Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 729 ggr
blackangel
0

Kommer aldrig tanden:(

Jag väntar o väntar på att lilla Aragon skall få sin ena hörntand uppe men den lyser med sin frånvaro:( Kan det ta tid, tänkte då han ju faktiskt vart lte sen med det mesta så att säga hmm. Numer är han ju så jätte fin och växer så det gror, hade ju velat testa utställning men det blir väl inget med en tand för lite buhuuu. Jajaa han e iallafall världens sötaste kille, love himGlad

Millan71
0

du får köpa en stifttand åt honom!!!!en i guld kanske? hehe

Marita-L
0

Hadde han tappat den eller fanns det ingen? Kommer inte ihåg hur det var..Hemlis

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Ja det beror ju på hur gammal han är också, när tappade han den förra?

Bullan
0

Det förekommer faktiskt tandförlust även på katt, liksom på hund. Om du är osäker, så kan du fara och låta veterinären röntga katten och se om han har tandanlaget där för den permanenta tanden!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

Ja detta med tand som inte kommer upp hade jag en hane som råkade ut för, så därför tänkte jag hur gammal är han? Vi väntade länge på den tanden den gången

Annkis54
0

tror inte att det är såååå ovanligt att det fattas tandanlag
sen vet jag inte om det räknas som ett fel
uställningsmässigt gör det NOG det men avelsmässigt
nån som vet??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Finns ju många som det fattas tand på men som ställs ut osv vad jag vet, men om de avlas på vet jag inte, men det tror jag nog, denna hande jag hade va ju en av många syskon och ensam om detta. Ska bli intressant höra mer om detta

Bullan
0

Lite konstigt är detta juh….många anser ju att på katt är det inte "speciellt" ärftligt m.m…och avlar på det då det inte (vad jag vet) finns förbud på det!

På hundsidan däremot, så är det starkt ärftligt, säjer man!!! Och det är ett diskvalificerande fel och dessa hundar får inte delta på utställning och får EJ gå i avel.(givetvis finns det säkert någon ras där det inte är dickvalifiserande, typ Mexikansk nakenhund…som knappt har några tänder) Men på de allra flesta hundraser är det ett grovt fel.

Så….är detta inte ärftligt på katt då? Jag har aldrig fått något bra svar på det…någon här kanske vet hur det faktiskt ligger till??? Men tycker själv att det borde vara så!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Millan71
0

Svarar istället för syster..Aragon har inte haft nån tand där från början…Han e som syster sin Arwen född 22/5. han har ju varit lite sen med allt…men det e ju exotickillar över lag har jag hört o läst om…De utvecklas ju fram till 3 års åldern,e det inte så? Hans föräldrar har alla tänder så ärftigt vet jag inte om det är! Vore konstigt om man inte fick avla på enkatt som det fattas en tand på…..

Kittentotts
0

Om tanden aldrig funnits då lär det ingen komma nu. Gällande ärftlighet så får jag nog forska mer innan jag vågar uttala mig om det

Bullan
0

#10 Om du kan ta reda på det, så vore jag tacksamSkrattande För jag har som sagt hört många olika bud i den frågan.

#9 Kan ju vara så att den är sen!? Hoppas att den kommer förr el senare iallafall.  Om han har tur, så kanske det kommer en permanent istället sedan, då han byter tänder!?

Millan71
0

ok pratar me syster nu…hon e osäker om han hade tand där från början då det var så mkt runt honom då han föddes o efteråt…men hon har tydligen pratat med vetten o han hade sagt att den kommer,att exoter oftare har mer fel på betten än andra katter,att på utställningar brukar dom ej vara så hårda när det gäller tänder…det hon vill veta igentligen är om det är ärftligt…och om man då bör kastrera honom istället än avla på…han har ju jättefina linjer och stamtavla så det vore synd att inte få använda han i avel…

krasivis
0

Både Lino och Gabbe som ju är exoter är sena med sina tandbyten, de är födda 29 april och är ännu inte färdiga.

Jag tror att det är som du säger att de kan vara sena så det är nog bara att vänta och se tiden an.

nettan123
0

HEJ!

Har du tittat uppe i gommen?

