Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1622 ggr
krasivis
0

Gabbe mår inte så bra!

Lille Gabbe blev ju förskräckligt dålig i magen av sin nya medicin, Clindabuc, han kräktes och fick ont. I helgen var han förmodligen förstoppad för då kräktes han igen. Sedan har han varit på toa och gjort båda nr 1 och 2.

Men nu i natt har han kräkts igen ett par ggr. Förmodligen så är han förstoppad igen. Vad ska jag göra? Har ni några bra tips mot förstoppad liten kattmage?

Det är inget kul när någon av katterna inte mår bra

tycker

Elisabet

Cajza
0

Hej Elisabet

Jag har inte något bra tips till dig, men jag tycker så synd om Gabbe. Hoppas någon här kan hjälpa dig, tänker på er // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

krasivis
0

Tack Karin!

Ja, jag önskar att han skulle bli helt frisk nu! Igår var han pigg och som vanligt. Jag förstår ju att det är magen som behöver komma i ordning. Någonstans läste jag att messmör ska vara bra mot förstoppning. Det ska jag köpa idag så får vi se om det hjälper.

Bullan
0

Du kan ta en spruta och fylla den med matolja och ge honom. Du kan börja med 5ml och se om det hjälper.

Sedan kan du ge hon matolja en stund innan du ger honom medicinen också! Matoljan lugnar och lenar i tarm och mage, samtidigt som att det underlättar passagen igenom! Ungefär som då vi människor tar yoghurt då vi äter penecillin.

Dricker och äter han i övrigt då?…tänkte så att han inte blir uttorkad! Ring gärna och berätta för din veterinär att han mår så här dåligt också.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

krasivis
0

#3 Han har slutat med medicinen efter fem dagar enl. vet. Ja, han äter o dricker men det syns när han inte mår så bra för då "slokar" han och vill inte just då äta o dricka. Jag tvångsvätskar honom med A-fil i en liten spruta när jag tycker att det behövs.

Vi ska prova med lite matolja också. Tack för tipset!

Bullan
0

Tål han filen då? De flesta vuxna katter (och hundar) brukar inte tåla mjölkproduklter!…dvs om de inte kontinuerligt fått det sedan de skiljdes från mamman.

Enzymet som bryter ner mjölkprotein/mjölksocker, försvinner normalt sett efter ett tag då de slutat dia. Så han kan faktiskt bli värre utav det. En del katter klarar ju givetvis att äta det iallafall….om de har bra och tåliga magar.

Så ge honom hellre ljummet vatten då du "tvångsvätskar" honom…och pyttsa i honom matolja då och då, så blir säkert magen bra igen snartGlad

De ÄR jobbig då ens pälsklingar inte mår så braGenerad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

KungBores
0

Usch vad tråkigt. Jag kollade upp medicinen som Gabbe fått på Fass (djurens) och där stod det just om hans biverkningar. Jag tycker att du omedelbart ska kontakta veterinär.

krasivis
0

#5 Du har kanske rätt!!! Min man tyckte att han fick ondare av filen i lördags. Jag ska sluta ge honom det nu. Då är det ju bättre med vatten och kanske med vätskeersättning? Vätska är ju viktigt!

krasivis
0

#6 Jag kontaktade vet. förra veckan, de vet om det. Jag ska ta kontakt med dem igen eftersom det är som det är nu! Medicinen var nog dunderstark för en liten kattmage!

Bullan
0

Vätskeersättningen är jättebra! Då får de även i sig salter m.m som de förlorar då de kräks och har diarre!

Bullan
0

Det finns även en burkmat som de säljer hos veterinärer…Hills är märket, som är till för retade och dåliga magar! Du kan ju försöka få tag i det! (i/d tror jag det var den hette?, ej säker!) Man kan även sätta in den i micron en stund också, så luktar den mkt mumsigare för kissarna!

Lycka till!

Trini
0

Oj, lilla gubben, nu tycker jag att det får vara nog med lidande för lille stackaren :(  Jag kom också att tänka på det där med laktosen, som finns i mjölkprodukter och som katter normalt inte kan bryta ner, men det tipset har du ju redan fått..Kan inte komma på något annat just nu, men håller tummarna att han skall krya sig snabbt nu!!

#10, det där med att micra burkmaten är ju kanon! Jag mikrar kylskåpskall burkmat, för det går inte åt en hel burk varje kväll till kissarna då de bara får burkmaten som *extra gottis*. Så jag har burken i en annan större, tätförslutande burk och så mikrar jag den till ljummen, för det känns inge bra att ge dem kylskåpskall mat.

Annkis54
0

om du tror att han är förstoppad så kan du ju massera honom i baken o se vad som händer..
jag vet att Lotta #Simsonitez är bra på detta
om hon inte läser just nu så kan du väl pm henne
eller jag tror att MaritaL oxå kan det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Messmör hade jag i vällingen t min mellersta pojke när han va liten, kanonbra! Men också olja som som Bullan skriver.

