Varför perser?
Ordet Perser betyder Iranier. Såvitt jag förstår har denna sajt inget med Iran = Persien att göra. Så varför detta namn? Tror en del skulle kunna ta illa upp.
Vad jag har läst kring persern så härstammar denna kattras från Iran ( Persien, Persiska riket fanns från 540 före vår tid rärkning - 1935 då det blev Iran). Sedan importerades persern runt om i Europa på ca 1600 talet och blev en mycket populär katt hos dem rika.
Så har katten antar jag fått namnet perser från den kom från Persien, så det är ingen förelämplig alls.
Varför perser? För att siten handlar om kattrasen perser (o i o f s även exotic). Har svårt att förstå varför man skall ta illa upp över det… ?
Varför skulle någon ta illa upp.
Då skulle väl folk ta illa upp om Burma katten oxå, för att det är ett land? eller?
Förstår inte din tankegång TS (TrådStartaren)
Du får gärna förklara hur du menar 

Siames(Siam)
Egyptian Mau(Egyptien)
American Shortharir(Usa)
Norsk Skogkatt(Norge)
Bombay(Indien)
Oriental….(Orienten)
m.m….m.m…
Katter har en tendes att få rasnamn från vart de härstammar ifrån! Inget konstigt med det…de har ju dessa rasnamn över hela världen!

Jag tror då inte en som kommer fr Iran tar illa upp av att vi kallar vår sajt för Perser då detta är rasen på vår katt.
Jag träffade en kille på en Pizzeria en gång, han såg min jacka som det står Kittentott´s Perser på, han sa leende Åhhh du har Perser katter med stort leende, han sa att han kom fr Persien och att våra katter hade fint namn
Nä, tror inte heller någon skall ta illa upp. Jag skall googla lite på Persien och se vad jag hittar. Kanske skapar en tråd med några bilder.
på perserkatter?
Jo, jag har många persiska vänner så jag gör det för deras skull.

#8 Vad menar du igentligen?

Jag tror att iken vill skapa bråk. Precis som nr #5 har jag bara fått positiva reaktioner på mina katter när jag träffat någon från forna Persien.
#0 Ja som du förhoppningsvis förstått nu så heter sajten "Perser i fokus" på grund av att kattrasen vi "har i fokus här" heter PERSER katt. Att någon skulle ta illa upp för det tycker jag verkar extremt långsökt! Precis som flera andra skriver så finns det många kattraser som har fått sitt namn efter landet där de har sitt ursprung, kanske ska man känna sig hedrad i stället? Även på engleska så heter det Persian cat.
/Lotta
/Lotta
Sant!

Ja ,jag e ju finsk,inte tar jag illa upp vid mig på finska lapphundar hehe detta e ju löjligt ju;)

Vaddå skall du sätta upp bilder på dina vänner då eller, kanske bättre på match.com hehe
Undrar bara på vilket sätt dina persiska vänner tar illa vid sig för att det finns en kattras som heter perser?????? Det har aldrig hänt mig, snarare att det är nått positivt.