Perser iFokus

Perser

Etikett: 09-hälsa-beteenden
Läst 6028 ggr
amarula
0

Entropion "inåt rullande undre ögonlock"

Jag undrar om någon har råkat ut för Entropion inåt rullande undre ögonlock, är det vanligt på just perser. Jag har en underbar perserkille på snart 2 år som har opererat båda ögonen 2 gånger det ena ögat är fortfarande inte bra det är två veckor sen han tog stygnen så jag ska kontakta veterinären igen

Mvh Britt-Marie

Bullan
0

Har inte själv råkat ut för det, men vet att det händer då och då på alla katter och hundar oavsett ras.

Ibland får man operera om det några ggr innan det blir bra, men alternativet är ju att de skaver sönder ögonen, med jobbiga inflamationer m.m som följd. I de värre fallen, så slutar det med blindhet!

Det finns även en viss ärftlighet i detta.

Hoppas att han blir bra snart!Glad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

heliotropes
0

Har inte heller råkat ut för detta,inte heller någon av "mina"närmaste bekanta perseruppfödare.Så jättevanligt tror jag inte att det är,vissa linjer är nog mer drabbade än andra.Hoppas att din misse blir bra!Glad

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
0

har inte råkat ut för det på nån av mina katter på dessa 15 år
o inte heller hos nån jag känner..så som #2 säger så tror jaginte att det är vanligt
men jag vet nån som hade det på flertalet av sina katter..som hon fick operera..men jag vet inte om det var samma linjer.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag har inte heller råkat ut för det, men jag har ju hört talas om det.

Bullan
1

Så här skriver håkan björklund, veterinär, om Entropion. Det står här att det gäller hund….men samma sak gäller för katt. 

Ögonlocket ska ligga an mot hornhinnan. Hos vissa raser är det vanligt att det undre ögonlocket inte har den perfekt formen utan är mer eller mindre rullat in mot ögat. Detta kommer att medföra att ögonhåren och ibland pälshår kommer att repa mot hornhinnan som naturligtsvis tar skada av detta.

Det förekommer dels en form där yttre delen av ögonlocket är inrullat vilket kan vara en ärftlig defekt. Denna typ kan också uppkomma till följd av skada på hornhinnan som ger spasm i muskler som bestämmer ögonlockets form. Entrpion kan också bero på att ögongloben är för liten så att ögonlocket "faller in" eller att ögonspringan är för liten.

Hos vissa extremt kortnosiga hundraser förekommer det att den inre delen av ögonlocket är inåtrullat vilket ger liknande skador på ögat.

I fall där Entropion är ärftligt betingat ses tillständet tidigt i hundens liv och kan yttra sig redan vid någon månads ålder genom att hunden blinkar ofta och att tårvätska rinner från ögat. I annat fall ses sympton vid något halvt års ålder. I vissa fall kan tillståndet förbättras under hundens uppväxt men det krävs regelbunden kontroll av ögat för att undvika att skador uppkommer.

Behandling**
I regel behövs någon form av kirurgisk korrektion som ofta kan vänta tills hunden växt färdigt. Även om ett sådant ingrepp ofta ger ett gott resultat måste ändå det viktigaste vara att uppfödarna är medvetna om problemmet och därför tar hänsyn till det i sitt avelsarbete.**

Källa Håkan Björklund Chefveterinär Stockholms djurklinik

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

amarula
0

På Dino började det när han va ca 1 år han hade inte haft några problem med rinnande ögon eller liknande innan, han opererades och allt såg jätte bra ut men så ett halvår senare så började nästa öga att rulla innåt åter till vet ny operation då upptäckte dom att det första hade börjat igen så då opererade dom båda ögonen, fyra veckor senare när vi tog stygnen så fanns det fortfarande innrullning på ena ögat så ny operation, nu tog stygnen för två veckor sen, men fortfarande en liten innrullning så jag ska kontakta vet igen men dom vill att det ska gå en tid för att ärret ska få en chans att dra ihop sej.

