"ren" perserstamtavla
Jag undrar om pälskvaliteten blir bättre med "rena" perserstamtavlor? Utan exotic i alltså. Vad är er uppfattning alla uppfödare?
katarina
Mycket bättre..tjockare å längre även längre tofsar i öronen och mellan tosserna 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
jag har ju haft både perser o exo under några år nu.
men jag har inte "tänkt" så mycket på det.
Det kan nog vara så..men behöver inte vara så.

denna lilla välpälsade tjej (på kortet exakt 3 mån) har en exo till mamma
vet iofs inte hur välpälsad hon är idag 
Men andra katter från mitt katteri som har haft lite "sådär" i päls har haft exo i stamtavlan.
fast jag måste nog tillägga att det vanligtvis nog är så
ska bli roligt att se vad andra svarar

Jag har 2 perser med exo pappa,de är halvsystrar.Den ena har jättetjock,men inte så lång päls,mer exopälsaktig,mycket tofsar mellan tårna och mycket päls i öronen,den andra har längre,silkigare päls dock tunnare,mycket hår mellan tårna och i öronen.De andra jag har,har ren perserstamtavla, och där har Smulan jättebra päls medans Bartan inte har det.Hans mamma är silvertabby,pappan svartvit.Jag tror det beror på anlag,mer än om det finns exo i stamtavlan.De kattungar jag haft har haft perser(ren) till mamma och exo till pappa,han hade persermamma,och de som blev perser har fått bra päls.En följdfråga då,kan silvret göra pälsen "tunnare" eller ge en annan kvalitet?

Jag har under årens lopp märkt att perserkatterna har tappat mycket i päls gällande hårlängd,de blir mer semilånghåriga,och de har fått en tätare och tjockare päls,med Exo.inblandning.
Ett riktigt långhår tycker jag personligen ska ha långa rejäla toffsar mellan tårna och gärna långa öronhår och en mer lång silkig päls och en buskhårig svans med "hårhäng":),men dessa ser man knappt längra.
Ser jag en perser med långa rejäla tofsar mellan tårna,då ser jag ett långhår
#2 Undantag finns alltid
så länge det finns starka och svaga anlag

En hona jag fött upp, mamma exot, pappa perser, hon har enorma tofflor under fötterna:) Domarna brukar skratta åt det…men inte så lång päls eller långa örontoffsar.
Hennes bror, är ett pälsmonster, då fullpälsad, så är det vääääldigt mkt päls. Normala öron toffsar och normala "tofflor".
Och andra syrran i kullen, har mer el. mindre semilånghårspäls, som är väldigt silkig och lättskött. Till o från stor pälskrage. Inga speciella toffsar någonstans.
#7 Det är väl så, att man kan få lite hur som helst,mellan Exo.oPerser
Men ett säkert. Ju mer Exo.anlag i stamtavlan dessdå fler semilånghåriga perseravkommor.
Det finns både och i pälslängd även i rena perserstamtavlor,men tar man över det stora hela så bör man nog värna över de rena perserstamtavlorna,om man vill ha kvar anlaget för riktigt långa pälsar.
Klart att man får fina perser även om man har exoter i stamtavlan men sedan när man tittar på en ren perser där det inte finns en ända exot i stamtavlan så ser man skillnaden..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag tycker personligen inte att man märker så mycket skillnad, är båda föräldrarna perser o det finns exoter i stamtavlan så tycker jag att dom kan få lika mycket päls ändå. men det är ju min erfarenhet.
//Tessan

Nä detta stämmer inte på mina jag fick med min Exo tjej, de är riktiga pälsbollar de som är perser, enorma pälsar har de.

samma här, mina creme perserpojkar är ena riktiga pälsmonster med en exo till mamma. Har nog ALDRIG haft så mycket päls på en och samma katt.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#13 på mammans sida exoter och pappans perser
ganska intressant det där :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

# 14 jag tror att det ska vara bara perser i 5 generationer
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

detta med "pure persian" är väl egentligen bara intressant för dom som vill exportera katter.
för min egen del så struntar jag i om det är ren perser i stamtavlan för jag vill helst inte exportera katter
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
På kort sikt tror jag inte att det är någon fara,snarare att Perser och Exoter kompletterar varandra bra,"faran" för att långhårsanlaget försvinner ligger långt fram,men att anlaget blir "försvagat"(semi)det tycker jag,att jag har märkt tydligt sedan Exoterna blev godkända och kom med i "stammen".
Jag är ju för en delning av Exo och Perser,då först och främst utställningsmässigt.

många intressanta svar, tackar för det! Min Muchacha har ganska tunn päls, lång och lättskött men alltså för tunn i min smak… och hon har exotic i sin stamtavla

Verkligen inte insatt i detta men hörde för några år sedan att blandar man exotic in i linjen så blir pälsen bättre på kommande katter. Bättre gissade jag var tjockare och allt en uppfödare/utställare önskar. Men jag har inte undersökt det. Så om det stämmer vet nog mer rutinerade.

#13 Ja du! Hur många led :) Jag har j placerat om lilla Bella till MiaPia, men jag vet att pappa är Exo till Bella, sen är Bella Exo, tror det ligger många exo bakom Bella då den uppfödaren har många Exoter i sina linjer. Bakom pappans sida inga på de ungar jag fått vad jag nu kan minnas