset.. Pelletsarna kapslar ju liksom inte in bajset, det blir inte lika lufttätt som om de har grävt ner det i sand. 

Men men, vissa tycker det är kanon, hoppas det funkar bättre för dig!

Kittentotts
2007-10-21 13:28
0

#8 Nä man får ha lådan undan på annan yta om man ska klara då de bajsarSkrattandeHär har vi dem i ett kattrum jag gjort av ett varmförråd, detta ligger bakom köket, och imellan ligger grovköket, kanonbra! Jag har både kattställningar,mat mm därinne, ett ganska stort avlångt rum. Vi har ytterdörr ut mot både trädgården och framsidan i detta rummet, så det är lätt vädra med.

Innan hade vi lådorna i badrummet o toan(på andra stället vi bodde) men de va vidrigt känna lukt av bas mitt i natten även om vi hade sandSkrikandes Lyx som vi ha det nu med deras egna yta

Trini
2007-10-21 14:04
0

#9 Lyxigt med ett eget kattrum! Man kanske ska tänka på det nästa gång man flyttar, att det ska vara perfekt kattanpassat he he :)

Jag har gjort iordning ett av våra inneförråd till "kattrum" men det är så litet. Det är dock bra att ha alla kattsaker där, bland annat sånt som man ska ha med till utställning. Extra handdukar, alla schampoon och mekk som man har när man ska grejjam med katterna. Jag hade tänkt ställa ett litet trimbord där inne (om jag får ett i julklapp *hoppas*) så att jag kan föna katterna där inne så att det inte blåser hår i hela huset..

Vi har även ställt kattungelådan där inne, för där är det lugnt, varmt och dragfritt.  

Men med evercleansanden så funkar det bra även när de bajsar tycker jag. Det är bara en stund efteråt som det luktar, sedan kapslas det in och vi vaknar aldrig av lukt på natten. Men med peeweeströt så luktade det precis som om de hade lagt en korv rakt på golvet någon stans :-( Men mot kisslukt funkade det toppen!

amarula
2007-10-21 20:28
0

Mina perser täcker sällan över när dom vart på toan står bara och krafsar på kanten länge & väl så då spelar det ingen roll vad man använder sand eller pellets, men mina huskatter dom täcker för ordentligt

billyboy
2007-10-21 20:38
0

Har märkt på Kotten att han krafsar mer på kanten.

1. krafsa undan så han kan sätta framtassarna på plastytan

2. gör ifrån sig

3 har han bajsat så brukar han kunna krafsa över det lite.. om han har kissat låter han det ofta vara… som det är…

De är så individuella så!:)

blackangel
2007-10-21 20:44
0

hehe ja syrran köpte något som heter callecat tror jag, tycker den sanden var skit bra iaf:)

manbukten
2007-10-21 21:42
0

#6 Gillar inte heller dessa pottor pga bajset som inte går att gräva ner. Det fanns något pelletsliknade på 80talet som jag testade och det fungerade inte luktmäxxigt och katterna gillade det inte. Mina jättepottor med mycket sand att gräva med fungerar tycker jag. Visst gräver de på kantaen ibland med ibland även i sanden. Pellets tar ifrån dem valet och ger mer lukt. Är min erfarenhet. Då får det gärna vara lite dyrare