Tack för alla svar

Mvh Britt-Marie

boule
0

"3 Vad jag vet är det ett fall från ett katteri då kan man väl inte prata om linjer. Vet ej så mycket om avel, men detta är hellt ologiskt. Hur går det för hans avkommor ????

Annkis54
0

#7 jag förstår inte kommentaren/frågan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

#7 Vissa former av Entropion är ärftiligt, och då är det recesiv nedärvning, dvs båda mamman och pappan måste ha det i generna för att avkommorna ska få det.

Har ex pappan det och paras med en fri mamma, så blir ungarna bärare av anlaget, men friska själva. Men som sagt, detta är inget som är speciellt vanligt bland katter…men ju fler som använder dessa katter i aveln…desto mer ökar risken. Så ska man nu använda en sådan katt i aveln, så får man se till att den har mkt bra andra egenskaper som väger upp riskerna med detta.

Och visst…det kan finnas vissa "linjer" som blir mer behäftade av detta, om uppfödaren inte tar ut dessa katter ur aveln.

manbukten
0

Lite genetik rättelse om en förälder har det blir 50% anlagsbärare. Recesiva anlag hos båda föräldrar.

Ger 25% friska

50% anlag coh 25 %sjuka om det är den ärftliga sorten.

boule
0

Jo jag menar finns det bara ett fall i ett katteri kan man då bestämma att det är ärftligt? Denna hane används i avel.

Bullan
0

#10 Tack manbukten, självklart är det såSkrattande

#11 Procenttalen är ju bara som det ser ut teoretiskt. En hane kan ju ha detta och lämna kanske de första 50 avkommor där det "ej syns" och sedan lämna kullar där det är mer än 25% som blir behäftade med Entropinon, kanske upp till 50-75%…det är en slump hur det faller ut.

boule
0

Intressant men är ett fall i ett katteri konstaterat ärftligt. Det är det som är frågan. Om jag tittar på Manbuktens förklaring förstår jag inte ditt svar eller uträkning? Använder man konstaterat sjuka djur i avel?

Bullan
0

Normalt sett INTE!

boule
0

"14 Normalt sett inte vadå Dömmer anlag eller använder. Sedan en fråga till Vem  begår det största felet den som får något efter eventuellt zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.dålda anlag eller den som använder ett sjukt djur?

Bullan
0

Försöker förklara utfallet så här då!

Det är ju samma sak som om det blir flicka el pojke 50% flickor, 50% pojkar! Men en och samma familj kan ju få 8 pojkar och 1 tjej…men teoretiskt sett, så är det ju fortfarande 50% shans att det blir vilket som. Så fungerar ju all genetik…så länge man inte dna-testar sina avelsdjur för varenda liten grej, så är det den teoretiska mallen man går efter.

Sedan så finns det olika sorters Entropion, alla former är inte ärftliga…läs en artickel längre upp!

Det är upp till varje enskild uppfödare att följa de regler och förordningar som finns för uppfödare…vilket är en hel del.

Sedan om man som uppfödare skulle överväga att anvädna ett djur som man vet har en ärftlig åkomma, så maste man väga det mot t.ex hur många individer det finns i rasen, hur många avelshanar det finns i rasen el. färgen och har han allt annat som är helt 100% bra?…som är viktig för rasen i övrigt?

Tar man bort precis varenda individ i aveln som han minsta lilla åkomma, så finns det knappt någon aveslbas kvar och det slutar med att alla blir släkt och familj istället! Och då kan man börja prata om allvarliga åkommor som kommer som följd av det!

Det är inte svårt att få för snäv avelsbas(djur som det avlas på) På hundsidan har det hänt mååånga ggr att det knappt funnits några djur att tillgå alls…speciellt hanar! Bla Clumberspaniel var på väg att dö ut som ras för ca 20 år sedan! Rottweiler har varit illa ute för kanske 15-20 år sedan, då man beslutade att ta ut alla individer ur aveln som hade 1:or el mer på hfter och armbågar. Bulldoggen…´m.m m.m…

För att få en ras eller färgvariant m.m..att överhuvudtaget överleva och existera, så måste det finnas minst 50 aktiva avelsdjur.