Det händer att tänderna kommer där och vandrar ut

// Jeanette

Kittentotts
0

Fått svar från Katt Tandläkare som jag ställt frågan till:

Fråga:  Har en fråga som kommit upp på vårt forum där vi pratar med varandra om våra raskatter. Nu kom en fråga som vi inte kan hjälpa varandra med för ingen vet. En katt som aldrig fått en Permanent tand(hörntand) och är född i maj, alltså 5 månader, kan den komma trots mjölktanden inte funnits? Är detta ärftligt, vi vet ju det finns en del sådanda katter bland oss som aldrig får en tand. Man tänker ju om detta nu är ärftligt el ej, ska den gå i avel tex? Vore så tacksam för få din hjälp i denna frågan.  

Svar : Tror ej det kommer en permanent tand. Ärftlighet kan föreligga. Finns ingen statistik på detta så det är svårt att säga hur vanligt. Oftast kan det ligga dolt och dyka upp i någon generation. Jag skulle vara försiktig med avel för utställningsändamål. Huskatt kan dom ju alltid bli.  

mvh Jörgen Jönsson Leg. Tandläkare  

Kittentotts
0

Sen får man ju vänta o se! Eftersom det är osäkert om en tand funnits el ej så vet man ju aldrigFundersam

Millan71
0

Ok.min syster kommer inte att avla på aragon utan trolgtvis så kommer on att kastrera honom o ha han som en sällskapkatt….han e ju hennes bäbis ju;)

billyboy
0

Detta med avelsfrågan är ju lite krångligt.. För om en ur en kull är ute ur avel på grund av exempelvis bettfel, så borde ju eg. alla syskon också dras ifrån avel i den kombinationen och sedan måste man försöka göra en bedömning vem av föräldradjuren som hade det dominanta anlaget.

Tråkigt när det uppstår..

Trini
0

# 18 Visst är det krångligt, men man lär sig mycket här på sajten! Jag tycker ändå att det borde ha lite med individen att göra, har det inte? Tex så om det i en kull föds 3 ungar med platta pannor och en med bra välvd panna så väljer man ju att avla på den med bra panna. Visst borde den ha större möjlighet att i sin tur få ungar med bra pannor, jämfört med dess syskon!? Det är väl så man selekterar ut de egenskaperna man vill ha. Det är ju sällan en kull ser likadan ut. Alltså deras fenotyp har väl någon betydelse för vidare nedärvning även om alla syskon har samma genotyp?? Eller är jag ute och cyklar? (Ny på genetik).

Kittentotts
0

Jag tycker var o en får bedömma hur man vill göra med en katt, ha i avel el inte.

Jag har klistrat in ett svar fr en Katt tandläkare, detta är inte min syn alls på det hela, ni får inte tro detta nu baraGlad

billyboy
0

Inte är du ute o cyklar #19. Du sitter ju här o skriver! :) vad jag menade är väl att syskon från samma föräldrapar har ju samma gener, men de kan slå olika på de olika individerna. Så vad jag eg. säger är att om man ser svagheter i syskonen som man inte behåller… kan man försöka vara lite noggrann i valet av partner i framtiden. Men man kan inte styra allt och precis som oss människor är alla individer olika och den snyggaste katt kan få sämre avkomma och en medelmåtta katt kan få toppenavkomma.

Kanske vad jag menar är att det är svårt att veta exakt var man egentligen skall dra gränsen för att man skall ta någon ur avel..

Man kan bli för lättvindig men man kan ju även bli för HÅRD i sin bedömning menar jag! :)

billyboy
0

#20 sant… det är upp till var och en men det är intressant att dela med sig av tankar och funderingar. Det är upp till var och en att avgöra vad som är rätt för dem själva och för deras katter! :) Jag trodde inte att det var din syn på saken. Och själv har jag inte ens bedömt hur jag ser på saken, riktigt ännu… :)

