Behöver pälsvårdshjälp till min persertös päls!
Hej alla perservänner!
Jag har en perserhona vars päls är bedrövlig, varken mer eller mindre. Mina andra perserkatter har fantastiska pälsar som är toppskick och riktigt glittrar, aldrig tovor och de är sååå fina. Men inte denna perserhona, och jag badar henne (använder först yes, sedan ett schampo som heter PCL Dog&Cat, Lavendeldoft på det. Det är ett jättebra schampo till mina katter, men….det verkar som att det inte spelar någon roll vad jag gör med denna min perserhonas päls, för den är lika ful iaf……den skivar sig och tovar sig (hon har inga tovor då jag är extremt noga med kamningen och klipper bort så fort där är tillstymmelse till tova på henne!) på bara en halv dag.
Ska kanske tillägga att jag inte har någon bra fön utan en gammal halvkass fön som jag fönar henne NÄSTAN torr med, helt torr verkar det inte som att det går. Detta spelar ingen roll på mina andra katter då deras pälsar blir superfina iaf, så troligen har det ändå inte med det att göra heller. För tillfället har jag inte råd att köpa en ny fön, så även om det nog vore idealet så kan jag inte det just nu.
Stackarn är dessutom väldigt håröm och jag blir helt förvivlad över att varje dag behöva kämpa med hennes päls när hon tycker det är så hemskt!!
Nu undrar jag, VAD kan jag göra för att hjälpa henne???? Finns det något riktigt bra och nästintill undergörande schampo som kan göra att hennes päls blir fin igen?
Det jag kan säga om hennes päls mer är att till skillnad från mina andra persers pälsar som liksom är lite strävare och verkar ha lite grövre päls, så har hon en nästan bomullsliknande fin päls som är som gjord till att tova sig.
Alla bra tips tas OERHÖRT TACKSAMT emot!!!

Har du kissen till utställning? Min Rut trimmar jag ned vilket hon stortrivs med. Det blev en helt annan katt som busar runt och inte bara ligger still. Visst så är det kanske inte stiligt på en perser men absolut värt det, hon är endast sällskap.

Min ena hona har oxå bomullsliknande päls som gärna vill tova till sig…klipper ner henne istället då jag inte går på utställningar med henne så det är att rekommendera!Ring djuraffär eller någon klipperia där dom kan antingen raka henne eller bara trimma…Jag brukar använda våran djuraffär till det,dä är dom hemskt duktiga på att trimma perser….

Hmmm ja jag vet vilken päls du pratar om iallafall
Får nog ändå påstå det mesta ligger i fönandet, du måste helt enkelt föna denna tösen supertorr, hon har en annan päls som kkräver detta. Har du Second hand affärer i din närhet? tips är hitta en dammsugare som blåser utåt, detta har jag.det finns även billiga våtadammsugare på byggvaruhus med utblås, detta ger jag dig i tips då en riktig fön kostar 3000-5000 köpa in, jag är så nöjd med min gamla volta att jag behöver inte köpa in en sån där dyrgrip.
När du badar så är det ju yes, du späder väl ut den med vatten?
Samma med schampoot spä ut detta.
Du skulle kunna göra en inpackning på henne detta tror ju jag skulle hjälpa hennes bomullspäls.
Gällande schampoo så är ju min favorit som jag hade på min bomullskatt 1 all system(tror den hette så :))

Be-cat säljer ett antistat/pälsglansspray som heter LazerLite, det medlet är också jättebra att använda. Pälsen blir inte det minsta fet el. överparfymerad av detta samt att det blir mer textur i pälsen och lite glattare hårstrån, som gör att det inte tovar lika lätt. Så det kan jag också rekomendera att prova! En flaska på nästan 0,5l kostar endast 130kr ca! Är igentligen ett spray för Afghan-hundar!

TACK snälla för era tips!
Jag lovar att återkomma (det kan dröja ett tag!) med hur allt gått med henne. Det känns iaf mycket bättre nu när jag har lite "kött på benen" att hjälpa henne med hennes päls så att HON också mår bra i det! TACK snälla för er hjälp!!