För att kunna bedriva en avel överhuvudtaget, så måste man ha minst 100 aktiva avelsdjur, men då kan man bara utesluta störda individer eller de som har defekter.

Det optimala är en stam i avel, på ca 400djur! Då kan man sålla ut det som inte är önskvärt! Men, det är jättesvårt idag, trost importen, att uppnå detta i vissa varianter av både hund och katt!

Så vi som uppfödare är ansvariga över det vi gör och står för och även informera kattungeköpare om ev åkommor. Men sedan är det även upp till köparna att lästa på om den ras, färg, variant m.m. som de är intresserad av….liksom att försöka hitta en så seriös uppfödare som möjligt! På så sätt får vi bort de värsta rötäggen.

Men säj den "uppfödare" på blocket som säljer blandraser m.m…som bryr sig i allt detta? De kan lura folk att de har FRISKA blandraser…men de behöver inte vara det minsta friska om de använder 2 dåliga avelsdjur!…som kanske inte ens är testade för de enklaste sakerna som de allra flesta registrerade uppfödare har som rutin att testa för!

Vet inte riktigt vad du är ute efter att veta? Men hoppas jag förklarat någorlunda bra nu!

boule
0

TACK SKA DU HA! Jag är nog mer insatt en dig i just denna uppfödare. Även om jag inte är så kunnig i genetik.

Jag har katter från samma uppfödare som Dino. Och är supernöjd. Du sitter med vissa genestika fakta men inte specifikt om denna uppfödader. Och då kan dina allmänna fakta tolkas som just denna situation. Vad jag menar är att du kan inte på en lista sitta och bestämma om det är genetiskt eller inte. För om det är så behöver vi inga veterinärer bara en lista.

Och jag vet att det bara finns ett fall och att det inte är konstaterat någonting Och som du skriver själv så finns flera varianter. Och då kan inte heller prata om linjer. alla kan väl någon gång få en defekt kattunge. Jag känner även till konflikter mellan vissa, som gör det hela ännu mer spektakulärt. Dessutom  har pappan till Dino inte används något just nu trots brist på fakta. de var hans sista kull. Men det är tråkigt och att det blir  så här. Rötägg finns inom alla kategorier. Men det är inte heller något vi kan avgöra på en lista tycker jag. Bör väl känna situationen lite närmare. En sak är säker ingen och då menar jag ingen vill ha sina lijer utdömda för ett fall. Vi kanske borde TÄNKA lite mer i termarna vill jag bli utsatt för detta. Jo denna uppfödare har använt samma linjer i olika kombinationer och ändå bara ett fall. Tycker hela denna diskution är ute på hal is. Så jag tackar  för mig!

Bullan
0

Nu fattar jag ingenting???Förvånad Har jag dömt ut någon nu? Jag har bara pratat "genrellt" om detta…och även sagt att man måste ta hänsyn från fall till fall! Ingenstans har jag sagt något om att en viss katt el. liknande är si el. så!!!???

Hur det teoretiskt ser ut i procenter är ju bara fakta, inget som jag som uppfödare sitter och gojjar om.

Och som jag även tidigare sagt…långt ifrån alla former är ärftliga, och jag har definitivt inte sagt att den katt du pratar om har någon ärftlig variant!!??? Och jag har mig veteligen inte sagt emot dej i något heller???!!!

Så jag förstår inte varför du blir så arg på detta?

Bullan
0

Och för att svara korrekt på den fråga du ställde i inlägg #7…så kan man dfinitivt inte avgöra om något är ärftligt på ett enda fall.

