Avelsfundering
Eftersom jag lär för fullt och är vetgirig så måste jag fråga nu
Min Exotic hona Wendy har ju fått längre näsa och men pannan är inte flat utan har en rundning.Nu undrar jag har någon parat en sådan hona eller hane med en korrekt typad katt och fått fram bra katter.Föräldrarna är korrekta i typ.
Inte så att jag har tänkt behålla och para på henne men är nyfiken på om längre näsa alltid ger samma utfall eller inte.För det kan ju vara så att som i mitt fall att man gör en utparning så att man får helt nytt att jobba med.Men ratar katter som kanske kunde tillfört något i fortsättningen.
Vill gärna att det blir en allmänt hållen disskusion och vill poängtera att jag inte har tänkt para henne.Jag vill ju inte gå bakåt utan framåt.
Vill så gärna lära av er andra och eran erfarenhet.
//Sylvia

Jag har en långnosad tjej som bara gett typade ungar, har då haft typad hane. Man kan ha långnosade i avel tycker jag, dessutom är de mkt söta

När du para så är det genetiken som styr lika mycket som individen om inte mer. Så det blir nog kalasungar. Två vältypade kan ju få långnäsor så det så. Många gånger under åren har rent fula fått kanonavkommor

"2 Du har helt rätt!
håller med de andra här
så en katt med lite näsa kan mycket väl paras med en vältypad o få fina ungar
en katt som har lite längre näsa men i övrigt är bra säljer jag som sällskap/avel
sen är det upp till köparen att välja rätt partner
o många många gånger så får vi ju alltid nån unge som har lite längre näsa när föräldrarna är bra i typ
som manbukten skriver….här ska man lika mycket se på generna

Det låter ju bra.Ifall någon blir intresserad av henne och kanske vill ta en kull så är det inget fel i det.
Det som är lite besvärligt är ju att det är första kullen och jag har svårt att veta hur de utvecklas i framtiden.Men jag lär mig väl.Lite i taget
jämför kort på henne…från nyfödd o framåt
man brukar kunna se om hon har dragit upp sig eller gått åt andra hållet
Helt klart kan man avla på "långnosar"
Vår hona Smurfan är långnäst men har givit vackert typade kattungar bla Teddy och Titus.
Sen bör ju en hona ha andra avelskvaliteér också såsom lätta förlossningar, rätt beteeende mot kattungarna osv. 
/Lotta

Hej!
Jag har också fått jättefina kattungar med en långnäsa och en kortnäsa…
Allt beror ju precis på genetiken som månbukten säger…
Sen är vi fler som har katter med långnäsa, det är bara att prova med en katt och se om det blir bra resultat.
Lycka till….

Ja varför skulle det ej kunna användas i avel… Jag för min del tycker ju att de klassiska perserna var vackrare men men, alla har ju sin egen smak