Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2353 ggr
Annkis54
0

Chokladfråga igen

nu fick jag lite huvudbryderier igenGlad
Om jag parar Chocko .men chokladvita hona(hon är dilutionsbärare) 
med min Calle..rödvit harlekin (mamma blåsköldpaddspotted o vit o pappa svartvit) i samma kull som Calle fanns det dilutionsungar
blir ungarna efter Chocko o Calle "bara" chokladbärare eller även lilabärare??
oj oj…det är mycket att lära sig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

HEJ ANNKIS Chokladbärare är lila också eftersom det är dilutionen av choklad. Allså ända sättet att bli av med möjligheten till lila är att vala från dilution. Men lila heter chokladanlag

Svart = dilution blå osv

Choklad = lila

Ha det gott

billyboy
0

Hujedamej…. färger verkar krångligt värre!

Annkis54
0

betyder det att det kan bli lilavita ungar oxåGenerad
att det ALLTID kan bli bli lila om det kan bli chokladCool
varför pratas det isf om att en choklad är dilutionsbärare hmm???
jag trodde att det var lite som svart/blått
röd/creme
men det betyder ju inte att det alltid kan bli blått o creme från rött o svart..det beror ju på om de är dilutionsbärare hehe
#2..ja du…jag tyckte att det var krångligt förut
#1..o missförstå mig inte..jag vill inte bli av med möjligheten att få lila
När vissa skriver lilaanlag..menar de då egentligen chokladanlag?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

chervil
0

Lila har ingen egen gen utan uppkommer när en katt är både blå och choklad samtidigt, dvs en katt som har dubbel uppsättning av både choklad-anlaget och dilutions-anlaget :)

Annkis54
0

#4..förlåt men jag blev inget klokare på det
jag är inte alls duktig på genetik..o förstår inte terminologin
så betyder det att det kan bli lilavita ungar oxå??? från föräldrarna ovan:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

chervil
0

Du skriver att honan är dilutionsbärare, och om hanens mamma är blåsköldpadd är även hanen det så om hanen är även är choklad-bärare kan det bli lila-vita ungar ja,  (choklad och dilution är två separata anlag). Har hanen inte anlag för cjoklad kan det inte bli lila ungar. (Nuförtiden kan man ju enkelt DNA-testa sina katter för att veta exakt vilka anlag det bär på.)

Vill du ha lila ungar är det enklast att para med en lila hane eftersom han har dubbelt anlag för både choklad och lila, men med din hona kan det även bli lila ungar efter en hane med anlag för choklad + dilution. Chansen är förstås mindre än om du väljer en lila hane.

chervil
0

Hittade en länk som kanske kan vara till hjälp! :)

http://www.kattgenetik.se/

manbukten
0

Vi tar det så här en choklad med en anlagsbärare som båda bär på dilution ger även lila med eller utan vitt beroende på föräldrar

Niffi
0

Här finns ett enkelt färgschema. http://web.telia.com/~u45523340/fargschema.html

Tindra-choklad
0

Tack Niffi!!!!

Toppen schema att ha i pärmen….Skrattande

Annkis54
0

fast nu var det en choklad
med en hane som inte överhuvudtaget har choklad eller lila i sin stamtavla
jag frågade i en annan tråd om det blir bärare mellan de..eller "bara ev. bärare"
fick då svaret att det blir bärare
men frågan är om det även kan bli lilabärare
jag är nog trögfattad..för jag fattar ff inte hehe
kan nån svara bara ja eller nej…så får jag försöka lära mig lite i taget utifrån all er info:)
jag ska verkligen försöka plugga vad ni skriver ovan:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

Skickar dig ett färgschem med choklad går ej att få in här

chervil
0

Alltså det är svårt att förklara genetik utan att skriva lååånga inlägg :p

Det enklaste sätt jag kan komma på att förklara det är att choklad är ett eget anlag och "lila" ett annat, dessa anlag måste bägge finnas hos en katt för att den ska kunna få lila ungar.

Du vet att blå är dilution av svart förstår jag från dina tidigare inlägg, lila är helt enkelt dilution av svart PLUS choklad-anlaget.

