Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 737 ggr
ophelia
0

Avels funderingar colourpoint

Kan inget om aveln på Colourpoint.Avlar man bara med colourpoint eller blandar man med solida och mönstrade.Är lite nyfiken och vill gärna lära liteGlad

IdaJ
0

Man kan blanda med solida och tabbymönstrade. SVERAK godkänner ej vitfläcks eller silver/golden colour point vilket jag tror att IDP gör men däremot så är det nog inte särskilt vanligt. Har aldrig hört talas om en vitfläcks eller silver cp i sverigel. Men jag skulle VERKLIGEN önska att SVERAK godkände vitfläckscp, det skulle väl bli persers motsvarighet till seychellois *MUMS*

Nackdelen med att använda katter som inte är cp kan vara att ögonfärgen inte blir lika bra + att det krävs dubbla anlag för cp för att katten ska bli cp. Så man kanske får en generation först med bara cp-bärare.

ophelia
0

Tack ida för svaret nu kommer flera frågorGlad

Så normalt sett bör man avla cp med cp för att få bäst resultat.Vilken ögonfär ska de ha är det blått som på Birman t.ex. som ju är en maskad katt????

IdaJ
0

Japp, de får bara ha blå ögon däremot tror jag att perser ofta har betydligt ljusare blå ögon än birma o siamesen. Varför vet jag inte tyvärr men det skulle vara intressant om någon kunde svara på det!

Och om någon kunde visa en bild på en colour point med riktigt, riktigt birma-blå ögon! =)

Det finns väl inga maskade katter som inte har blå ögon? Det hör väl ihop med maskanlaget?

Däremot finns det ju även en blå ögonfärg som inte är pga av maskanlaget och det är väl den som hör ihop med dövhet hos vita katter.

ophelia
0

Ok då tror jag att jag förstår.Har för mig att masken och ögonfärgen hänger ihop med himalaya genen eller är jag hel ute och cyklar.Tycker också att colourpointens ögonfärg är väldigt blek om man jämför med Birman som idag har helt fantastisk ögonfärg.

manbukten
0

Ska solida användas är det bra att ha så bra brun färg som möjligt, kan rädda mycket. Djupet av färgen påverkar även den blå färgen är min uppfattning. Även solida med cpc anlag kan rädda situationen något. Solida katter har alltid används för att förbättra själva typen. Choklad kommer ifrån cp och havannakatten från början.   Men min målsättning är att komma därifrån pga. choklad har en viss benägenhet att bli mindre bra likadant med cp med chokladanlag. Så får vi rädda ögonfärg så småningom. Om nu någon vill jobba med färgen annars rasar allt material bort och då får nya börja om från början. Det hände på 80talet i detta land alldeles för få höll på med färgen och mycket försvann.

Bullan
0

jag har nyligen lärt mej att det är 3 genpar som styr ögonfärgen, 1 för klarheten i färgen, 1 för nyans, 1 hmmm…Hemliskommer inte ihåg nu!!! om någon kan, så fyll i!

Så antar att på cp, som är få till antalet jämfört med andra färger, så kanske just en sorts genuppsättning för ögonfärgen dominerar…och att de överrepresenteras av ljusögda katter! För inget borde genetiskt hindra en mörkare, djupare blåfärg!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

ophelia
0

#5 #6 Detta är intressant har aldrig funderat särskilt mycket på det.Men nu vill jag gärna lära mera om hur  detta fungerar  med de olika typerna inom perser/exotic.Tre gener för ögonen hmmm en bra genetik kurs här nere vore nog inte dumtSkrattande

Bullan
0

Jag har beslutat mej för ett tag sedan att försöka lära mej allt jag kan om genetik….tyvär fastnar inte alltFot i munnnenGeneradDe grundläggande kunskaperna har jag läst och har betyg i. Men det är ju det som hör perseraveln till, som är litet svårare!

Det finns några här inne, som verkar väldigt kunniga i genitiken….kanske sajtvärdarna kan be dem skriva ihop några articklar??? Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*