Man kan ta matolja på en bomullsrondell och smörja i baken som du gör då man ska dassa av de små liven, massera försiktigt magen med, tar lite tid om han är förstoppad.

Stackars liten! Han har fått stå ut med mkt nu!

Millan71
0

Fil ska man nog inte ge om han är förstoppad,det ger man ju när katten är dålig i magen…Jag gav oxå mina barn messmör när dom va hårda i magen man kan oxå göra avkok av fänkål(Ett gammalt recept)sen kan man ju låta dom vara med baken i varmt,ej hett förståss) vatten o massera..Sista utvägen är väl då microlax…Det fick jag ge till min hund förut då hon var förstoppad men då skall man tänka på att de dricker mkt vatten efteråt då de annars kan bli uttorkade…Lycka Till!

Kittentotts
0

Fick några ord gällande denna tråden nu som vi bör lyssna på:

Matoljan lägger sig i tarmväggen och hindrar tarmarna att ta upp näring. Det man ska ha är parafinolja, för djur, som finns på apoteket. ( mycket effektivt).

Detta hade jag ingen aning om gällande matolja, men man lär sig ju hela tiden. / Carina

Bullan
0

Sedär! …man lär så länge man lever!Skrattande

Jag har alltid använt matolja(kallpressad) och det har fungerat bra. Men har ju bara använt det kort tid, har aldrig behövts någon längre period. Så varken katter eller hundar eller småbarn, har hunnit visa symptom på näringsbrist.

#15 Är det specifíkt för just matolja, att det lägger sig i tarmen och hindrar näringsupptag? 

Tänkte då flera djurfoder är sprayade med olja för smaklighetens skull! Och många vitaminer och mineraler, kräver ju fett för att kunna tillgodogöras! Är det endast animaliskt fett som gäller då?

Och för djur med torra pälsar och hudproblem  så rekommenderas ju just olja också!!!!

Detta var nytt för mej med!

Kittentotts
0

Ska fråga expertenSkrattandeÅterkommer med mer info hihihi

Bullan
0

Så braSkrattandevill gärna uppdatera mej!Cool

simzonites
0

Jag rekommenderar att du kokar upp ett par deciliter vatten och häller i ett par matskedar hela linfrön. Låt småkoka lite grann och låt svalna. Detta ger vad jag kallar för "linfröslem", om katten inte dricker självmant kan du ge honom med en liten spruta, typ 2 ml åt gången.
Den här kuren använder jag när mina katter har hårbollar eller problem med magen.

/Lotta

/Lotta

krasivis
0

Tack alla för era välmenta råd! Underbart att ni finns här!

#19 Jag talade lite med Kittentotts förut idag och på hennes inrådan så lade jag lite linfrö i blöt i vatten + psylliumfröskal (som jag själv använder) också i vatten. Sedan gav jag detta till Gabbe dels med tesked o lite i spruta. Efter det åt han ganska mycket blötmat, dels Mjau tetra nötfärs blandat med Pro Plan Delicate mjukmat (en liten burk).

Jag har även gett honom vätskeersättning med spruta några ggr i dag.

Emellanåt är han mycket pigg och jagar o leker med de andra katterna. Så han ligger inte i en liten hög o kräks hela tiden.

Jag inhandlat både paraffinolja och messmör.

Bullan
0

Så bra! Låter som att det håller på att vända då!Glad

*håller tummarna*

krasivis
0

Tack! Vi hoppas att det blir bra nu!

Tidlosa
0

Stackars liten Gabbe!

Hur mår den lille luddbollen nu?

Kittentotts
0

Jag lovade återkomma med svaret Bullan frågade om:

#15 Är det specifíkt för just matolja, att det lägger sig i tarmen och hindrar näringsupptag? 

Tänkte då flera djurfoder är sprayade med olja för smaklighetens skull! Och många vitaminer och mineraler, kräver ju fett för att kunna tillgodogöras! Är det endast animaliskt fett som gäller då?

Svaret jag fick va:

**Alla oljor hindrar mer eller mindre upptag av näring i tarmen.. Den lilla olja som finns i maten är inte farlig utan bara bra för tarmen. Men i större doser är det lite hämmande för tarmens näringsupptag.. oavsett olja, även parafinolja alltså..   Den bästa metoden är att ge *lactolos* den är reseptfri. Man ger gärna någon vecka . Fungerar väldigt bra hos de flesta. Stoppar heller inte näringsupptaget. ( c:a 3 ml tre gånger om dagen till katt på 3-4 kilo. Man får prova sig fram där..)   Om katten ofta är förstoppad och nästan alltid behöver hjälp, så behöver den förståss utredas för att utesluta bakomliggande faktorer.  **

/ Carina

billyboy
0

Hejsan…

Magbesvär är inte skoj när katterna drabbas av!

Hoppas det reder sig för Gabbe nu!
Kram