Veterinären måste konstatera vilken sort det rör sig om. Sedan finns det säkert varíanter som är litet i en gråzoon, där man inte är så säker på om det är äftligt el. inte.

amarula
0

#17varför ger du dej på Bullan och blir sur hon har ju bara skivit allmän fakta inte dömt ut någon och hon vet ju inte vart Dino kommer ifrån det är bara ett mindre antal på typ ca 3st som vet vart Dino kommer ifrån på den här listan, och att jag från början frågade om entropion va för att lära mej mera inget annat, är inte ute efter att skada någons rykte el liknande som nu uppfödaren har fått för sej.  Jag har ingen aning om det är den ärftliga el inte men min vet avrodde mej från att avla på honom för att det kan vara ärftligt sa hon

Jag vill tacka dej Bullan för bra svar har fått lite mer kunskap nu, vill inte att någon annan ska få skit för mina funderingar.

Mvh Britt-Marie

Bullan
0

#20 Tack så mycketSkrattande

Hoppas denna operation lyckas fullt ut på din kisse denna gång.

Kittentotts
0

Tycker du förklarat bra Bullan, som med alla sjukdomar som kan uppstå är ju vissa ärftliga, men ibland så dyker ett fall upp trots att ingen bakom de linjerna haft det innan. Sjukdomar dyker upp ibland och detta tycker jag absolut ingen uppfödare ska behöva känna sig skyldig till. Bullan förklarar bara hur allt ligger till, hon vet inte vem uppfödaren är, det vet ingen på forumet utan amarula som berättar om sin katt. Jag hoppas din katt får hjälp och blir bra så han kan leva med detta, så synd då de ska behöva utstå allt ont.

boule
0

Jag är inte arg på Bullan kräver bara en varsamhet i kommentarerna. Det kan ni nog läsa er till. Antalet har jag ingen aning om, men för att skapa felaktiga rykten krävs bara EN. Slut  från mig

Annkis54
0

jag ser ingenting annat är helt allmänna kommentarer o kunskap om genetik
Tack Bullan för att jag har lärt mig lite mer om entropion

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

amarula
0

#23Vad är det för rykten som du menar, jag frågade om någon visste något om entropion inget annat

heliotropes
0

Jag tycker att du Bullan har förklarat på ett faktamässigt bra sätt,om detta fenomen,kan ju inte heller begripa vad boule är ute efter,boule kanske bör läsa allt en gång till,och ta fram raderna som för denne skulle vara stötande.

Eva // medarbetare på Perser

Trini
0

Det var intressant för mig också. Jag hade aldrig hört talas om Entropion tidigare och jag som ny uppfödare bara suger i mig information av all slag. Tex har jag lärt mig lite om genetik idag, tack Bullan!

Trini
0

Jag hittade i Håkans text följande citat

"I fall där Entropion är ärftligt betingat ses tillständet tidigt i hundens liv och kan yttra sig redan vid någon månads ålder genom att hunden blinkar ofta och att tårvätska rinner från ögat. I annat fall ses sympton vid något halvt års ålder."

Det låter ju som det då i Dinos fall inte är ärftligt betingat, eftersom problemen uppstod då han var 1 år. Hade det varit ärftligt skulle problemet yttrat sig redan vid någon månads ålder, om jag tolkar citatet rätt. 

Om det var något av värde att veta, vet jag inte.

Kittentotts
0

Jag tycker det verkar som någon vill tjafsa bara. Jag läste igenom allt eftersom någon frågade mig om det va fel i något, så som Medarbetare gjorde jag så:Läste igenom allt mkt noga, men jag ser bara att som #26 Bullan har bara förklarat, inte sagt att denna katt skulle ge det vidare.

Min åsikt är: det visar väl sig om han bli pappa, sen får man ju ha en egen åsikt om en katt som har dessa problemen ska bli pappa, men det kan bara den som äger katten få bestämma.

Efterom inget tjafs mer ska bli i denna tråden så kommer jag nu låsa den, det enda amarula frågade va ju:

undrar om någon har råkat ut för Entropion inåt rullande undre ögonlock, är det vanligt på just perser.

Så jag tycker iallafall jag lärt mig mkt genom läsa detta, och det har förklarats bra, Tack alla ni som kan något om detta för nu har jag fått lära mig ytterligare en ny sak.

Inlägget är låst för nya kommentarer