Kittentotts
0

#22 vad menar du med trodde inte vad min syn på sakenFundersam

Annkis54
0

det var en uppfödare som sa till mig för några år sen…att vad det än gäller så är det bra att man har lite koll på generationerna bakåt oxå
precis som nån skriver här…i en kull kan det bli några som ser ut si o några som ser ut så..
hur ser mamma o pappa ut..mor o far föräldrar??
kan detta vara en av orsakerna att det är så bra med stamtavla
hehe..bara en tanke
jag hade nog inte kastrerat denna katt som detta handlar om ..om hans mor o far är bra…o även om de vet generationer tillbaka…i alla fall inte om han har annat som är bra
att ta en provkull är ju aldrig fel..tänk om han ger SUPERUNGAR

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan71
0

Mmmm det gör han säkert då han har en så fin stamtavla,inga av hans föräldrar är det nåt fel på,tvärtom! Min lilla larv e ju hans syster och veterinären sa faktiskt att det var länge sedan han sett så fint bett på en perserkattunge som min Arwen!Skryt skryt..hihi….

manbukten
0

Hej tror det finns både genetiska och personliga fall även i denna åkomma. Vad jag tycker är en grundläggande värdering, "min personliga" Är det många avkommor är ju sannolikheten stor att det är ärftligt. Det finns så mycket katter att felfria färäldrar finns att använda i avel. Och  ska man före en linje vidare tycker jag det viktigaste är att se till att inte båda mor och far har samma brist och behålla det felfria. Den perfekta katten är inte född, och det är upp till var och en att avgöra vilka defekter små eller stora man vill jobba med. Vad som är det viktigaste är då ärlighet mot varandra. Och att defekta katter inte ska ha fullt pris. Men hur viktigt är det att ha med linjen i så fall och blir det trångt med avelsmaterial om linjen tas bort. det finns linjer som lämnar mycket och många tandbortfall. Personligen tycker jag inte att det är intressant att jobba med. Många tänder kan innebära svårigheter att äta. Nästa fråga är finns det flera åkommor osv. Vill man ha in fler felaktigheter och i vilka i så fall. Detta är en diskution man får ta ställning hela tiden i avel när nytt material ska inköpas. A och O är ärlighet så den som köper får avgöra om det är intressant. Är det tillsammans med snea näsor kan det vara en skelett defekt osv. Det är här avelarbetet får sina stora frågeställningar hela tiden. Ska jag ska jag inte. Men en sak är jag bestämd med själva avellskatten skall vara så fri som möjligt för bästa resultat oavsett. Har inte riktat detta till just första frågan utan bara allmänt avelstänk. Jo en sak till linjeavel är alldrig att tänka på från lijer med många fall. Sedan kan vi alla någon gång få något icke önskvärt. Det är garanterat.

nettan123
0

HEJ!

Katten är inte så gammal än, har varit med om tidigare att hörntänderna kommer senare(ej dessa linjer).

Då har det varit i övre delen och då har de kommit mitt i gommen. I slutändan har tanden kommit på rätt plats.

Hoppas tanden syns snart om du ska ställa honom.

// Jeanette

billyboy
0

Kittentotts: Du skrev: "Jag har klistrat in ett svar fr en Katt tandläkare, detta är inte min syn alls på det hela, ni får inte tro detta nu bara"

Det var det jag svarade… men blev nog lite suddig var jag menade… Men jag förstod att du citerade veterinären och inte gav den personliga synen på saken, sedan vet inte jag vilken din personliga syn på saken är….

Kittentotts
0

#28 Då förstår jag! Ja min syn på saken, ma kan prova om hanen ger detta t sina ungar efter sig, men som sagt, det är vad jag tycker. Men..jag hade aldrig haft en hane i avel el köpt en t avel med denna defekt. Nu va jag rörigGladMen jag tycker alltså om någon vill prova detta tycker jag inte det är fel

billyboy
0

:) Detta är intressant!

Åsiktsmässigt håller jag med.. det är upp till var och en att bestämma och ibland kan man testa vad det ger för resultat ett par generationer framåt i tiden.

DENNA katt är ju ung än o vi får hoppas att tanden sitter längre upp i gommen o vandrar till rätt position. Menade nog med mina första inlägg att man inte behöver ge upp direkt och kastrera på en gång… Men det är upp till var och en.