Hej igen!
Jag glömde ju svara på era frågor! *ler glömskt*
Nej, jag ställer inte ut henne så jag skulle mycket väl kunna klippa ner henne helt……funderar allvarligt på det. Men först tänker jag pröva att bada henne en gång till, men då späda ut yes och schampot, för det har jag nämligen inte gjort innan utan använt det koncentrerat. Hur mycket ska man spä ut det?
Jag har faktiskt flera olika secondhandbutiker i närheten så jag ska göra besök där och se om det går att få tag på en sådan dammsugare - HOPPAS!!! Annars…..tror ni det funkar om jag köper en sån där värstingfön för oss människor?? De är ju lite billigare än de till katterna.
Ha det gott!
Hej
ang fön…… jag har en vanlig fön som jag använder till mina katter och den fungerar jätte bra. Det finns olika hastigheter och olika mycket värme. Tror jag köpte den på konsum el OBS för ca 300:- .
Yes ska spädas mycket, mer än hälften tror jag. Men viktigt är ju att du sköljer ur allt och sköljer länge. Sedan är väl inte Yes så bra kanske att bada i…. men det best. man ju själv. Jag skulle ha rakat ner henne om hon inte ska ställas, skönast för både henne och dej. Mina blir jätte glada när dom är det.
Lycka Till!!!
Hm..jag får en sådan där hjälpande känsla här..kom till mig..
Nhä förlåt … jag vet inte riktigt vad jag skall skriva..men jag vet hur jag skulle vilja visa
Kanske en inpackning..ett riktigt schampo.. en riktig trimfläkt eller en stark fön som klara av att blåsa en perser helt torr..
En bra kam som inte luggas..prova på dig själv..
Jag vet en som kan hjälpa dig med ..en dag på trimmet inte så dyrt och värt varenda öre…å fin blir hon med…och massor av expert tips på köpet..Och hon får behålla sin päls och se vacker ut.. Varför inte den första gången??
Har en länk till henne om du vill ha..vet ej riktigt vart du bor men du kan PM mig om du vill..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag instämmer i övrigas tips. Vi har också en katt med denna bomullspäls och det är stört omöjligt att hålla tovorna borta från insidan av låren på henne, det blir små, små tovor nära inpå huden och hon _hatar_ när jag ska vara där och kamma förstås, på den känsliga huden.. Bad och fön gör jag enligt ovanstående tips, blåser henne snustorr! Det är bara det att huden blir så torr eftersom det måste göras så ofta, så nu när jag inte ställer ut henne så tar jag våran hårklippmaskin och rakar jätteförsiktigt henne i armhålorna och på insidan av låren och tunnar ut på magen. Det är så skönt! Jag kan nu borsta henne nästan helt utan att behöva hålla fast henne på rygg, vilket inte är populärt!
Min andra hona är hur hanterbar som helst och har också en mer lättskött päls, inte lika tunna hårstrån, så där är det inga problem, men jag tycker inte att det är rätt att stöka så mycket med Zigrid, då jag kan lösa det på ovanstående sätt, så.. det var vårat alternativ..

Jag blandar yes mer än häften hälften, tar liksom en kanna med yes i botten sen fyller jag den upp. Yes är inget farligt andvända, detta fick vi rådet ha på vår hund med hudproblem, men man måste spä ut som sagt.
Schampoo tar jag jag en bit upp fr botten i kannan, sen tar jag resten vatten, står på flaskan i regel hur man blandar.
Se till så alla tovor är borta innan du börjar bada, annars har du filtar till tovor.
Bästa knepet är raka ner magen, nertill låren om du inte ställer ut. Detta växer ju ut och du slipper bråka med henne.
Om du hade bott nära så kunde jag hjälpt dig också ju!

