Usch, jag blir helt förtvivlad!
Ska ställa min exot för första gången, och då hon inte blivit ställd på flera år är hon helt oplockad på hår. tycker jag plockar och plockar och plockar, men nog fan är hon full i stickelhår. Ska ställa henne i Blge nu i helgen, men funderar starkt på att skita i det, känns inget bra att komma med en katt som är full i hår. Hur skulle ni ha gjort?
Har du något nytaget foto på henne? För stickelhår är inget jag plockar bort iallafall. Jag tar uppe på öronen det är allt på mina exoter iallafall. ja du kan ju se på min hemsida hur dom ser ut.
http://hem.passagen.se/crystalpearls
Sedan gör det ju ont för det luggas ju så.
Det finns dom som trimmar och plockar men inte jag.
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Aha, då kan jag kanske sluta stressa på mig en hjärnblödning då
Men det viktigaste är att hon beter sig bra, så får vi se om det blir fler gånger eller om det blir sista gången.

Jag plockar aldrig heller, det vore ju nu i så fall när man har vitfläckar man får plocka det som sitter i det vita, men jag bryr mig inte så om detta

Förr plockades ju alla perser och exoter ganska mkt inför utställningar, men nu så är det inte många som gör det!
En del domare vill dessutom ha ordentligt med täckhår på katterna! Det upptäckte jag nu i Boden på Arcticas utställning väldigt tydligt!
Verkar som att domarna numera vill se mera "naturliga" katter överhuvudtaget! Puder m.m…är bannlyst numera!!! Litet längre nosryggar är inte heller något de slår ner hårt på, vilket jag tycker är bra…däremot slår de ner på om katterna har för djup stop och för liten näsa och för små näsborrar, vilket är jättebra för avelsarbetet och sundheten på våra perser och exoter.
Lycka till på utställningen!

Som andra har skrivit så plockar man inte längre på samma sätt som man gjorde förr i tiden. Hoppas bara inte pälsen på din exotic har blivit för mjuk. De ska ju ha en stuns i pälsen och en viss känsla också. Denna känsla kan jag inte beskriva men man lär sig med tiden hur det ska kännas. Att börja ställa en äldre katt kan vara problem vilket jag själv har erfarenhet av. Firedance började jag ställa när han var över tre ½ år 2004. Då hade han inte varit utställd sedan augusti 2001. Riktigt ordentligt började jag ställa i oktober 2004 då han var över 4 år. I början tyckte han det var obehagligt och stressandades. Numera är han en cool kille som trivs på utställningar. Så jag hoppas det blir samma för din katt som för honom.
#4 För djupa stop har jag aldrig hört att man klagat på. Däremot stopets form. Det ska ju helst vara så rakt som möjligt eller rundat. Ej önskvärt är att det drar upp som ett upp och nedvänt V. Men alltid får man höra något nytt :)

Bullan!'
Vad GLAD jag blir att läsa att domarna nu slår ner på katter med för trånga näsgångar, för djupt stop, etc - det är BRA för katterna!!
Med detta menar jag INTE att alla perser ska ha lång näsa, för JAG tycker att det är sååå FINT, men…..däremot INTE så att katten lider av det! Det finns ju en gräns där…..prio ett måste ALLTID vara att katterna mår bra.
Tja, tequila har ju fällt ur sig så hemskt, så det är ju ett mirakel att hon inte räknas som sphynx 
#8 Man får väl hoppas att domaren kan skilja på raserna
, lycka till!!

Det enda du behöver tänka på är att ta bort vita hår som växer i de färgade områderna. Annars behöver du inte plocka några stickelhår på en exotic inte.
Vi ses i Blge / Linda