Trimning av ansikte?!
Hannah Jensen påpekade att Wendi, blå perserhona har lite stora "ögonbryn" som gör att hon ser lite uggleaktig ut. Alltså inte morrhåren i pannan utan pälsen ovanför nosen.
Hannah sade också att om man inte kan trimma detta så är det bättre att låta bli. Jag har inte gjort något just där. Vad kan man göra? Och hur? Ska man trimma som på hundar, d v s rycka eller ska man klippa? Kanske det finns någon "trimningsexpert" här?
Till saken hör också att pälsen är ljusare under och ansiktet är lite mörkare än kroppen. Tacksam för hjälp!
Jag önskar jag var en expert men inte då
… Jag vill också lära mig. Men en sak tycker jag iallafall att det är bättre att jobba med fingrarna i små portioner än att ta till sig en sax.
Ska bli väldigt spännande å lärorik att höra från en expert..väntar tåligt på svar..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ja, det är ju mycket svårare med sax. Jag har en jättebra underulls trimkniv som jag köpt åt mina hundar för längesedan. Den är mycket fintandad och tar liksom under det översta skiktet. Jag ska kanske försöka att använda den.

Jag vet inte om jag är någon expert men jag har trimmat mina katter i mer än 10 år. Grunden lärde jag mig hos en bekant som hade trim för hundar och katter. Så jag har lärt mig att klippa med enkeltandad efileringssax. Men jag plockar även för hand och då främst kinder, formning av huvudet och pälsen som ibland växer över öronen (uppe på huvudet). Jag skulle lite försiktigt testa att plocka bort pälsen för att se vilket resultat det blir. Tipset är att använda en katt som inte ställs eller om det dröjer länge mellan utställningarna katten som är aktuell. Blir det kat(t)astrof så växer ju pälsen ut igen.
Jag håller med Hannah att man inte ska trimma om man inte kan för det blir bara värre då. Senast när jag var uppe i Umeå så trodde jag Hannah skulle bli galen på de ägare som trimmat sina exotic bedrövligt. Hon klagade på alla uton en exotic. Jag som hade min exo hane där var supernervös för att hon skulle klaga eftersom han alltid är trimmad. Men han var som sagt den enda katten som hon inte klagade på eftersom det var bra gjort som hon sa några veckor senare när vi pratade om just trimning.
Att köpa efileringssax och få en man är nöjd med är inte så lätt. Priserna går från drygt 300 och uppåt. Ev går det att få tag på någon billigare. Själv blev jag av med min älskade sax i våras och har fått införskaffat en ny som hamnade på drygt 800 kr. Enl min djuraffär som också har trim är denna sax en av de bästa på marknaden. Om du vill kan jag kolla märket på saxen när jag kommer hem.
Lycka till med trimningen! /Ingela
#3 Tack, jag vill gärna veta märket på effiler saxen. Jag har faktiskt två st, en enkel av märket Fischer och en dubbel av märket Mikki.
Jag provade att liksom kamma lite försiktigt med min trimkniv som är en Mars underulls kniv. Den tar bara bort ytterst lite päls i taget vilket är bra för då kan det inte bli några stora misstag på en gång. Det ser bättre ut nu. Hon ser inte lika "bekymrad" ut som innan. Kanske jag vågar ta lite mer, jag vet inte riktigt. Jag vill ju inte att det ska synas att jag tagit för mycket. Den här helgen ska jag ställa ut mina tre perser igen + Lino som ju är exot.

Jag har trimmat mina perser i ansiktet med en Mikki dubbel effileringssax, och domarna har då inte sagt något om det…det har sett naturligt ut!
Men man kan bara använda den på "ullig" päls…då syns inte klippen! Och man kan liksom forma fram det man vill ha med effileringssaxen! Sedan till finputsningen använder jag händerna.
Ett tips är att titta på bilder på katter som är trimmade i ansiktet, så ser man formen ganska bra. Det finns några riktigt stora kända uppfödare, som har i princip alla sina katter på hemsidan trimmade i ansiktet, så där har jag kollat en hel del.
Det gäller att få fram de runda kinderna och "läppkuddarna" och försöka förstärka att det är en "leende katt". Persern ska se ut som att den har ett stort leende!
Exoter har jag aldrig trimmat, och kan tänka mej att de behöver betydligt mer avancerade saxar för att få det snyggt, då deras päls är litet "hårdare". Så där skulle jag först och främst trimma med händerna. Eller göra som KungBores säjer, trimma på en katt som inte ska ställas ut!
#5 Klipper du då lite försiktigt på de här "ögonbrynen" som sitter ovanför nosen? Ja, det är ju bra att kolla på bilder med ansikten som är trimmade.
Jaa… visst är det svårt!! Lika nervöst varje gång tycker jag …
Ska på Pälsvårds kurt i Gävle på onsdag som X-Katter har så jag hoppas det blir lite trimmnings tips då oxå.

Jag hade också viljat ha en sådand träff här, undra om intresse finns för fler? I Göteborgsområdet bor vi.
Klubben kan ta kontakt med henne för jag tror nog att hon åker omkring lite. Det är med Eva Porat. Skrev inte det …..
Min dotter har lärt sig att trimma Exoter, hitintills har hon bara behövt klippa "ögonbrynen". Hon hotar med att slinta med saxen om min katt blir för fin och slår hennes på utställning……
Vi ska också på kurs för Eva P i Gävle på onsdag kväll, det ska bli kul att få lära sig lite nytt.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Jag ska oxå dit, då blir vi iaf tre härifrån… Skoj 
#11 Då blir vi 5 stycken härifrån, Eudora och engla_girl kommer också.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Min enkeltandade effileringssax är av märket Fisher modell Pro Cut Turbo. Jag är nöjd med den men tyckte egentligen bättre om min gamla sax som tyvärr fick ben på eller efter en utställning i våras.
¨#13 Tack för att du berättade om din effileringssax. Min första sax är ju en Fisher men jag upplever att den blivit lite slö.

Även min förra som fick ben blev slö men det fixade min frisör med samma olja som dom fixar sina saxar med. Sedan blev den kanon. Att lämna in en sax för slipning kostar mer än att köpa en ny i alla fall.