Kittentotts
0

Nej jag tycker inte heller man ska ta för hårt på det egentligen, man kan liksom komma i en sits där man köpt en hane t avel, han kan haft en tand, sen komme rinte den nya, vad gör man då? jag hade nog i det fallet provat. Men som sagt detta är upp till var  o en som säkert många tycker

manbukten
0

Man ska aldrig ha bråttom när man ska ge upp.Sakta avägning och prov. Och med tiden kan mycket hända Endast vid alvarliga men ska ett snabbt beslut tas

Millan71
0

Det va jag som skrev att hon troligtvis skulle kastrera honom!Black angel är ju min syster yster;)givetvis kommer hon att avvakta o se innan något drastigt beslut!Hon har heller inte tänkt att avla på honom men undrade bara OM så isåfall om det kunde vara ärftligt…(själv tycker jag att hon skulle göra det ifall tanden nu kommer,då han har så otroligt fin stamtavla o linjer)hon bryr sig nog inte om han så skulle endast ha en tand,men hon vill gärna ställa ut honom…därför undrade hon oxå lite om man kunde göra det om det nu inte kommer nån tand…Tack för alla svar!

Marita-L
0

_men hon vill gärna ställa ut honom…därför undrade hon oxå lite om man kunde göra det om det nu inte kommer nån tand..
_
Om det inte kommer någon tand så kommer det nog synas på utställningen av domaren..om det är en av de små så kanske det inte syns men en hörntand syns..

Crystal Pearl´s

manbukten
0

#34 Det vore önskvärt att det förhåller sig så. Men vad jag har förståt hoppar mänga domare över att titta i munnen. Det finns säker championkatter som saknar tänder. Vad jag vet finns det katter med felaktigt bett som vunnit över dem som haft korrekt bett. Uppgifter från utställare själva. Men dett ahar inget med första frågan att göra

Annkis54
0

#35..detta har heller inget med ursprungfrågan att göraCool
men jag har haft en jättesnygg katt som inte var korrekt i munnen…o min uppfattning är att de allra flesta domare öppnar munnen
att se domarens glädjefyllda min…bli till en stor besvikelse…när de öppnade munnen..o min skam…
jag skämdes..o tänkte..aldrig mer tar jag en katt på uställning som inte är korrekt i munnen
nu gäller det inte småtänderna..för det tror jag inte syns
men..för att krångla till det hela ytterligare…nu på Nordic Winner..så öppnade inte mina domare (de som dömde mina katter) munnen på nån av dem…som jag såg i alla fall hmmm???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Men den domarn som dömde mina öppnade och tog en riktig ordentlig titt och var jätte nog.. så många fina katter kom inte någonstans pga av detta.

Sedan när denna domaren öpppnade munnen på en annan som var helt riktig så fick nog alla i lokalen veta det..Hemlis

Crystal Pearl´s

blackangel
0

Äh jag väntar väl och ser vad som händer, kanske den kommer eller så inte, tack för alla svar iaf

nettan123
0

Nina, en av mina katter var 9 mån innan jag upptäckte att tanden var på väg, hon var nästan året innan den satt där den skulle, oftast kommer det tänder.

Domarna brukar för det mesta kommentera tänderna som ungdjur eller junior om de inte är korrekta i munnen.

//Jeanette

PS din hane är en blandning av william och mormor Vera.Skrattande

William finns där i mitt fotogalleri, ganska nytaget kort

Annkis54
0

#39..Åh tack vilken bra info
Min dotter…#Flisan här
har en katt som inte har nån tand…hon är ja..undrar hur gammal hon är…men jag tror inte att hon är ett år ännu
hon hade med henne på utställningen i Åby..utom tävlan…bara för att se vad hon fick för bedömning
gissa om hon ska bli glad när jag talar om detta för henne
hon kan alltså fortsätta att hoppas
vilken tur att vi har detta forum
jag själv har varit med om det en gång..en hane som inte hade nån tand..han togs bort utav andra anledningar när han var drygt ett år men det hade inte kommit nån tand…men det skulle alltså ha kunnat gjort det. I övrigt så har jag aldrig varit med om det på mina 13-14 år

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Oki då skall jag ge honom tid hehe, tanden kommer väl om den kommer ja han e lik de ja hehe Jeanette;)