TACK snälla för era svar!!
Jag har hittat en bra hundtrimmare som är beredd att ta sig an min lilla persertös, så hon kommer att bli nerklippt eller rakad (vi har inte pratat om det ännu), och så får hon vara så för att slippa det ständiga kammandet och utredandet och klippandet.
Hennes päls kommer jag att låta växa ut igen och under tiden skaffa mig en riktigt bra fön alt. en gammal dammsugare och 1 All System Schampot…..plus inpackning…….
TACK för allt er engagemang och råd!! 
ett tag för många år sen så var min hane Cosmos sån i pälsen
han skulle ställas ut o han tovade sig på magen o insidan låren även fast jag kammade honom 2 ggr per dag. O där finns denna duniga päls som vi pratar om
jag testad med ett "torrschampo",
http://www.anicare.se/
jag kammade hans mage..o pudrade sen efteråt
det var som en förvandling
tovade sig inte alls efter detta
så efter jag hade sett att det funkade så bra så pudrade jag över lite i förebyggande syfte..varje gång jag kammade honom
fungerade hur bra som helst
även om du nu väljer att raka/trimma ner henne så kan du ju testa när pälsen växer tillbaka

Annkis!
TACK för ditt tips!!
Vet du, jag tror faktiskt att jag testar ditt förslag först, därför att det tror jag på stenhårt! Då jag inte har råd att köpa någon superfön just nu (fast jag drömde inatt att jag hittade en jättefin begagnad dammsugare för 100 kr och var såå nöjd!! Attans att det bara var en dröm!! Hehe.), så kan jag ju iaf testa detta först. Då hon INTE har några tovor i pälsen eftersom jag håller efter henne så effektivt varje dag, så är ju rakningen inte ett måste för tillfället. Men jag ska raka ner henne om detta inte funkar och inte de andra tipsen heller funkar - fast jag tror faktiskt att de gör det. HOPPAS!!
Att jag tänkt om lite om detta med rakningen beror på att vinterna snart är här, och min persertös är inte någon kraftig tjej, och beöver sin päls för att inte frysa halvt ihjäl nu i vinter!! Därför.
Jag lovar att berätta när jag fått ordning på hennes päls!
Här kommer en bild på min lilla tös, på bilden ser man hur hennes päls skivar sig….
Ja, men det var ju en chinchilla, precis som min! De har lite speciell päls, men den är ju såååå vacker när den ren och fönad, mjukare, fluffigare finns inte :)

Ja, hennes päls är jättevacker när den väl är vacker, men det var länge sedan den var så fin, det var när hon var betydligt yngre än vad hon är nu. Tycker detta problemet med hennes päls har hållt i sig lite för länge nu, så därför frågade jag här hos er perserexperter. 
Jo, hennes päls är sååå mjuk som sammet och bomull, varje kväll brukar jag gosa med henne och klia henne på magen, för det äääälskar hon, och då kör jag ner fingrarna i hennes gosiga päls.

Annkis!
Det verkar inte som att det schampot du visade mig finns längre…..så jag undrar om du, eller någon annan som läser här, vet om det finns något annat BRA torrschampo för "bomullspälsar"?

Joddå det finns på den sidan under schampoo t katter, märket heter Beaphar
http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=252&artnr=023577&visa=1-
PCL har ett bra och prisvärt spraybalsam om det kan vara något att pröva 
/Lotta
#16+17..jo det är det "pudret" som jag har använt
får du inte tag på det…eller var det bara på ett ställe som det var slut??
#18…på Cosmos så funkade inte nåt form av "blött"
men det är säkert olika på olika katter
jag har ju aldrig haft nån chinchilla.
men jag hade testat med pudret…hon är ju sååå fin
o synd att ta bort det oxå
inte alla katter som gillar att vara nedtrimmade/rakade heller
o som du säger…det blir kallare årstid nu
låt oss få veta hur det går
eller om du inte får tag på det
kanske funkar det med nån annan sort oxå
Ska tillägga att jag aldrig sprayar direkt på torr päls, sprayar på borsten och borstar i det, då hamnar inte allt på ett ställe…
/Lotta

TACK för era svar!!
Jag har bara kollat på länken du visade mig…..ska kolla på andra ställen också! Annars får jag pröva med en annan sort.
Oj vad bra att du skrev att jag ska spraya det på borsten istället, ska jag tänka på.
Lovar att ni får veta hur det går!!