Eftersom båda anlagen är recessiva kan det ofta vara svårt att veta exakt vad katten bär på, men man kan som sagt enkelt DNA testa katterna för färg och på så vis veta exakt svart på vitt vem som bär vad.

Om du parar henne med en hane som är röd-vit och inte har choklad alls bakom sig men bär dilution kommer ungarna att bli svarta, röda, blå, creme, svartsköldpadd och blåcreme, alla färger med eller utan vitt. Eftersom mamman är choklad kommer alla ungar att bli bärare av choklad men eftersom mamma och pappa båda bara bär lila-anlaget och inte visar det kan ungarna bli antingen bärare av lila eller inte. Det bästa du kan göra om du gör den kombinationen är att testa kattungarna så vet du då säkert vilka som bär lila-anlaget och vilka inte om det är viktigt för dig att behålla lila-bärare för din avel :)

Och ja, det är ganska  krångligt det här med genetik, men som sagt, i den kombination blir ungarna bärare av choklad och eventuellt lila.

manbukten
0

Fel choklad och lila är samma gen annars är det rätt ser det ut som. man prater inte lilabärare utan bärare av dilution. Det är chokladbärare

chervil
0

Choklad och lila är inte samma gen, däremot måste choklad finnas för att katten ska kunna bli lila.

Choklad skrivs b inom genetik, dilution d, och när båda generna finns blir katten lila.

Annkis54
0

alla blir chokladbärare
o de KAN blir lilabärare
har jag fattat rätt till slut då hehe
jag började fatta det när du skrev i #13…redan innan nu skrev sista meningarna
ni ser…jag lär mig…sakta …lite i taget
sen ska det fastna oxå
o då är det snöbollstekniken som gäller
plugga om o om o om igen
tack alla
nu har jag nog fått svar på min ursprungsfråga
Chocko o Calle får garanterat chokladbärare..o KANSKE lilabärare….för Calle är väl dilutionsbärare eftersom han mor o far är det o det fanns dilutioner i kullen som han föddes i…eller är det inte säkert ändå..måste man vänta o se hans ungar eller DNA testa honom….
inte för att det har nån större betydelse..utan bara för att veta.

fan..jag får nog gå en genetik kurs..om jag bara inte vore så trögfattad på gamla dar hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

chervil
0

Eftersom Calles mamma är blåsköldpadd är han garanterat dilutions-bärare, så du har fattat rätt :)

Eftersom Chocko är choklad blir alla ungar bärare av choklad, och de ungar som dessutom får dilutionsgenen från mamma eller pappa blir bärare av lila. Lila har som sagt ingen egen gen utan är diluterad choklad.

Däremot blir ingen unge i kullen lila eftersom Calle inte bär anlaget för choklad.

Vill du ha lila bebisar kan du para med en lila hane (störst chans), choklad hane med dilutionsanlag (mindre chans) eller annan färg hane som bär både choklad och dilutions-anlag (minst chans).

Lycka till med planeringen och ge inte upp om genetik, det verkar krångligt i början men pluggar man lite brukar bitarna falla på plats :)

Annkis54
0

17..ja jag fattar ju mer o mer hehe
tack för att ni hade tålamod med mig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

Hej igen dilution betyder utspädning, förtunning. Om ni späder ut röd mjölk så blir det lättmjölk. Om vi säder ut choklad blir det lila det är samma gen men olika beteckningar naturligtvis eftersom det är två resultat. Svart och blå är samma gen röd och creme är samma gen men utspädd. Det går aldrig att få lila utan choklad pga av att de är från samma genstam.

Niffi
0

Vid fullfärg (svart, röd) är pigmentkornen normalt placerade och har normal form. Dilutionsanlaget gör att pigmentkornen klumpar ihop sig och ger en utspädd färg (blå, creme). Chokladanlaget gör att pigmentkornen dras ut och blir avlånga till formen (choklad, kanel). Om både dilutionsanlaget (klumpar pigmentet) och chokladanlaget (avlång form på pigmentet) verkar samtidigt så får man lila.

Fullfärg är (DD Dd) är dominant över den diluterade (dd).

Fullfärg (BB Bb Bbl) är dominant över choklad (bb bbl) som i sin tur är dominant över kanel (blbl)

Choklad och kanel-anlaget har ingen synlig inverkan på rött pigment.