Avundsjuk
Hej!" Jag satt just och funderade på om en katt kan bli avundsjuk på en annan katt i samma hushåll. Jag har två katter, en perser och en bondkatt. När jag kelar med persern blänger bondkatten på henne. Ibland när han inte tror att jag ser går han fram till henne och slår henne med tassen eller hotar med den. Vad beror detta på? 
MVH Malin
Självklart kan djur vare sig det är katter eller hundar bli avundsjuka på varann, det märker jag här oclkså..

Jaaaaaa känner igen detta! Min hona blir enormt svartsjuk på min hane när han vill gosa med mig!!
om man har en som är avundsjuk på den andre..försök då att ge den avundsjuke massor med gos o uppmärksamhet..så att den inte känner att du älskar den andre mest
men avväg så att det inte blir tvärtom
hur gamla är de??
kastrater??
hur länge har de varit tillsammans??

Haha, vad bra att det inte bara är här det händer. Mina två katter känner jag igen här. Dessa katter som ligger o sover tillsammans som jag sett på bilder… så ser jag aldrig mina fröknar. Min Doris har vid två tillfällen jag sett lagt sig bredvid Rut och efter nån minut så har Rut lyft sig och flyttat bort en, två decimeter. Så de är inte bara sotis på varandra när jag gosar med en utan ett allmänt tillstånd.
Oojaaa…Detta känner man igen
Jag försöker undvika sotis situationer,genom att "fjäska" lite extra för den som är sotis."Fjäska" var väl inte det rätta ordet,inbjudan borde det kanske vara.
Det är bra om man kan försöka vända på det hela.Så att den katt de är sotis på vänds till något positivt.
Tex.ett sätt är att ger man något gott,ge först till den som svartsjukan riktas åt,bjud sedan den som är sotis.Då har du fått en situation där "sotiskatten" får ta fördel av den andra..-Aahaa!den kan få fram gott till mej med,han/hon är kanske inte så dum endå.
Vid lek..lek med båda,vill den som är sotis inte vara med,det gör inget,han/hon tittar på,med tiden kan de komma på ett sätt att busa tillsammans.
Det svåra med en sotiskatt är att den kan börja med protestaktioner,och detta är bra om man kan undvika.